Potatismjöl mot rinnande ögon
Jag fick tips om att badda avsvalnat kamomillté umder ögonen på min shih tzu som har rinnande ögon samt att lägga lite potatismjöl för att suga upp. Jag testade det idag för första gången. Min fråga är , hur ska man kägga på potatismjölet för att undvika att det kommer i ögonen och i nosen? Hon andades in en liten mängd förut och började låta konstigt som "reversed sneezing" :( jag blev jätterädd och ringde min mamma direkt som sa att jag skulle spruta in vatten i munnen och nosen på henne och hon slutade andas konstigt efter en stund.. jag vill undvika att detta händer igen, men hur?
Ta reda på varför hundens ögon rinner, det måste bero på något (Kladda med potatismjöl skulle jag inte göra alls, om du får in det i ögonen rinner dom ju ännu mer)
#1 det funkade jättebra att suga upp det blöta dock! Hur ska jag ta reda på vad det beror på?
Var nog jag som tipsade eftersom min uppfödare gav mig det rådet! Hur lägger du på potatismjölet? Jag tar lite på fingertoppen och lägger på, hellre lite i taget än att hälla på så hon får i ögon och nos tänker jag ;) Fast har nog aldrig varit riktigt i närheten av nosen faktiskt, men ögonen när hon vrider på sig!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det finns ögontvätt för hundar, se till att hon inte har skräp damm (potatismjöl) i ögonen. Håll rent till att börja med! Har hunden päls som sticker och irriterar i ögonen? Hundar kan också få rinnande ögon av allergi, då får du ta hjälp av Vetrinär.
Håller med #3, ta lite på fingrarna och tryck på försiktigt, sedan kamma ur. :) Fast jag hade nog tvättat med kamomill i några dagar innan du tar till mjölet av två anledningar.
A. Göra hunden van vid att du fipplar.
B. lugna ögonen som har någon irritation. Kan vara allergi, inåtväxande ögonfransar, eller hundra andra saker som irriterar. Kamomillte lugnar så ha på en bomullsrondell som inte vaddar och håll emot ögat några sekunder. Ha det ljummet eller svalt men inte kylskåpskallt (även om det håller 3 dagar i kylskåp).
Jag har hört om kamomillen från en bok jag köpt skriven av en veterinär som gick över från vanlig medicin till att använda mer örter och kamomillte är toppen för ögon, sår, utslag, svamp, fukteksem, till och med ringorm (men använd handskar och tvätta händerna om din hund har ringorm!! Smittsamt!) och det är toppen. Lugnar klåda och irritation, dödar bakterier och påskyndar läkning. Ska funka på myggbett på människor med. Se till så det är 100% kamomill bara och inte annat däri som inte är lika bra för ögonen. Kamomillen svalkar och lugnar ögonen så hunden kommer tycka det känns skönt - ungefär som gurkor gör på våra ögonlock.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Snalla, las traden under Jag anser att man maste ta reda pa varfor ogonen rinner.
Blab
#4 Enligt min uppfödare är kamomillte bättre än de ögontvättar som finns att köpa, hon har testat ALLT. Hon har heller aldrig haft problem med att potatismjöl irriterat och jag kan försäkra dig om att det inte handlar om snålhet eller annat utan enbart erfarenhet från en uppfödare som är väldigt mån om sina hundar och har fött upp och ställt ut i många herrans år! Hon kostar på sina hundar det allra bästa och behandlar dem som kungligheter, och prövar ingenting som inte är säkert eller som på något sätt är farligt för dem. #6 För min del håller jag på och ska fasa ut fodret jag tror är orsaken till min valps rinnande ögon. I annan tråd har diskuterats TS ev anledning. Man måste ju ändå kunna göra rent och lugna under tiden man utreder anledningen! :) #7 ??
A-vitamin kan hjälpa mot rinniga ögon. Man får inte ge det jämt utan bara en tid och sen göra uppehåll. Ann-Marie Hammarlunds A-E- olja kan vara värt att prova.
http://www.haromi.se/aeoljaamhammarlund-p-51.html
Här kan du läsa Ann-Marie Hammarlunds artikel om A-vitaminets betydelse för ögonens slemhinnor mm
Tack allihopa för tipsen & att ni är så hjälpsamma! :)
#5 Ska man alltså hålla mot själva ögat? Jag torkade bara av där missfärgningarna/det blöta var
#12 Att hålla en kamomillblöt bomullsrondell mot ögat kan svalka och lugna eventuell irritation och klåda.. behöver bara hålla några sekunder och tvätta av runtom.
#8 Tänk dig själv att du har ögon som irriterar och rinner (ögon rinner bara om det finns en orsak) Skulle du då vilja att någon kommer med potatismjöl och lägger det under dina ögon? Att lägga potatismjöl under ögonen döljer vara symptomen, det hjälper inte hunden Vill man hjälpa hunden så måste man ta reda på orsaken, inte dölja symptomen
#14 Jag skulle då inte vilja ha genomblöt päls under ögonen, det irriterar nog mer än att torka den med potatismjöl. Förstår inte varför du tycker potatismjöl som symptomlindring är så hemskt. Det handlar inte om att jag tror att potatismjöl hjälper anledningen utan att det lindrar symptomen. Precis som att du tar en alvedon när du har influensa, det hjälper inte att få bort influensan (snarare tvärtom) men det tar ner febern och lindrar.
#15 Ögonen kliar och irriterar ju lika mycket om du lägger potatismjöl under dom Jag har aldrig hör att potatismjöl skulle hjälpa mot irriterande ögon? Det enda mjölet gör är ju att suga upp vätskan, så Du slipper se eländet
Jag tycker det funkar jättebra med potatismjöl och jag tror säkert det är skönt för henne att det är torrt och rent i ansiktet. Det kliar inte i hennes ögon vad jag vet, då jag aldrig sett henne försöka klia där..
#16 Varför tror du att potatismjöl UNDER ögonen skulle klia och irritera? Först svalkar jag med kamomillte, sen suger jag upp vätskan, för det irriterar min hund mer att ha ett dyngsurt ansikte än att jag försiktigt baddar med potatismjöl.
#17 Min Yorkshire terrier hade också rinnande ögon när hon va valp Anledningen till det va att pälsen under ögonen inte hade vuxit ut och lagt sig Pälsen stack henne i ögonen Hon kliade sig inte heller Jag skulle aldrig i livet kommit på att lägga på potatismjöl i ansiktet på henne, så fullständigt dumt! Jag höll rent och torrt Ögonen på en hund rinner inte utan orsak Ta reda på orsaken, din hund har besvär, är mitt råd Lycka till
#18 Varför tar du inte reda på orsaken till att din hunds ögon rinner? Och åtgärda problemet! Kamomillteet du använder verkar ju inte hjälpa, eftersom ögonen fortfarande rinner….
#20 Var nånstans ser du att jag inte försöker ta reda på orsaken? Håller på med foderbyte då foder ofta är en anledning till rinnande ögon. Under tiden kör jag på kamomillte och potatismjöl. Som jag sagt hela tiden men du verkar inte läsa vad jag skriver. Tycker att du har otroligt tråkig ton, och det känns inte som att vi kommer någon vart i den här diskussionen.
#21 Du har inte gett ts rådet att ta reda på orsaken till problemet Bara att hen ska använda te och mjöl i ansiktet på hunden Du säger också att det är något din uppfödare "använder"
Tycker också man ska kolla vad som orsakar problemet först. Trånga tårkanaler? Infektion/inflammation? Fodret? Så en tur till veterinären först. För jag tycker inte det är normalt att en hund har så pass rinniga ögon att som blir alldeles missfärgade under. Har själv en ras som har vissa problem med detta. Men seriösa uppfödare inom rasen avlar inte på individer med rikligt rinniga ögon och jag vet flera uppfödare som har jätte fina hundar med icke rinniga ögon och sen ser man exemplar som inte ser så roliga ut. Min havanais har lite rinniga ögon i perioder. Men det beror främst på vädret. Vid torr luft kan han bli irriterad i ögonen och det rinner lite mer men aldrig så att han blir röd och missfärgad under ögonen. Brukar klippa ordentligt runt ögonen så det inte är något hår som irriterar i ögonen och sen får man hålla rent och torka torrt. Jag brukar ta en tät liten kam och kamma vid ögonvrån för att få bort vätska.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
När min havanais var i tandbyte så rann hans ögon mycket. Då använde jag mig av potatismjöl och duttade på nedanför ögat där det blöta var. Visst det funkar väl så. Men jag tycker det går lika bra att torka med hushållspapper eller bomull.
#22 Ja, när någon haft hundar i över 30 år så händer det att vissa får problem med rinnande ögon, och under tiden en tar reda på orsaken så får en behandla symptomen. I en annan tråd har det diskuterats orsaken för ts hund. Börjar bli väldigt irriterad på ditt mästrande och dumförklarande för att du drar massa förutfattade meningar.
#25 Om du blir irriterad är det ditt problem Jag har inte mästrat eller dumförklarar någon, jag svara bara på dina frågor (Att använda te för att svalka lindra klåda i ögonen på en hund. Där det bevisligen inte hjälper, därtill lägga mjöl i ansiktet för att suga upp tårvätskan DET kanske inte hör till det vettigaste jag har läst på nätet Om min uppfödare (eller Vetrinär) hade gett mig dom råden, skulle jag bli ganska förvånad)
Jo, uppenbarligen diskuteras olika saker I tradarna, som egentligen ju handlar om samma sak, brunt sekret under ogonen, som beror pa okat tarflode, dalig borttransport och i samband med overskott av tarvatska kontamination med bakterier och/ eller svamp eventuellt. Sen har vi olika asikter om hur det ska atgardas tillfalligt I denna trad, eller permanent I den andra av TS:s trad. Man kan ju tycka att man kunde ha kommit pa hur man ska avla pa sina hundar om man haft 30 ar pa sig att kontrollera t.ex. "vata ogon". ( Men inte alltid sa enkelt). Malteser och Yorkshire Terrier ar ju ocksa ganska trubbnosiga och darvid ofta tranga tarkanaler samt att de ar langharsraser, viktigt darfor att kolla tarkanalerna, som veterinar gor genom att sondera dem. Alla forsoker vi sa gott vi kan hjalpa vara vovvar. Dar ar inget satt, av de som beskrivits har, skadligt for hunden och darvid inte "fel".
#26 Att du använder dig av härskartekniker (http://marsvin.ifokus.se/articles/5228f359ce12c44df700072f-harskartekniker-hur-kanner-man-igen-dem?discussions-1) är ditt problem, och något du borde tänka på, i många av forumen här på iFokus är det inte tillåtet och jag tycker inte att det är ok. Det du skriver är inte schysst, dumförklara gör du tex i #19 (se bild). Tänk på hur du skriver mot folk, att det du skriver påverkar andra. Du har ju ingen aning om hur länge jag haft min hund, hur länge hon haft rinnande ögon, om kamomillte lindrar det, utan drar slutsatsen att det är helt verkningslöst, trots att det inte står någonstans. I #4 skriver du om ögontvätt och många har erfarit att dessa produkter bara är dyra och inte hjälper. Om du tycker att det är så otroligt meningslöst med lindrande produkter när man ska komma tillrätta med orsaken omedelbart förstår jag inte varför du tipsar om dyra produkter Jag är verkligen inte perfekt, men jag gör mitt bästa för min hund. Inom vissa raser är det vanligare med rinnande ögon, att man då har en del knep för att lindra och tvätta pälsen under ögonen är för mig verkligen inte ett tecken på att man är en dålig hundägare eller uppfödare. Sen vill man ju komma åt orsaken men allt har inte någon quick fix så att ögonen blir bättre över natten! Om du nu är perfekt kan du ju bara skriva exakt vad vi andra ska göra och så kan vi sen lägga ner det här forumet!
#28 ser du verkligen inte vad och hur du själv skriver? Läs sista inlägget igen vi avslutar här nu, jag ska aldrig mer skriva till dig i trådarna
#29 Jag frågar dig precis den frågan, har för länge sen sagt att vi inte verkar komma någonstans och du kör ytterligare en härskarteknik. Fint! Du verkar mer anta massa saker jag inte skriver än att läsa vad jag faktiskt skriver. Läs gärna om tråden i helhet, det har jag gjort. Att jag tillslut blev irriterad sa jag, men det var ju "mitt problem". Uppskattar om vi inte behöver kommunicera mer då. Hej då.
Att anklaga någon för att köra härskarteknik, bli butter, sura, säga "Fine, då kan du tala om för oss…" Är just härskarteknik ! Läs på
Snälla ni: PM:a varandra, så slipper vi se!🤐
Snälla ni, man har olika åsikter och det ska man respektera utan att dumförklara någon. På nätet vågar man tjafsa i all oändlighet för något litet som man inte delar åsikt om. Snälla gör inte det mer på denna tråden för jag ville bara ha tips :) jag ska höra med veterinär om ögonen nästa gång jag ska dit. Under tiden kommer jag köra på kamomillté och potatismjöl för det var jättebra huskurstips! :) nu la jag på lite med fingertoppen och det gick jättebra :) tack för tipset!
Nu får det vara slutdiskuterat angående allt som inte hör tråden till. Fortsätter det tar jag bort dessa inlägg. Vill ni fortsätta diskutera ta det via PM funktionen.
Förlåt till TS och ni andra för OT. Ska inte upprepas från min sida! #33 Bra att det funkade bättre nu! :)
#35 Ja det var ett bra tips! :)
Mitt tips är att (förutom få en veterinär att kolla att ögonen verkligen är okej) att tvätta rent, torka riktigt torrt och sen smörj på lite, lite silovsalva. Silonsalvan gör att tårarna rinner utanpå och inte riskerar att skada huden.
Potatismjöl må få torrt för stunden, men riskerar att bli kladdigt när tårarna rinner igen. Men man får prova sig fram.
Tänker bara visa min källa på vart jag fått kamomill ifrån. Hoppas det är okej. Här är framsidan på boken och längst ned kan ni se DVM som står för Doctor of Veterinary Medicine.

Och här är kamomillsidan. Han tar upp om det mer i boken om hur han behandlade sin egna hunds klåda mot fukteksem trots flera år av "vanliga" mediciner och märkte snabb skillnad. Hoppas det är läsligt men det står bland annat att det är antiinflammatoriskt och idealiskt för inflammerade ögon (även irriterade har han tagit upp någon annanstans i boken). Så detta är min källa om kamomillen och han är så kunnig i denna bok och jag har haft sån enorm hjälp av kamomillen på mina djur att jag lovar - kamomillen lindrar! Klart man ska ta reda på anledningen men om du har hosta, tar inte du hostmedicin för att lindra? Detta är för att lindra och minska inflammation och hålla undan bakterier. Mindre irritation = mindre tårar.

#39 Tack. :)
Vill inte mata vidare på diskussionen alltför mycket men kände att jag ville lägga in min källa iallafall.
Tack Cahira! :)
Så lite så. :)