Lite frågor om flat coated retriver..
Hej! Min mammas syster som bor i Spanien, ska få en flat coated retriver ganska snart och jag är såklart helt i stjärnorna för det! Den ska vara 8 månader gammal när de tar henne hem. Jag skulle vilja fråga lite hurudanna de är och vad som är bäst för dem? Min mamma hade också en flatt när jag och min bror var några år, och hon vet ju en del men jag tänkte ta ut lite till om rasen.
Visa gärna upp bilder på rasen om ni ellr nåån typ vän ellr släkting har en!
Är dagmatte åt en flatcoated på 9 månader. Min erfarenhet av honom(enbart en individ) är att han behöver väldigt mycket aktivering ( mycket mer en min malamute som ändå anses vara en krävande ras) han har all energi utanpå och är glad heela tiden. Älskar allt och alla ibland lite för mycket. Han är väkldigt valpig och är överallt samtidigt vilket jag kan uppleva som aningen jobigt men smaken är som baken. (Han och min hund är som dag och natt)
Att döma av ägarna är han en typisk flat, ser ljust på livet/ inga bekymmer.Svansen går 24/7 ;)
älskar att bära på saker men det är ju kanske inte så konstigt :)
Jag har en flattemix (också labbe+golden), svärfar har en renrasig flatte.
Enligt mig är flattar en underbar ras, och min favorit bland apportörerna.
Min personliga uppfattning är att de är arbetsvilliga, lättlärda och livliga.
En flatte kan man spåra med, apportera, som den är avlad till att göra, men alla flattar är inte så imponerade av det, så det är något man får kolla hehe.
Min hane och svärfars hane är inte alls imponerade av apport..
De är båda bolltokiga, men har inte det här behovet av att bära omkring på saker vilket jag tycker är bra.
Det KAN skapa på stress, vara orsak till stress eller bli en fixering.
Jag tycker att får man en flat som gillar att bära på saker bör man apportera med den, och INTE låta den bära omkring på saker bara för att. Lygnast så.
Givetvis kan man göra det mesta med flattar.
Spår och apport som nämnt innan men jag har även sett flattar i freestyle och agility om man är intresserad av sånt.
Visst kan man ha flat som sällskapshund, men då tycker jag att den ska få leva ett aktivt liv.
(Bild på svärfars flatcoated retrivier)
Jag har en flatt just nu, men har haft en till förrut.
Jag tycker att dom är rent underbara. När mamma var liten hade dom en del flattar som dom tävlade i lydnad, utställning och spår med. Jag tränar & har börjat tävla lite smått i agility med vår hund nu. En hundras man kan göra lite vad som helst med, men dom behöver aktivering.
Alla flattar jag har träffat på har varit livliga svansviftare, som gärna släpar runt på skor osv..
Dom är underbara, och jag hoppas på att jag & mamma lyckas övertala pappa om att köpa en valp till 2011 
Skickar med en bild på min lilla flatt-vovve Festis! 
Min syrra plus familjen har tre flattar.
Tycker dom är himla rolig och jobba med. tyvärr får jag inte göra det ofta.(syrran tycker jag arbetar på ett konstigt sätt tror jag) inga utav våra är stressiga. bara när man tar i kopplet och ska på promenad.;)
Min familj brukar säga att det finns nästan bara svans och tunga på flattar eftersom att vissa pussas mycket och viftar oftast på svansen.:P
Jag älskar denna ras. MEn ajg skulle inte vela ha en själv. det räcker med min älskade Ådi som är 5 år.=)
BIlden är på våran älskade Hippi som inte finns här något mera. =( Hon har inte bott här på tre månader. (j**a skärring) Förlåt. var tvungen.:(
Min flat behöver super mycket aktivering. En flat mår inte bra av att inte jobba! En flat har rätt till jobb varje dag speciellt i ung ålder. Min blev champion i utställning så det är bra och trick träning. Sök är också super bra. Hunden flat ska inte Bo i lägenhet mitt i stan det är inte sjysst.
#6 Det är väl inte inomhus man aktiverar hunden? Man kan väl bo i lägenhet och ha en aktiv hund så länge man aktiverar den när man är utomhus.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se