Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 9228 ggr
Wellcraft
17

Tänkvärt ang. trubbnosar

Jag fann mig ett väldigt intressant blogginlägg ikväll, som handlade om trubbnosar (dvs mops, fralla, eng. bulldogg osv).
http://medelaldersbloggarenreturns.bloggo.nu/Civilkurage/
Minst sagt läsvärt.

Vad är er åsikt kring detta, mycket omdebatterade ämne?

Själv sticker jag ut hakan lite och anser att ingen avel i dagens läge (vad jag skådat) på dessa extrema raser är försvarbar öht.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Therese
3

Att hundar ska behöva lida för att människan vill ha en söt hund? Att man leker gud och tar fram hundar som aldrig skulle klara sig i det vilda? De är långt ifrån lika vargen. När jag såg de tre bilderna brast något i mig. Stackars djur :(

Tarotstollan
3

Håller helt med veterinären, det är en skam att djuren skall lida för vår fåfänga och bekvämlighet. Förstår inte att folk tycker det är snyggt en gång!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lia
4

Nej jag är strängt emot denna vidriga avel!

[Torpedtass]
4

Säger så här; aldrig ägt och kommer aldrig äga en trubbnos och jag låter nosen i sig besvara frågan om varför.

Wellcraft
4

Jag skulle kunna äga en trubbnos, de är otroligt härliga hundar. Men då uteslutande omplacering, och när jag har en rejält stor plånbok..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är asbra att det tas upp. Jag har en trubbnos med öppna näsborrar och han snarkar inte när han sover eller någon annan form av andningsproblem trots att han är från världens bottenskrap av avel (puppymill) och han har inte behövt en enda operation i sitt tioåriga liv. 

Avla för friskare individer istället för att bli arg tycker då jag. 

Jag sa som många andra här. Aldrig i livet trubbnos, kommer aldrig komma in i min dörr! Men så flyttade jag in där det fanns en pekingese redan och hon hade också öppna näsborrar MEN snarkade när hon sov. Mike är fäst vid rasen och när Mikes son ville pensionera sin hund hos oss så sa vi ja för rasen är ROLIG. Den är inte vacker som en saluki, den är envis som en bulldog, men sjukt rolig - speciellt en med friska luftrör! 

Om en puppymillhund kan få bra luftrör så ska väl seriös avel klara av det också. Seriöst.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Therese
0

Måste dock berätta att min vän har en go fralla, honom gillar jaåg :) Han är en omplacering, har lite problem ibland, som tur är inte hela tiden. Men skulle aldrig skaffa en .

Cahira
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Andy från imorse när vi tog en promenad. Han vill inte GÅ en promenad, han vill springa en promenad. :) 

Som ni kan höra så är det inget ansträngt i hans andning, hans flås funkar precis som det ska. :) Ni kan höra grodor och fotsteg och andra läten men inget ansträngt flås. Så nog FINNS det fungerande kortnosar.

Cahira
1

Tillägg: Andy är dessutom lite lätt fet så när han fått extravikten av och musklat på bättre kommer han fungera ännu bättre! 2 månader här har gjort honom gott. :)

Cahira
5

För trådens tests skull så tog jag ut honom på att springa utan andra hundar för att kunna fokusera mig bättre och han sprang tills jag fick astmaanfall så den som har andningsbesvär är inte hunden det är matte. 🤐

25 grader varmt vid språnget. Han ville verkligen springa mer och mer och mer, nästa gång tar jag cykeln. 😛 2 månader tidigare kunde han inte ens gå till brevlådan utan att vilja bli buren hem och nu tror han att han är en husky helt plötsligt. *S*

[[Boris Sager]]
8

Ju aldre jag blir desto mindre kategoriskt vill jag uttala mig. Tyvarr finns det avel, som inte ar ssk serios, galler alla raser. Vissa raser drabbas oftare av hjartproblem, epilepsi, cancer och av andningsproblem. Trubbnosarnas problem ar mer uppenbara utseendemassigt an vissa andra, anda avlar man pa manga arftliga defekter, sadana som i forsta betraktelsen inte ar sa uppenbara. Vissa raser ar overrepresenterade ang. mentala defekter. Det ar upp till den forhoppningsvis seriosa uppfodaren att bedoma vilka hundar hen vill avla pa, anser jag.

[emmaomajken]
0

Jag har en shih tzu som andas bra men hon grymtar ofta och snarkar högt om nätterna. Är det nåt jag behöver vara orolig för?

Hime
3

Jag är fruktansvärt förälskad i Frallor men kommer aldrig någonsin skaffa en. Hundar som har problem med att andas eller föda går bort. Jag brukar tänka på hur jäkla jobbigt jag tycker det är att andas när jag är förkyld, hur jobbigt måste det inte vara för en sån hund!? Nej fy faro. Jag anser avel på sådana hundar är rent djurplågeri!

Cahira
5

#12 sevärd!

[[Boris Sager]]
1

Jattebra video, Cahira! Alla hundagare bor veta detta.

[Tilde]
3

Simba är väl lite trubbnos (mer än de flesta tibbar), ungefär som Cahiras söta vovve men lider inte heller av det på något sätt. Han har aldrig snarkat eller haft svårt att andas och han springer också på sina promenader istället för att gå. 🙂

Men såna raser som verkligen har ett helt platt ansikte är jag helt emot och har aldrig förstått poängen med. Det är varken sött eller hälsosamt och bara onödigt lidande för hunden… Jag skulle personligen aldrig köpa en sådan ras. :( Sorgligt att det har gått så långt!

Cahira
0

#16 Simba! 😍Älskar leendet! ❤️

[Tilde]
0

#17 Hihi ja det leendet är mitt favoritleende 🌺

Cahira
1

#18 Vet vad du menar! 😉

Nervöst Skall
2

Jag åkte nattåg med ett par som hade en mops, den lät nå förskräckligt hela vägen och då va det enda den gjorde att sitta i mattes knä :/ Jag är helt emot att avla för kortnos! Det gör mig mörkrädd att se hur tex tibetansk spaniel avlas mer och mer med kortnos. Tyvärr så verkar det ju som att uppfödarna inte ser problemen med kortnos och andningsproblem. Vad jag hörde för ett par år sedan va att andningen skulle beaktas mer i utställningsringen och att hundar med svårighet att andas inte skulle belönas, jag vet inte hur det blev med det. Jag tror att utställningar kan ha en stark påverkan på uppfödare i den här frågan så jag hoppas att dom tar till vara på den möjligheten. För övrigt så blir mina hundar rätt osäkra på hundar som låter och har sig med andningen så det påverkar ju även dessa hundar socialt.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

[emmaomajken]
0

Jag kunde inte se videon Cahira :(

Cahira
0

Vilken av dom? Den från SKK? 

Testa länken: https://www.youtube.com/watch?t=1024&v=wQ5Lo9E89uQ

[[Boris Sager]]
0

Den fran SKK kan jag fortfarande se.

[emmaomajken]
0

#22 tack,nu kan jag se den!

Cahira
0

#24 Vad bra! :)

russin
3

Hemskt så hemmablind en ägare kan vara och hon förstår inte alls varför hennes hund inte får vara på hunddagis längre 🤐 Hundkraken är både plattnos och extremt fet, så jag skulle personligen vara livrädd att den skulle ramla ner och dö när som under sommarhalvåret ! Ägaren är helt otroligt "k…..d* som säger att hunden är filosofisk och därför stannar på promenaderna…..

http://www.svtplay.se/video/2933008/hundtvodd-med-martina-thun/hundtvodd-med-martina-thun-avsnitt-12

reckon
1

#26 Men alltså herre gud! Jag finner inga ord. Jag blev så arg att jag fick lov att stänga av. Stackars, stackars hund.

[Tilde]
1

#26 Oj herregud vad tjock den är! Usch… Mår dåligt av att se den, stackarn. 😕

[emmaomajken]
0

#26 Stackars lilla hund :( Det enda man kan skylla ägaren på är ju att den är fet dock… hon kan ju inte hjälpa att den är platt. Sen förstår jag varför mops är så populära,de är ju otroligt söta och jag faller själv för plattnosar :) Men jag skulle inte äga en såpass platt som denna för det är bara ett exempel på hur aveln gått för långt! Man får ju för guds skull tänka på att hunden först och ffrämst ska vara frisk och kunna andas normalt än att se söt ut :(

Cahira
0

Ju fetare hund desto värre andning, oavsett nos. Stackars krake. 💔

Belimas
3

Vilka uppfödare är det som medvetet avlar på kortare och kortare nosar inom tibbe ? Jag har haft rasen under många år och har inte sett några sådana tendenser alls, visst kan det ibland födas individer med lite kortare nos i en kull men det är inget som någon uppfödare jag känner strävar efter.

Här är en bild på ett gäng tibbar från slutet av 1800-talet
https://lh3.googleusercontent.com/ushbqvBYCZFGlJMYpwSAw1e-mrRNfsZ0mjeqo6CSeQ=w500-h272-no

och här är en "modern" tibbe med normallång nos för rasen
https://lh3.googleusercontent.com/QFkP2k5o_mDXN9fz8g89tENp9ilZUcAY01xnftVy7Q=w725-h484-no

En av de mest vinstrikaste tibbarna i nutid har till och med snäppet längre nos än ovanstående
http://www.gamlaherrgarden.se/files/576x351/3.Gamla_Herrgrden_Mercedes.jpg

Enligt min mening är det inga stora skillnader på längden mellan de från 1800-talet och nutidens tibbe men jag kan ha missat några och det är därför jag efterlyser bevis eller belägg för det för i så fall kan det vara något att ta upp med rasklubben innan det går för långt.

Nova1234
0

#26 Det är djurplågeri av värsta sort!

Cahira
0

#31 Toppen bilder och text! 

Detta måste jag bara visa. Svensk boxers nos: http://www.skk.se//PageFiles/3160/206-boxer.jpg (skk länk)

amerikansk boxer nos (visst finns det extrema men de jag mött har sett ut mer såhär) http://www.showboxers.com/breeders/ensign/nikka/calli/banks/banksS-17m.jpeg

http://www.pro-boxers.com/levi_bob_abc_regional08b.jpg

(obs, ja dom kuperar i USA, detta är inte en kuperingsdiskussion utan nosdiskussion så fokusera på nosarna)

Är det inte konstigt att nosarna är kortare i sverige? Sett samma på bostonterrier, iaf individer jag mött här borta.

ElisabethB
0

#26 Nej, blev så ledsen av att se hunden och att hon bara säger att han filosoferar i flera minuter. Jag gissar utifrån den korta nosen och hundens övervikt att han inte orkar gå speciellt långt utan att ta pauser…

#33 Ja, det tycker jag också!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[spetsen]
13

Jag har mops och jag måste faktiskt säga att jag håller med helt och hållet. Förstår inte (ursäkta) hur dum man kan vara och sitter och - som man alltid gör - snackar på individnivå!!!
Hade jag enbart utgått efter min mops så hade jag ju också kunnat säga att rasen är frisk, men det stämmer inte. För ALLA trubbnosar har problem att andas, även om de inte grymtar och kämpar sig fram. 
Jag gör det jag kan genom att hålla min i god form, men det är inte allt för att skapa fria luftvägar. Hon slipper bära på död vikt iallafall. 

Öppna stamböckerna eller sluta avla säger jag. Få fram ett hälsosammare utseende så svalg inte blir för stort och måste opereras för att luft ska få komma fram.

Wellcraft
6

#35 Du förtjänar en eloge, det är sällan man ser en mops i så bra form.
En riktig snygging.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[spetsen]
1

#36 Tack, hon orkar ju mer än medelmopsen definitivt, men är fortfarande inte hälsosam. Ofta får jag skuldkänslor och dåligt samvete (speciellt nu på sommaren när det är värst) över att hon inte fungerar som en normal hund. Nedkylning är en så basic grej, det ska inte tas bort för att man tycker att ett platt huvud är gulligt (det är inte ens det, det ser läskigt ut, speciellt i profil)

thea_thea
0

#35 Det var den finaste mopsen jag har sett! Riktigt snygg 😍

Persifone
5

Jag har en omplacerings mops som (trots stor viktnedgång) snarkar och har väldigt svårt att vara ute riktigt varma dagar. Mopsavel (och avel på liknande raser) är oförsvarbar.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Belimas
0

Ja visst är det, jag älskar att kolla på gamla bilder på rasen och jag har haft fler förut men de har försvunnit =/  Enligt min mening så tycker jag tibben har fått behållt sitt utseende mer eller mindre genom åren och har inte sett en antydan till trend med kortare nosar men som sagt jag kan ju omöjligt hålla koll på alla uppfödare i hela Sverige 😃

Sedan föds det ju ibland individer med kortare nos men då är det vanligare att man får individer med längre nos (nästan på gränsen till för lång) i en kull. Men som sagt majoriteten har helt klart en lagom lång nos som är typisk för rasen, de som har för korta premieras inte på utställningarna och brukar således inte vara intressanta i avel hos uppfödarna heller.

Men ja jag kanske är "hemmablind" som man brukar säga så jag kan mycket väl ha missat denna trend med kortare nos hos tibbe, vem vet, men ser jag bevis på det så kan jag absolut ändra min åsikt 🙂

[[Boris Sager]]
5

Mycket mer medveten avel i Sverige an t. ex. i USA. Har, i USA saljs hundar i PetShops, dit de kommit fran puppy mills, BYB. Manniskor koper dem, tror de "raddar" dem. Vips sitter en ny liten hund I skyltfonstret, som " raddas" av nagon annan. On and on. Inte sallan sjuka hundar, hydrocephala bl. a. Vad har det med trubbnosar att gora? Jo, amerikanarna har kommit ifran stora " maffiga" hundar. De ska ha sma, trubbnosiga, som de kan bara omkring pa a la Paris Hilton med klader. Speciella sajter annonserar " Designer Dogs", yorkiepoo, morkies….som sags vara ssk sunda, eftersom de ar mixar och kostar mycket mer an en renrasig hund. Att de sen  kanske inte klarar flygresor over kontinenter ar det ingen som tar ansvar för. Ssk jobbigt for dem, som fran borjan hade andningsbesvar eller andra fysiska besvar.

[.Victoria.]
2

Tycker inte heller om kortnosade hundar men då ska en massa andra hundar bort också. Nakna ska sluta avlas på pga tänkder och muskelhundar ska bara säljas till en liten skara människor med mycket erfarenhet, BC ska bara säljas till de som vallar osv osv

Mycket som är fel kan man tycka men det handlar om pengar och finns manga fler raser än trubbnosiga som har problem, eller som säljs till fel människor men det kommer aldrig att sluta ske för finns efterfrågan kommer dessa hundar fortsätta produceras.

Nervöst Skall
1

#31 uppfödare har jag ingen koll på kanske är det jag som är hård när det kommer till nos längden Men enligt mig är tex dessa nosar för korta: http://www.canis.no/oppdretter/kennelbilder/kennel_3780_C3V4D7.jpg http://www.koeb-hund.dk/xdoc/Player/731.jpg http://www.vinterhaven.net/Bachelor%20juli-2007/IMG_6597.JPG http://home.online.no/~ingjwike/tibetansk%20spaniel/jollymsloyfe.jpg http://www.vinterhaven.net/Gutter/coctail_party/coctail_parti_2_august_07/IMG_7310_v2.jpg http://home.swipnet.se/rhengolds/jack1.jpg Jag bifogar en bild på min kompis tibbe-blandning som har en otroligt fin nos enligt mig! Inte alls enligt rasstandarden för tibbe men jag förstår inte varför man inte kan avla på ordentliga nosar so denna. Att jag skrev att nosarna blir kortare får jag be om ursäkt för, jag har inte tillräckligt med koll på rasen för att dra den slutsatsen så det borde jag inte ha skrivit. Men även om nosen inte har förändrats genomgenom åren så tycker jag personligen att den är för kort.

[[Boris Sager]]
4

Sen ar ju det har med trubbnosar mer an noslängd eller rättare avsaknad av noslängd snarare ett syndrom: Med tranga andningsvagar oht: Tranga nasborrar, hypo plastisk mjuk gom, tunn luftstrupe,overdrivna hudveck… Uppfodare och hunddomare maste samarbeta mycket mer an vad, som gors idag for att fa bukt med detta och alla andra osundheter hos hundraserna. Tanker pa Peken, som diskalificerades pa Cruft's for nagra ar sen. Den hade blivit BOB, men ströks i gruppfinalen.

Belimas
3

Ja någon enstaka tibbe där hade något för kort nos men fortfarande inget överdrivet eller alarmerande, överlag var de helt rastypiska och det är så de har sett ut i över 100 år och som en del fortfarande gör på gatorna i Tibet.

Jag har ännu inte hört talas om en tibbe som har andningsproblem (som de riktiga trubbnosarna har: peke, fralla, engelsk bulldogg, mops etc.) och de ingår heller inte i SKK's program över raser som domarna ska ha extra koll på på utställningar. Med andra ord så har de inga rasbundna problem med för trånga näsborrar, mjuk gom, överdrivna hudveck etc. utan är tvärtom en väldigt sund ras utan problem med andningsmekanismen så egentligen begriper jag inte varför de kom på tal från början när den här tråden handlade om just raser med de ovannämnda problem.

Sedan kan man inte jämföra en blandras med renrasiga tibbar, en sådan där nos hade varit alldeles för lång och snipig och icke rastypisk eller önskvärt ens att försöka avla fram och varför skulle man vilja avla bort det rastypiska när de i dagens läge inte har några problem och aldrig har haft ? Det är lite som att påstå att exempelvis papillon har för kort nos bara för att de inte har lika lång nos som en vinthund men det är ju inget de har problem med och samma är det med tibbarna, bara för att de inte har lika lång nos som en spets eller vad man nu än vill jämföra med så betyder det inte per automatik att de har några problem.

Wellcraft
6

#42 Dock är det skillnad på att ha grova andningsproblem, än att t.ex. sakna många eller alla tänder.
Även om aveln bör ses över där också, så kan en hund leva ett fullgott liv utan tänder & äta artanpassad föda (färskfoder t.ex. funkar perfekt för hundar med dåliga tänder).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

TrasselTroll
8

Norska kennelklubben tar grepp:
http://web2.nkk.no/no/nyheter/%C3%98nsker+rapportplikt.b7C_wlvW1k.ips

Ja, man kan säkert göra mer, men jag tycker NKK är värda en eloge för att de faktiskt gör NÅGOT!

Nervöst Skall
1

#45 enligt mig så finns det för många "enstaka tibbar med för kort nos", i alla fall av de jag har sett. Anledningen till att jag la upp bild på blandrasen är för att många anser att han ser ut precis somsom en tibbe MEN med en finare nos. Jag säger inte att det ska avlas så att det får just den nosen men är inte det ett sundare håll att avla än kort nos. Eftersom man kan se hur kort nos påverkar hund som mops och pekingnes så anser iaf jag att man borde bli striktare med att hålla sig ifrån just kort nos. Jättebra om dessa kortnosade tibbar inte har andningbesvär! Men jag ser inte någon större skillnad i nosen hos tex den första hunden jag länkar till och en pekingnes. Sen tycker jag inte att man ska låta aveln styras av utseende, även ifall rasen är endast till sällskap. Och som sagt det finns bevis på att kort nos kan leda till mycket grava hälsoproblem så varför inte avla bort ifrån just det utseendet.

Kitten86
0

Verkligen ett bra förslag för att komma ett steg i rätt riktning mot en hälsosammare avel!

Nervöst Skall
0

#45 anledningen att tibben kom på tal i denna tråd är för att den handlar om just hundar med kort nos, anser du alltså att tibbar inte har kort nos?

[spetsen]
2

http://friskafrallor.info/friskamopsar.info/ 

http://friskafrallor.info/friskamopsar.info/dysplasi.html - "

Höftledsfel förekommer alltså även bland våra mopsar, men trots dettaavslog rasklubben en motion till Mops Ordens årsmöte 2007 om att rekommendera uppfödarna att HD-röntga avelsdjuren innan parning.

Uppfödarnas intresse av att kontrollera HD-status på avelsdjuren är fortfarande år 2010 så gott som obefintligt, vilket framgår av SKK Avelsdata. Samma sak gäller knäledsundersökningar, vilket innebär att risken för knäledsluxationer, som kräver kostsamma operationer förskjuts från uppfödarna till valpköpare och försäkringsbolag. Uppfödarna själva undviker små besvär och omkostnader.

"

Belimas
1

Tråden handlar om trubbnosar MED andningsproblem på grund av extrema exteriörer och nej jag (samt SKK) anser inte att tibben hör till den kategorin. Jämfört med problemraserna så anser jag att tibben har medellång nos. Du verkar hela tiden dra parallellen kort nos = problem vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma, allt är inte svart eller vitt. Man kan inte dra slutsatser utifrån ett par bilder där vinklar och färger kan förvilla längden på nosarna.

Om nu inte mops, fralla och de andra hade haft dessa andningsproblem som majoriteten av dom har så hade förmodligen kort nos (eller i deras fall en obefintlig nos) varit betydligt mer accepterat men nu kan man inte jämföra en mops eller pekingese med tibbe då tibben faktiskt har en alldeles lagom lång nos för att komma undan dessa problem. Och då pratar jag om den vanligaste typen av peke:
http://www.yourpurebredpuppy.com/dogbreeds/photos-MNOP/pekingesef6.jpg
Hur man inte kan se skillnad på en sådan och en tibbe är för mig dock obegripligt.

För ytterligare information så har den vanligaste tibben en nos på mellan ungefär 5-6 cm från stopet till nostryffeln, prova och mät en traditionell pekes nos så lär du nog märka skillnaden.

Cahira
2

#41 (Boris Sager) Ja det är förskräckligt med puppymillvalparna i skyltfönstret! Andy är ju 10årig omplacering men jag fick inte veta förrän en månad senare att han köptes på djuraffär ursprungligen. 

(riktat mot alla) Men som sagt innan, för att vara en puppymillhund så har han verkligen inte andningsproblem. Han blir lätt varm speciellt om fluffet under tassarna börjar bli för långt, det blir han men nosen är det inget fel på, inte svaljet heller. Han är tystaste kortnosen jag hört inkluderat några boxrar, bostons m.m.

Så ja jag håller med om att problemet är ett STORT problem, men det finns individer med kort nos och som ändå kan andas… trots lite plusvikt som jag jobbar på. Om han inte var puppymill och inte var kastrerad (och gammal) så hade han nog kunnat göra rasen en tjänst med den nosen.  

Jag vill stoppa puppy mills till varje pris, och jag betalade inte ett öre för honom. Jag känner mig lyckligt lottad att ha en vovve med fungerande nos.

[spetsen]
2

Men det går inte att tänka individer i det här sammanhanget. Man snackar om RASER. Min mops låter inte när hon sover, när hon flåsar låter det knappt etc, MEN hon är inte en hel ras, precis som att en hund som inte har problem gör upp för alla trubbnosar som har det. För majoriteten har nedsatt andning, vare sig nån enstaka person inte har en hund med det eller ej.

Cahira
2

#54 Nej visst men om vi inte pratar om individer så kan vi ju inte prata om selektiv avel för en bättre ras i framtiden eller hur? Jag tycker folk borde veta att det FINNS bra individer där ute och om förändring ska ske så är det ju NU istället för att bara kasta allt i soporna och ge upp. 

Slåss för bättre framtid istället för att dra alla över en kant tycker jag. Som sagt, problemet ÄR stort, men om man letar ut dessa bra individer och använder i avel så KAN vi få friskare kortnosar för framtida generationer.

Nervöst Skall
2

#52 det ända jag gjort är ta upp tibben som ett exempel på en hund med kort nos, vilket tibben HAR. Jag har inte sagt något om tibbens hälsa bara att de tibbar jag har sett har ENLIGT MIG för kort nos och det är något jag tycker mig se mer av. Länken du skickar kan jag inte ens öppna…. Jag har all rätt till min egen åsikt och sättet du trackar ner på mig för den gör mig riktigt irriterad för att vara ärlig. Detta är fakta: mops mm har problem med andning för att deras nos är för kort och vanbildad, det är den anledningen som jag ständigt får höra iaf och vad jag läst i den här tråden. Tibben är inte immun mot dessa problem så rent faktamässigt så finns risken att de också utvecklar problem om de avlas på kortare nos. JAG personligen tycker därför att det vore "säkrast" att avla för en längre nos trots att dessa problem inte finns hos rasen än.

Belimas
2

Och det gör mig irriterad när folk som inte är insatta i rasen försöker dra paralleller mellan tibben som är en SUND och FRISK ras utan extrema exteriöra defekter med osunda raser såsom mops, fralla etc.

Ja mops och de andra har problem tack vare för kort nos som uppfödarna har avlat fram för att det har premierats på utställningar och har ansetts vara det korrekta och helt enligt rasstandarden men skillnaden mellan mopsen och tibben är att en tibbe med för kort nos åker ut på en utställning med blått i bästa fall och är inte önskvärd inom aveln och riskerar således inte att föra vidare sin korta nos till några avkommor. Och som du själv skriver: "om de avlas på kortare nos" och det är det jag gång på gång har sagt att det avlas INTE på kortare och kortare nos hos tibbarna och därför löper de ingen risk för att hamna där mopsarna, frallorna och pekarna är idag inom den närmsta överskådliga framtid. Det är trots allt skillnad på kort nos och kort nos.

Du har givetvis rätt till din egna åsikt men ska man komma med påståenden om en specifik ras så ska man ha belägg för det med annars får man räkna med mothugg från sådana som faktiskt är väl insatta i rasen.

Nervöst Skall
2

#57 och jag har bara lyft fram att vad JAG har upplevt så ser jag många tibbar som enligt MIG har kort nos. Jag har aldrig sagt något om att de skulle vara osunda som mopsar eller liknande. Att jag skrev att de avlas på kortare nos har jag redan bett om ursäkt för. Jag har inte på nått sätt ansett mig kunna rasen utan jag har hela tiden varit tydligen med att detta är MINA uppfattningar. Jag har många uppfattningar om mycket som jag delar med mig av trots att inte alla håller med. Är det fel av mig?

Nervöst Skall
1

#57 det ända påståendet jag kommit med är att det avlas på kortare nos, det har jag bett om ursäkt för och medget att det va fel av mig. Allt annat jag skrivit har varit mina uppfattningar och tankar, och jag har varit tydlig med det.

russin
7

Det finns ju flera problem med en kortnosad hund.

1. Ju kortare nosrygg, desto svårare att svalka ner luften vid hässjning (hundens sätt att kyla kroppen när den är varm).

2. Ju plattare ansikte/kortare nosrygg desto mindre plats för tänderna. Ett plattnäst hund har lika många tänder som en med normallång nos, men dom får inte plats och lägger sig fel. Många ser ut att ha fått tänderna bara inkastade i munnen…

3. Till platt ansikte hör ofta för långt gomsegel, vilket kan ge mer andningsproblem.

4. Tyvärr har många plattnäsor även trånga näsborrar, vilket gör det svårt att syresätta kroppen.

Jag har haft både kortnosade hundar i mitt liv. En engelsk bulldogg t ex. Hon hade bra näsborrar, men just det platta ansiktet gjorde att värme blev jobbigt då hässjandet inte gav tillräckligt effekt.

Mins tidigare shar-pei var ju inte plattnosar, men dom har ändå kortare nosrygg än standardhunden och det märktes vid högre värme.

Så tyvärr finns flera aspekter att ta med i när det gäller riktiga plattnäsor. Någon som sett hur en mops, bulldogg mfl verkligen ser ut i munnen ? Oftast gräsliga enligt min mening.

[spetsen]
0

#60 Precis!! Jag har som sagt haft en förjävla tur med min mops. Hon har inte dålig andning, däremot har hon självklart väldigt svårt att kyla ner sig, det har alla plattnosar. 
I hennes mun sitter tänderna hyfsat bra, de är inte utspridda i hela gommen iallafall. Har däremot sett mångas tänder och fy fan vad otäckt det är. Grova underbett tillkommer också ofta hos trubbnosar.

Wellcraft
1

#60 Jodå det har jag sett.
Uppväxt med en mops kennel  i släkten, så jag vet precis vad du pratar om, förkastligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
2

Det finns en bild som är tagen på en mops (tror det är en mops) där man ser alla tänderna ända in längst bak i minnen - men har tyvärr inte länken sparad. En bild där man verkligen ser hur huller om buller tänderna sitter.

russin
3

Och det är inte enbart dom riktigt kortnosade raserna där det finns knipta näsborrar. Jag tycker man börjar se det hos många med kortare nosrygg.

Ser det hos t ex bland dogo de bordoeux och  shar-pei och det finns säkerligen en hel del raser där näsborrarna borde vara mycket mer öppna.

[spetsen]
0

Det är så jäkla vidrigt. Har sett den bilden också. Däremot hör jag nästan aldrig mopsägare snacka om tandproblem - något de borde ha massor av? Typ tänder som skadar tungan osv?

russin
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag älskar verkligen min Pollys rejäla "näsa" med stora, runda näsborrar. Men så är hon en hund som orkar massor utan att låta någonting alls 🙂

Pst:skickar med en bonusbild på henne som galen valp. En "alldeles-för-nära-fotad" bild, som gör nosen extrastor - men näsborrarna är förträffliga 😃

[[Boris Sager]]
4

Jag skulle onska att det vore regel, som det ar har i USA, att seriosa uppfodare, mastrerade de hundar, som inte ska ga till utstallning (spay & neuter program), som de alltsa saljer som sallskapshundar, sa slapp Sverige avel pa en hel del icke eastypiska hundar. Sen finns det alltid de oseriosa uppfodarna, som ar svarare att se till.

Persifone
2

#67 Jag håller med!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[.Victoria.]
1

#67 tycker också så. Då skulle man kanske slippa alla blocket"uppfödare"

Nervöst Skall
3

Fast att kastrera innebär ju mer än att bara tabort fertiliteten. Hunden kan påverkas på många olika oönskade sätt. Tex så säger dom att en osäker hund lätt kan bli ännu osäkrare och därmed få ett liv med lägre livskvalitet. Så jag tycker man ska vara försiktig med att "tvinga" kastrering på hundar och deras ägare.

[[Boris Sager]]
4

Ja, hunden kan alltid paverkas pa oonskade satt. Man far overvaga om vilka som ar att foredra. I USA anser de flesta seriosa kennelagare, som jag kanner till att kastrera de valpar de saljer till sallskap. Uppskattningsvis avlivas ca 1000000 hundar arligen i USA da ingen vill ha dem.

( Nu kom jag in på något annat än trådens ämne).