Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 11271 ggr
[polarvargen]
6

Orolig om pungen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en vän som är väldigt orolig över sin hunds färg på pungen. Hunden är vit&svart och som på bild - lite lila-aktig pung. Har försökt säga att det inte är någon fara då alla pungar ser olika ut. Men ändå farar hon det värsta - tumör, de ska till veterinären efter midsommar då inga tider fanns tidigare. Finns det någon här som kan säga om färger är något att vara orolig över - eller kan säga som jag att det inte är någon fara. Tumörer i testikeln "missfärgar" ju inte pungen. Hunden är snart 11 månader gammal och dessa kulor har växt fram i raketfart.

Michaela-N
2

Haha, lätt hänt att man oroar sig för saker! Det är helt normalt att ha lite mörkare pigment just där, min har/hade också så.

[polarvargen]
1

#1 Precis det jag försökt säga åt henne! Hade själv en hanne med nästan svart pung trots. Men hon vägrar lyssna! :) Men å andra sidan är det hennes första hund så då förstår man oron. Förhoppningsvis slutar hon oroa sig nu när fler säger att det är normalt.

[Tuulikki]
1

Det är normalt :)

SaraC
1

Min vita hanhund såg lika ut och absolut inga fel på den 😃

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Endless21]
1

Vet vita Pudel hanar som har brun/svart pung, så nej det är ingenting att oroa sig över.

Mlyy
2

Vår hane har också svart pung. :)

[[Boris Sager]]
1

Ocksa mina hanhundar :)

Kitten86
1

Samma på båda mina pojkar (och tidigare hanhundar). Pungen är oftast "vit" när dem är små för att sen mörkna i pigmentet helt/delvis/fläckvis. Så det är helt normalt. Man kan ju förstå att man oroar sig när det är första hunden och inte vet. Men kan ju kännas lite  nojjigt att springa till veterinären vid minsta lilla, speciellt när hon har en hundvan bekant som informerar om att pigmentförändringen är helt normal.

[[Boris Sager]]
1

Man behover tydligen ibland nagot att oroa sig for :)

poodlelicious
1

Slösa för allt i världen inte ett veterinärbesök på det.