Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1003 ggr
[thildaaaa]
0

Hund under studieperioden

Hej alla! Jag tänker fram och tillbaka på hur och när jag ska skaffa hund. Min plan är att jag nu sparar i ett år och köper vovven nästa sommar, då går jag ut 3an på gymnasiet och tänker ta ett år eller ett halvt år ledigt från studier. Men jag har tyvärr hört från olika håll att det är både jobbigt och lätt att ha hund under studieperioden. Jag ska plugga ekonomi och då är det oftast väldigt få timmar per dag i skolan som är obligatoriska så hunden skulle inte behöva vara ensam så många timmar. Men sen är det så klart fester, sittningar och plugg i skolan… Hur löser man detta? om jag har tex 30min hem kan jag då åka hem emellan för att ta ut vovven för en kissrunda och lite bus och sen åka iväg igen och festa/plugga några tim till…? jag har bara hört rekomendationer kring hur många timmar max en hund bör va ensam i sträck men ej per dag om man kmr hem ett par tim mellan ensamheten…? har även tänkt bo hemma i alla fall första året jag pluggar just för att mina föräldrar då kan komma hem framåt 18 och gå ut+hålla den sällskap. 

är det någon som kan dela med sig av hur ni själva har löst det med hund och studier? 😃

VildaVittra
5

Vill du få bra studieresultat så ska du faktiskt undvika kårlivet. Det har gjorts undersökningar som tydligt visar på detta. Så skaffa hund istället. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nervöst Skall
1

Jag plugga ekonomi och kan säga att det är väldigt mycket grupparbeten så det kan bli flera timmar på universitetet även om det inte är schemalagt. När jag plugga på uni med hund så gick jag aldrig på fester/sittningar och liknande. Jag åkte in för föreläsning och så hem igen. Det va mycket grupparbeten som sagt och "hunden kan inte vara ensam" är enligt mig ingen vidare ursäkt att inte delta. Det kan bli många timmar i streck på universitetet och jag kan medge att jag har lämnat hundarna ensamma längre än jag borde/får ett par gånger. När min brorsa flyttade upp till mig blev det bättre då våra scheman kunde skilja sig åt endel så en av oss va hemma större delen av veckan. Så för att sammanfatta; Jag gjorde inget annat än vad som krävdes för mina studier, all annan tid va jag hemma med hunden. Jag hade dåligt samvete mycket när jag satt på uni i grupparbete eller liknande och visste att hunden va hemma ensam. Studier i sig är väldigt krävande, och att ha hund är ett heltids arbete. Jag hade även en kanin vilket va mycket smidigare under studierna då jag kunde lämna han mer och han hade toa inne

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

peafie
1

Skaffade hund våren i fyran. Då hade jag festat klart, hunnit med att vara sektionsaktiv och medlem i diverse studentföreningar och fått en kandidatexamen och bra studieteknik. Det är toppen med hund under studietiden då man ofta har mycket egen tid att disponera (olika beroende på program, såklart), men vill man få ut det mesta av sin tid på universitetet (i termer av fester, aktiviteter och föreningar) så är min rekommendation att vänta ett par år i alla fall.

Bloggen     ○    Instagram

Vickiw
1

Jag hade hund under tiden jag plugga. Va inte i skolan mer än nödvändigt. Blev inte många fester, vi hade "lugna" kvällar hemma hos mig istället, sågs på helgen osv och då var jag inte med hela tiden utan kom senare och lämna tidigt. Min hund är prio 1 och så är det (hade hoppat av studierna om de inte hade funkat). Har heller inte lämnat henne hos hundvakt många ggr (3ggr för att va exakt och då bara över dagen). Om du gärna vill festa och allt sånt så vänta med hund :)

Jamie+Engla
0

Jag har haft hund under hela min skolgång, inga problem. Dock så är jag aldrig med kompisar, festar aldrig och tillbringar all ledig tid hemma. Prioriterar mitt intresse, hund.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Underbarn
0

Jag har iof sambo som är hemma efter 4 varje dag men vi har två hundar och jag kommer börja studera på distans nu i höst men med träffar och grupparbeten några gånger i veckan. Har du inte tid under studierna har man väl inte tid efter studierna med heltids jobb heller känner jag! Om man nu inte vill vara med på alla fester och aktiviteter men det har inte jag något intresse för! Jag studerar och sen är jag hemma med hund och sambo. Träffar vänner på helgerna men har då hund med mig, de blir ensamma 2 timmar en utekväll (om vi ska på krogen är hundarna tex hemma med oss när vi har "förfest" och blir lämnad bara den timmen vi är på krogen) eller så har vi hundvakt men det är sällan.

Achatina
0

Fick avliva min hund i april, är inne på min tredje termin. Mitt största problem med att kombinera hund och studentliv är att hon inte kunde lämnas ensam. Hon fick panik bara av en kort stund ensam och tokskällde, kissade ner sig och bara skrek rakt ut. Så jag fick ha henne på dagis de dagar jag var i skolan. 150kr/per dag på studiebidrag och lån är ju sådär. Hade fram till slutet av december även två katter, sen dess bara en… Katter är så mycket lättare när man pluggar.

Mitt andra problem var och är fortfarande, om jag skaffar hund igen (vilket jag vill och i hemlighet planerar) de gånger som min utbildning åker på exkursioner. Varje termin har vi exkursioner som innefattar övernattning, oftast bara två nätter men ibland fler. Vi ska ut på en 10 dagars exkursion i September och hitta djurvakt till sådant är inte jättelätt. Nu har jag kanske svårt att tro att ekonomutbildningen har exkursioner i det slaget men är kanske ändå tänkvärt.

Skulle inte rekomendera att skaffa valp just för de långa dagarna som ändå kan bli även om man inte är schemalagd mer än några få timmar. Och om man kan få en hund som är ensamhetstränad redan så är det ju kanon. Dessutom är ju omplaceringshundar billigare vid inköp och har de en bra försäkring redan så slipper man det bekymmret.

isblixt
0

Jag har jobbat heltid och pluggat halvtid de senaste åren och det har fungerat alldeles ypperligt. Vi har två hundar och de får all aktivering, tid och kärlek de behöver och mer därtill. :) Men jag har helt klart fått prioritera bort saker som jag gjorde förr i tiden, innan hundlivet. Nu är hundarna mitt fritidsintresse till 100%.

Lon@
1

Vill man festa och "leva livet" (absolut inget fel med det, passa på!) så bör man nog vänta med hund. Att lämna den, komma hem för rastning och sedan lämna den igen är ingen vidare bra idé då många hundar upplever det som jobbigt just att matte/husse går.
Man får dessutom alltid ta med i beräkningen att hunden kanske inte kan vara ensam alls.
Och - livet består inte bara av studietiden, hur gör du när du pluggat klart och ska börja jobba? Värt att tänka på redan nu 🙂.

När jag pluggade så hade jag dels hundarna som största intresse - stallet var det andra och det är oftast ganska kompatibelt med hunderiet - dels hade jag en back-up i form av mina morföräldrar som passade mina hundar om det behövdes.
Mina pluggande kompisar har också haft någon form av passning för långa dagar, praktik och annat.
Nu har jag ingen aning om hur det är när man läser ekonomi men många utbildningar innebär praktik eller utlokaliseringar i någon form, till exempel var min bästa kompis placerad  15 mil hemifrån i ett halvår, inte jättelångt men för långt för att hon skulle kunna pendla.
Bara att lämna från sig hundarna förutom under helgerna och hur många har möjligheten att göra det på ett bra sätt?
Visst får man önska att man ska få vara i hemstaden men hund är inget godtagbart skäl, till skillnad från till exempel. barn.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[thildaaaa]
0

skrev ett långt svar som råkade försvinna………

men alla svar har i alla fall varit givande trots att jag nu inte kommer ge varje svar ett gensvar haha

jag kommer ju att skaffa valpen nästa sommar (är planen) och då vara hemma/ jobba några pass på helgerna i ett halvt eller ett helt år. sedan hoppas jag att jag kommer in på stockholms universitet annars blir det något annat i stockholm tex södertörn. när jag ahr pratat med folk som gått på dessa skolor så är mycket valfritt. det är en del seminarium, grupparbeten och föreläsningar per vecka men inte så många timmar per dag. jag har tänkt att jag är nogrann med ensamhetsträningen så att hunden ej ska behöva känna sig ensam och må dåligt av att bli lämnade under dagarna. på kvällarna kommer som sagt mamma och pappa vara hemma (oftast) och då kunna ta vovven om jag vill ut och festa osv :)

tjaa det är ju klart att det är vktigt att tänka på tiden efter studierna också… den tiden är fortfarande ganska oklar för mig. en dröm är att jag kan skaffa en gård några år efter studierna och driva eget företag osvosv men innan det går så får jag väl försöka hitta en arbetsplats där man kan ta med vovven eller om jag har nära hem så kan jag gå hem på lunchen tex.

något sätt borde ja kunna lösa det på, annars skulle ju ingen kunna ha hund haha

får helt enkelt anpassa mig ^^

[[Boris Sager]]
0

Jag tror definitivt att du bor koncentrera dig pa plugget och darefter skaffa hund, nar du kan vara hemma med hunden mycket mer oavbrutet. Funkar inte att aka hem under dagen fram och tillbaka, det vet du egentligen, tror jag. Jag tycker du ska tanka igenom det har ordentligt och inte ga efter nagot slags onsketankande.

Lon@
1

Fast grejen är också att även om du har passningen fixad (och tro mig, det är mer än en person som fått gråa hår för att hunden, trots träning enligt konstens alla regler, inte går att lämna) så är det rätt svårt att hinna med skola/plugg, fest/kårliv och hund. Det är inte bara passningen som skall fixas utan hunden skall hinna få sitt också.
Beror förstås delvis på vad man har för ras och vad den har för behov men de flesta hundar behöver en hel del engagemang.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Underbarn
0

Jag skaffade en omplacering på ett år just för att slippa ensamhetsträningen och få den rumsren vilket jag tyckte var väldigt tidskrävande och jobbigt när jag hade valp förra året (då jag jobba). Så när jag skulle skaffa hund denna gång inför studierna i höst valde jag en unghund. Väldigt passande. Hon kan vara ensam utan några bekymmer alls och kan resan grundlydnad osv. Jag har hundvakt (3 olika) om jag behöver men alla bor på olika orter (1 mil, 1.5 mil och 3 mil bort) och min ena kan vem som helst ha, han kräver inget alls då han är gammal med diskbråck (inga långa promenader, vilar mkt, märks knappt av) men min andra är det inte alla som vill ha och absolut inte ofta då hon är ung och kräver mkt aktivering. Värt att tänka på vad man har för hund, tex min förra ville inte alla ha då hon tuggade sönder saker om hon blev lämnad ensam.

poodlelicious
1

Om jag var du så skulle jag plugga ett år först. Det låter skittråkigt men det verkar inte som att du är redo att binda dig för en hund än. Vänta tills du har fått känna på studentlivet. Känn efter om du är beredd att ge upp det för att ha hund istället.

lisa90
0

Som många andra skrivit består mitt liv utanför skolan av hund ;) Jag festar inte. De kompisar jag har äger också hund, och på kvällarna lägger vi spår eller hänger på klubben :) När jag har heldagar är de hos mina föräldrar eller dagmatte. Råder dig också att vänta lite med hund, iaf nåt år, så du känner efter hur studielivet funkar :) Det blir ju synd om en hund som får ligga hemma för många timmar om dagen.

Achatina
1

Första året försöker ju universitet och högskolor skaka av sig de elever som har störst chans att hoppa av = 1året är mer plugg och tunga kurser än senare. (Skolorna får inte pengar förrän eleverna examineras efter 3-5år). Skulle definitivt ha väntat till första året är slut, om inte annat för att kunna skaffa ett kontaktnät av människor på andra program som kan vara stand in hundvakt vid behov.

[thildaaaa]
0

Hmm jaa det är så klart mkt att tänka på… Det som vore så smidigt med å skaffa hunden redan efter 3an är för då kan ja ta ett år ledigt å bo hemma å lära valpen rumsrenhet ensamhet osv och sen plugga första året och bo hemma även då. Då kan mina föräldrar hjälpa mig med vovven innan jag flyttar Sen är det uppoffringar som så klart är värda att tänka igenom…

[Tilde]
1

Både sambon och jag går på högskola/universitet och har hund. Dock ingen valp :) Jag tycker det är en superbra period att skaffa hund då man faktiskt har mycket tid att vara hemma! Lektionerna är ju dessutom frivilliga och alltså kan man vara hemma om man vill och plugga mycket hemifrån så hunden inte är ensam. 🙂 Samtidigt består vår fritid av varandra och hunden - inga sittningar/fester mer än några gånger om året. 😛

[Nalle-]
2

Jag gjorde precis som du skrivit att du funderar på att göra. Min hund skaffade jag ganska direkt efter att jag tagit studenten, sedan bodde jag hemma hos mina föräldrar i ett år innan jag flyttade till egen lägenhet och började plugga.

Jag har dock haft en del problem med att lämna min hund ensam hemma, och det är något man bör ha i åtanke att det kan hända. Jag började ensamhetsträna honom väldigt tidigt men trots det har det varit väldigt jobbigt för honom. Vi har kommit till det läget att han numera accepterar det men han tycker fortfarande att det är jobbigt att vara själv och han är drygt två år. 

Att ha en hund som skäller och/eller ylar i en lägenhet är ju omöjligt, såklart så tycker grannarna att det är irriterande. I så fall måste man hitta en dagmatte eller ha hunden på hunddagis och det är dyrt för en student! Men vissa hundar lär sig aldrig att vara ensam hemma och det måste man veta om.

Som flera redan skrivit så blir fritiden begränsad när man har hund. Jag åker oftast hem på lunchen och hem igen så fort skolan slutat. Ska man någon gång ner på stan efter skolan får man först åka hem och rasta hunden, vissa hundar (som min) blir så upp i varv när man kommer hem att man helst ska vara hemma åtminstone en timme så han hinner lugna ner sig innan man far igen. Med hund tillkommer väldigt mycket planerande, jag gör sällan något spontant utan man måste alltid tänka på hunden i första hand. Kan den vara hemma si och så många timmar? Har jag någon som kan gå ut med den? Hur många timmar har den egentligen varit hemma idag redan?

Sedan måste man ju också tänka på att de flesta vill ha någon typ av sommarjobb, hur löser man det med hunden då om man är borta från 7 till 4 varje dag tex? Och man behöver mest troligen ett jobb under studietiden när man har hund, för hundar kostar väldigt mycket pengar. 

Jag har aldrig ångrat att jag skaffade min hund när jag gjorde det, och jag tycker oftast vardagen flyter på väldigt bra men då är också hund mitt största fritidsintresse. De flesta av mina vänner har hund själva eller tycker om hundar så jag kan oftast ta med min hund till folk. Men man bör tänka efter både en och två och tre gånger innan man bestämmer sig för att skaffa hund, särskilt under studietiden när det kan vara ont om pengar och man kanske vill hitta på mycket annat på fritiden.

Hamsternsara
0

En hund klarar sig hemma ensam (utan att behöva kissa) i 5 timmar.Vår hund är tre år gammal och han klarar det utmärkt. (att vara ensam i 5h alltså)

[Nalle-]
0

#20. fast det stämmer ju inte riktigt? Mina hundar har då inget behov av att behöva ut och kissa var femte timme. Däremot lämnar jag ju helst inte ena hunden hemma så länge men det är ju av andra orsaker än att han blir kissnödig.

Nalidja
1

Jag och min sambo skaffade en hund när vi började plugga, det visade sig att vår hund inte alls kunde vara ensam så det var tur att jag hade distansstudier i nästan 2 år. När han blev 1½ år gammal kunde vi börja ensamträna honom och nu går det bra att lämna honom. Vi har nu två hundar och både jag och min sambo studerar, jag hade aldrig kunnat ha hund ensam då jag ibland har långa dagar i skolan och jag tycker att det skulle vara svårt att få det att fungera ensam, eftersom jag inte har nån släkt och få vänner där jag pluggar. 

Vi har varit ut på nationer ett fåtal gånger och nån sittning, men dom gångerna har en av oss varit hemma med vovven, vi har gått ut en gång tillsammans tror jag sen vi skaffade hund men jag tycker ärligt talat inte att det är värt det. Jag är mycket hellre hemma och myser med hundarna och dessutom spar dom pengarna som jag skulle köpt alkohol för, det finns vettigare saker att lägga pengar på 🙂

Är man villig att strunta i allt festande och lägga den tiden på hunden istället så tycker jag det är perfekt att ha hund under studietiden då man oftast inte har långa dagar i skolan (beroende på vilket program man läser), och man kan göra mycket hemifrån istället.