Hundallergiska
Vem tycker ni ska flytta på sig (om nu någon ens ska flytta på sig) när någon säger att de är allergiska mot hund? I en situation där ni kommer med er hund och sätter er på bussen eller tåget (där hundar får vara)?
Det är jag som valt att ha hund, inte resten av omvärlden. Så givetvis flyttar jag på mig, det kan ju ha varit fullt i den djurfria vagnen och personen kan ju behöva sitta.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
För det första så förstår jag inte varför en person med hundallergi ska sitta i en vagn avsett för husdjuren över huvud taget såvida det inte är en biljett som är bokad med sittplats som man inte kan påverka.
Jag anser att personen som sitter i djurvagn och är allergisk ska flytta sig, annars hade jag tagit en plats lite längre ifrån personen om möjligheten finns.
Annars får båda snällt sitta där de har plats och inte göra så mycket mer.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Om det är enda tillåtna platsen i bussen eller tåget att ha hundar så skulle ju den som är allergisk få flytta på sig då det finns hundfria vagnar/platser medans djurplatserna är få. Men annars så visar jag såklart hänsyn mot allergiker och flyttar mig om andra platser finns för jag tänker samma som #1 att det är jag som valt att ha hund och inte andra i min omgivning.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Beror på situation. Kan jag flytta på mig så gör jag det, men som andra säger, är jag på en av få platser där man får ha djur så kan det bli svårt. Men säg att jag ska fika på en uteservering där hundar är tillåtna, och någon som redan sitter där säger att de är allergiska, då försöker jag så klart hitta ett bort längre bort. Om jag däremot redan sitter där när den som är allergisk kommer, då får de sätta sig nån annanstans.
Jag visar hänsyn i största möjliga mån. Men om det bara finns en vagn på tåget där djur får sitta så har jag liksom inget val.
Likadant om jag ska åka buss. Jag måste ju vara någonstans och längst fram får jag inte sitta.
Finns det möjlighet så flyttar jag mig såklart. Ingen annan ska behöva lida för att jag har valt att skaffa hund.
Jag tror att den allergiker som sätter sig i djurkupen på tåget har problem vare sig jag flyttar mig med mina djur eller inte… Men självklart respekterar jag allergiker och försöker underlätta för dom så mycket jag kan.
Är det en plats som är utmärkt för just djurägare så anser jag att den allergiske är den som ska flytta på sig.
#9 Fast om man bara är allergisk mot hund och har sitt eget pälsdjur med sig? Hur gör man då?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 då kanske den personen kan ta sig fram med annat färdmedel. Man vet ju att dessa platser är avsedda för just pälsdjur och inte enbart för hund. Jag skulle ju aldrig be en som har katt med sig att flytta på sig om jag vore kattallergiker, då får man ju lösa det på annat vis om man är så pass allergisk mot andra pälsdjur.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#10 Som Lina skrev så får man fövänta sig att alla olika slags pälsdjur kommer att vara där. Om personen absolut inte kan sitta bredvid min hund så är det tåg/bussbolaget som får lösa det. Det finns dessutom folk som bara känner av vissa hundar så då skulle man ju behöva gå ner på ras eller tom individnivå, det skulle inte vara logistiskt förvarsbart att göra. Man får helt enkelt förvänta sig att man kan hamna vid ett djur man inte tål, eller resa privat.
#10 då har man nog tänkt på det och t.ex. tagit en allergitablett om man har eller väljer ett annat färdsätt
Jag är allergisk för katt men inte hund så om jag ska vara långa stunder hos mamma så brukar jag ibland ta en tablett
Nått jag funderat på, hur gör flygbolagen? Tänker som SAS så ska man ju om jag fattat det rätt boka sin egen biljett å sen ringa å boka för djuret, men om man bokar för sig själv och sin hund/katt flera veckor i förväg och typ nån dag före avresa så bokar en som är hyperallergisk, nekar dom en att åka med pga allergikern, eller nekar dom allergikern att resa med det flyget?
Vet ju att nötallergi informerar dom om i högtalarna om någon är luftburet allergisk att man inte får öppna förpackningar som innehöller nötter/godis med nötter.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Med tåg menade jag mer åt stockholmspendeln-hållet, men det är klart att situationen kan uppstå även i långdistanståg.
Imorse satte man sig med sin hund på ett utav väldigt få ställen på pendeln där vi fick plats båda två. En kvinna mittemot sade att hon är allergisk mot hund. Okej…sade jag och reste mig för att byta plats, dock lade jag till att hon i så fall inte ska sätta sig i den delen där hund får vistas varpå hon sade nåt tillbaks. Visst inte lätt för henne att hålla kolla på sånt, men varenda morgon får jag stå med min hund vid dörrarna på resorna medans andra sitter, så det är skönt när man äntligen kan få sitta.
Egentligen borde jag inte anpassa mig till någon annan i denna situation, främlingar är inte trevliga mot varann här, jag tycker mer att har den allergiska människan problem är det deras problem att byta plats eller ha medicin med sig. Ingen tar så stor hänsyn till hundar och hundägare i kollektivtrafiken så jag orkar inte bry mig om andra heller.
En spontan tanke, någon som är dränkt i parfym hade knappast flyttat på sig om någon känslig påpekat något.
# 13 Reser inte djur avskilt i något bagageutrymme på flygplan? Eller menar du om den skulle reagera på päls på kläder?
Jag flyttar inte om jag sitter I en hundvagn (som man bör göra om man har hund med sig..) Det är ju en avsedd plats för mig. Då ska den med allergi se till att sitta på en djurfri plats.
Angående flyg så satt jag med alla andra när jag hade min hund på planet. Bara då skulle jag flyttat om någon I närheten var allergisk, finns ju Inga hundplatser på flygplan..
Är det speciella djurplatser tycker jag djurägaren och dess djur har företräde. Framförallt på tåg där man kanske även har bokat en speciell plats för att man ska ha sin hund med sig. Det ska mycket till att ett tåg (är väl främst tåg det finns speciella djurplatser) blir helt proppfullt.
Sen är det ju klurigt det andra varit inne på att någon kanske är allergisk mot hund eller vissa raser men har ett eget djur som denna tål. Jag är själv pälsdjursallergiker (hund, katt, smådjur osv) men har en egen hund som jag tål. Ska jag iväg till platser där jag vet att det finns mycket hundar så brukar jag ta allergitablett och se till att jag har mycket papper med mig. XD
#15 hundar under en viss storlek (8 kg inklusive väska tror jag det är på SAS iallafall) får åka inne i flygplanet i väska vid ägarens fötter
https://www.instagram.com/aros_yoda/