Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3601 ggr
CorneliaAndersson
0

Fodervärd

Hej alla på sajten!

Jag har en bekant som funderar på att skaffa hund, men hon är intresserad om hur det funkar att vara fodervärd åt en valp från en kennel.
Ska uppfödaren få 2 kullar från hunden och sen får köparen hunden eller hur går det egentligen till?

Tack på förhand! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Mysisa
5

I enkla drag så ja det är så det går till när det gäller en tik. Gäller det hane så är det 6 kullar som gäller. Att vara fodervärd är ett stort åtagande som inte bör ses som att man får en gratis hund

minavitas.wix.com/kennel

Lexie82
1

Om hon vill "prova på" att ha hund så är ett alternativ att vara fodervärd åt försvarsmakten. Men då måste man lämna tillbaks hunden efter ca 1,5 år, vilket jag gjorde för en vecka sen, och det är riktigt jobbigt.

Men i ett år får man ta hand om en hund, allting betalt av Försvarsmakten, och hur ont det än gör när man måste lämna ifrån sig hunden så ångrar jag inte en sekund av tiden jag tillbringade med den underbara hund jag tog hand om från att han var 8 veckor tills han var ca 16 månader.

CorneliaAndersson
1

#1 Nej! Självklart inte!
Så får ni absolut inte tro att jag menar.

Har dock 2 andra bekanta som fått sina tikar efter att kenneln fått låna hunden, därav det exemplet :)

Denna person som nu är intresserad utav hund visste inte ens att fodervärd var ett alternativ, eller att det ens fanns, Så någon 'gratishund' är absolut inte det hon söker.

Tack för svar! :)

/ Cornelia Andersson,

Achatina
0

Numera heter det ju "sälja med bibehållen avelsrätt" … Är det (vad som tidigare hette) halvfodervärd så är det bara en kull och halva ursprungspriset, är det vad som tidigare hette fodervärd så är det två kullar och i alla fall oftast 'gratis' hund. Fodervärden äger hunden men får inte tävla den (om det inte är överrenskommet med uppfödaren), trimma den själv (om det är en trimras och om det inte är överrenskommet med uppfödaren) eller avla på den själv. Man ska hålla hunden i bra skick helt enkelt så att uppfödaren kan ställa ut den och göra alla hälsoförberedelser som krävs inför avel.

Om hunden visar sig ha höftledsfel eller liknande fel som gör att den inte kan avlas på övergår hunden i fodervärdensägo utan att behöva betala mer än ursprungspriset (så om hunden var 'gratis' så kommer den förbli det om det är "fel" på hunden).

Signizen
0

Hunden går annars över till fodervärden vid 6 år om ägaren inte tagit alla kullar.

Nova1234
0

#2 när jag läser att man ska lämna tillbaka hunden när den är 1,5 år Då får jag ont i magen, tanken ger mig ångest. Hur klarar man av att göra det? Det är nog inte alla som skulle klara att ha det ständigt i tankarna när man umgås med sin bäste vän.

Lexie82
0

#6 Lätt är det inte, det gjorde fruktansvärt ont. Men man får fokusera på hur bra hundarna kommer må. De är avlade för att arbeta väldigt mycket, det är vad de mår bra av. Så man får helt enkelt tänka så, att det är bäst för hunden.

russin
3

Det finns två olika avtal. Dels den som rätt och slätt är ett fodervärdsavtal. För den gäller följande: För tik har ägaren rätt till två kullar före tiken är 5 år. Fodervärden är skyldig att hålla hunden i gott skick, samt meddela när tiken löper. Det kan även finnas avtal om att ägaren får ta med hunden till utställning några gånger. Det man ska vara beredd på och som många tycker är jobbigt, är att tiken faktiskt ska kunna hämtas för parning en tid och sen vara borta minst 10 veckor när den ska ha valpar.

För hane gäller samma sak, förutom att den då inte får valpar utan lämnas iväg för parning. För hane gäller max 7 kullar innan hunden fyllt 7 år.

För båda gäller att fodervärden äger ingen rätt att använda hunden i avel före den övergått i deras ägo. Om fodervärden flyttar längre bort, så har denne skyldighet att betala reseersättning för den bit som är längre.

Ägaren står för alla utgifter som har med avel att göra och fodervärden bekostar allting annat som mat, vaccinationer och övriga veterinärkostnad.

För köpeavtal gäller halv pris och man äger hunden, men överlåtaren äger rätt till en kull (tik) eller max 3 parningar (hane). För båda gäller tills hunden uppfyllt sin valpkull/antal kullar eller till max 5 år. I övrigt samma regler vad gäller veterinär osv.

Att vara fodervärd är speciellt och passar långt ifrån alla. Först och främst bör man ha en mycket god kontakt med ägaren/överlåtaren och helst ha samma filosofi kring hund. Allt för många strular då dom tycker att ägaren/överlåtaren inte "kan ta hand om min hund, så jag vill inte denne ska använda min hund i avel" osv. Oavsett vad man själv tycker som fodervärd/ägaren av hund köpt med bibehållen avelsrätt så har man inget att säga till om när det gäller val av partner, vad mamn tycker om mentalitet osv. Därför ska man tänka 100 gånger om man verkligen vill ha denna typ av avtal i många år.

Är man däremot intresserad av avel, men är ny och osäker, så kan det istället vara en chans att dels få en hund som uppfödaren/ägaren verkligen tror på och att man får följa med mycket av resan med vad det egentligen innebär🙂

Tanjis
0

Nja, det är inge vidare att vara fodervärd. Har nu en tik som är pensionerad avelstik och bor hos mig numer heltid men det kan ta upp till två år innan det är dags att sätta en kull på tiken (om det är en tik man vill vara fodervärd till) och hon är borta länge, på två år hinner man fästa sig vid tiken rätt rejält så det är jätte tråkigt när hon ska va borta i tre månader. Kennelägaren räknar ju med att det ska bli ett samarbete under en längre tid och ser det inte som nå prova på tid.

MEN det är många kennelägare som ser det som något väldigt positivt om man vill låna en hund i två, tre veckor innan man slänger sig på en valp det första man gör och det är många kennelägare som går med på ett sånt förslag då man visar sig väldigt seriös och inte tar hundägandet lättvindigt. Så tipsa din kompis om det, säg att hon kan kontakta uppfödare som avlar på den ras hon är intresserad utav :)

JonnaCecilia
0

Jag är fodervärd åt en liten tik som nu är 11 veckor. Har alltså inte haft henne så länge än ;) Avtal om fodervärdskap finns på skks hemsida. http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/att-vara-fodervard/ Visste inte om fodervärdsavtal innan jag pratade med uppfödaren, så hade redan sparat ihop pengar till att köpa henne. Men eftersom jag har en ovanlig ras (Bolognese) så hade jag funderat på avel med en tik ändå. Eftersom jag inte är uppfödare, och oerfaren på den punkten, funderade jag på om jag kunde få hjälp från uppfödaren med en kull eller två, så detta var ju perfekt. Visst, det är dryga 2 månader, två gånger, den första efter att hon fyllt två år, som hon är borta från oss. Det kommer bli jobbigt, men jag tycker det är värt det. Dels för bevarandet av linjen, dels kommer vi ju ha henne i dryga tio år, förhoppningsvis närmre femton, så då kan vi väl stå ut med sammanlagt tjugo veckor utan henne! ;) Dock hade jag inte gjort det med en uppfödare jag inte haft förtroende för och hon känner samma för mig. Vi pratade på telefon innan och efter valparna var födda, och när de var tre veckor hälsade jag på. Hade jag och uppfödaren då känt att personkemin inte var rätt hade jag fått hitta en annan valp. Nu när hon drar i mitt byxben medan jag skriver kan jag verkligen inte tänka mig en annan valp även om jag vet att jag skulle tyckt om vilken valp som helst så känns det inte så! Lilla Alizza är så cool, trygg och mysig! :)

CorneliaAndersson
0

Tack alla för svar!

Den aktuella rasen är sheltie, och jag har länkat några kennlars hemsidor (endast kennlar i Skåne) till min bekanta :)

/ Cornelia Andersson,

Cixx
0

En otroligt viktig sak är att ha god kontakt och bra känsla av uppfödaren. Hört många historier där uppfödare av har anklagat en för att ha misskött sin hund och tar tillbaka den. 
Jag kommer skaffa en hund på foder hos en uppfödare i år eller nästa år som jag har förtroende för och följt i över 2 år nu :)

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Nervöst Skall
0

#12 får en uppfödare ta tillbaks hunden? Dom har väl endast rätt till kullar på hunden och inte hunden själv eller?

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Achatina
1

#13 Ska de inte få, och gör dem det så kan man begära att få ersättning för den tid man har haft hunden, vilket är typ 150kr/dygn. Och har man haft hunden som sin egen i 2år (eller hur lång tid det nu är) så är det väldigt mycket pengar och ingen person skulle betala så mycket för en hund som någon annan äger på papper. Dessutom skulle de nog få problem med SKK, och i värsta fall kan de nog bli uteslutna.

Nervöst Skall
0

#14 tack för svar!^^

Cixx
1

Såhär står det i kontraktet:

14. Om överlåtaren önskar återta tiken, och parterna är överens om detta, ska överlåtaren utge ersättning för hunden. Liversättningsbeloppet delas i förhållande till antal år och den tid som fodervärden innehaft tiken.

Överlåtaren äger rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå tiken om det kan påvisas att fodervärden handlar i strid med detta avtal, vilket sker i allmän domstol.

Om tik som överlåtits enligt detta avtal paras hos fodervärden utan överlåtarens godkännande äger överlåtaren rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå hunden.

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Nervöst Skall
0

#16 då tror jag att jag är med! Tack för svaret^^

ipopuma
0

Tänk att uppfödaren har tävlingsrätt på hunden. Så man ska lära känna uppfödaren ordentligt och känna alla villkor

JasmiineN
0

Men Cornelicus!!! Jag har ju haft Dolly på foder & har den nya på foder nu, kunde frågat mig 🤪

Sajtvärd på Collie

CorneliaAndersson
1

No way!
Du är way too komplicerad! ;)

Nej, men jag vet ju redan lite om hur du haft det.. Tänkte mer om andra hade något annat att säga ;)

Sen hittade jag skk:s sida om fodervärd (tänkte inte alls på den innan) ;)

/ Cornelia Andersson,

JasmiineN
0

haha, förstod det, jävlades med dig 😃❤️

Sajtvärd på Collie