Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3192 ggr
Sugar Mist
0

Exportera hund till Norge- Vad gäller?

Hejhej

Ska eventuellt exportera hund till Norge, vad är det som gäller och behövs då?

-

Sugar Mist
0

Jo jag har läst det men söker efter personer som gjort det och kan beskriva lite mer vad som behövs, hur det går till, hur mycker det kostade, hur lång tid det tar osv.
Tycker den sidan är så luddig då det står för flera länder.

-

[[Boris Sager]]
2

Ok, det var nagra ar sen vi exporterade till Norge fran Sverige. Pa SJV' hemsida star ju vad, som behovs enl. dem. Sen vad det kostar beror ju pa hur du och koparen kommer overens om, vilken hundras, om hunden ska aka bil eller flyg, transportutrymme eller kabin vid ev. flyg. Man far rakna med ett par tusen per hund. Ledsen att jag inte kan svara mer exakt.

poodlelicious
0

Hur ska den fraktas?

Sugar Mist
0

#4 Vi ska möta nya ägarna halvvägs så han åker bil upp till norge med oss.

-

[[Boris Sager]]
1

Var i Norge bor de nya agarna. Det har ju ocksa med kostnaderna att gora.

Sugar Mist
0

#6 Vad har de nya ägarnas ort med tråden att göra? De bor i Norge, mer än så är väl inte nödvändigt att veta?

-

[[Boris Sager]]
3

Sorry, jag var inte nyfiken pa var de bodde. Tankte enbart pa att kostnaderna stiger ju langre avstandet ar.

TrasselTroll
0

Åker ni själv med hunden behövs inte mer än vid vanlig resa. Dvs hunden skall vara märkt, ha pass samt vara avmaskad mot rävens dvärgbandmask.

För att den nya ägaren skall kunna registrera hunden i NKK krävs dessutom att denna får med hundens registreringsbevis i original.
Den nya ägaren skall sedan skicka in registreringsbeviset samt en kopia av köpeavtalet till NKK. Hur lång tid det tar för NKK att registrera över hunden vet jag inte.

Ett frågetecken för mig är hur det fungerar med tull, eftersom hunden säljs över gränsen skall den förtullas enligt lag.
Hur detta skall göras och av vem vet jag inte. Norska tullens hemsida har du här: http://toll.no/ kanske hittar du själv vad som gäller där.

poodlelicious
1

Jag är rätt säker på att man egentligen ska betala tull även när man åker till Norge. Så är det om man åker till Sverige. Men om ni ska åka över gränsen med den så behöver ni ju inte säga att den ska säljas. Ni är på semester bara.

TrasselTroll
0

#10 Du vet att du sitter och uppmanar till ett brott när du skriver så va?

poodlelicious
1

Inte alls. Jag presenterade ett hypotetiskt alternativ.