Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 9788 ggr
[FukkingTubbie]
0

Hur mycket motion behöver en chichaua?

Hej! är lite tveksam på vad gäller motion för en chichaua, hur ofta och länge bör man rasta dem? Vill ju inte vara ''snål' gällande motionen, men att ''överdosera'' är något som skrämmer mig.
För, hur mycket klarar egentligen en sådan krabat?

Billy kommer ut var 3-4e timme. Då traskar han runt i skogen här bakom huset i 5-10 minuter innan han bestämt börja traska tillbaka.
En-två gånger per dag har jag honom ute i 20-30 minuter vardera.

Nu till min egentliga fråga,
Räcker detta verkligen?

Ser inga som helst tecken på stress eller hyperaktivitet hos hunden.
Han är lugn och tillbringar sin mesta tid med att trippa efter en eller krypa in i nån vrå för att sova.
Finns möjlighet är min famn det bästa :P
Å andra sidan har jag ingen som helst erfarenhet av hund sedan tidigare.

ingann
0

En hund klarar ganska mycket oavsett storlek:) Min kompis har en chihuahua/pekinesblandis och hon är med överallt jämt.. På somrarna cyklar de vart de än ska, kan bli ganska långa sträckor vilket funkar superbra.. Det man får tänka på är att ta det i hundens tempo och vila emellan med påfyllning av vätska osv;) Cyklar man kan det även vara smart att ha en cykelkorg om hunden blir trött;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[FukkingTubbie]
0

#1, cykla med hund skulle jag aldrg våga, faktiskt.

Men, tror du vovven min får för lite motion?

[rightPAW]
0

Jag tycker det låter väldigt lite.

Nicolina
1

Du kan lugnt ta en långis med din lilla vovve = )

Bara han är färdigvuxen så är det inga problem för en liten hund att hänga med ut på en längre runda på nån timme eller mer. Men man ska ju såklart inte gå ut imorgon dag på värsta långrundan, utan bygg upp det i lagom takt så att din hund får upp konditionen = )

SaraC
2

Promenader kan en hund väldigt sällan få för mycket av. Är det en frisk vuxen hund så kan man nästan garantera att människan blir trött och inte orkar mer innan hunden blir det. Vilda hunddjur kan förflytta sig många mil på en dag. Men har man en hund som inte är van att gå särskilt långt kan det ju vara klokt att ta det lugnt i början och öka promenadernas längd efterhand. Sedan är det ju lite olika vart man promenerar också, att gå längs en rak väg är ju inte alls lika utmanande som att gå i skogen till exempel.

Jag tycker man kan satsa på att ta i alla fall en promenad varje dag som är minst en timme. Själv varierar jag lite. Har jag varit ute i skogen hela dagen så kanske vi inte tar någon längre promenad nästa dag exempelvis.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rafflan
0

Hade en kompis som joggade ca 3 km/dag med sin kines, den hängde med utan problem, så dem klarar mer än man tror ;)

ingann
0

#2 nog ska du kunna ta en entimmes prommis om dagen iaf:) Det är bara bra för hunden att röra sig, får den för lite motion riskerar de att bli stela i lederna istället och gå upp i vikt..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Forest]
0

Bara för man har liten ras ska den röra på sig. Jag har dvärgpudel och är ute 1-2 timmars promenader då med lek inbakad.

Messi444
0

En Chihuahua ska ha mycket aktivitet för den är som alla andra hundar bara lite mindre. Visst min vill inte heller vara ute länge men jag tar han på en cykel tur ibland och det tycker han är mysigt när vi väl gör det

LinaK
0

Tråden är nästan 5 år gammal och trådskaparen är inte längre medlem. Tråden låses.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer