Valp i bil
Ni som åkt en bra bit med bil för att hämta er valp. Hur gjorde ni? Var hade ni valpen? I knät eller på golvet eller i bur/bagage?
Min valp åkte i bur bak i skuffen :)
Hade med bur men uppfödaren sa att jag skulle ha henne i knät eftersom det kan vara jobbigt för dem att lämna hemmet, med en främling dessutom. De är ju bebisar liksom. Mammas uppfödare sa dock ingenting om det och mamma hade sin valp i bur när hon hämtade. Men den uppfödaren var inte så "mjuk" i sättet som min. Min valp var iallafall väldigt lugn och trygg och gnällde inte alls i mitt knä.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag har alltid hundarna i bur, en liten valp i bur kan man ha i knäet annars får man ha buren bredvid sig. Vill inte ta risken att ha hund lös i bilen om det skulle hända en olycka eller om man tvingas till en häftig inbromsning.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
For valpens och min sakerhet har jag den i bur. Aven om man sjalv " givetvis" ar en fantastisk bikforare, kan man raka ut for nagon, som inte ar det.
Alltid bur - säkerhet framför allt. Har åkt med valpar 25 mil, 35 mil och 45 mil utan problem. Dom somnar efter en stund🙂
När jag hämtade valpen så satt han i mitt knä då hundburen jag beställt inte hade kommit då det var dags att hämnat hunden. Nu har jag honom ALLTID i buren bak i skuffen och det går så bra så :)
När vi hämtade vår valp blev det undantaget att hon faktiskt fick sitta i knät på mig (jag körde inte utan satt bak😉) då min valp var väldigt upprörd och ville då ha närhet. Det var då, efter det har hon setat i bilburen. Mina andra hundar som vi hämtade som valpar satt i buren då de tyckte åka bil och lämna familjen var nemas problemas.
- Nederlandse Kooikerhondje -
Senaste valpen fick sitta i en bur. Men hunden vi tog hem före det fick sitta i famnen, trots att det var en sprattlig krabat som helst ville röra på sig hela tiden. Tror dock att galenpannan fick sitta vid fötterna tillslut, men det var ett bra tag sen, och resan var inte så lång.
~ Rheen.
I framtiden kommer det förmodligen bli bälte i baksätet. Har därför ingen bur. Känns hemskt på något vis att sätta en ny liten valp själv i bagaget i över fem timmar. Men det kanske handlar mer om mina känslor än om hundens.
Om han sitter i knät så blir det självklart i baksätet.
Om han sitter i knät så blir det självklart i baksätet.
Han fick sitta i knät, somnade så gott så :)
När jag hämtade valp fick han sitta i knät, men alla andra gånger så har det varit skuffen som gällt.
Kommer troligast ha i knä/bur på golvet i passagerarframsätet för att kunna ha ordentlig koll och ifall valpen är orolig. Har däremot bur i bilen så alternativet finns
Yoda satt innanför min jacka det var däremot bara 2-3 mil som vi åkte.
Hur lite OT, hur långt åkte ni med valp? Stannade ni efter vägen?
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Vi åkte ca 8 mil. Vi tänkte stanna, men han somnade efter 10-15 minuter och vaknade inte förrän vi var hemma, så då fick han fortsätta sova.
Navi fick sitta i knät med mig :) Min sambo körde. Vi ryckte hennes från allt hon visste och kände till. Därför fick hon sitta med mig tillsammans med sin mammansnutte och känna sig någorlunda säker. Nu var det ju "bara" en timme men vi stannade självklart på vägen och sträckte på benen :)
Min valp låg och sov i mitt knä, under hela den fyra timmars långa resan.
Men en flamsig valp blir detta svårare, då skulle jag föredra en transportbur el. dyl.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
När jag hämtade min mops så satt hon i mitt knä. Vi körde 52 mil.
Men bur kommer framtida valpar troligtvis få åka i, eller bilbälte i bak med någon
Båda mina satt i mitt knä i baksätet. Hade vi haft bur så hade dom fått sitta där.
Åkte ca 10 mil med den senaste och pausade efter halva sträckan.
Åkte ca 60 mil med den första och där pausade vi också efter halva sträckan.
När jag hämtade min bur satt jag bak i bilen med en liten mjuk bur brevid mig
Jag hade köpt ett säkerhetsbälte till valpen som hon satt i. Så hon satt fastspänd i makens knä. Vi åker fortfarande på samma sätt, hon är 13 veckor nu.
Nu är han hämtad! Han sov på min arm hela vägen förutom sista timmen.
#14 Det tog oss fem timmar med en liten kisspaus. Han sov i mitt knä fram till kisspausen. Timmen efter de var han lite gnyig. Det är en riktigt gosig valp som gärna vill vara nära så jag hade inte hjärta att låta honom ligga ensam i bagaget. Vi körde på motorväg nästan hela vägen och det var ljust så det kändes ok att ha honom i knät.
Självklart bur, åkte i 3,5 timme med en kisspaus.
Ni som åker med hunden lös i knät, hur tänker ni och framförallt hur vågar ni? Är ni rädda om erat nya lilla hund?
#24 Jag var jättenervös, men gjorde som uppfödaren sa. Visst kunde vi kört runt hörnet och satt in valpen i buren men ärligt talat tänkte jag inte så långt där och då. Dessutom så tror jag inte den buren vi hade är sådär supersäker ändå. Har ingen egen bil utan lånade mammas, som är liten och har inte plats för en "riktig" bilbur (vilket jag ändå inte skulle köpa för flera tusen för att åka en gång), så vi hade en plastbur. Visst då åker valpen runt i en plastbur i bilen istället för i bilen, men tänk om plastburen splittras och plastbitarna skadar henne? Tills hon är stor nog för säkerhetssele så kommer jag inte känna mig säker med henne i bil som inte har en fastsatt säkerhetsbur. Och det har inte jag tillgång till i nuläget. Ska dock försöka köpa en säkerhetssele stl Chihuahua om det finns,,, men den jag har som kommer passa henne som vuxen är alldeles för stor, och den är minsta storleken i de flesta märken jag hittat ännu.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#24 Jag lyssnade på råd från delvis min uppfödare och även andra uppfödare. Och sen finns det inget som sa att jag hade henne löst i knät. och det betyder inte att jag inte är rädd om min hund.
Hon satt i mitt knä men inte lös och det har jag aldrig påstått. Efter det att vi hämtade hem henne har hon aldrig suttit i mitt knä utan i baksätet (fastspänd såklart) och i fredags köpte vi en bur som hon numera sitter i.
Men som sagt, på råd från uppfödare och så läste jag på om det på nätet innan, och kände att jag vill itne rycka henne från allt hon känner för att sedan stoppa in i henne i en bur. Utan hon fick känna min värme, min närhet och självklart var hon fastspänd.
Det är lag på att hundar ska ha antingen bälte eller sitta i en ordentlig bur. Så inte i knät, 800 kr i böter om polisen haffar er
#24 det är ju knappast för hundens skulle som den sitter i bur. Det är snarare för att den inte ska flyga runt och skada människorna i bilen. Jag tänkte att det är en åtta veckors valp som precis lämnat sin mamma och flugit och sedan lämnat sitt syskon för att komma till en helt okänd människa. Skulle inte kunna med att sätta den i bagaget i fem timmar ensam.
#27 Stämmer! Men många gånger har polisen faktiskt överséende med att man precis hämtat en valp :) Flera kompisar till mig som åkt på det men om man nyss hämtat valpen har dem oftast överseende med det.
Och helt ärligt hade jag gärna betalat det. Hellre det än att sätta henne i en kall och tråkig bur efter att slitit väck henne från allt hon vet och känner till.
Valpar som flyttar härifrån har fått åka bil flera gånger både med syskon och mamma och ensamma innan de flyttar. Inga problem när de åker till sitt nya hem.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
#26 vart tolkar du det som att inlägget är riktat mot dig? Eller känner du dig träffas trots din förklaring.. Sitter hunden i bur/sele är det dessutom mindre risk att den kan smita vid en eventuellt olycka. Har hört/läst om hundar som sprungit iväg, tagit sig ut ur trasig ruta, efter bilolyckor. Kanske "spårar ur" lite nu, ni får gärna pma era svar i sånt fall. Men är era hundar psykiskt klena? Dåliga uppfödare som inte miljötränat? Tänker främst på dom som måste sitta lösa i knät och gärna i framsätet. Jag har bara hämtat hundar i bur eller 1 i sele i baksätet då hon var åksjuk så hon fick sällskap av mamma bak. #28 borde väl var ännu värre för en valp att flyga än att åka bur i bil? Flyga är oftast inget uppfödare har som valpträning ;)
#31 Kände att det var delvis riktat mot mig. Så jag svarade.
Och även om detta nu inte är riktat mot mig igen så svarar jag: Nej Navi är grymt bra miljöanpassad och UA på hela besktningen. Även på det mentala. Men som sagt, jag fick rådet att göra det. Jag ville ha henne i knät för som sagt så rycker jag henne från dofter, mamma, syskon allt hon känner till. Jag är lite för blödig tyvärr :)
Alla valpar vi hämtat har jag haft i knät (medan någon annan kört, givetvis). De har somnat lugnt och tryggt och sedan så introducerar vi bilburen vid nästa bilresa. Visserligen har valparna provat på att åka bil innan med sina syskon och skulle definitivt inte må dåligt av att sitta ensam i buren men jag tycker att det är ett onödigt stressmoment (och dessutom väldigt gosigt med nyköpt valp i knät).
(Som någon sade så är det inte heller säkrare för hunden att exempelvis sitta i en bilsele, utan lagen är till för att skydda människor. På samma sätt är utställningsburar, tygburar och plastburar tämligen värdelösa i sammanhanget. :) En ordentlig krocktestad hundbur i metall ska det vara, för att hunden ska sitta som säkrast.)

Härligt att det gått bra då här långt #0 :) Ser fram emot bildtråden !
Oftast har polisen överseende, när valpen är väldigt ung (8.v) och det är första resan hem.
Källa: Flera uppfödare.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
När vi hämtade så fick hon ligga i knät. Sen har hon varit i sin bur (MIM) eller ,de få gångerna hon åkt med husse, bilsele. Hon älskar sin bur och vill ofta ligga kvar när man kommer hem 😜