Rastråd
Nu är det min tur att vara trist ;)
Men jag velar för mycket, det känns inte som att någon ras är direkt rätt för mig.
Speciellt intresserad har jag varit av rhodesian, pinscher & några bullraser.
Just nu är dock enbart rhodesian av mest intresse, men dessa urhundsegenskaper gör mig dock tveksam.
När jag skaffar hund nr2, kommer jag bo i en lägenhet.
Därför bör rasförslag vara anpassade för detta, schäfer t.ex. känns direkt olämpligt då de i regel skäller & härjar en hel del, svårt att dämpa.
Vad vill jag göra?
Barmarksdrag, på seriös nivå. Vill därför ha en kraftig hund (pudel, collie t.ex. faller bort).
Springpole, för skojs skull. Kamplust är högt prioriterat.
Spår samt personsök - tävlingsambitioner i spåret.
Lydnad - tävlingsambitioner.
Rallylydnad - ev. tävlingsambitioner.
WP - seriös träning, knappast tävlingsambitioner dock.
Mental samt fysisk aktivering erbjudes nästan varje dag (har två vilodagar i veckan, men det ska alla raser klara av, enligt mig).
Varje dag kommer hunden träna lydnad samt få en långpromenad, resten av aktiviteterna tillkommer några gånger i veckan.
Egenskaper?
Jag vill ha en intelligent hund med lite krut i, lite självständighet värderar jag högt - hunden ska ha modet att försöka lösa uppgifter utan mitt stöd.
Hundens motivation för meningsfulla uppgifter ska vara hög, dvs ej svårmotiverad.
Jag vill ha en ras som i regel har tassarna på jorden (schäfer, bc, aussie m.m anser jag väldigt hispiga), tydlig av/på knapp (även om det även är en träningsfråga), som ger intryck av lugn och självsäkerhet.
Söker ingen vek ras med lätthet att utveckla rädslor så fort en sopbil dundrar förbi, en viss skärpa är ett måste.
Vaktinstinkt tycker jag om, men är inte mycket för larmhundar.
En hund som vaktar i likhet med t.ex. pinscher tycker jag om, en hund som helt enkelt inte hetsar upp sig för minsta ljud utan enbart vaktar när det behövs.
Jaktinstinkten på rasen ska vara så nära 0 som möjligt.
Min nuvarande ras, lagotto har mycket.
Men det är en lite för vek ras enligt mitt tycke, lite liten & har inte riktigt kamplust samt den styrka jag vill ha.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Rottweiler kanske kan vara något? :)
#1 Funderat starkt på rasen under den senaste tiden. Absolut en ras jag ska tänka på.
Det känns som att den har det mesta jag vill åt.
Några punkter avskräcker lite dock, men jag ska ta mig ett snack med min lärare som haft rottis under många år :)
Vad tror du om rottis i lägenhet?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#2 Har själv tyvärr inte jättemycket jag kan säga om rasen då jag bara träffat en individ och han bor i hus och är väldigt understimulerad.. :( Men enligt rasstandarden tyckte jag att rottisen passade in på din beskrivning ^^, Hoppas det kanske finns någon annan här inne som har bättre koll :)
Riesenschnauzer kanske? Dom är rätt så tuffa men inte så lättmotiverade. De få som jag har träffat stämmer in på det du vill ha.
Riesenschnauzer var den första ras jag tänkte på också.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Förutom riesen tänkte jag faktiskt på hovawart eller beauceron?
Har ingen större erfarenhet av hoffen och tror att det skiljer en hel del mellan olika linjer men en bra brukshoffe kanske kan vara något? Ingen aning om hur det är med drag och liknande dock då det inte är bitar som jag är särskilt intresserad av själv 🙂.
Beauceron har jag kikat en del på, jag tror att de relativt sett har tassarna på jorden, att de - som alltid, från rätt linjer - är roliga att arbeta med men ganska personliga eller hur man nu skall förklara saken.
Jag gillar hundar som visserligen tycker om att jobba men som ändå har lite egna idéer och inte alltid funkar enligt regelboken (jag tycker till exempel att mina jaktlabbar är världens bästa hundar och de är fantastiska att träna med men de är lite slätstrukna. Min cairn är faktiskt roligare).
Tror att beauceron kan vara en rolig hund, hade en på kurs som var fantastiskt smart och lättlärd även om hon inte var någon "traggelhund".
Jag vet att rasen har haft rätt dåligt rykte, att de varit skarpa och så vidare. De första som importerades var nog inte så bra mentalt, men att det rättat till sig på senare år.
Även om både hoffen och beauceronen har vakt tror jag inte att det är några problem med att bo i lägenhet.
Fördelen med bruksras i jämförelse med likvärdiga raser ur annan grupp är att det finns MHn och i bästa fall MTn att tillgå i större grad men det där tror jag att du har koll på.
Ridgeback är visserligen en väldigt charmig och kul ras men jag tror att det är svårt att hitta en som vill jobba så mycket som du vill, i synnerhet när det kommer till mer petiga grenar som lydnad.
De är dessutom ofta relativt ombytliga, just på tävlingsdagen kanske de helt enkelt inte känner för att jobba och då kan man anstränga sig tills man blir blå, hunden går ändå inte.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag tänkte på australian cattledog, dobermann, alternativt kelpie. Visst är ingen som handen i handsken men det var raserna som dök upp i huvudet på mig.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Kör på någon av bruksarna, tror en cattledog hade trivts som fisken i havet med det du erbjuder.
-
Riesen har jag tänkt på förr, men den har fallit bort pga verkligen inte intresserad av att trimma, tyvärr.
Hova har jag varit och är intresserad av. Tyvärr är de rejäla vakthundar som nästan måste ha tillgång till trädgård/gård, de vaktar inte tyst så att säga - gårdshundar som de är. Men verkligen en tilltalande ras, men ingen som jag vågar skaffa när jag bor i lgh.
Bossen har jag kikat på försiktigt förr, ska kolla upp rasen mer. Kan absolut vara intressant!
Kelpie & cattle är inte intressant. Dels har jag upplevt dem som väldigt spattiga, dels så är det alldeles för små (mindre än min lagotto i regel) och saknar den där styrkan jag vill åt. Men tack ändå.
Dob är en fin ras, men jäkligt sjukdomsdrabbad. Upplever även att många dobs är jaktidioter, men det är ingen ras som är struken ur listan :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Om det är jätteviktigt att hunden inte har någon jakt i sig kommer du få väldigt svårt att hitta en passande ras. De övriga egenskaper du vill ha bottnar inte sällan i jakt och kamplust hos hundarna, så att du slags en hund med så pass stor motor som jag tolkar att du vill ha utan jaktlust ser jag som otrolig.
#10 Läs om, läs rätt.
Jaktlusten ska vara så nära 0 som möjligt. Jag är inte helt grön på arbetande hundar.
Dobermanns har jag upplevt som jaktidioter ,dvs jaktinstinkt som knappt går att kontrollera som en sällan ser hos många andra bruksraser.
Dessutom lade jag till att dob inte är struken ur listan, så, vart har jag påstått att jag söker en hund helt utan jaktlust?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 Jag skriver utifrån din kommentar att jaktlusten ska vara så nära 0 som möjligt, det är ingenting att sätta ut taggarna för. För att ha en hund vars motor ska räcka till i barmarksdraget, söket och i ett elitspår på 1,5 km behöver du en hund med massor av jakt och kamplust, tror inte du kommer bli nöjd med något mindre. Jag hade valt bort rottisen, du kommer tycka den är för slö. Dobbermann eller någon stående fågelhundsras är där jag hade börjat.
#12 Så nära 0 som möjligt, utifrån de egenskaper jag söker. Förtydligar.
Stående fågelhund är jag inte intresserad av. Visserligen har jag jägarexamen men är inte intresserad av den sortens jakt för tillfället.
De hundar i gruppen som inte kräver jakt (typ irländsk setter) är jag inte intresserad av. Känns som de saknar både styrka & skärpan.
Ska som sagt kolla vidare på dobermann, men ställer mig ändå tveksam till den rasen.
Varför skulle rottis vara för slö? Lär väl finnas en hel del kennlar med riktigt arbetande rottisar?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#13 Talar av egen erfarenhet mest. Jag hade en väldigt aktiv rottis som enligt den rasens mått hade stor motor. Men den räcker knappast till, de viker ner sig när de blir trötta, det blir varmt, de löper, osv osv. Det sista lilla finns inte, om man jämför med de bättre brukshundarna.
Jag skulle hellre titta på boxer än på rottisen, får man boxen att samarbeta så har man en hund som tar i mer, enligt min erfarenhet.
Okej, tack för informationen :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Riesen! Behöver väl inte trimmas så hemskt mycket? Ryckas ibland. Det kan du väl lämna in den till någon för? :)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Angående riesen så går de väl, till skillnad från många andra strävhåriga raser, att klippa? Kräver väl i och för sig också lite tid och möda men inte i närheten av att trimma/rycka antar jag (har ju bara erfarenhet av cairn, lite skillnad…).
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Rycka är för att hjälpa hunden fälla och man drar lös död päls. Görs ca 3-4 gånger per år. Om man rakar så blir det mest underull och det drar åt sig väta och smuts som läskpapper men i gengäld så tar trimningarna kortare tid.
Nja alltså vi har precis genomlidit den kursen i skolan och kan slå fast vid att pälsvård, i synnerhet trimning inte är något för mig.
Gråter blod när det är dags att raka ned gotton 😎
Raka ett strävhår ska en inte göra dock.
Tål att funderas på, men känns inte heller billigt att lämna in en stor riesen på klipp & trim, visserligen kommer jag ha pengarna. Men skulle hellre lägga dem på annat.
Som sagt, får väl fundera på det :) Jag älskar rasen i övrigt, bara stött på otroligt trevliga individer.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Skadar ju aldrig med en extra ras på kanskelistan. :)
En arbetsavlad rottweiler va de första ja tänkte på, stämmer in på de mesta av punkterna, men som 14 säger kanske faller bort på energin (snabbhet), de beror ju på hur viktigt de är att komma långt i draget, tror en dobber passar bättre för drag. Har väl inte så jätte stor erfarenhet av rottisar men den individ ja träffat mest och av de jag hört så är de hundar som vaktar, men dom skäller inte i onödan, inga som helst problem att ha i lägenhet, väldigt bra av knapp och älskar att kela, ger sitt liv för sin familj, spår är en aktivitet dom tycker mycket om, jakt har dom ju men inte så så dom försvinner i väg och sticker-är ju en träningssak. Lättlärda och orädda, de är min erfarenhet ialf =)

Appenzeller sennenhund? eller kanske en Grosser?
Oklart hur pass de passar men är nog enklare att hitta en i lämplig storlek än rottweilers (fast det finns ju fler kennlar förvisso).
#22 Tack!
#23 Tack för svar :) Men nja, känns för mycket "gårdsväktare" för att stänga in i en lgh.
Raserna har mycket, men känns inte som särskilt säkra kort när det kommer till rallylydnad & lydnad.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
En liten update.
Jag blir mer och mer intresserad av riesen, speciellt efter att jag gjorde mitt hundmassage & stretching prov på en äldre riesen.
När det var dags för framben ut så var det busdags tyckte hunden och började "lekmorra" och nafsas.
Inte ofta man ser det hos en gammal hund, spec. inte när en främmande människa står över hunden och är "skum" ;).
Jag har fått en bild av att riesen generellt är mkt stabila mentalt, jag har aldrig stött på en problemindivid.
Stämmer det mer er erfarenhet?
Jag gillar också att de inte besitter särskilt mycket integritet, trots att de ändå är vakthundar med skärpa.
Det är dock bara min personliga uppfattning.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag måste säga att jag direkt tänkte på riesen också! Vet att dom går väldigt bra vid drag och de är ju brukshundar så att träna lydnad mm med dom borde ju vara en fröjd^^ Har annars kompisar som drar med sina aussies men den rasen va du ju inte intresserad av, passar perfekt för drag annars^^
Beror väl på om du har en utställningsriesenschnauzer eller en bruks. Har en bruks. Vääääldigt Lättmotiverad, måste tränas varje dag och behöver tröttast ut både mentalt och fysiskt. En envis hund som ALLTID gör sitt bästa. Tyr sig väldigt mycket till sin matte och när du väl har nåt till en riesenschnauzers hjärta för hen allt för dig. En hund som kämpar och tror ibland lite väl Kanske på sig själva. Typ gör först tänkte sen. Väldigt lättlärda anmälde mig till en rally tävling rvå veckor innan aldrig kört rally lärde in alla moment och fick 100 poäng. Är duktiga att dra och och att arbeta. Våran ör en ipohund. Har tävlat rally med våran men blev för.tråkigt för.min sida. (om man får en dålig ringa men ändå 98 poäng (tack vare hunden) blir det inte så kul) .Agility .Har en nett riesenschnauzer så går super vill dock inte tävla p.av. Slitage. Vill börja träna sök med henne. Då många är avlade också för ipo hat de kamplust och mkt motor och arbetsvilja dock är de inte föraveka som tex bc. Men en såååådan underbar hund. Di ska bara vara medveten att det krävs ganska mkt från dig som förare om du ska ha en bra riesenschnauzer.
De är coola. Och har ett väldigt högt självförtroende hehe. Och stabil skulle jag kalla de jag har träffat men som sagt har bara tröst brukstypen. Är alltid med på nya äventyr plus ganska skönt att vara ute och gå med en stor svart hund inget kan hända mig hehe