Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 21179 ggr
poodlelicious
1

Varför blöter man torrfoder?

Som rubriken lyder. Varför ska man blöta torrfoder till valpar? Vad händer om man inte gör det?

Lexie82
2

Man gör det framförallt för att försäkra sig om att valparna får i sig tillräckligt med vätska. Sen är det väl snällare mot mage och nya tänder med mjuk mat.

Lexie82
3

Jag slutade blöta torrfodret till min valp ganska tidigt, dels för att han började matvägra om maten för blötlagd, och dels för att han ändå drack mycket vatten, men det där får man nog bedöma från hund till hund.

molam
1

Sen är det väl smaksak för hunden med, när Shaggy och Speedy var yngre (Valpar) VÄgrade dom att äta Blött torrfoder, får bättre nu dock

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[emmaomajken]
5

Varför ger man dom inte lika gärna burkmat eller färskfoder istället för att blöta torrfoder då? Jag förstår mig inte på varför man ens ger djur torrfoder faktiskt… så löjligt att blöta torrt foder för att få det mjukt när man lika gärna kan ge dom färskfoder *suck*

molam
4

Vissa hundasr Klarar inte burkmat eller färkfoder, mina hundar blir jätte dåliga asv de, dom både spyr och får rännskita

[.Victoria.]
1

Har aldrig blött torrfoder till någon hund, tycker det är onödigt eftersom det är bra attde använder tänderna. Har aldrig förstått meningen med det.

[[Boris Sager]]
0

Ja varfor? Det gor inte jag. Tycker det ar battre att de har tillgang till vatten separat. Dessutom anser jag att det ar battre for tanderna att inte mjukgora fodret.

Lexie82
0

#4 Dels som #5 sa, alla hundar kan inte äta burkmat eller färskfoder. Sen är torrfoder ofta billigare och håller längre, så det är lite bekvämlighet. Man kan dessutom med torrfoder välja att använda det torra fodret som godis, eller låta dem leta efter maten i gräs osv. Det är svårt att göra med burk/färskfoder.

[Endless21]
1

Vissa hundar har svårt att smälta torrfoder helt och då blir det även svårare för kroppen att ta upp näringen från det, blöter man upp fodret blir det lättare att smälta och hunden tar också upp näringen bättre.

[.Victoria.]
0

#9 Skulle bytt sort och prövat, eller ge färskfoder? Men känner en som blöter torrfoder till sin hund så är nog ganska vanligt men jag skulle aldrig göra det.

Lexie82
1

#10 Det är inte bara ganska vanligt, det är väldigt vanligt. =)

reckon
6

#10 Finns det någon anledning till att du aldrig skulle blöta torrfoder? Är det för teorin om tänderna enbart? Själv tycker jag det känns ganska vettigt att addera vatten till snustorr mat. Inte har jag märkt att hunden får finare tänder av att tugga torrfoder som fastnar som hårdbröd i tänderna heller, utan tvärt om ser min hunds tänder bättre ut sedan han slutade få torra kulor som godis/mellanmål. 

Min ena hund kan inte äta rå mat då han blir att må illa då något är knas i magen. Troligen underproduktion av magsyra. Det är liksom inte "bara att byta till färskfoder" för varenda individ. Jag blöter alltid torrfodret då hans mage mår bättre av det och för att det är viktigt med ordentligt med vätska.  Han skulle aldrig kompensera för så mycket vatten om han fick torr mat.

[Endless21]
2

#10 Har man en hund med speciella behov är det inte så lätt att bara byta från sort till sort, en del hundar funkar inte på barf eller färskfoder. Min ena hund gör inte det. Har man en hund som har problem och som man måste ha upp immunförsvaret på så är det ypperligt att blöta upp torrfoder för att hunden ska kunna tillgodo se sig all näring. Jag gav min hund barf och färskfoder förut vilket resulterade i att jag fick en sjuk hund med klåda, svamp utslag och öroninflammationer. Bytte sedan till standardt torrfoder som jag blöter upp samt tillsätter kalk, immun och fett vilket har resulterat i att jag har en frisk och helt symtomfri hund idag. Men jag förstår vad du menar om jag hade fått välja så hade jag heller inte gett uppblött torrfoder utan barf eller färskfoder men jag har inge val åtminstone inte just nu. Händer att jag ger färskfoder då och då utan problem men vill inte ge det på heltid.

Mischa
3

Även om du blöter pellets så kommer det inte upp i de nivåer av vätska som råvarorna har naturligt. Man får göra som man vill och anpassa efter individ, inget är mer eller mindre korrekt så länge hunden äter och mår bra.

≧◔◡◔≦

Lexie82
1

#14 Det beror väl på hur mycket vatten man har i? Lät som ett konstigt uttalande..

Lon@
2

Jag blöter torrfodret, dels för att hundarna ska få i sig mer vätska men framför allt för att två av dem har lite känsliga magar och de verkar reagera positivt på maten när den är uppblött. Blötfoder/burkmat är dyrt, tar plats, har ofta dåligt innehåll och luktar dessutom för det mesta ganska illa. Inget jag väljer att ge mina hundar utom någon gång ibland när jag vill ge dem något extra. Färskfoder må vara lovordat och jag gillar tanken men faktum är att ingen av de hundar jag testat det på har visat några som helst skillnader från när de ätit torrfoder, dessutom har de blivit hungriga. De har redan fina pälsar, bra magar med lagom avföring, är pigga och glada och så vidare. Jag har heller ingen frys och ingen plats att ha någon på, bara ett litet frysfack.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Mischa
0

#15 Och hur länge det får ligga och dra åt sig, samt innehåll (allt är relativt ). Torrfoder innehåller typ 8-10% vätska, en kycklingfilé ca 70%. Jag vet inte hur andra blötlägger, men när jag gav torrt så väntar jag inte tills det blev en sörja utan enbart tills det dragit åt sig en del. Blötlagt kan det bli en grogrund för bakterier (dåliga) om det får stå allt för länge.

≧◔◡◔≦

poodlelicious
0

Jag provade lite burkfoder i början. Luktade apa och hunden blev dålig i magen. Barf har jag inte frysplats till. Bra torrfoder duger för mig. Jag blöter oftast upp det men när vi inte är hemma har han fått äta det som det är. Undrade mest om det är någon fara att det inte alltid är uppblött.

molam
0

Vi tycker det är vettigt att blöta torrfodret men att inte låta det stå och svälla, då mina hundar vägrar dricka efter dom har ätit så är blött torrfoder ett mycket bra sätt att lösa detta, då Blir maten lite mer mättande också! ^^ Kolla bara på ossmänniskor, om vi her lite mer vatten/Buljong i soppa så ser det mer ut och då blir man "mätt" snabbare

reckon
0

#17 Jag kollade hur det blir hos mig, och 30 gram torrfoder väger efter blötläggning ca 115 g. Det får ligga i vatten i 4 timmar och blir helt uppblött. Rätt stor skillnad i vätskenivån där, det blir väl ca 70 % vatten efter blötläggning om jag inte räknat galet.  Vad är "alltför länge", kan det handla om några timmar?

Mischa
1

#20 Då låter du det ligga bra mycket längre än vad jag gjort tidigare (ca 30min-1h) för min upplevelse har inte varit att det drar åt sig den mängden, 4h låter inte "för länge" om det var bakterier du tänkte på? Cred till dig att du tog dig tid att undersöka.

≧◔◡◔≦

Lexie82
0

#21 När jag fortfarande blötte torrfoder så lät jag det ligga lite olika tid. Ibland gjorde jag inte mer än hällde över vatten och gav direkt. Hur mycket det hinner dra åt sig spelar mindre roll, för jag häller ju inte bort det överblivna vattnet. Det dricks upp när hunden äter.

Mischa
1

#22 Jag resonerande så också då. Är helt klart motbevisad om det nu drar åt sig så mycket på några timmar 😊

≧◔◡◔≦

JonnaCecilia
0

Min valp vägrade äta det uppblött utan föredrar att dricka vatten ur separat skål så för mig funkade det inte även om det kanske är mer lättsmält. Tror hon gillar att tugga det ;)

zakkris
2

Jag ger min hund torrfoder, för att de håller längre och hon inte klarar av blötmat i för stora mängder, inge heller kött i för stora mängder så barf går itne på henne, inte heller för min ekonomi. Men jag har inte blötlagt hennes mat på några år, men funderar nu på att göra de efter eran diskussion, för hon vill ha mat jämt så de kanske stillar hungern lite, (ger henne redan dubbel dos mat)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Lexie82
0

#25 Om hon är hungrig jämt och får dubbel dos mat och ändå inte är överviktig så kan det bero på mask, om hon inte är avmaskad på ett tag.

[Forest]
0

Jag kan hälla på lite varmt vatten som jag först kokat upp i vattenkokaren, gör det sällan men för att höja smaken lite så vet jag att våran ena lite små kräsna hund kan få för sig att äta lite. Men åter till ämnet så tycker jag att 1 svara bra :)

zakkris
0

#26 Hon är överdrivet aktiv, hon är normalviktig, hon har bara ätit dubbel dos i en månad. Sen så är de lite ingång då det är spannmålsfritt foder.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

taylor__lambert
0

Jag hade vatten i eller lät maten svälla upp när min hund var liten, för att han skulle känna sig mer mätt…. funkade väl sisådär :p och för att han inte skulle svälja allt helt och få ont i magen

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

reckon
0

#21 Ja precis. 👍  Ingen fara, lite intressant att veta tycker jag. Jag hade inte tänkt på att kolla upp det innan. 🙂 Det behöver inte 4 timmar på sig för att bli helt uppblött utan det räcker nog med 1,5-2 timmar, lite beroende på vad man ger för torrfoder också. Standardt tog t.ex en evighet på sig att bli fullt uppblött medan Carrier och Doggy, vad jag kommer ihåg, blev det på nolltid. Där kanske 30 min skulle ha räckt.

Arrowhead
0

Vi blöter också upp maten åt våra men vi gör det för att det ska svälla innan dem äter det, våran ena hane blir så fruktansvärt uppblåst och får ont i magen annars så då blir det bättre om man blöter det innan.

[.Victoria.]
0

#12 för att jag inte har någon anledning och blöta? Min hund har lärt sig att tugga sin mat och dricka vatten (tänka sig) Jag förstår inte varför man måste blöta, hunden tuggar ju maten i små bitar? Förut hade jag problem med att min hund spydde upp maten (åt för fort och tuggade inte) då bytte jag till ett foder med mycket större bitar och hon har lärt sig att tugga maten. Vet sa att man inte ska blöta för myckey för att det sätter sig i tänderna och det är bra att hunden får tugga hårt foder. Eran vet kanske säger annorlunda?

poodlelicious
0

Jag blöter i varmt vatten typ fem minuter så det inte bara blir klegg kvar. Verkar ju äckligt. Och konstigt att valpen inte ska använda tänderna. Han dricker ju ändå. Trodde att det hade att göra med matsmältningen på något sätt.

[Endless21]
0

#32 var och en får väl göra som man vill, varför skulle det vara bättre att ge torrt foder än uppblött, jag tycker faktiskt tvärt om. Att tugga torrt torrfoder gör ingen som helst nytta för vare sig tänder eller tandkött. Det fastnar definitivt mer i tänderna med icke uppblött foder än om det är uppblött. Och att det skulle vara bra för tänderna att låta hunden äta torrt låter ännu dummare. Det är ju som att tugga på en brödbit lika gärna. Ge råa ben istället om du vill att din hund ska få stimulera tänder och tandkött.

[.Victoria.]
0

#34 om vet har sagt att man ska blöta pga matsmältningen så gör det, mem att blöta i onödan, varför? Är du veterinär? Annars tror jag min vet kan bättre. Finns ingen anledning att göra soppa av hunsens mat.

[LoveUnite]1
0

Dock inte valp nu men min dam är 10+ år och börjar få sämre tänder, hon har också dragit ut två stora kindtänder, ibland blöter jag torrfodret till henne för att vara snäll mot hennes mun.

Men tror egentligen inte det påverkar något.

Hon fick det som liten för det var typ det man gjorde, jag ifr¨gesatte aldrig det.

Men när ag skaffade katt, som kattunge åt inte min katt upplött torrfoder utan ville ha det torrt så det fick han. Medans tösen (kattunge) vägrade äta torrt en lång stund så hon fick uppblött.

… ja, vad ska man säga…

Linnea
2

#8 Billigt? Ett bra torrfoder med nästan enbart kött i är inte billigt. Men man väljer ju själv vad man stoppar i sin hund. Sen ska man ju inte välja ett foder för att det är billigt. Foder är viktigt och bör prioriteras rent ekonomiskt. Vill man inte betala mer än minsta möjliga ska man inte ha djur.

Skynda långsamt så går det fortare.

[.Victoria.]
1

#37 håller med, köper man ett foder med hög kötthalt utan spannmål är det inte så billigt. Enklare kanske än att ge färskt men inte billigt….

Lexie82
2

#37 Nu jämförde jag torrfoder och mjuk mat av samma kvalité. Jag sa ingenting om att köpa det billigaste möjliga. Anta inte att alla utom du själv är dåliga djurägare..

[Endless21]
0

#35 Men snälla nån och du tror att en veterinär kan bäst om mat till hundar, seriöst? De kan förbaskat lite ska jag tala om. Någonting om foder får de knappt lära sig nånting av. Jag kan med 100% säkerhet att jag själv har betydligt mer kunskap än min veterinär gällande hundars kost. Dina kommentarer bevisar bara på vilken okunskap du besitter. Ps varför tror du att veterinären har sagt det gällande matsmältningen till mig? De har de inte, skulle aldrig falla mig in att fråga en veterinär om foder till mina hundar. Jag får kunskap av personer som på riktigt är kompetenta inom området foderlära.

reckon
0

#32 Jag tyckte bara att "jag skulle aldrig göra det" var lite intressant skrivet - väldigt mycket anti blötläggning, och jag var nyfiken på var den starka åsikten kom ifrån. Om du i framtiden får en hund som får ont i magen efter att den ätit, skulle det vara helt otänkbart att testa att blöta fodret och se om det blir en förbättring? Om en veterinär gav rådet att blötlägga för problemet, skulle du inte göra det då heller? Eller om du fick en hund med urinstensproblematik och det är extra viktigt att hunden dricker mycket vatten, skulle du fortfarande aldrig blöta torrfodret för att säkerställa att hunden får i sig tillräckligt? Jag tyckte bara det var ett så konstigt ämne att skriva "jag skulle aldrig" om. Men just de orden skrivs ju mycket i hundforum.

En hund är från början ingen naturbegåvning på att tugga saker noga vilket deras tänder skvallrar om. Ingen av mina hundar har då tuggat maten i små bitar men fint att din har lärt sig det, det underlättar nog för magen när torrfoderbitarna löses upp snabbare och så måste ju risken att den sväljer något som fastnar i halsen minska och det är ju jättebra. 

Ingen är tvingad till någonting, vill man ge torrt så ger man torrt och vill man blöta upp så gör man det. Svårare än så är det inte.

Jag vet inte vad mina veterinärer har att säga om torrt vs uppblött torrfoder då jag inte känt något större behov av att prata foder med dem.

Linnea
0

#41 Frågan var inte riktad till mig men svarar ändå. Om hunden får i sig för lite vatten när den äter torrfoder, varför ska man då tvunget ge torrfoder? #39 Jag antar inte att alla andra är dåliga djurägare. Det var du som sa det inte jag. Däremot känner jag många med hundar och vet vad dom ger för foder..

reckon
0

#42 Till exempel för att vissa hundar inte klarar av att äta råfoder. Ska man fodra med burkmat blir det lätt väldigt dyrt om man har en lite större hund. (Speciellt veterinärburkmat, herregud vilka priser…)

Lexie82
0

#42 "Vill man inte betala mer än minsta möjliga ska man inte ha djur." var vad du skrev, vilket jag tolkade som att du anser att om man inte köper det allra dyraste alternativet så är man inte lämplig som djurägare. Men du känner många med hundar? Innebär det att du inte har någon själv?

Jag känner också många med hundar. Vissa ger blöt/färsk mat, andra gör som jag och ger torrfoder.

poodlelicious
0

#37 De hundarna jag hade när jag bodde hemma hos mina föräldrar levde mestadels på Doggy. Billig mat alltså. De mådde prima hela sina liv. Om jag var du så skulle jag hålla inne med så dumma kommentarer. Bara otrevligt.

[Endless21]
2

#37 Alla hundar är olika, foder med hög kötthalt ger inte bara en positiv inverkan på hunden utan kan lika gärna ge motsatt effekt. En hög kötthalt ger ett högt protein vilket kan skapa problem för vissa hundar, då är det bättre att minska proteinhalten och ist höja fetthalten. Jag börjar bli trött på folk som dumförklarar andra människor för att man inte ger ett mycket köttrikt torrfoder, färskfoder eller barf, alla hundar klarar inte den höga proteinhalten som dessa exempel på foder innehåller och då är det bättre att man väljer ett annat foder men som är bra och näringsrikt såklart.

Linnea
1

#44 Har aldrig påstått att man måste köpa det dyraste. Mina får färskfoder vilket är billigare än många "bra" torrfoder. Är trött på att folk säger att det är för dyrt hela tiden. Man kan inte heller kolla bara på kilopriset. Ett högt näringsinnehåll gör att man kan ge mindre mängd. Plus att hunden inte tar upp näring från vegetabiliska källor lika bra. #45 Dumma kommentarer enligt dig upplysande enligt andra. Men du tar kanske åt dig? Vad vet jag. Hur kan du veta att dom mådde prima om ni aldrig provade ett annat foder?

Adha
0

Jag tror det är för att maten ska smälta snabbare i magen.

poodlelicious
2

#47 De var starka och friska, lagom hull, fin päls inga problem med avföringen. Du får gärna mata dina hundar med guldtackor om du vill. Jag har inga problem med det. Det är du som har skrivit att man inte borde ha någon hund om man ger billigt foder. Verkar snarare som att det stör dig att en hund kan må bra på billigt foder.

Att skriva att någon inte borde ha hund är knappast upplysande.

[.Victoria.]
1

Tycker också det är konstigt att era hundar inte kan smälta torrfoder? Det är ju inte normalt. En hund som barfar (som min) kan smälta allt möjligt. En frisk hund borde inte ha problem, eller så är det fel foder. Ger ni den en massa skitfoder med spannmål för ni skylla er själva.

Sen behöver inte folk här bli så jädrans sura för att man inte tycker likadant, tror ni att ni är bättre än en veterinär får ni göra det (😂)

Lojs
0

Jag häller på rejält med vatten när mina hundar får torrfoder, mest för att vara säker på att de får i sig tillräckligt, min ena är väldigt dålig på att dricka oavsett väder eller ansträngning, hon har aldrig fått värmeslag eller så, men jag är lite hönsmamma. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Endless21]
5

#50 Det är skillnad på smältningen av råutfodring och torrfoder. Mina hundar kan också äta barf och färskfoder utan att ha det minsta problem med matsmältningen eller att de spyr upp hela ben som en del hundar gör. Även om hunden smälter maten utan att spy upp den eller liknade så kan man se om den inte tagit upp all näring ifrån fodret om hundens bajs är grönt, då är det bättre att blöta upp fodret. Lita på veterinären du, det gör då mig ingenting!! Det säger bara vilken otillräcklig kunskap du själv har byggt upp utan några egna erfarenheter!

[.Victoria.]
1

#52 Självklart är det så att alla som inte tycker som du saknar kunskap. Du och alla här på forumet har rätt, och följer man inte er så saknar man kunskap…😂

[Endless21]
1

#53 Ja jag kan då säga att jag börjar bli jäkligt less på personer som inte kan ta till sig den kunskapen man ger för att vilja dem väl och framförallt att deras hundar ska bli bra, nu syftar jag på en hel del andra trådar också gällande hundens hälsa och kost där jag försökt hjälpa andra människor som har problem med sina hundar med erfarenhet som jag själv har lärt mig genom andra. Oftast får man bara motthugg och det känns som att vissa personer gillar att jävlas och käfta emot hellre än att få sina hundar friska. Fine det gör inte mig nåt för det är ju inte mina hundar det handlar om!

[Daniela1983]
1

Vi blötte inte när albin var valp men däremot när han nu är vuxen och har sin mag-tarmdiagnos. Mjukare mat är skonsammare mot magetarm. Sedan har även jag en teori om att mjuk mat är sämre för tänderna än hårda kulor, tänker logiskt. Fördelen med att ha något mål här hemma uppblött är att man kan lägga i tabletter och diverse oljor eller tillskott. Jag kör med linfröolja och l-glutamin i maten i dagsläget.

[Daniela1983]
1

# 13 Vilken dubbelmoral i det här inlägget. Och du kunde inte förstå hur folk kan ge sin hund allergifoder (som de funkar på) då det är dåligt i dina ögon. Jag skulle inte propsa på din hund färskfoder/barf när du säger att hunden inte funkar på det, utan den får väl käka det som funkar för just den. Även om min åsikt är att Standardt som har en hög halt av ris är fullt med arsenik. Samma sak är det för andras hundar (med speciella behov). :)

[Endless21]
1

#56 Jag ser ingen dubbelmoral. Det är bara svårt för mig att nå fram min kunskap till människor. Klåda och utslag tillexempel beror oftast på en obalans i kroppen, det ger besvär som är identiska som allergi. Det sägs att de flesta hundar utvecklar kvalsterallergi innan tre års ålder, ja när de är unga och det är när de är unga som de behöver som mest energi och näring i kroppen för att de är så mycket i kroppen som är på gång just då tillexempel hormonerna. Det är rätt vanligt att hundar får problem med klåda vid just löp, vid löp sänks hundens immunförsvar för att kroppen lättare ska kunna behålla valparna och inte stöta ut dem. Höjer man inte immunförsvaret i tid utan låter det gå så utvecklas oftast problemen och blir värre och värre, detta går att förhindra om hunden redan som valp får en komplett kost. Ger man mamman och valparna redan vid dräktigheten och valparnas första veckor en bra kost så minskar valparna att utveckla allergier med 50% när de blir äldre. Det är just därför jag tycker det är helt fel av veterinärer att rekomendera allergifoder det första de gör när folk söker hjälp med sin klådhund. Men självklart finns det de hundar som faktiskt har foderallergi mot något de inte tål i fodret men det är ganska ovanligt.

Wellcraft
1

#55 Det är en myt att torrfoder skulle vara bättre för tänderna än mjukfoder, en torrfoderkula är för klen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Daniela1983]
0

# 57 Men det ser jag.  Hursom foderallergiska hundar är inte så få som du säger. Och det vet jag hur, jo genom internationella forum om ämnet.

[Endless21]
1

#59 well well alla får göra som de själva vill, men jag tycker att det är synd att låta hunden äta allergifoder hela livet när det finns andra lösningar och alternativ.

[Daniela1983]
1

Oki, du visar bara för mig att du inte är så insatt i ämnet som du tror.

RomDoll07
0

Jag ger mina hundar mat torrt en gång om dan och blött en gång, tycker det funkar väldigt bra. Det finns flera anledningar till att jag blöter maten, dels att jag tycker det är bra att de får i sig lite extra vatten (de dricker så klart också), dels för att jag blandar i glukosamin i maten till den äldre och det är ett pulver som han så klart inte kan äta torrt, och dels för att det ger dem lite omväxling trots att fodret är detsamma (den äldre hunden har varit jättekräsen hela sitt liv och jag kan ju inte byta foder hela tiden).

[Endless21]
0

#61 och exakt vad är det som bevisar att jag inte är insatt i ämnet? Det är du som är vrång, och det är svårt att förklara och för någon som varken förstår eller vill ha hjälp!!!!!

LinaK
1

#61 & #63 Nu får ni ge er om att pratat om allergifoder, ni har uppenbarligen inte samma åsikt i det ämnet och det är heller inte något som har med trådens ämne att göra. Punkt Slut!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Daniela1983]
0

På vårt hunddagis blöter de visst torrkulorna på sommaren, så att hundarna ska få i sig mer vätska.