Bra medel till missfärgning?
Jag undrar om någon av er har tips på något bra medel mot missfärgning orsakad av tårvätska? Min shih tzu är väldigt ljus i ansiktet och nu har hon fått rödbruna fula missfärgningar i ansiktet som jag inte får bort :( inte när jag shamponerar i duschen, inte med vanligt ljummet vatten och inte ens med esprees tear stain remover… vet ni något annat som är effektivt? Och finns det nåt man kan göra för att slippa överflödet av tårvätskan överhuvudtaget?
Tyvarr tror jag inte det finns nagot medel, som ar bra mot "tear staining" generellt, eftersom det finns flera orsaker. En del ar medicinska och kontrolleras hos veterinar, andra mer kosmetiska ( se till att halla ogonen fria fran ogonhar t. ex.) Vissa hundar har genetisk disposition att fa porfyrin avlagringar fran tarvatskan i storre utstrackning an andra, ibland vid tandomsning hos valpar, ibland hos vissa raser/individer for att de har storre ogonyta och darvid storre mangd tarflode. Men, som sagt, medicinska orsaker, bakterieinfektioner, jastinfektioner, tranga tarkanaler, entropion etc. maste uteslutas. Sen rengoring runt ogonen regelbundet! Sakert glomt en hel del!
Byta till färskfoder eller spannmålsfritt har jag hört. Fixa det inifrån ut. Mina är mörka så vågar inte säga exakt men pekingesen ser bättre ut på spannmålsfritt efter två månader här och han är ljus. Han hade eksem i rynkorna som bara försvann och han har knappt tårmissfärgningar längre.
Min dvärgschnauzer har dock illa missfärgning i "skägget" än på samma foder.
Även hört gnida potatismjöl men vet inte om man vill ha mjöl där det blir blött.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ja, jag glomde att foderbyte kan ha effekt, spannmalsfritt t.ex . Mojligen allergi inblandat? Potatismjol tror jag inte hjalper.
Jag bytte till färskfoder för ca en månad sedan. Missfärgningarna har uppkommit nu det sista tiden
Tvätta med avsvalnat kamomillté. Det lugnar ögonens irritation och jag tror det lugnar missfärgningen samtidigt. Bomullsrondeller funkar finfint! Det är anticeptiskt och naturellt och har funkat på pekingesen, fukteksem och mycket mer. Använder det jätteofta!
Som #5 skriver, kamomillte, sen kan du kamma igenom med potatismjöl för att få torrt och ljusare färg ;) Om du precis bytt foder kan det kanske vara omställningen i kroppen.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Läste om ketchup för missfärgningar på hästar, men det är kanske inget man vill ha nära ögonen.
Just det, ska tillägga att det var min uppfödare som tipsade om det jag skrev. Hon har haft Bichon Bolognese i jag vet inte hur många år, ställt ut internationellt (min valps mormor är bla Crufts BIS-2!) och haft massa hundar i toppskick. Hon sa att jag inte skulle bry mig om att köpa dyra ögondroppar odyl utan kamomillte och potatismjöl funkar bäst, hon har testat ALLT. ;)
#8 Kamomillte är toppen! Mjölket var jag osäker på men jag tror dig!
#9 Nej, tro inte på mig, tro på min uppfödare ;D
Åh tack till er båda, jag måste testa! :)
Up
Om det uppkom efter foderbytet skulle jag nog utreda foderallergi, speciellt om hunden även har klåda ser jag nu.
Du kan kolla hos veterinär så det inte är inåtväxande ögonfransar eller trånga tårkanaler men annars så borde knepet du fått fungera. :) Jag litar på den där uppfödaren.
#15 Jag ska fråga veterinär nästa gång vi ska dit! :) När de gjort allmänundersökning förut på ögonen har de sagt att allt är normalt dock. Men jag ska höra! Och jag ska fortsätta med kamomill och potatismjöl :) men jag tyckte det var svårt att sätta dit mjölet utan att det hamnade lite överallt… hon har ju nosen ganska nära ögonen så det kom lätt på den :( jag är så rädd att hon andas in det igen. När hon gjorde det idag fick jag panik! :( vad gör jag om det händer igen? Vad kan jag göra för att bäst undvika det?
De har ögonfransar på nedre sidan också som kan växa inåt och irritera hornhinnan. Veterinär kan kolla det.
Hon är så söt!!
vad gäller mjölet, ta lite på petfingertoppen och stryk på medans du håller huvudet stilla med andra handen. Inte lätt när dom är små! Men ta det sakta och försiktigt. Du kan till och med ta en tops och försöka applicera med. :)