Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3105 ggr
peafie
4

Biten av hund - vad göra?

Min sambo stötte på en lös hund på vägen till affären. Han lockade till sig hunden och höll den nära sig (det var invid en större bilväg) medan han ringde mig för att komma med ett koppel. Innan jag hann till platsen kom det förbi en annan hundägare med två hundar och den hund som min sambo vaktar är tydligen hundaggressiv och ska gå på de andra hundarna. Min sambo lyfter då upp hunden som är av modell mindre för att den inte ska gå på de andra hundarna och blir då illa biten i handen. Hundens ägare hittas och min sambo lämnar över hunden, berättar inte att han är biten och får höra av de glada ägarna att lilla hunden minsann var ute på vift igår också.

Med facit i hand kanske det inte var så lyckat att lyfta hunden men med en bilväg på ena sidan och två oskyldiga spaniels som måltavla för den lilla arga hunden och utan ett koppel att hålla i förstår jag hans beslut.

Så. Såren är tvättade och han har tid för stelkrampspruta om ett tag. Men kan vi göra någonting mer? Jag är fly förbannad över att folk inte kan hålla reda på sina hundar och kan inte riktigt tänka klart. En gång är ju ingen gång men att hundägarna skrattar åt att hunden har rymt igen och hittas vid en vältrafikerad väg… dumheten vet inga gränser! Jag tänker att jag går dit och tar mig ett snack med dem men kan jag kräva att de betalar stelkrampssprutan (som säkert är jättebillig, men ändå)? Eller är ett snack det enda jag kan göra?

Bloggen     ○    Instagram

[[Boris Sager]]
1

Jag tror att detta ar allt du kan gora, bade for sambon och de knappa hundagarna. Hundar ska hallas kopplade nu. Nar de inte fattar det, sa kan du svarligen anmala dem ang. det utan bevis.

peafie
0

Misstänkte det. Ååh, jag är så arg bara.

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra att du berattar :)

poodlelicious
0

Jag utgår ifrån att du har tvättat med sprit. I så fall har ni gjort rätt.

Maken till korkade ägare… Vår gamla hund rymde ett par gånger och vi var utom oss av skräck och skam båda gångerna. Pinsamt…

peafie
1

#4 Ja, det är ordentligt rengjort, först med tvål och vatten och sedan med sprit (stackars sambon var bra blek då :) ).

Att vara rädd och skämmas är ju en långt mer rimlig reaktion än att skratta bort det. Misstag kan hända alla, jag förstår det, och jag hade nog inte reagerat så starkt om de faktiskt hade tagit det här på allvar. Jag fotade i alla fall såren han fick och tänker visa dem, så om inte annat så kanske de får en tankeställare…

JonnaCecilia
0

Strikt hundägaransvar innebär väl att de ska betala för sprutan, eg även för sveda och värk, men att få dem att göra det utan "bevis" kan ju bli svårt. Ord står mot ord att deras hund är den som orsakat skadan, men du kan ju iallafall påpeka för dem att det är det som gäller även om ni kanske inte lägger energi på att gå vidare med det. Värre kan det bli nästa gång, om hunden biter ett barn eller ger sig på fel hund.

peafie
1

#6 Den andra hundägaren är ju vittne och vi har gått en eftersökskurs med henne så jag kan ta reda på vad hon heter. Men nej, det är nog inte värt att gå vidare. Ett snack och en arg tråd på hundar.ifokus kanske får räcka…

Lexie82
3

Tänk på att en hundägare som skrattar bort en situation trots det kan vara både skamsen, generad och rädd. Jag själv brukar till exempel alltid bli full i skratt när jag är nervös över nånting, trots att jag inte tycker att situationen är ett dugg rolig. Det är väl som ett försvar, kanske.

Jag tycker ändå att det kan vara värt att anmäla så att de förstår allvaret, oavsett om det går att "bevisa" eller inte.

[[Boris Sager]]
1

Ja, men da borde inte hunden ha rymt igen, tycker jag.

Nervöst Skall
1

Jag tycker att du borde i alla fall ta upp kostnaden för sorutan, om dom är helt emot och jobbiga över det kanske det är enklast för er att släppa det, men försöka att få pengarna tycker jag gott ni kan göra. För övrigt så tycker jag att det är jättebra av dig att gå och prata med ägaren, kanske kan du få in lite vett i skallen på dem :)

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

peafie
1

Uppdatering om det är någon som undrar hur det gått:

Hussen blev ordentligt omplåstrad, fick stelkrampsspruta och går på antibiotika i tio dagar. Jag gick förbi ägarna som inte verkade vara hemma men jag såg att de hade satt upp ordentligt med kompostgaller i trädgården så jag låter saker bero nu. Det verkar som att de har tänkt till.

[[Boris Sager]]
1

Tack for uppdateringen:) Alltid bra att fa dem!

[Forest]
1

Ursh vad trist tur att din man tänkte på hundens och dom andra hundarnas bästa trots att han vart den som vart lidande nu efter. Hoppas allt går bra.