Valp utfall
Hej alla!
Jag har en 3-månaders schäfer tik valp. Vi bor på en gård mitt ute på landet där vi aldrig ser hundar eller människor (nästan). Vi har åkt till stan och tittat på folk och hundar men har inte velat gjort mer än så tills hon fått sin vaccination klar. Precis när hon kom till oss så blev hon smått påflugen av grannens hund (typiskt), han var inte dum men extremt påstridig och mejade ner henne. Hunden hade rymt och det var inte vi som släppte ihop dem.
Hon blev väldigt rädd och har märkt det när vi varit ute. Antingen "boffar" hon eller så blir hon riktigt arg om en hund stirrar ut henne (för att vara 12 v). Jag förväntar mig att detta beetende bara kommer bli värre med tiden om jag inte gör något men är lite förvirrad över hur jag ska göra. Jag har haft en utfallshund innan och vi fick ihop det väldigt bra men han var dock 3-4 år. Hur tränar man detta med en valp? Skvallerträning, går förbi mycket hundar och förvänta sig att löser sig själ? Avledning?
Jag skulle låta valpen träffa massor av hundar som har ett bra beteende och hundspråk, som på brukshundklubben. Ska ni gå på kurs med henne? Det kan ju vara bra att göra det just för att hon ska uppskatta att träffa andra hundar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Vi ska börja på valp/grund kurs i september, men känns som att jag måste komma på en fungerande strategi att arbeta runt det på tills dess. Vi kommer vara mycket på bk med träningsgruppen och hänga med andra som jag vet har snälla hundar men sen då? Tänker att desto fler gånger hon "lyckas" med beteendet (mötande hunden försvinner) desto mer förstärkt blir det :(
#2 Ska jag göra! :)
Hon ar sa ung annu. Ju fler positiva upplevelser desto mer saker blir hon. Forstark med godis nar hon " klarar" hundmotena.
Avled. Köper inte hunden det så hade sagt till den att lägga av, och sedan visat vad jag vill att den ska göra istället. Det är en tacksam ras att fostra, tydlighet är A och O.