Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 484 ggr
[marianova]
0

Utfall

Hej! Min 11 månaders finsklapphund/border tik har börjat göra utfall mot andra hundar. Framförallt hundar som börjar skälla mot henne.. men nu de senaste dagar har hon även börjat göra utfall mot hundar går helt tyst förbi också. Har ni några tips jag kan använda när detta händer? Det kommer också från ingenstans när hon väl får sina utfall. Hon kan i ena sekunden gå fot brevid mig o ha jättefin kontakt med mig och sen helt plötsligt bara explodera. Kan detta ha något å göra med åldern hon är i? Att det bara är allmänt mycket hormoner som spökar?

Nervöst Skall
0

Testa skvallerträning :)

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

[marianova]
0

Tränat me svallerträning och det funkar bäst på människor.. hon har svårare med hundar.. Men va ett tag sen jag grejade med klickern så kanske ska nöta på ännu mer. Bruka vanligtvis då jag möter hundar att försöka ha ögonkontakt me henne hela tiden vi möter en hund. Vilket ha funkat bra men nu är de som nån tryckt på en knapp, helt knäpp.. hon ha ganska nyss löpt också och efter de ha hon blivit mer kaxig..

Nervöst Skall
0

Jag har en granne som haft problem med en av sina hundar och hon fick lära sig på kurs att distrahera hunden med en massa godis, det har funkat bra för dem så kanske värt att testa. Min tik kan bli totalt låst vid hundmöten, men om jag lyckas få hennes fokus innan hon "försvinner" så är hon jätte duktig :)

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Kallaterrier
1

#2 Öka då avståndet till den mötande hunden tills hon klarar av det. Det är mycket möjligt att det är en mognadsfas, men för varje gång hon ballar ur ökar risken att vanan sätter sig så det är i många fall bättre att vända eller gå en annan väg än att få för många dåliga möten.

Du kan testa att slänga ut en näve godisar på marken när du ser att ni ska ha ett hundmöte så att din hund är upptagen med något annat när ni möter hunden. Det funkar ganska bra för oss nu, men vi började träna på STORT avstånd. Naturligtvis går man till sidan och skaffar sig så mycket avstånd som man behöver i situationen

[LoveUnite]1
0

Min tik började med sådant efter hennes första löp, jag gjorde misstaget att träna henne helt fel :( så… hon har ovanan än idag.

Hon har ivessej blivit bättre, men hon är 10 år nu så… hehe. Kan vara åldern som gör att hon inte har energin kvar att göra utfall lika ofta och länge.

Förr räckte det med att hon kände doften av en hund.

Nu kan vi ibland gå förbi hundar på samma trottoar utan problem (sällsynt) men även gå förbi hundar med 2-3 meters avstånd (vanligt) men vissa hundar och alltid samma hundar blir hon tokig på…

Så… som en annan skrev, stort avstånd, få hunden att fokusera på annat.
Aldrig fya, skrika eller koppel rycka när ni ser hundar eller hunden gör utfall.

Det är en stressig situation för hunden så som ägare måste man vara lugn, tålamodig.

Men med en unghund så har de även de andra tonårsfasonerna som dövhet, nyfikenhet, stirrighet och gillar att göra allt de ej får… så… krävs lite mer tålamod under den perioden.