Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1124 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Övertala förälder?

Vi ha hund hos mamma, den är hos en vän vissa dagar annars är den hemma på dagarna. Nu vill jag ha hund hos pappa. Tänkte en pudel, de kräver inte så mycket men är ändå smarta, vad jag vet. Hur gör man med klippning? Lämnar man in den två ggr om året typ och så klipps den hos hundfrisören?:) Sen undrar jag om ni tycker hunddagis är ett bra alternativ? Är det värt priset? Hur övertalar man sin förälder, hen är inte helt med än, men på gång lixom :) Lite flummigt inlägg men orkade inte skriva så noga hoppas ni kan hjälpa iaf

Turast
9

Vill föräldern inte så vill den inte och då får man acceptera det. Det är ändå förälderns ansvar och inte barnet. Du får helt enkelt vänta tills du flyttar hemifrån om inte din pappa vill ha hund :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Stockholmsbruden]
0

Han vill ha hund, men jag behöver tips hur jag kan få över honom helt och hållet lixom :)

russin
7

Ingen här känner din pappa och vet hur han har möjligheter till att ha hund, så den biten kan knappast någon annan hjälpa med🙂 Att bara övertala någon är inget bra, utan hundköp är något man gemensamt kommer fram till i en familj - framförallt om det arbetas och gås i skolan. Hunddagis är dyrt och inget dagis tar heller emot en hund före tidigast 6 månaders ålder.

[Kaoskaos]
3

Om han vill ha en hund men endå inte skaffar hund så tänker han nog logiskt att han inte har möjlighet att ha en hund ! Det är inte bara att köpa en hund ! Då hundar kräver massor , man blir låst och hunddagis är dyrt plus att man ska orka aktivera hunden också efter en lång dag på jobbet ! Nä nöjd dig med den hund du har istället och låt din pappa ta beslutet som han verkar ha gjort !

jenmjao
2

Hunddagis är dyrt vad jag vet, likaså om hunden blir sjuk. Pudlar (de mindre) kan få problem med patella, får alltid problem med tänderna, behöver klippas mer än två gånger om året. Har en dvärgpudel hos mamma, han ska lämnas in för tänderna och detta är en vanlig grej med åldern det kan kosta oss upp emot 10,000kr bara för att fixa tänderna men dom sa troligast 4-6tusen. Han är 11år, vet pudlar som blivit upp emot 17år. Det är ett stort ansvar och en lång tid, Jag klipper "min" pudel nästintill varenda gång jag träffar honom, han är rädd för rakapparater så här får det klippas för hand, vi har någon speciell "pudelsax" som är som en kam och så klipper man liksom när man har håret i kammen där, vet inte hur jag ska förklara :) Han avskyr det, men jag gör det speciellt nu till sommaren, så han ska må bra. Eller ja blir mycket på vintern också då om man inte klipper tassar,mage och ben så blir det stora bollar av snö där… Man ska även rycka i öronen på pudlar, alltså päls i öronen som behövs ryckas för annars fastnar det och tovar till stora klumpar i öronen, så det är mycket mycket pälsvård.

[Lindis123]
1

Om du vill få dina föräldrar övertalade att köpa en hund skulle jag nog säga att det bästa sättet är att prata med dem. Säg varför du vill ha en hund och argumentera för saken. Ett nej är ändå ett nej och det kan inte hjälpas. Som flera tidigare har nämt i tråden kan det bli väldigt dyrt med veterinärkostnader och dylikt.

annzoo
1

Jag vet inte hur gammal du är men jag köpte hund tidigt tillsammans med min syster, när jag var 14år. Men föräldrarna visste att de hade huvudansvaret fast vi (jag om min syster) betalade de vi kunde. De fick vara med och bestämma rasvalet. Det är ett stort ansvar att skaffa valp då du inte kan lämna hunden hur som helst. Valpar föds ej rumsrena eller lydiga så de blir många nattliga vandringar då valpen blir nödig….

drika
1

Pudel ska ju klippas mycket mer än 2 ggr per år och det kostar antagligen 500-600 per gång. Kostar ju i inköp sen har du försäkring, hundmat och andra hundsaker den behöver ( pudel skall också borstas varje dag, speciellt om ni väljer att inte klippa ofta) Och dem större kräver en hel del motion och hjärngympa, små vet jag ej men vad jagsett verkar alla pudlar var aganska energiknippen:) jag skulle inte tajata ihjäl mig om jag vore du, är mycket ansvar med hund, man väljer att leva med hund och binder upp sig många r då hunden alltid går först:) Hoppas du kmr framåt och att din pappa vill ha en:) Skulle med säga att du får argumentera varför du vill ha en och visa att du kommer ta hand om den (kanske genom att jämt ta ut din mammas utan tjat osv):)

Hälsningar

Fredrika

[Stockholmsbruden]
0

Jag har hnd, han vill ha hund, asså jag våär inte dum, vi är inte fattiga veterinärkostnader kan vi betala :) Vi vet att det kan bli flera hundratusen kronor

poodlelicious
1

Jag har en liten pudelvalp här nu. Han är överallt. Om jag flyttar mig flyttar han sig. Jag kan inte gå på toa ifred jag kan inte kila iväg och handla något jag måste gå upp klockan 6 på morgonen och rasta honom. Är du intresserad av det?

[Stockholmsbruden]
0

Japp! Har redan hund hos mamma somsagt s sånt är jag fullständigt van vid! Jag går ut med han kl halv fem varje morgon och är ute med han tre timmar då.:) Längre promenader på lunch oftast, sen en mysig kvälls promenad nån timme. Så fort man kommer in- Aktivering!!!!! Gömma godis, trickträning, kasta toarullar heeeela tiden :)

poodlelicious
1

Och den veckan när du inte är där?

Turast
3

#11 låter som du behöver passivitetsträna din hund och inte aktivera heeeeela tiden :S kan övergå till stress :/

[Stockholmsbruden]
0

Jag känner min hund bäst tack. Klart han får vila. Sluta anta Saker. Då tar min syrr och mamma som har huvudsnscaret hand om hunden

poodlelicious
1

#14 Jag menar hunden som du vill ha hos din pappa.

[Stockholmsbruden]
0

Mamma bor precis bredvid pappa, kan gå lver och rasta den varje dag. Sen kan han såklaft rasta ibland.

Turast
3

#14 du behöver inte bli otrevlig. Det är ju inte för att vara elak man kommenterar saker men när någon skriver "Så fort man kommer in- Aktivering!!!!! Gömma godis, trickträning, kasta toarullar heeeela tiden :)" så låter det som hunden aldrig är passiv.

annzoo
5

#16 men om din mamma och pappa bor bredvid varandra och mamma har en hund så förstår jag inte problemet. Du har ju en hund du kan ta hand om varför skaffa en till?

Varför inte låna hem din mammas hund till pappa så slipper ni ansvaret för en hund till om inte pappa vill köpa en hund. Det krävs väldigt mkt.

Lon@
2

#9, Om ni båda vill ha hund, vad är det då han behöver övertalas om?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Achatina
3

Hunddagis kan antingen vara en dagskostnad - att man betalar för de dagar som hunden är där eller en fast kostnad som man får betala varje månad även när hunden inte är där. Jag bor inte i Stockholm, utan väldigt långt ner i landet. Våra tre hunddagis har båda systemen, det jag hade min hund på betalade man per dag med en maxtaxa på 2500kr i månaden därefter blev det gratis att ha hunden där. Pris per dag var 150kr, även om de bara hade hunden några timmar eller om den var där hela dagen. Det hunddagis som har fasta priser kostar 2800kr i månaden men ska man bara ha hunden där kanske 1 dag i veckan så kostar det 200kr per dag. Vissa dagis har att man måste bestämma långt i förväg vilka dagar som hunden ska vara där och betala därefter. Dagispriserna i Stockholm verkar ligga runt 2700-4000kr och uppåt i månaden. Upp till din pappa att säga om det är värt det eller ej.

Försäkring ligger på runt 3000-4000 för de flesta raser, har man pudel så skulle jag nog satsa på att själv köpa en klippmaskin och klippa hunden själv. Ska man köpa renrasig valp så blir det ju minst 11000-15000kr. Men man får tänka på att många dagis har åldersgräns, så att de inte tar hundar yngre än kanske 1år och då har man ett helt år som hunden får vara ensam under, om man inte har hundvakt dagtid.