Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8233 ggr
swapp
1

Extremt morgonpigg hund

Min hund är verkligen morgonpigg, han vaknar runt 5-6, ibland 3 (!) på natten. Står då och krafsar och vill verkligen gå ut ur rummet, är helt klarvaken. Det känns taskigt att bara ignorera honom för jag vet ju inte om det är nåt akut, typ att han måste ut och göra behov eller nåt. Men när jag väl går upp och släpper ut honom på baksidan springer han bara och tar en snabb kiss och vill sen in igen och ha sin mat. (Förut kunde det vara att han ville upp p.g.a. magont då han sprang ut och käkade gräs. Då fick jag gå ut med honom i koppel kl 3 på natten så han kunde skita. Det problemet har vi dock inte längre då han fick sluta äta ost, bröd osv.) Jag har testat att ignorera och sova vidare tills jag vill gå upp, då går han och lägger sig i sin bädd för att han inte "har nåt annat val" men så fort jag bara rör mig lite eller vänder på mig i sängen så hoppar han upp och tror vi ska upp. Det gör att jag ligger på helspänn och får ont i ryggen, kan inte slappna av riktigt. Absolut längst jag kan sova till är väl runt halv 9. Jag är en person som behöver mycket sömn och det här tar musten ur mig, jag får aldrig nånsin sova ut och jag är orkeslös på dagarna p.g.a. det här och har huvudvärk och påsar under ögonen…
Han går och lägger sig rätt tidigt, runt 9-10. Men det har han alltid gjort och förut har han inte betett sig såhär. Jag vill helst inte gå och lägga mig när han gör det för på kvällarna är typ enda gången jag kan ha "egentid", och då ser jag gärna på serier och kopplar av med te och ljus och så.
Blev en väldigt lång text det här , hoppas nån orkade läsa och kanske har nåt tips till mig🙂

[Endless21]
1

Får han tillräckligt med aktivering om dagarna/kvällarna? Min ena hund som är 1 år brukar också vakna och traska runt lite i rummet för att sedan lägga sig igen, det var värre när han var liten då var jag TVUNGEN att kliva upp men nu har han lärt sig att sova så länge jag sover och jag kan gå ut från rummet och gå på toa utan att han reser sig upp och traskar efter. Det jag har märkt är att han behöver väldigt mkt aktivering för att kunna koppla av och komma till ro, långpromenad och leta godis på kvällarna är ett måste.

VildaVittra
1

Det låter som du bor i hus, har du funderat på att installera en lyalucka och en rasthage? Då kan han ju kissa när han vill.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

swapp
0

#1 Nu på sommaren är det inte alltid han får så mkt motion pga värmen (mops), men dom dagarna det är svalt får han springa mycket fritt och får ganska mycket motion. Han får även söka godis i gräs och trickträna nästan varje dag. Så som jag upplever det så är det dock ingen skillnad på sömnen om han fått mycket aktivering eller ingen alls.
#2 Nä det skulle inte gå eftersom han sover på övervåningen och vågar inte gå ner för trappen själv, och han kan inte vara obevakad ute eftersom han skäller väldigt mycket då.

VildaVittra
1

#3 Ok. Har du ett våtutrymme på övervåningen? För då skulle jag nog fundera på att träna hunden till att gå på låda, det finns speciella att köpa för båtfolk. För hundens miniblåsa ska ju inte ta musten ur tvåbeningen, du måste ju få sova. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Melonclementin
1

Det bästa vore ju om han la sig lite senare. När jag vill att våran skrutt ska va "uppe med oss" men ändå va själv så låter jag henne gnaga på ett ben. På så vis är hon inte i vägen men samtidigt vaken (så länge hon vill såklart) och kan sova lite längre dan därpå. Så mitt tips är att ge honom något att gnaga på när han istället skulle lägga sig och sova så kanske han vill va uppe en liten stund till.

Lexie82
3

Det jag reagerar på är att du vill att han lägger sig tidigt så att du får "egentid" på kvällen. Det enklaste vore ju om han var uppe lika länge som du, så att du kan låta honom ta en snabbkiss precis innan du lägger dig. 

Hur gammal är hunden? Är det en valp förstår jag om han kräver mycket uppmärksamhet, men är han vuxen så bör du passivitetsträna honom så att han kan låta dig se på tv i lugn och ro. Det är klart att alla hundar oavsett ålder ska få mycket uppmärksamhet, men det får inte gå till överdrift.

Kanske kan du sätta ett kompostgaller i dörröppningen till det rum du ser på tv i, och lära honom att han får roa sig själv, men han kan ändå se dig. För går han och lägger sig och sover vid nio på kvällen så är jag inte ett dugg förvånad att han vaknar tidigt. 12 timmars sammanhängande sömn är mycket för en vuxen hund.

Kallaterrier
3

Vi gör så att även om hunden har somnat så väcker vi henne för en sista kvällskissning när vi går och lägger oss. Det funkar för oss, kan vara värt att testa:)

[Kaoskaos]
0

Hur gammal är hunden ? Min fd husky gjorde sådär när han var unghund och slutade vi 2 år ålder .Massa hormoner och spring i benen ! Eller att du väcker hunden och tar en sista kvällskiss innan du går och lägger dig

Nova1234
2

Det enda du kan göra är att hunden är uppe senare på kvällen och kissar innan läggdags Vår 12 veckors valp kissar 23 och vaknar runt 8 Varför tycker du att det är jobbigt att ha hunden hos dig på kvällen? Vi tycker det är mysigt i soffan med våra goingar. Vi tänder ljus, lyssnar på musik och pratar fast att hundarna är vakna hos oss Kanske ska du titta på varför du ser din hund som jobb på kvällarna och åtgärda dom problemen först. Det ska inte vara jobbigt att ha hunden hos sig, det ska vara mysstund

peafie
0

Jag tror att det helt enkelt bara har blivit rutin för hunden och det är ju inte så konstigt eftersom du fortsätter gå upp med hunden tidigt. Min hund kan bete sig sådär när vi sover borta, förmodligen för att hon inte sover lika djupt, och då brukar jag säga åt henne att gå och lägga sig igen, att det fortfarande är natt. Till slut ger hon upp, somnar om, och sover till sju. Se till att hunden får kissa av sig lite senare på kvällen och var konsekvent så blir det nog bra.

Bloggen     ○    Instagram

swapp
0

#4 Hmm känns lite omständigt..
#5 Jo det vore det bästa såklart om han kunde gå å lägga sig senare, men jag vet inte riktigt hur jag ska hålla honom uppe, han blir trött runt 9 och då ska han väl få sova..
#6 Han är 3 år. Hela grejen med "egentiden" är just att jag kan koppla av till 100% för att jag vet att han sover å då vill jag ta till vara på det.. Tyvärr måste jag ha koll på honom när han är vaken för han blir lätt stökig med dom andra familjemedlemmarna. Men vi kanske borde jobba på det
#7 Det brukar jag göra, :). precis innan jag ska sova tar jag ut honom på baksidan för en sista kiss.

Lexie82
0

#11 Ja, en 3-årig hund ska man inte behöva hålla sådan koll på, så det är nog bra att börja där. De andra familjemedlemmarna, är det människor eller djur?

Kallaterrier
1

#11 Klurigt. Om du ber hunden att gå och lägga sig igen, vad händer då? Speciellt klockan tre på natten, vid sextiden KAN han ju behöva ut. Vi hade liknande problem med vår hund, men sedan vi gick över till att ge henne mat tre gånger istället för två och den sista måltiden efter åtta på kvällen istället för innan klockan sex, så har det blivit mycket bättre. Vår hund väcktes helt enkelt av att det var obekvämt med en helt tom mage och vaknade hon så behövde hon gå ut. Kanske värt ett försök?

lisa90
0

Jag hade väckt hunden och rastat honom precis innan jag gått och lagt mig. Du kanske rent av kan gå en kort runda så han verkligen har kissat ur sig? Sedan hade jag ignorerat honom på natten tills han vant sig vid att man inte får gå ut. Min ena hund väcker mig i perioder tidigt på morgonen. Om han är riktigt orolig tar jag såklart ut honom, men annars ignorerar jag bara. Kommer han upp till sängen klappar jag om honom lite lugnt och säger sedan "vi sover lite till", och det har han lärt sig betyder att han ska gå och lägga sig igen. De lär sig fort!

jenmjao
0

Min tik brukar väcka mig 4-5på morgonen igenom att försöka/öppna dörren till mitt rum, jag brukar be henne gå å lägga sig igen. Hon får vänta tills åtminstonde 8-10tiden, eftersom jag ändå brukar ta sista runt 0.00 eller även senare.