Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1069 ggr
JoannaLi
0

Omplacering - hur länge "stanna hemma"

Jag menar inte ensamhetsträning :)

Utan jag menar, hur länge ska man stanna hemma, och gå på promenader runt byn, osv? När kan man börja åka på "utflykter"? 

Bland annat så ska vi flytta till hösten, och då är det viktigt att han kan åka buss, och det har han aldrig gjort förut. Jag vill att han ska kunna vara i stall, och i stall har han varit förut, men aldrig i det här. Jag vill naturligtvis att han ska kunna vara i större folksamlingar, t.ex. på stan. 

När skulle ni börja göra sånt? (Jag förstår att det gäller att se till individen, naturligtvis, men om man kunde få en fingervisning från andra, jag har annars lätt för att bli för harig :D)

AnneN
0

Beror ju helt på hur trygg individen är i sig själv, men då jag tagit omplacering så har vi hållit oss i hemområdet och sett till att påbörja uppbyggande av relationen mellan oss första 3-7 dagarna innan jag börjat prova på att åka buss, promenera med andra kompisar med hundar, stadsträna, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sugar Mist
0

Jag tar hem en bc snart, helt grön hund utan någon som helst träning på 1½ år och kommer vara hemma någon vecka eller så(lite lattjo på klubben också under den perioden) innan jag börjar ta mig ut i stan för att miljöträna, träffa folk, gå i butiker osv.

-

Vickiw
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var hemma 1 v med min, sen var jag tillbaka i mina rutiner. Jobbade i stall då så hon va med mig där :) hon var väldigt trygg med allt, var inge problem alls!

VildaVittra
2

Jag kör på som vanligt från första början. Gör man en "grej" av det riskerar man ju bara att det blir det också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hannaj98
0

Jag skulle säga knappt en vecka eller så och sen börja successivt. Inte gå för fort fram utan ta det steg för steg! Kortare utflykter i början och inte för överbefolkade och stökiga platser till en början. Ta t.ex bussen någon tid då du vet att det inte är proppfullt på bussen i början. Lycka till!

AnneN
0

Sedan beror det ju en hel del på vad hunden är van vid från tidigare hemmet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JoannaLi
1

Men, det låter ju jättebra, typ såsom jag tänker då! Perfekt!

Jo, min plan var väl att börja med buss och stall, för då kan jag åka mellan två obefolkade busshållplatser, där det under sommaren brukar kunna vara 3 personer, inklusive busschauffören, och landa i ett stall för tre boxar, med hästarna utom synhåll, så kan vi sitta en stund och bara chilla. :)

tetri
1

Fick hem en omplaceringshund som bott ute i skogen för ungefär en vecka sen, vi hämtade honom på lördag och kom hem söndag kväll, på måndag började vi med att gå till in till centrum och bara sitta där en stund innan vi gick vidare.  Tunnelbana och buss har vi inte åkt än men det är bara för att jag inte vill lämna den andra hunden själv för länge. 

Gjorde i princip samma sak med valpen, vi kom hem på kvällen och morgonen efter tog vi tunnelbanan och bussen in till skolan inne i stan och fortsatte med det varje vardag. Båda är väldigt trygga och avslappnade i nya miljöer.

feral jesus

Cahira
0

Jag tog några vilodagar och sen körde jag bara på. Visa "Detta är min livsstil och detta är dina nya rutiner." och han snappade upp det jättefort. 

En omplacering var jag hemma första natten sen åkte jag till stugan med honom, andra hunden och katten över helgen för att han hade bott i villa och blev lite osäker i lägenhet. När vi kom hem hade vi byggt en relation redan och han var mycket tryggare i min lya. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.