Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1610 ggr
Achatina
1

Vinthund ... och katt?

Jag funderar ständigt på vilken min nästa hund ska bli och en rasgrupp jag återkommer och lämnar jämt och ständigt är vinthundar. Jag har en innekatt (och bor i lägenhet, så han får inte gå ut). Har inga planer på att avlägsna honom från mitt liv men fungerar vinthundar med katter? Man vill ju kunna lämna dem ensamma tillsammans utan att komma hem till kattslakt. De raser jag har 'in mind' är Afghanhund, Borzoi, Silken Windhound och Cirneco dell'etna.

FannyGoldfish
0

Jag har två katter och en Borzoi, dem går jätte bra ihop! Dock är det olika från hund till hund, men bara man introducerar dem tidigt bör det ej vara något problem. Dino har lämnats ensam med katterna många gånger och han bryr sig inte om dem. 🙂

starcastle
0

Silken Windhounds brukar fungera bra med katter i familjen.
I synnerhet om dom har kattkompisar redan som valpar i sin nya familj.

Katt utomhus kan dock ligga i farozonen. Vissa hundar gör helt klart skillnad på hushållets egen katt och grannens katt, andra tycker att alla katter utomhus är potentiellt byte.

Whippetgerbilen
0

Ja, de fungerar jättebra tillsammans! Ett stort plus är ju om hunden redan är van vid katter, eller om det är en valp!

Dogs is my world ♥

Wenniz
0

Min Whippet bor inte med katter man hon bryr sig inte om dem, hon har VÄLDIGT STOR respekt för katter. Så såklart kan vinthundar bo med katter. :p

• Nederlandse Kooikerhondje -
Vildavestern
0

Vi har alltid blandat vinthundar och katter,  vi har dessutom provat alla varianterna - dvs, gammal katt med äldre omplaceringshund som aldrig bott med katter, valp med äldre katter och kattungar, vuxen hund och nya kattungar - aldrig haft några som helst problem. Våra hundar har gjort en väldigt klar skillnad på "sina" katter och andra katter som de ser ute. Skaffar du en valp och redan har en äldre katt tror jag inte det ska bli några som helst problem.

Unfortunately, common sense isn't that common.

[Nattramn]
0

Jag har 2 katter och bl.a en irländsk varghund. De sover ihop, äter ur samma skål och tvättar varandra :)