Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1089 ggr
[Juel70]
0

Skendräktighet

Min tik (schäfermix) har blivit skendräktig.. igen.   Det är jobbigt för henne. Det händer varje gång, cirka två månader efter löp och det är värst på våren/sommaren . Just nu.

Hon flämtar, är varm, juvrena är svullna. Förra året fick hon mjölk och slickade sina juver, men då satte jag på en mag-gördel av tunt tyg så hon inte kommer åt att stimulera juvrena.   Minska ner på fodret och mera motion och aktivitet ska hjälpa säger dom.  Plockar undan nallar och annat som hon kan förknippa med valpar.

Men det är ändå jobbigt… hon har sina låtsasvalpar under min säng nu och hon trycker sig in under sängen hela tiden och piper.   Jag undrar om hon känner av någon "värk" eller obehag i juver och livmoder när hon är skendräktig. Någon som vet?

Kan man hjälpa henne ytterligare på nåt sätt?

Jag vill inte sterilisera henne (ta bort livmodern), men jag undrar, kan p-piller hjälpa? Nåt annat förslag. 

Jag var hos vet. med henne angående dessa besvär och han sade bara att det är hormonerna som spökar efter löp.

Men jag tycker synd om henne och själv har jag svårt att sova då hon bökar och gnäller under min säng.

Kallaterrier
1

Man ger inte p-piller till tikar, så det är inte aktuellt. Det finns ett läkemedel som heter Galastop som minskar/avbryter mjölkproduktionen som man kan få utskrivet av veterinär. Vår tik var helt hopplöst skendräktig och på henne funkade inte att "bara" minska mat och öka motionen, hon hade mjölk ändå. Vi såg till att göra extra roliga saker med henne, körde mycket spår och liknande för att stimulera henne mentalt. Vår tik ville inte gå hemifrån men tyckte det var okej att åka bil så vi körde ofta till nya platser och gick där eller att en av oss blev avsläppt så att vi gick hem.

Vi kastrerade vår tik i vintras på grund av skendräktigheterna då de bara blev värre. Det är den ända som hjälper helt.

[Juel70]
0

#1 Tack för svar. Ok, P-piller är uteslutet.   Gör Galastop att juversvullnaden avtar också?

Min tik har inga problem att gå hemifrån, men imorse gick hon och kollade till sina osynliga valpar under sängen innan jag fick sätta på henne halsbandet. 

Ja, mental stimulation och kul saker, träffa människor och andra hundar borde få henne lite mer på andra tankar. 

Ja blir det värre för min tik, så får jag kanske fundera på  kastrering så småningom.

molam
0

Varför ger man inte P-piller till tikar? o-o

Min tik var så förr om åren med, fast då började vi t bort hennes "Valpar" (NAllarna) så fort hon plockade med sig dom nånstans efter ett tag slutade hon, vet inte om hon bara var inne i nån fas eller om det verkligen hjälpte, det sa jag inte säga.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Juel70]
0

#3 Ja, jag plockar också bort nallar och sånt, men min tik har osynliga valpar som inte går att ta bort 😃

Jag undrar om tikar som blir skendräktiga på något sätt får en "lätt psykos" av något slag?

Kallaterrier
0

#2 Eftersom mjölkproduktionen avtar borde juvret gå ner i svullnad tycker jag.

#3 Biverkningarna är för stora helt enkelt. Det finns p-sprutor, men de ökar risken för livmoderinflammation och juvertumörer så man skriver helst inte ut det.

Kallaterrier
0

#4 Lätt psykos är det ju inte, skendräktighet är ett normalt fenomen, däremot märks ju hormopåverkan i beteendet.

molam
0

#4 Jaha! ja osynliga valpar var ju svårare att plocka bort då 😂 Det vi gjorde var att låta henne plocka med sig "Sina valpar" sen bara t som av henne :p

#5 ojj det har inte jag hört o-o Vi hade P-piller på mamman till 2 av hundarna vi har nu

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kallaterrier
0

#7 Nej, man visste kanske inte om biverkningarna då. P-sprutor finns ju fortfarande, men man måste vara medveten om biverkningarna, precis som med alla andra läkemedel.

[Juel70]
0

På lördag ska vi iallafall ut och cykla en lång sträcka på 13-14 km.  Jag har en sån här cykelvagn som min vovve kan hoppa in i och vila ifall hon inte orkar springa. Sen ska vi bo hos en kompis över natten och sen cykla hemåt igen, så jag hoppas att det kan hjälpa lite.

annzoo
1

min schäfermix blev skendräktig efter varje löp, de bästa beslutet jag gjorde var kastrering.

[Juel70]
0

#10 Ok, får verkligen ta och fundera på det.  Gick det på försäkring? Hur mkt kostar det?

Kallaterrier
0

#11 Det går inte på försäkringen utan man får står för det själv. Vi betalade 4500 kr i vintras, men det varierar mellan kliniker och också på hur stor hunden är.  Man får oftast rabatt på försäkringen efter en kastrering eftersom man tar bort risken för livmoderinflammation. På vissa ställen gör man kastrering med titthål, det är lite dyrare, men ett betydligt mindre ingrepp. Dock lämnas livmodern kvar då, man tar bara äggstockarna så det finns en liiiiten risk för bakteriell livmoderinflammation. Nästan alla livmoderinflammationer är dock hormonellt betingade så den risken är jäkligt liten, men den finns.

[Juel70]
0

#12 Ok  Tack för info.  Blir det värre så får man väl ta och fundera på ta bort livmodern.   Lite lustigt, för min läkare har rådit mig att ta bort MIN livmoder också. 😃 Vi kanske får lägga in oss båda två snart.