Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 782 ggr
LuLeLo
0

Viktigaste MH-momenten

Vilka moment är viktigast med goda siffror i på MH:et? Om du har flera moment du tycker är viktiga, rangordna där nr 1 är den viktigaste. Säg också vilken siffra ni vill ha på momentet. Motivera gärna!

MvH

Nyfikna Trollet

Tass Josephine

Sealle
1

Skott och kvarstående rädslor är #1 prioritering. Har de 4-5 på det är det en no-no (ur köpessynpunkt).

LuLeLo
0

#1 Varför är en 4a olämplig anser du? 🙂

Tass Josephine

Dentaku
0

Håller med #1

En hund med stora kvarstående rädslor klarar inte av att avreagera om den blir skrämd av något och det är illa. Även om det bara är 5 på skotten som räknas som rädsla så vill jag inte ha en hund som inte kan släppa fokus på när det smäller, i de raser jag är intresserad av är det ett starkt varningstecken även om hunden inte visar rädslesignaler just vid det tillfället.

I övrigt tycker jag att 1:or på de inledande kontaktmomenten också är mycket illa.

Sedan krävs det mycket mer för att jag ska tycka ett MH är bra förstås.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

poodlelicious
0

Kvarstående rädslor och kontakt är viktigast för mig.

Majken!
0

Lek och kvarstående rädslor är det jag lägger mest vikt vid.

[Neoverona]
0

Kollar på kvarstående rädslor och skott, är väldigt petig så ska vara ettor på det. Kollar även lite smått på kontakt och lek. Behöver kolla på MHt för att verkligen förstå varför resultatet blev som det blev, för alla dömer olika.

[Annamaja27]
1

Förutom ovanstående (kvarstående rädslor samt skott) vill jag ha höga poäng på nyfikenhet. Jag upplever att hunden har nytta av det i vardagen om den är nyfiken på både det som är läskigt och inte. Det kan vara aningen jobbigt innan impulskontrollen kommit på plats 😉

LuLeLo
1

#6 Varför duger inte en 2a eller 3a på skottet? Hämmar det din hunds vardag?

Tass Josephine

Jaxination
0

Skulle också säga kontakt, kvarstående rädsla samt skott!

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Ambrose
0

#Det är bara 4-5 på skott som visar på skotträdsla. En jakthund får t.ex. ofta en 3a.. för skottet taggar dem. Min IPO hund skulle också kunna få en 2a eller 3a för det liknar piskljudet. Man får se på skottet med de andra rädslemomenten som bakgrund… :) Jag tycker att kvarstående rädslor, skott och kontakt är det viktigaste momenten. Resten är utifrån vilken typ av hund jag vill ha.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se