Konstigt beteende + spyr
Hej,
Ska försöka sammanfatta min hunds nya "beteende"
Jag har en blandras mellan bichon & jack russell på 4 år, innan gick hon ut 3 promenader & släpptes ut i trädgården flera gånger, hon är väldigt kräsen och åt ingenting vilket resulterade att hon kräktes galla. Nu när jag har lov så spenderar hon minst 50% av dagen ute + massa aktiviteter och hon börjar äta mer nu, jag ser på henne att hon mår mkt bättre (vi ska fortfarande besöka vet. och kolla om de ligger något mer bakom kräkningarna)
Iallafall, nu har hon börjar hoppa upp & nafsa på min syster, jucka mot hennes ben, bita henne lätt och nu följer hon efter henne. Har hört att detta var ett sätt att visa dominans osv men nu har hon även börjat gnälla och pipa. Hon lät även när vi lekte med henne och mata henne, har slut på ideer och vet inte längre vad ja ska göra.
Vet inte riktigt varför jag skrev här men tänkte chansa och se om någon känner igen detta beteende, väldigt tacksam för svar!!
Jag tänkte på det att det händer mer nu, hon aktiveras mer och nu kommer dessa beteendena. Hon kanske är överstimulerad? Hinner hon få ta det lugnt och vara passiv också? Kanske bara blivit för mycket :)
Var är hon i löpcykeln?
#1 tänkte också på de men ville inte dra en snabb slutsats så, men de hör ihop då detta började när hon blev så aktiv. Hon sover väldigt mycket så jag hoppas det men ska ta de lite lungt med henne i början för säkerhetsskull :)
#2 Är inte så erfaren så vad menar du med löpcykeln? Eller senast var då mars, förra året var det 2 ggr
#3 Funderade på om juckandet var hormonellt betingat, löptikar kan bli jäkligt skumma.
Jag hade testat med att dra ner lite på de "aktiva" aktiviteterna och istället lagt in en mental aktivitet som nosarbete en gång i veckan eller så. Nosarbete tröttar på ett helt annat sätt än fysisk aktivitet och eftersom du har jack russell i blandningen borde spår kunna funka jättebra. Personspår är enkelt att ta tag i på egen hand, man behöver inte alls vara någon bruksexpert för det. Här kan du läsa lite mer: http://vovve.net/Bruks/spar.asp
Det finns en jättebra bok om man "bara" vill hobbyspåra, den heter "Alla hundar vill spåra" av Ulla Barvefjord. Den är tyvärr slut hos de vanliga affärerna, men man kan hitta den på begagnatmarknaden : http://www.bokborsen.se/Ulla-Barvefjord/Alla-Hundar-Vill-Sp%C3%A5ra/4098896
Okej, ska kika lite mer på det. Grejen är att hon är en väldigt ointresserad o kräsen hund så det är svårt att få henne intresserad i något nytt även om godis är inblandat. Men ska självklart försöka, tack så jätte mycket!!
#6 Du behöver inte blanda in godis:) De flesta hundar gillar att använda nosen, de är liksom byggda för det:) Hoppas att du får ordning på det hela.