Aktivitetsnivå cavalier
Funderar lite över hur cavalierer är generellt när det kommer till livlighet. Diskuterade rasen med en vän häromdagen och hon sa att cavalier generellt är en ganska aktiv ras som kräver en hel del motion varje dag. Självklart är alla hundar olika men mer generellt för rasen. Nånstans hade hon också hört att röda cavalierer är de livligaste men också de mest ovanliga i färg. Stämmer det tror ni?
Kan inte säga jättemycket om aktivitetsbehovet, mer än att alla hundar såklart behöver motion och psykisk aktivering i olika utsträckning. Däremot tvivlar jag starkt på att pälsfärg och temperament hänger ihop, precis som att rödhåriga människor inte är mer eldfängda än andra, blonda är inte mer korkade osv… ;) Läs rasstandarden på skk.se så borde aktivitetsbehovet finnas med!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Har såklart läst en del men tänkte mest om nån hade egna erfarenheter. Har själv en liten cavalier på snart ett år men på henne stämmer det inte, hon är väldigt slö.
Har en cocker/cavalier, cavalierer är såvitt jag vet lätta hundar att ha att göra med och kräver inte jättemycket motion/aktivering. De kan vara nöjda bara av att vara med sin flock men hänger gärna med på diverse aktiviteter.
Jag känner flera cavalierer och det skiljer en del mellan dom - trots att alla är röda. Någon väldigt aktiv och med mycket jakt i sig, men dom övriga tycker jag är rätt lugna av sig.
#4#Det verkar ju här som att de flesta är rätt lugna, men att de kunde ha jakt i sig har jag missat, trodde inte det fanns något sånt i cavalierer. Min är rätt enkel och visar ingen jaktlust men hon är bra mycket skälligare är jag skulle önskat.
Det där "en hel motion" bör definieras. Ja, de hänger mer än gärna på när det handlar om promenader och liksom alla djur mår de bäst av att röra på sig. Motivera dem rätt så är de utmärkta träningskompisar för den som inte förväntar sig elithund, men den far knappast illa av att inte få träna tänkarknölen mellan öronen varje dag så länge den får vara med på dagliga strapatser. Om röda är mer aktiva än övriga? Nej. Det är en individsak. Om de är mer ovanliga? Säkert.
Jag tror det också är en individsak och jag tror att de kräver så mycket du vänjer hunden vid. En sällskapshund som får promenader runt kvarteret kommer inte kräva som en atlet, medans en som campar, hajkar, och lever ett friluftsliv kommer ha bättre kondis och orka/behöva mer av vanan att röra sig mycket.
Här är en cavve is lydnad klass 3. https://www.youtube.com/watch?v=vFlJaiWe5zc
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag har en cavalier och har träffat en del. De flesta är rätt nöjda med bara långpromenader, men man märker att de lever upp om de får jobba lite med skallen också! Som andra har skrivit, handlar det nog också vad man vänjer dem vid och jag tycker det är kul att träna så… De är ju också i regel sammarbetsvilliga och tycker det mesta är kul.
Det där med färg tror jag däremot bara är strunt ;)
Vår cavalier blandis (75% cavalier resten am cocker), var enormt hyper och aktiv tidigare! Efter en långpromenad (ca 1,5 h när han var ca 1-1,5 år) så vilade han några minuter sen var det fullt ös igen!x). Nu, vid ca 2,5 år, har han lugnat sig men mår bäst av ca 2 h motion varje dag plus hjärngympa. Vi tränar spår, agility, tricks, Nina Ottosson spel och ska ev börja med rallylydnad. En sjukdag utan någon vidare motion klarar han utan problem men utan hjärngympa blir han rastlös. Min bästa vän har en renrasig cavalier som är betydligt lugnare, men även han får ordentligt med motion och hjärngympa, men han kräver inte lika mycket som vår buse men klarar lika mycket om man säger så. I samma kull finns en cavalier som är ännu aktivare än vår blandis. Tror det beror lite på linjer (min kompis valde från agility tävlande föräldrar) men främst individen. :).
#1, Hur det är med röda hundar vet jag inte men faktum är, enligt min syster som är narkosläkare, att rödhåriga personer till exempel ofta är svårare att söva. Lite OT-kuriosa… TS, jag tycker inte att cavalierer är så värst krävande hundar men givetvis varierar det inom rasen - och så beror det ju på vad man jämför med.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!