Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 16777 ggr
Meyzen
0

Skaffa hund som inte luktar

Hej!

Jag är en tjej i tonåren som hemskt gärna skulle vilja ha en hund, och mina föräldrar skulle köpa en om det inte vore för en sak - lukten.

När jag frågar om vi kan skaffa en hund drar min mamma alltid upp att de luktar så himla mycket, alltså den typiska "hundlukten" som hon kallar den för, och jag vill då gärna veta om det finns någon hund som inte luktar så mycket eller inte alls. 

Vi har dessutom både katter och hästar så om det finns någon hundras som kanske skulle passa bättre ihop med de djuren vore det också ett stort plus!

Båda mina föräldrar har fastnat för hundrasen Irländsk Zetter (ursäkta stavningen) men jag är inte så säker på att de vet så mycket om rasen, annat att de vet att den är väldigt söt. Annars tror jag de skulle fastna för små raser.

Om någon vet en hundras som passar in på något av det jag skrivit skulle jag bli otroligt tacksam om ni kunde skriva den här nere!

Tack på förhand!

VildaVittra
4

Hundar med liggöron luktar mer än de med ståöron, det blir ju lättare vax och snusk i öronen. 
Sedan kan man skaffa en pälshund, de duschar man oftare än korthåriga hundar.

Vad ska ni göra mer med hunden än att rida och busa med katterna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

FjantYoda
3

Min nakenhund luktar inte direkt "hund" men det är ju inte riktigt alla som gillar hundar utan hår ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Vanhedaren
3

Tror tyvärr att det är väldigt individuellt hur mycket och vad hundar luktar, precis som med människor. Hygien spelar självklart också en stor roll, såsom hur mycket tid hunden tillbringar ute/vilken miljö.

Skulle dock rekommendera starkt att adoptera en hund istället för att gå till en uppfödare. Då det finns så många hundar som inte har någonstans att ta vägen känns det väldigt synd att gå till en person som kanske tom. har som heltidsjobb att föda upp hundar specifikt för att det finns en marknad för det.

[Neji]1
1

Som #3 säger är det indviduellt hur mycket hundar luktar - Oavsett ras!

Sen när man skaffar hund får man också vara beredd på att det luktar just hund - jag tycker hund luktar mysigt.

Jag har en jack russell terrier och tycker inte hon luktar mycket alls men finns säkert andra som luktar jättemycket hund, alla schäfrar jag träffat har luktat mycket hund jag vet att det finns vissa raser där det omnämns extra att dem inte ska lukta så mycket hund i rasstandarden på den fina rasen basenji så står till exempel " En basenji har en mycket kort, lättskött päls. Man sköter den med lätthet själv och det tar nästan ingen tid alls in anspråk. Rasen är renlig av sig och kan putsa sig som en katt. Den luktar inte hund."

Achatina
8

Hästar luktar ju jättemycket. Att hundar skulle lukta illa skulle jag mer se som ett jag-orkar-inte-svara-på-frågan-just-nu-svar. Eller att din mamma har haft oturen att träffa på en hund med analsäcksinflammation.

Om du är tonåring så skulle jag nog rekommendera att låta föräldrarna välja ras eller köpa en äldre hund eftersom du förmodligen kommer flytta hemifrån eller i alla fall studera, kanske på annan ort inom några år.

Cahira
4

Om hunden luktar hund - ge den ett bad! Men de flesta raser i grupp 9 luktar inte hund. Det är oljan i pälsen folk brukar reagera på luktmässigt och pälsraser som kräver pälsvård badas oftare så de hinner inte lukta. Pudlar till exempel fäller inte och luktar inte hund så som en stövare eller vissa retrievers kan göra. 

Foder påverkar också, färskfoder eller BARF diet luktar inte lika mycket som t.ex. torrfoder med lågt köttinnehåll. Jag matar spannmålsfritt och inte ens bajset luktar bajs på så vis som innan jag bytte till spannmålsfritt och mina hundar luktar inte hund. 

Det är väl det korta svaret. Kolla grupp 9, speciellt pälsraserna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Karmatarerskanise
2

Vänta nu här.

Ni är alltså flera personer som förespråkar ett bad om er hund doftar hund?

[tk1971]
3

Har man en hund i kanske 10-15 år kommer det oundvikligen dagar då den "luktar hund". Det är ju en hund! Är man rädd för det kanske man inte ska skaffa en hund.

[[Boris Sager]]
6

Jag har en kansla av att nar man sager att en hund luktar hund, sa ar det ett svepskal att man inte vill ha nagon. Jag har aldrig uppfattat den lukten.

Wenniz
5

Whippet & Iteliensk Vinthund luktar oftast parfym tack vare att de ligger i sängen, i soffan och på de nytvättade filtarna, min Whippet har aldrig i hela sitt liv luktat "hund" utan luktar alltid nytvättade lakan. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Nova1234
3

Mina hundar badar en gång i veckan, dom borstas varje dag Jag vill ha rena luktfria hundar som inte fäller hår överallt, "hundlukt" är inte trevligt alls Enda gången när dom luktar lite(mest champo), det är när dom är blöta efter bad, När dom är torra luktar dom bara schampo Köp en ras som ska badas ofta, så känns hunden alltid fräsch

[Neoverona]
2

Min ena förälder hatar hundlukt, det är ren pest. Jag brukar säga att hur luktar inte du för dom? Det är ju en hund. Det blir tyst rätt snabbt. En hund luktar inte värre än en häst. Dom vill antagligen inte ha hund i hushållet utan är nöjda med det som redan finns.

[tk1971]
0

Dessutom får man räkna med att om man väljer en tik så kan hon lukta rätt mycket när hon löper. Min tik har löpt två gånger och senaste gången märkte jag flera dagar innan löpet kom igång att hon hade en speciell, stark lukt.

Lon@
1

…för att inte tala om att en del hundar är benägna att äta eller rulla sig i diverse mindre trevliga saker och det LUKTAR! Visst, man tvättar förstås hunden men man kan få vara beredd på att gå omkring med en bajsstinkande hund ett tag. Ja, det finns hundar sin luktar mer eller mindre men är man så rädd för hundlukt - vilket även jag tycker låter lite som ett svepskäl, faktiskt - så ska man nog skaffa något annat husdjur.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Sealle
7

Vill bara inflika att jag tycker inte alls det behöver vara ett svepskäl. Jag älskar hundar men en av de främsta orosmolnen som gjorde att jag tvekade var just lukten. Bodde 1 år med en Parson JRT som stank så mycket att jag kunde känna på lukten att han kommit in i rummet innan jag ens såg honom. Jätteäckligt och avskräckande. Är man vad vid t.ex. häst och kattlukt så är det ju inte konstigt om man är osäker om hundens lukt. Hästlukt är t.ex. en av de härligaste dofterna i världen när man är i stallet, luktar jag däremot på mina ridbyxor hemma i huset tycker jag inte stallukten är så trevlig längre. Med andra ord tycker jag inte det är något fel/konstigt med att man är ute efter en hund som inte är känd för att lukta mycket, eller att msn som hundoerfaren är osäker på hur man kommer reagera på lukten. Behöver absolut inte vara ett svepskäl eller liknande.

[Hönan]
1

Jag anser att hundar med mer päls luktar mindre än de med lite päls. Kanske ni ska kolla på sheltie / Shetland sheepdog? Eller nån spets, tysk spets tex. Vet inte hur dom luktar, men sheltien är iaf ingen en ras som luktar enligt min erfarenhet iaf. Vinthundar luktar inte heller, men dom kräver ju lite mer och går sällan att ha lösa.

[emmaomajken]
0

Stora hundar har ofta den sura, otrevliga hundlukten - även efter bad. Så jag skulle rekommendera t.ex shih tzu, den luktar gott och fräscht i pälsen! Och den fäller inte :) Samma med bichon frise och andra liknande raser :) jag har en shih tzu och hon luktar bara goooottt ^.^

russin
2

Mycket av så kallad hundlukt kommer av sämre mat och dålig skötsel. En hund som får riktigt bra mat, blir väl omskött och även badad när det behövs, samt har bra munhygien och välskötta tänder luktar sällan speciellt mycket. Mina korthåriga heeler luktar i stort sett ingenting alls och dom borstas enbart när dom fäller, men dom får bra och näringsriktig mat och dusch när det behövs.

jenmjao
0

Min dvärgpudel stinker, han luktar absolut inte hund någonstans. Min egna hund hon luktar inte hund snarare tvärtom tar JAG på mig parfym då tio minuter senare luktar ju hon parfym.. Hennes päls suger åt sig goda lukter, älskar att sniffa på henne.
Men min kompis pappas två hundar dom luktar verkligen hund, och med lukta hund menar jag den här våta hund lukten alla "fruktar".. Så det är olika, vet inte, är väl som människor, vissa svettas mer, vissa luktar illa, vissa luktar alltid gott, vissa behöver duscha oftare, och vissa märks det inte ens att dom är oduschade :) Jag duschar bara min hund när hon ska fälla av pälsen eller om hon har rullat sig i bajs. Brukar duscha med bara vatten om hon sprungit i hög lera/ ner i diken med lera. Men man ska inte duscha en hund så ofta, även om man KAN göra det ska man inte göra det, det är bättre att dom har sina naturliga fetter i pälsen, om dom då inte har någon allergi eller dylikt.

[tk1971]
0

Min jackis, som är 2 år, har jag duschat sammanlagt kanske 5 gånger (om man inte räknar den period då hon skulle tvättas med ett medicinskt schampoo varje dag i 2 veckor).  Jag vill inte ta bort de naturliga fetterna och förstöra pälsen. Jag blir rätt paff när jag läser om hundar som tvättas varje vecka, måste jag säga.

[Wraith]
0

Självklart finns det hundar som luktar HUND! Har suttit i bilar, hälsat på folk där det verkligen luktar hund, lukten är tryckande. Min bil luktar säkert hund den med, men inget jag själv känner dock så jag inbillar mig iaf att det inte är så farligt. Hemma har jag frågat besökare om det luktar hund men ingen tycker det.

Men sen är det skillnad på lukt och lukt, alla hundar har en lukt men hur illa den är eller hur stark/svag den är är högst individuellt och många faktorer spelar roll. Att stora hundar ofta luktar surt och otrevligt håller jag inte alls med om (träffat många småhundar som stinker hund), alla hundar kan lukta otrevligt om man inte sköter sin hund och även om man sköter sin hund kan hundar lukta hund, men om hunden stinker trots skötsel så borde man kanske kolla upp det tex byta foder osv för det är inte normalt.

Men om man inte vill ha den där typiska hundlukten i sitt hem, köp inte hund är mitt råd! Sen kanske man inte vill ha den där tryckande lukten (det vill inte jag heller ha), men som sagt då gäller städning, vädring osv beroende på hundens förmåga att avge luktmolekyler. Skulle dock aldrig komma på tanken att bada mina hundar flera gånger i veckan bara för att de ska lukta parfym ;) De badar då de smutsar ner sig, annars så doppas de 1-2 gånger per år, dvs ordentligt bad. Sen öron, mun osv behöver kollas regelbundet.

Var hundvakt åt en schäfer för några år sedan, han hade en period då han verkligen luktade surt, det var en säregen lukt en jobbig lukt. Vi spårade iaf fram lukten till hans tassar, varför har vi ingen aning då tassarna var ok. Men hundar svettas den vägen så kanske maten spelade roll. Men det gick över efter ett tag.

Karmatarerskanise
5

#11 En gång i veckan 😮?

Snacka om att ta bort de naturliga fetterna. Och att en hund går runt och luktar schampo?

peafie
1

Min labbetik luktar helt underbart gott. Jag kan ligga och snusa på filtarna i soffan som luktar av henne när jag tittar på film bara för att det luktar så gott, haha. Jag har aldrig duschat henne heller. 

Men lukten varierar såklart beroende på typ av päls, hur hunden mår (friska hundar luktar godare) och hur bra hunden fungerar på sitt foder, osv. Luktar hunden illa tror jag att någonting är fel.

Bloggen     ○    Instagram

Whippet
2

Förstår inte varför lukten är ett problem.. Har alltid tyckt att alla hundar luktar såunderbart gott…. 🤐😍❤️

I'm out Vilar huvudet i handen

Wenniz
0

#24 Haha då har du inte träffat min Husky, alla mina hundar luktar rosenknopp förotum hon 😃

• Nederlandse Kooikerhondje -
Whippet
0

#25 Haha antagligen inte  😃

I'm out Vilar huvudet i handen

Nervöst Skall
1

Kan ju också lägga till att långhåriga hanhundar kan lukta endel då kiss fastnar i pälsen kring snoppen. Många klipper pälsen i just det området

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Wellcraft
1

#22 Det där är inte riktig sanning, då dagens marknader erbjuder otroligt milda tvålar till hund. Förr var det annorlunda, då rekommenderades det att hunden bara skulle bada en gång per år, tvålarna till hundarna var så starka att de annars skadade hud, ph osv.

Till TS:
Att ha hund är inte glamouröst. 
Hundlukten (som jag f.ö älskar) är det minsta problemet.
Desto värre är det när hunden sprutlackerar väggar med rännskit eller rullar sig i skit i skogen så hela pälsen är täckt.
Eller alla spyor… 

Vill ni ändå slopa hundlukten, så kör på en krullig hund. De brukar knappt lukta.
En Pudel eller bichon frisé är i regel bra nybörjarhundar, men vill ni slippa hundlukten så tillkommer mycket pälsvård.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Hönan]
0

Jag har pälsiga, medelstora/stora, okastrerade hanhundar som aldrig nånsin badas - annat än när dom själv väljer att hoppa i sjön eller nåt lämpligt dike. De får inget fancy foder och borstas endast 2 ggr om året (vid fällning). Dom luktar inte, annat än när man varit ute i regnet en lång stund och dom ligger och torkar i hallen möjligtvis. Blöt hund luktar oavsett ras, stl och päls.

Pudlar, schäfrar och strävhåriga hundar tycker jag luktar mest. Bulldogs och andra plattnosade hundar måste man sköta vecken på, annars kan dom börja lukta riktigt illa. Hundar som inte kommer åt att tvätta sig själva behöver ju hjälp med det annars börjar dom lukta. Det som man däremot måste göra är att sköta om sitt hem. Ett hem med hund måste städas oftare än ett hem utan hund, det är inte bara päls utan hunden drar in grus och lämnar fett och sånt efter sig precis som människor.

russin
0

Det finns även hundar som har doftkörtlar i pannan som kan lukta lite olika. Finns en intressant artikel om det i senaste hundsport 🙂

JonnaCecilia
3

Ni som tycker det är fruktansvärt med hundar som badas en gång i veckan -vissa pälsraser kräver det! De har ju också annan sorts päls än tex en labrador… Och de milda schampon man använder, utspätt i sprayflaska som inte masseras in, ja de gör rent pälsen, inget annat! Min lilla bolognese fick sitt första bad i lördags, får hundar som bolon inte bad var 10-14 dag kan de bli toviga trots daglig borstning. Osv. Förstår om man inte vill ha den där starka hundlukten, men med bra städning brukar det vara ok. Frågan är mer vad ni ska göra med hunden osv, ang om rasen Irländsk Setter funkar. De är ju väldigt fina, men kräver rätt mycket motion tex. Funkar nog bra på ridturer. Läs på mer tex på skk.se om vad som krävs för att skaffa hund, olika raser osv. Sen kan ni säkert hälsa på en uppfödare och ev låna hem en vuxen hund ett par veckor innan ni bestämmer er om ni vill ha en valp.

[Hönan]
4

Irländsk setter är en jakthund. Jag skulle inte rekommendera en jakthund till någon som vill kunna ha hunden med på ridtur med tanke på att hunden bör vara lös vid ridtur vilket kan vara svårt med jakthundar eftersom att dom ofta har en stark drift att jaga.

Nova1234
1

Hundraserna jag har kräver bad en gång i veckan Det tycker jag är bra, så mycket trevligare att ha hunden i sängen/soffan om den badas regelbundet och inte luktar kvalmig sur hund

russin
0

Är tacksam för min ras, som egentligen inte behöver schamponeras mer än ett par gånger per år. Med smuts-och vattenavstötande päls så luktar dom inget och aldrig någon "blöt-hund-lukt" 😃

typjessica
0

Jag har en jack russell terrier han lika bara lite usch när han är blöt eller parfymerat sig i något gott ute 👍

JonnaCecilia
0

Det värsta jag varit med om var när familjens labmix rullat sig i ett förruttnat sällik! Mamma o syrran kom hem o överlät åt mig att duscha hunden! "Vi har varit på promenad, du får duscha henne" jag tyckte de skulle gjort det pga bristande uppsikt lett till situationen men blev nerröstad såklart… Efter fem schamponeringar stank hon fortfarande! Usch!

Hildgrim
2

Det är såna här trådar som gör mig väldigt tacksam för min nakenhund. XD För det första så luktar hon inte hund över huvud taget, för det andra så fäller hon inget. Att rulla sig i äckel ute eller kasta sig i illaluktande diken finns inte på hennes världskarta. Skulle hon ändå råka trilla ner i skit så är hon otroligt lätt att få ren. Man slipper till och med den där lukten av blöt hund efter bad.

Jag luktar merhund än vad min hund gör. XD

(Sen finns det såklart nackdelar med pälslösa hundar också).

Cahira
2

#37 Frodo behöver nog lära sig av Rose hur man INTE rullar sig i allt som luktar äckel. 😂

Han får bad varje dag ibland för att han är sån rullare. Men hans hud mår bra för jag smörjer och använder bra produkter. Använder snällt allergischampo vi haft sen han var valp och espree när det är som värst. Men är försiktig med parfym för ofta och vad för innehåll i schampot. Vissa tvättar är bara vatten, andra bara balsam. 

Han rullar sig i hästbajs, kobajs, kalvbajs, harbajs, fågelbajs, döda djur, badar i stinkdiken, rejsar i kobajsgegga om det är vår. 

Och Frodo är en chinese crested som ska vara lite fin i kanten egentligen. Men han hinner verkligen aldrig lukta hund. Längsta han gått utan att rulla sig var en vecka tror jag. Han rullar sig även i torrfoder, märgben, mina kläder, hovrester efter hovvårdaren varit här - ja allt som han tycker luktar intressant. Härlig tonåring. :)

VT4ever
3

http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/foton/badning/hundtvatt.htm

Denna kvinna tar upp om varför man ska tvätta sina hundar och hon själv är hundfrisör och kan massor om hundtvättning!  👍

REKOMMENDERAS att läsas ;)

Nova1234
1

#39 Mycket bra inlägg :)

Oliviahack
1

Jag tycker att spanielraser luktar mer än många andra. Men tycker man inte om lukten en hund kan ge ifrån sig så ska man inte skaffa sig en. Min luktar inte hund.

Nova1234
0

#41 Visst tycker jag om lukten av hund…ren hund Varför ska man tycka om lukten av skitig hund?

[Juel70]
0

Hundar som inte fäller hår, borde lukta mindre. Pudel? Yorkshire terrier?  Men alla hundar luktar ju på något sätt nångång.  Det kan vara andedräkten,  att dom gör en olycka inomhus.. Man får ju väga för och emot om man verkligen vill ha en hund då.  Man tvättar ju hunden regelbundet och borstar tänderna.

Oliviahack
0

Jag duschar min väldigt sällan. Hon luktar inte.

Salsbring
3

Jag träffar många olika hundar varje dag i arbetet och självklart är det så att olika individer luktar olika, precis som många redan far skrivit. MEN. Sen finns det hundar som kliver in i rummet och man kan på mindre än en sekund registrera vad hunden har för problem. Det som får hundar att lukta illa (enligt mig) är hundar med tandsten, dåliga magar, problem med analsäckarna, öronproblem och hudproblem. Det är väldigt vanligt att hundar luktar illa ut munnen på grund av tandsten, och att ägare tror att det bara är så hundar luktar. Har man träffat såna hundar och ägare tidigare så kan jag förstå att det tar emot att skaffa hund själv, för då kanske man faktiskt tror att det är "så hundar luktar". Jag skulle inte själv kunna bo med en hund som luktade så illa och därför är jag väldigt noga med just dessa "problemområden". Mycket handlar om att hålla efter hundens hygien och hälsa när det gäller lukter.

russin
2

#43 - min tanke är tvärtom. Hundar som inte fäller får ju aldrig ny, ren och fin päls😉 Dom måste badas rena mycket oftare för att pälsen inte fyller något bra funktion vad gäller smutsavstötning mm

[Endless21]
0

Nakenhundar och pudlar luktar ingenting eller jo bebis och ny poppade smörpopcorn speciellt nakenhunden 😊 Hundar som jag känt luktat illa är schäfer, jämthund, golden, Sankt Bernhard, new foundland. Alla hundar med underull brukar ha lättare för att lukta hund.

[HundochKatt]
0

Nu har jag inte läst hela tråden, men en hund luktar faktiskt inte speciellt mycket. En skitig hund kan dock lukta och speciellt när den blir blöt. Men badar man en hund 3-4 ggr per år(förutom raser som behöver bada betydligt oftare som ex. pudel) så kan jag garantera att hunden inte luktar "illa". En gammal hund kan dock få en lite annorlunda lukt, men inte alla.

Hildgrim
0

#38 Haha vilken lortgris. :)

Cahira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#49 Verkligen! :)

Jag har en bc/corgi som fäller året om och som har underull och som så gott som aldrig badas just nu just för att han har blåpanik över badkaret (vi tränar på det) och hans bad är när han doppar sig i sjö eller dike just nu (tills vidare). 

Jag har en pekingese, en dvärgschnauzer, en chinese crested, och två border collie blandisar som är de enda som fäller. Ingen av dessa fem luktar hund till vardags. 

Enda gången corgimixen luktar lite hund (den typiska hundlukten) är om han är blöt men det är inte den starka fräna lukten utan bara en hint av den. Och jag har känslig näsa för hundlukten eftersom jag känner av astman av den och det är oljiga hundpälsar som jag (personligen) reagerar starkast på. Golden, labbe, pointer, stövare och många andra smutsiga hundar med oljiga pälsar brukar inte fungera för mig. Corgimixen trots avsaknad av bad blir inte oljig. Inte Digger heller som badas med fällschampo under fälltider.

De andra fyra luktar inte hund ens som blöta. Digger luktar blöt digger, Ixxi luktar blöt ixxi, frodo luktar inte ens det… pekingesen luktar "grisigt" efter ett tag men luktar inte "hund". 

Sedan de började äta spannmålsfritt så ändrades lukt på kroppen, bajset, andedräkten, fisarna… ja allt blev bättre. Och Corgimixen är enda som äter spannmål då han får högenergifoder. Han springer mycket per dag.

Mischa
2

Det finns mycket som kan göra att en hund luktar. Allt ifrån ohälsa (ex. taskig munhygien, bakterier på huden) till att de älskar att rulla sig i skit. Samt att människor är olika känsliga för lukt. Men man kanske skall provsniffa hemma hos uppfödare av raser man är intresserad av om nu doft är en så viktig del, samt undvika raser med naturligt oljig och tät päls.

≧◔◡◔≦

[[Boris Sager]]
1

Mina Yorkar, som ar langhariga och faller inte, luktar inte, enl. vad jag kanner atminstone. Jag tror inte nagon annan kan saga exakt hur ofta man ska bada sin hund. Beror pa pals, hur fet den ar, aktivitet…

sophiemadeleine
0

Min Chihuahua luktar absolut ingenting, sniffar man honom djupt i pälsen luktar det bara gott, faktiskt:) han badar kanske var 8e vecka eller något sådant :)

Medarbetare på Chihuahua