Geléklumpar i ögonen?
Vår amstaffgubbe på nio år har flera geléklumpar/-bollar i olika storlekar som flyter omkring i båda ögonen. De kan till och med flyta rakt över pupillen! Oftast ligger de bara i nederkant och syns inte så mycket, men lägger han sig på rygg flyter de till exempel ned i övre kanten av iris. Är det någon som vet vad det är och vad det beror på? Han beter sig inte annorlunda än han alltid har gjort och verkar inte lägga märke till dem/störas av dem, men jag tycker ju att de borde störa synen på något sätt? Men något sådant märks då inte av, han är ruskigt uppmärksam och ser praktiskt taget allt. Jag har försökt googla men hittar ingenting som passar in på hans problem (om det nu är ett problem).
Jag bifogar några bilder så att ni ser hur de ser ut. Det var inte det lättaste att få bra bilder, så ni får hålla tillgodo med dessa. På någon bild ligger han på rygg så ögat är upp och ned. De största klumparna är i hans högra öga.🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tycker du ska låta en veterinär titta på det, det kan tex handla om trycket i ögonen, kanske behövs ögondroppar, men det kan vara helt ofarligt.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Glaskroppsavlossning?
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glaskroppsavlossning/?ar=True
Vet faktiskt inte. Kolla med veterinär.
Vätskan inuti ett öga är ju svart. Det är därför som pupillerna är svarta. Detta gäller i alla fall koögon som vi dissikerade på högstadiet. Antar att det är samma för de flesta varelser. Det kan ju kanske vara så att han har ett "läckage" in till linsen. Det skulle ju förklara varför det oftast ligger i nederkant. Gravitationen… Tycker absolut att ni bör kolla upp detta snarast!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
låter som blodproppar, ta till veterinär för säker diagnos!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag glömde att skriva att han har haft såhär i minst ett par års tid, så jag är inte orolig att det är akut. De verkar inte heller störa honom på något sätt, han har inte ont i ögonen, snappar inte efter inbillade "flugor" och verkar inte heller ha några andra typer av synstörningar. Däremot blir de långsamt större, och min sambo har tidigare sett andra hundar med den här typen av ögon. Även de var korthåriga hundar, om det har något med saken att göra. Första gången jag upptäckte det trodde jag att det var en missbildning i pupillen eller iris, innan jag långt senare insåg att de rörde sig beroende på hur han höll huvudet, då gravitationen drar dem nedåt.
Jag tänkte att någon här kanske visste vad det var? 🙂
#3 Glaskroppen (vätskan/gelén/massan inuti ett öga) är genomskinlig, inte svart. Det är näthinnan som är mörk. 🙂
Mvh,
Moa
#5 dessa glaskroppsfasten ligger ju inte nara nathinnan nu och uppfattas darfor inte ssk storande av din hund. De flyttas ofta fram i ogat med tiden. Men det kan vara vart att kolla med veterinar, sa inte nagon del av nathinnan lossnat, eftersom glaskroppen faster vid nathinnan pa vissa stallen. Nathinnan ar ju den del I ogat, som reflekterar ljus.
#5 Snälla du , varför har du inte kollat upp det hos vet?
Även om hunden nu haft detta i flera år, så tycker jag ändå du ska beställa tid för ögonlysning så du får veta vad det är - det kan göra sen kan vara beredd på ev problem som kan uppstå och som kan uppstå mycket snabbt.
#5 Vätskan i ögonen vi dissikerade var kolsvart och grumlig. Visserligen måånga år sedan, men ändå.. Antar att det var något fel på dem då, men det var inget läraren kommenterade på.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#7 För hans, min och veterinärens skull går jag inte med honom till vet om han inte är besvärad av något, men jag orkar inte gå in på varför då det inte hör till tråden.
#9 De kanske var skadade då? För glaskroppen ska vara normalt sett vara genomskinlig. 🙂
Jag ställde frågan på veterinären.nu och fick svar efter bara en kort stund. 👍 Det är första gången jag ställde en fråga där, och jag var beredd på åtminstone flera dagars väntan. 🙂
Mvh,
Moa
#11: Min hund hade cancer när han hade en fläck i ögat
#11: Den grå hinnan är förmodligen Grå Starr. Är hunden gammal ? Vad är det för ras ?
"Klumparna" i ögat är förmodligen "ögongojs" precis som vi människor kan ha. En av mina vavvor har problem med ögonen, han har även börjat få den grå hinnan, trots att han är rätt ung. Jag tvättar med Jean Peau, Eye Care nån gång i månaden som underhåll och två ggr om dagen i 2-3 dagar vid behov.
![]()
Har hunden besvär av detta så tycker jag du skall ta kontakt med veterinär.
#13: Jag pratar inte om ögat utan de svarta fläckarna vid kanten på färgen, ja vi ska till veterinären på onsdag och kolla, hon är en
11 årig staffe!
#12: Vad för typ av fläck hade din hund? Detta är en klump som typ rör sig!
#15: det var en svart fläck i Irisen precis som din bild. Det såg ut som en till pupill fast extremt liten. Fläcken var kolsvart som din. Minns inte om den rörde sig, detta var 8 år sen.
Eftersom Google och hela rubbet krånglar så länkar jag. Ögat såg ut ungefär såhär (Lånad bild, ej min hund)