Bajsar gräs?
Hej! Jag och min familj passar en 3 årig labrador. Igår gick vi på en lång tur och hon åt och tuggade på gräs ett par gånger under turen. Inte mycket utan bara några gånger lite snabbt i farten. Idag när jag gick ut på vår morgontur bajsade hon. Men helt plötsligt hoppar hon världens skutt mitt i bajsningen. Hon gnällde och snurrade runt i cirklar. Hon drog baken mot marken och hade panik. Jag kollade snabbt vad som pågick och såg att hon hade gräs i rumpan. Alltså en del grässtrån som hängde ut och som hon inte fick loss. Jag drog ut stråna och sedan efter det var hon helt normal. Hon promenerade precis som vanligt och det var som om ingenting hade hänt. För övrigt har hon druckit och ätit precis som vanligt idag. Det enda som jag märker är att hon slickar sig ovanligt mycket runt anus.
Jag ska snart ut på våran kvällsrunda och troligtvis kommer hon bajsa nu då hon brukar göra det morgon och kväll. Jag undrar bara om det är någon som har varit med om något liknande? Det såg verkligen ut som om hon hade ont men direkt efter att jag drog ut gräset blev hon helt vanlig igen. Någon som har någon ide och varför hon inte spydde upp gräset som dom brukar göra eller varför hon fick sån panik/ont? Någonting jag borde göra eller kolla upp?
Jag är jätte tacksam för svar så snabbt som möjligt. Kram!
Det där är jättevanligt och inget att oroa sig för. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hundar äter gräs… vanligt.. men kanske inte alltid så bra. Man får vara försiktig när man drar ut stråna bara… det kan ju bli lite som när man skär sig på papper. :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Japp, det är vanligt att de käkar gräs och att det kan komma ut osmält bakvägen :)
Multi vad?
Min hund äter gräs för att lugna magen och få igång tarmarna..hon väljer noga vilket typ av gräs hon ska beta, allt duger ej. Vill hon bara spy hetsbetar hon vilket gräs som helst…
#1 #2 #3 #4
Tack för alla svar, va skönt att det inte var något farligt. Som #2 sa så drog jag ut grässtråna försiktigt! 😉
Framförallt på våren och försommaren äts det ofta gräs, när gräset är som godast för hunden. Mina käkar några strån här och där, men jag känner hundar som fullkomligt älskar att beta färskt gräs utan att ha magproblem🙂 Just grässorten kvickrot verkar vara den mest populära.
Känner igen det där ja. Skulle nog inte dra ut grässtråna ur rumpan dock, där går min gräns för äckel. Som tur är bajsar han ut dem hela.
Jag har varit med om liknande, när min hund bajsar så hänger ibland pluttarna ihop i en "tråd" (hon äter färskfoder så antar det är nåra senor hon inte fått smält) och hon gör precis som labradoren gnäller och skuttar iväg och försöker gnaga i rumpan. Jag tror inte det gör ont utan kanske kliar och irriterar, jag hjälper bara att dra ut det så är allt som vanligt igen :) ingenting du behöver vara orolig för!
#6 Oj jaha trodde inte det var så populärt haha, men det är det ju tydligen då 😉
#7 Jag är inte speciellt känslig och kände att jag kunde hjälpa henne,så då gjorde jag det!🙂
#8 Ja så kanske det är, att det kliar och det är därför dom gnäller. Blev bara så förvånad då hon är en otroligt snäll och lugn hund och har aldrig hänt gångerna innan när vi har passat henne. Skönt att det har hänt andra, ingen oro kvar nu haha! 😃