Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2129 ggr
thenewbreed
1

Hundfoder

Det blir hund för mig snart och jag har börjat kolla på foder, men blir galen i foderdjungeln. 

Är det något/några märke som är extra bra? 

Jag vill ha tips på både färskfoder och torrfoder. Som jag kan jämföra emellan. Pris spelar ingen roll men gärna både dyra och budgetfoder som är bra.  

Om det spelar någon roll så är rasen Flatte.

Medarbetare på bildredigering! :)

Fridaaaa
1

Färskfoder rekommenderar jag!
Nordic, VoH t.ex eller barfa om man läser på om det.

Torrfoder finns det inte så många bra: canagan, standart, orijen är väl de vettigaste. Acana och applaws med. 

Gå inte så mycket på priset utan innehållet och hur mycket hunden behöver äta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
2

#1 Gav bra tips, men Taste of the wild och MUSH vill jag lägga till också.. 👍

Fridaaaa
0

#2 Ja dem med 👍

thenewbreed
1

Okej tack! 

Jo precis. Men jag måste ju tyvärr anpassa mig efter min budget också. Men såklart ska hunden få det bästa fodret jag kan ge den. Tack för tips, Nu ska jag sätta mig och läsa ingredienser och jämföra pris osv!

thenewbreed
1

Förutom spannmål, vad är det mer man ska försöka undvika… majs?

något mer?

[HundochKatt]
1

Spannmål, majs är väl det du ska undvika. Då det gäller Färskfoder så titta efter vad som är lättillgängligt för dig. Sortimentet varierar ju en hel del beroende på var i landet man bor. När man utfodrar med färskfoder behöver man inte alltid hålla sig till en och samma märke, utan man kan variera mellan olika märken och sorter. Vilket inte brukar fungera så bra om man utfodrar med torrfoder, då många hundar reagerar på foderbyten men det problemet har man sällan av att råfodra.

Oliviahack
0

Min äter pure natural. Innan dess hills. Ser ingen skillnad på hullet eller pälsen.

[tk1971]
1

Jag ger Canagan. Funkar bra och framförallt gillar hon det.

lizton
1

#5 Majs är spannmål. Övriga spannmål är ris, vete, havre och korn. Råg finns sällan i hundfoder. För mig går alla foder med ris och majs bort. Ris innehåller arsenik och det är inte bra att äta det varje dag. Majs kan vara mögelskadat och det går också bort. 

Fullkornsvete tycker jag är ok om man kan tänka sig ett foder med spannmål.   Speciellt bakat vete är skonsamt. Bakat torrfoder har visat sig utgöra mindre risk för magomvridning än extruderade torrfoder. I Sverige är det bara Magnussons som har bakat torrfoder. Havre är skonsamt. Korn brukar det inte finnas så mycket av i ett foder. I torrfoder är det ofta i kombination med något annat spannmål. 

Något måste binda en torrfoderkula och om det inte är spannmål så är det potatis, sötpotatis (en mycket näringsrik ört), grönsaker,baljväxter  och/eller frukt.

Spannmålsfria bra torrfoder är t ex Acana, Orijen, Canagan och Naturea. Kingsmoor också, men det innehåller foderjäst som man kanske inte vill ha. Simpsons Premium är prisvärt och köttrikt, men det innehåller både betmassa och öljäst som man kanske inte vill ha. Betmassa och öljäst/foderjäst pekas ut som  riskfaktorer för magomvridning. Om hunden inte blir gasig av det så spelar det kanske ingen roll.

Taste of the Wild ser bra ut. Dock hade tillverkaren återkallningar av en massa foder under lång tid för något år sen. Champion Petfoods (Acana, Orijen) har aldrig haft några återkallningar. Min kräsna gillar  Acana, Orijen och Magnussons Meat & Biscuit. TOTW spottades ut. Jag har läst om ganska många kräsna hundar som inte gillar TOTW.

Läs omdömessiter. T ex Acana här:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/acana-dog-food-grain-free/

Simpsons här:

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020

Michiis
0

Jag rekommenderar också färskfoder eller barf :) 
Såg att de flesta färskfoder-sorterna redan var tipsade, men lägger till en Priima. 

// Michis

thenewbreed
0

Tack för alla tips!

Haztparken
0

Jag ger färskfodret Klass, innehåller dock lite spannmål men det var så jag fick kompromissa för att ha råd att ge färskfoder :) är nöjd!

Turast
0

jag ger barf men just nu (av olika anledningar) VoH som jag är jättenöjd med! När han var liten åt han nordic som han också gick bra på men jag gillar VoH mer! 

Torrfoder jag tycker är bra är som tidigare nämnt: Taste of the wild, acana och orijen. Har ingen erfarenhet av andra men tycker att canagan låter intressant

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Agda
0

Dessa torrfoder får vår golden, stövare och gråhund. Stövaren var allergisk mot spannmål och fick fula utslag, sedan vi började med Purizon så försvann hennes utslag. Vi brukar variera mellan sortera, vi kör 1-2 sorter samtidigt i några månader, sedan kan vi byta (successivt) till en annan. Så att hundarna får lite variation. Fodret är ganska kraftigt, vår golden och stövare håller sig i bra hull på ca 200 gram vardera, rekommenderat för dem är ca 350-400 gram. Så på så sett är fodret också ganska drygt.

Färskfoder håller jag med flera om, Vom og Hundemat är jättebra.

Lon@
0

Jag har aldrig märkt någon skillnad på hundarna mellan när jag gett dem torr- eller färskfoder, förutom att de blev mer mätta och nöjda av torrfodret faktiskt. Ger min ena labbe Simpsons (köps på Zooplus.se) och är väldigt nöjd med det. Dock har jag ingen aning om smakligheten, min hund skulle förmodligen äta sågspån om det serverades i matskålen… Jag skulle gärna ge ett svenskt foder - tycker att det är vansinne att en del transporteras över halva jordklotet - men har hittills inte hittat något jag varit nöjd med.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

drika
0

Mush vaisto eller orijien:)

Hälsningar

Fredrika

[Vanilla~]
1

Min flatvalp på 4 månader äter färskfodret Vom og hundemat "puppy", samt att jag tillsätter pure naturals nötmix då jag tycker att VoH innehåller för lite rött kött. Vi båda är jättenöjda med maten :)

[Empisen]
1

#14 Jag planerar att byta till just Purizon, är det någon av sorterna du föredrar lite mer än någon annan?

Wellcraft
0

Jag ger VoH, eller VoM kanske det heter numera? Samt Barf
Är mer än nöjd. Vi har testat ge torrfoder förr (brit care) vilket inte funkat alls, mer stank ur öronen, matt päls, torra trampdynor, konstant hunger, otroligt lätt för att gå upp i vikt osv.
Med färskfoder får han fina öron (hans problem försvinner inte helt dock), fin glansig päls, mjuka fina trampdynor. Dessutom är han mer mätt nu & han håller sig i hullet & har inte lätt för att gå upp i vikt trots kastrationen.
Fodret är dessutom väldigt billigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Agda
1

#18: Lax och lamm är en favorit just nu, jag tycker det är bra att hundarna får i sig både fisk och kött (och då föredrar jag lamm framför kyckling). Har man hundar som har lätt att lägga på sig så skulle jag testa den nya sorten med kanin och hjort då den innehåller minst fett.

Sedan så luktar alla sorterna en del och är ganska feta. Fisk fodret gillade jag minst p.g.a. att det luktade mest (verkligen ordentlig fisklukt) och minns jag inte helt fel var det också fetare kulor. Lax och lamm gillar jag också lukten bäst på😉

Fridaaaa
0

Bästa med färskfoder och barf är att man slipper byta mellan valp och foder 👍

[Empisen]
0

#20 Tack för svar, det är så att den ena hunden behöver lägga på sig och den andra har väldigt lätt för att göra just det. Så får försöka hitta något mellanting. Sen är den ena växande valp också.. Svårt det där ;)