Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4841 ggr
C.Tellne
3

Torrfoder till nakenhund?

Hej!

Har en peruansk nakenhund som äter eukanuba adult medium. Dock är detta foder väldigt dyrt och skulle vilja ha ett billigare, kan ni ge några förslag? 
Torrfodret ska vara likvärdigt eller bättre än det han äter just nu!

Ska man ha något speciellt foder till nakenhundar?

Tacksam för svar!

Fridaaaa
2

Nakenhundar behöver inget speciellt foder, behöver ingen ras/sort 🙂

Om du kan så är färskfoder toppenbra: VoH, nordic, emmzo t.ex
Annars torrfoder: standart, acana, orijen, taste of the wild, canagan, beror på hur hög summa du kan lägga var månad 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2

Finns inget speciellt foder för nakenhundar men många verkar få fin hy av färskfoder. Fiskolja verkar också ha en positiv effekt på huden.

Vad år månadskostnaden för din hund nu?

Jag skulle vilja rekommendera Easybarf som är som ett torkat färskfoder. Innehåller inget spannmål eller annan utfyllnad, bara torkat kött/ben/innanmäte. Köper man deras vanliga sort i 3,5kg förpackning så blir månadskostnaden 265 kr för en hund på 10 kg. Billigt och bra.

Kul med en PSPP. :) Ovanlig och fin ras. <3

C.Tellne
0

Tack för svaren! 🙂

Bra att veta att det inte ska vara något speciellt, vet att chihuhua brukar ha speciellt foder(dom behöver säkert inget heller, men det är min erfarenhet), och tänkte kanske var samma med nakenhundar. 

Olja ska jag absolut köpa! Äggula borde väl vara bra också, som alla hundar mår bra av? 🙂

Just nu äter han ca 5.4 kilo torrisar i månaden, och då köper jag en 12 kilos säck på 589kr. Vilket blir 265 kr i månaden. Vill komma billigare undan än det iaf! 😛

Får forska lite i sorterna du har gett förslag på Frida. Vill ju inte att man ska tappa på innehållet om man går ner i pris, om möjligt! 

Försöker googla på Easy Barf, men hittar inte någon bra sida. (får inte upp någon info alls om detta foder)
Läste på en tråd här på iFokus om barf, där dom skrivit om detta foder, men min tanke blir då, allt torrfoder ska ju blötas upp egentligen innan man ger det till hunden (så hunden får i sig den vätska den behöver, plus att kunna bryta ner fodret lättare). Läste om att hundarna får hård avföring och tänkte det kanske var det som fattades. 

Kan någon länka till en sida som ni vet funkar så jag kan läsa? 
Dock blir nog inte detta foder billigare, (vet nu inte vad en tolv kilos säck kostar) Tycker ju att om man ger barftorrfoder bör hunden ha mindra mängd mat i månaden?  Som sagt, hittar jag bara lite info så vore det toppen! 😃

En annan fråga, är eukanuba ett bra foder? Tänkte om man slänger pengarna i sjön bara för att man tror på att det är ett bra foder. Har inte riktigt koll på vilken sammansättning torrfodret har, men tycker att det är lite väl mkt tillsatser? 🤔

[HundochKatt]
4

Eukanuba är inget bra foder, innehåller för mycket spannmål, ris och majs.

Easybarf kan du hitta på Pommys http://www.pommys.se/index.php?route=product/category&path=68

Allt torrfoder ska inte blötas. Är det vegetabilier i så kan mögelsporer frodas. Och det går fort. 

Vill man ha kvalitetsfoder så får man räkna med att det i de flesta fallen kostar lite mer. Men det kan det ju vara värt om man ger ett bra foder till sin hund.

Hildgrim
0

Eukanuba är tyvärr att betrakta som ett dåligt foder. Tror tyvärr också det kan bli svårt att hitta något foder med bra innehåll till en lägre månadskostnad. Finns det någon anledning till att du vill komma under 265 kr? Låter väldigt billigt? Inte ens 10 kr per dag?

EasyBarf ska finnas i 7 kgs förpackning också (den jag räknade på var 3,5 kg) vilket borde kunna pressa ner kostnaden ytterligare. Jag tror säkert Pommys har möjlighet att ta in även dom stora förpackningarna om man frågar.

lizton
0

När det gäller torrfoder så är det nog svårt att hitta ett så köttrikt foder till så bra pris som Simpsons 439 kr för 12 kg och spannmålsfritt. Fodret är brittiskt med brittiska råvaror och det är av livsmedelskvalitet. zooplus.se har det. Om du köper för minst 499 kr så får du det fraktfritt. Lägg till något för att komma upp i den summan; godis, tuggben el annat. Du betalar med kort och fodret kommer till din dörr inom några dagar. Du måste vara hemma och ta emot fodret eller så hämta det på posten. Du kan ringa till ditt lokala postkontor och be dem ställa fodret utanför din dörr, om det funkar för dig och du inte är hemma.

Håll koll på din mejl så vet du när fodret kommer. Här är Simpsons:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive

Högsta betyg här:

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020

Om du vill ge 100 % svenskt torrfoder så finns bara Magnussons. Deras Meat & Biscuit är bäst och det finns hos Ica Maxi, Coop och Citygross.  Det finns också hos animail, hemfoder m fl, men det är billigare i livsmedelsaffärerna. Fodret kan passa kräsna hundar. Dock ej spannmålsfritt.

Fridaaaa
0

#6 Standart är väl också svenskt? Inte sämre än Magnussons🙂

lizton
0

Ser också att Acana Adult finns till bra pris hos zooplus.se 499 kr för 13 kg. Här är det:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/acana/acana_classic/324764#composition

Omdöme om Acanas foder. Toppbetyg här:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/acana-dog-food-dry/

Vi har sedan flera år använt Acanas  foder och det funkar jättebra på våra hundar. Vi har inte just denna sorten utan oftast de dyrare spannmålsfria. Det här är kanonbra pris.

Lon@
0

#7, Standardt har inte enbart svenska råvaror vilket Magnusson har.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Hildgrim
1

Nu efterfrågade inte TS enbart svenska råvaror. Dessutom är väl Magnusson mer som ett kex med lite tillskott av kött snarare än riktigt foder, hehe. Som godis visst men enbart? Njae..

lizton
0

#7 Standardt har inte svenska råvaror. Det innehåller ris som inte är bra att äta varje dag. Det är farligare ju mindre individen som äter det väger. Att ge ris 14 gånger i veckan är inget jag skulle vilja göra.  Allt ris i stort sett innehåller arsenik. Att ris innehåller arsenik har varit känt i 30 år, men det är först på senare år man börjat varna för att äta det för ofta. Nån gång i veckan ja, men inte 14 gånger i veckan. Olika slags cancer, lever- o njurskador, diabetes, hjärnförändringar är skador man ser av arsenik.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-matning-visar-arsenik-i-sex-populara-produkter

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/norrbotten/arsenik-i-ris-kartlaggs

Frida B
1

#11 dock är mängden arsenik i standart så  pass liten att den inte borde ge någon skada.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
1

Jag kör på spannmålsfritt för min uppfödare hade upplevt mindre finnar med spannmålsfritt och överlag märkt bättre hälsa och jag har märkt samma på mina pälsade vovvar (min kines är en puff men märker skillnad ändå).

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

lizton
0

#12 Ris från Europa och USA har de högsta halterna arsenik, så det riset bör man helst undvika. Stsadardts ris kommer från  bl a Europa.

Idag görs inga regelbundna tester av arsenik i ris. När det kommer kan vi räkna ut var riset med högst halt arsenik hamnar: jo, i djurfoder.

Fridaaaa
0

#11 Det med asenik vet jag ang ris. Men nu var det inte det som var frågan som jag skrev i #7 utan om det var svenskt eller inte 😉

lizton
0

#15 Tillverkat i Sverige med de flesta råvarorna importerade. Ris från Italien, Grekland  och Afrika nånstans. Hjortkött från Nya Zeeland.  Lamm har varit lite olika. Norge eller Nya Zeeland. Vet inte exakt nu.

IngridSvensson
2

Ts, jag utfodrar min hund med vom og hundemat, ett färskfoder. Köper en 5 kilos korv för 159 kr och den räcker i en och en halv månad för oss. Har en vuxen lundehund som väger 7.5 kg och är 38 cm i mankhöjd. Det är det billigaste och bästa alternativet vi hittat.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Fridaaaa
0

Nordic färskfoder tycker jag är bra, jag betalar 345 kr flr 15 kg, är i block så man får dela och frysa in i mindre bitar, men värt det för min del då 16 kg i rullar kostar det dubbla nästan.

Hildgrim
1

Ts vill ha ett TORRT foder. :) Jag håller med om att färskfoder är bra. Men EasyBarf är i princip ett torrt färskfoder. Vid torkning försvinner inte så mycket näringsämnen.

Fridaaaa
1

#19 Man kan ju rekommendera, tänker om TS inte är så insatt i färskfoder och så 🙂 Många som kört på bara torrfder men sedan fått upp ögonen för färskfder, bland annat jag själv 🙂

Frida B
0

#14 källor på det? :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lizton
0

#21 Du kan läsa listor på olika rissorter och ursprung hos FDA och  Cosumers Report . Se här också: 

"Another Professor Meharg study suggests that rice from the US, France, Italy and Bangladesh had the highest levels of inorganic arsenic tested, with about 30 per cent of American long grain rice samples found to contain levels above the Chinese strict standards. He suggested that rice from India and Egypt had the lowest levels, with basmati rice the best type. 

Safer:
Indian, Pakistani, Nepalese, Chinese, Egyptian, Thai

Avoid:
American, European (especially Italian and French), Bangladeshi 

http://www.foodsmatter.com/allergy_intolerance/cow%27s_milk_allergy_management/articles/rice_arsenic_1_03.10.html

[Endless21]
0

Riset som finns i standardts torrfoder arsenik testas ALLTID.

Folk verkar  haka upp sig på att just ris innehåller arsenik,  men grönsaker, rotfrukter och andra grödor odlas också i jordar som innehåller arsenik, så till skillnad från riset så kollas detta inte upp.

lizton
0

#23 Ris är speciellt eftersom det tar upp arsenik ur jorden mer än vad andra grödor gör. Ris står i vatten medan det växer. Arsenik kan finnas i jorden av två orsaker: 

1. Arsenik  finns naturligt i berggrunden. Arsenik är extra lätt att ta upp för riset  om det odlas i områden med gruvnäring. 

2. Bekämpningsmedel som används i jordbruket ligger kvar i jorden. Ris suger upp gifterna. Ris tar upp arsenik, men också andra gifter som bly mer än vad andra grödor gör. Ris är så "duktigt" att suga upp arsenik ur jorden att det används av forskare för att sanera giftig jord. Ris tar upp arsenik i första hand, men om inte arsenik finns, så tar ris upp andra tungmetaller.

Här en artikel om ris som tar upp bly ur jorden. (Lead är det eng ordet för bly):

"The highest amount of lead was found in rice imported from Taiwan and China. Rice from the Czech Republic, Bhutan, Italy, India and Thailand also had significantly high lead levels, the researchers said."

http://www.cbsnews.com/news/imported-rice-may-contain-dangerously-high-lead-levels/

Inget ris testas för oorganisk arsenik idag. Det är den farliga formen av arsenik. Man har inte tidigare haft någon bra teknisk möjlighet att i stor skala skilja oorganisk och organisk arsenik i ris utan bara sett totalarsenik. Det är en komplicerad metod att skilja ut oorganisk arsenik ur totalarsenik.

From jan 2016 ska det börja tillämpas kontroller av  ris i livsmedel som förs in i Sverige. Det är inte sannolikt att en liten hundfodertillverkare gör sådana tester i dagsläget. Ingen livsmedelsproducent gör det, inte i EU, inte i USA och en anledning är att man ännu inte bestämt vilka värden som ska anses vara skadliga för människan. Man vet alltså inte vilket ris som ska bli godkänt och vilket som ska sorteras bort (till hund och kattfoder kan man förstå att det skadliga riset går till)

C.Tellne
0

Tack för alla svar! 😃