Vår valp är en Piraya
Nu känner jag att mina kunskaper och erfarenheter inte längre räcker till då vi verkligen försökt med det mesta. Vår valp Nero är en väldigt fin och lydig valp men hans stora bakslag kommer på bitandet. Jag vet att valpar bitts och att de är naturligt. Jag vet att man ska avleda när han biter på händer och ben, men det hjälper inte.
Senast en timme sen så bet han tag i min arm och skulle köra dragkamp med den, de gjorde ont och tog många hål på huden. Det är ju inte bra, med tanke på att vi har många små barn som hälsar på oss ofta och dem är jätte rädda för valpen. Vi behöver få bort de värsta valpbitandet för att ens kunna leva normalt.
Det vi än så länge håller på med är att säga nej skuffar undan honom lite så han inte kommer åt att tugga på oss o ger en av hans tuggleksaker eller tuggben. Till en början funkade det men nu har det eskalerat, han kommer springande och hoppande och biter tag så fort man rör sig.
Han är numera ute 12-14 timmar om dygnet och sover och äter som vanligt så vi tror inte han är understimulerad men förstår inte varför han ska bitas så frenetiskt på oss och det är så våldsamt bitande. Jag skulle bli tacksam för förslag på hur jag ska göra för att minska bitandet och utfallen, de klart han är valp o kommer bitas tills han tappat mjölktänderna, men vi vill inte att han jagar o biter barnen. Det är ju uppenbart att vi gör något fel men jag kan inte komma på vad de är o behöver lite synpunkter utifrån o vänder mig hit så hoppas någon kan hjälpa lite.

Du behöver inte avleda när valpen biter, du kan faktiskt ge den en kraftig fysisk tillrättavisning. Hur du gör är upp till dig, men du kan säkert hitta en del sätt i litteraturen om du letar. Du ska inte ens försöka avleda om du vill bli av med det.
Sedan hänger det så klart på hur stor hund det handlar om om du tycker att det är viktigt. En Chihuahua kan ju inte göra någon större skada, men en större hund kan bli riktigt farlig.
Ras?

Det handlar som jag förstår det om en rottweiler.
Och jag ser det som mycket viktigt att du sätter stopp för bitandet.
När hunden direkt angriper någon är egentligen det enda tillfälle då du får - och bör - ta i med hårdhandskarna. Om inte hunden får lära sig elementär respekt för andra, som dig själv, eller medlemmar av din familj, kommer resultatet att bli att den i stället blir avlivad när den har blivit lite större och ställt till med ordentlig skada.
#3 Är det en rottweiler med stor kamplust så skull jag inte rekommendera att bli fysisk med hunden. Däremot att gå in med rejäl dusk av dominans, lydnad och gärna ett halsband och koppel att korrigera med hjälp utav.
Ras och hur gammal hade varit bra att veta :) Vår aussievalp är snart 14 veckor och de senaste dagarna har hon tuggat frenetiskt så tror de där tänderna tappas snart. Om hon nafsar hårt så ryter jag till med en djup röst. Avleder jag med leksak när hon är så "inne i det" så leker hon 2 sek sen är jag roligare.
Hon vet att hon gör fel för nu när hon biter i något annat än sina leksaker skäms hon. Men kan se på henne att det kliar så för henne :( Men när hon kommer in i det frenetiska och jag ryter (inte skriker utan använder en djupare stämma och spänner ögonen i henne) då lägger hon av direkt. Hon är inte rädd för mig men jag visar att jag är ledaren och inte accepterar det. Så hon tar en leksak och tuggar glatt istället.
Min sambo som inte riktigt har den vanan inne än (jag har haft hund hela mitt liv, detta är hans första) biter Navi på mer. För han har inte riktigt hittat knycket och det bestämda tonläget. Men nu när han börjar lära sig så lär även hon sig.
Goda tuggben och leksaker med godis (aktiveringsboll eller liknande) är också väldigt bra. Valpen fokuserar på något mycket roligare samtidigt som den tröttar ut sig själv och får tugga på :)
#3 Nu behöver vi inte ju döma ut bara för att det är en rottweiler… :(
Jag hade en rottweiler, otroligt lydig bet aldrig. Jag var aldrig någonsin fysisk med henne. Men däremot kunde jag ryta ifrån, spänna ögonen i henne och vara en dominant ledare men ändå en vän.
Även om en chiuhaha bits måste man väl lära dem att det inte är okej. Att bli fysisk med en rottweiler bara för att det är en större hund med kamplust rättfärdigar inte det. Har man det synsättet får man isf bli fysisk med chihuahan också.
Bara för att det är underbar liten kärleksklump så ska man inte låta den bitas "för det är ingen fara". Det är vassa tänder därmed.
Om du tar i med hårdhandskarna på din valp. Då får du en hård hund och kommer alltid att behöva ta i med hårdhandskar Det kan bli väldigt farligt med en så stor hund När vår 10 kg valp va alldeles galen satte jag på ett koppel. Det är lättare att hålla hunden ifrån sig då och så började jag träna med godis, gå fint,sitt, ligg, låt hunden jobba lite. Det går att avleda och leka med valpen på era vilkor, ni måste lära honom det.
Är valpen ute 12-14 timmar per dag? På vilket sätt, är valpen aktiv eller vilar den även ute? Jag är i och för sig inte van med brukshund men det låter lite mycket, i alla fall om den inte vilar/sover ute. Hur gammal är valpen?
Min terrier bet som en tok när han var liten, men det gick över så småningom. Avledde, tränande passivitet, ignorerade när han var som värst. Att tjuta högt funkade aldrig, det tyckte han tvärtom var skitroligt och bet ännu värre…
Oj de blev mycket här nu.
Kan börja med att säga Nero är en rottweiler som är 11 veckor gammal.
Jag skulle aldrig få för mig att vara hård mot honom han visar redan nu att han inte tolererar hårda tag som att bli nertryckt i backen. Då Biter han och inte busbitas som jag talar om utan ordentligt hugg och varningsmorrar. Detta vill jag inte vara med om när han är 50 kg tung, som #7 sa, de kan bli farligt när han är stor senare.
Den tillrättavisningen vi gjort fysiskt är att ta tag någonstans o dra undan han när han biter i typ soffan eller stolarna och då blir han lite förvånad och vi ger honom något annat att bita i. Detta har ju lett till att han inte biter i soffan eller stolarna lika mycket o nästan upphört. Men det har inte funkat lika bra när han leker med oss, eller när han springer och vill leka med oss o hugger i armar och ben. Att skuffa undan är som att trigga igång han istället som någon beskrev det innan. Jag har inga problem med att visa dominans, han vet att jag är den som bestämmer och jag visar när jag ogillar något o ryter, då backar han så de funkar bra i andra sammanhang, men inte när de kommer till bitandet.
Dock att använda koppel kanske skulle vara något, eller kanske stänga in han i sin hundbur bara för att visa att man ska inte bitas på oss, då blir det tråkigt, kan de vara något? Något som jag insåg var ju att jag inte vet när valparna tappar sina mjölktänder, jag minns inte när våra tidigare hundar gjorde det o minns inte att jag läst de någonstans. Kan de vara så att han håller på tappa tänderna så att han känner starkt behov att tugga för de kliar så vansinigt? Jag titta i hans mun nyss o såg att en liten framtand är liksom högre än de andra och sne, är de tecken på att de tappar tänder eller har han kanske problem med tänderna?
#5 de här med att leksaken är intressant i 2 sec sen är man själv roligare igen är precis så det är här just nu när man försöker avleda. Men han lyssnar inte även fast jag ryter till, utan då är de att uppmärksamma på leksaken slänga iväg den o sätta sig på en stol så han inte kommer åt när han springer tillbaka och vill bitas igen. oftast sätter han sig ner o väntar på man kommer ner, då sitter vi kvar tills han lägger sig ner o somnar, så de är på det sättet de har fungerat här hemma nu i en vecka.
Sen #8 Han vilar även ute och är självklart inte aktiv 12-14 timmar utomhus, utan vi går ut och upptäcker nya miljöer, nya människor och andra hundar för att stimulera honom, när han blir trött så vilar han ju självklart o då får man vänta på att han vilat klart så upptäcker vi mer sen och leker o har hjärngympa så han inte ska vara understimulerad eftersom vi trodde de var orsaken till hans plötsliga frenetiska bitande eftersom vi vet att brukshndar behöver mycket stimulans för att inte hitta på rackartyg som bitas osv.
#9 Med en sådan ung valp så hade jag inte gjort mycket väsen alls. Fortästt avleda, visa vad som är rätt och fel och fokusera på att lära hunden vad den får göra och inte. jag fick intrycket att det var en äldre unghund.
#9 Att stänga in honom i hundbur är olagligt så det är en dålig idé, men kanske gå ifrån honom omedelbart då det gör ont, sätt ett kompostgaller för dörröppningen så han inte kan komma åt er och gå därifrån någon minut och göra detta VARJE gång han biter så han fattar att bits man blir det jäkligt tråkigt. Att valpar bits gör de dels för att valpar leker så och dels för att det kliar vid tandömsningen. Man kan ge valpen en fuktad handduk som man fryser att tugga på för att lindra klådan lite.
Att ropa en massa nej och grejor innan man har lärt valpen vad nej betyder är helt onödigt, ta och lär valpen vad nej innebär under lugna förhållanden och innan den träningen sitter är det bara frustrerande att använda det.
Jag tror inte att han biter för att han är understimulerad, han biter för att han är en vanlig valp så ta det lite lugnt med aktiviteterna och tänk på att läa valpen att ta det lugnt, det har man mycket igen senare. Passivitetsträning är viktigt!
#9 De tappar tänderna kring 12-16 veckor eller ja då kommer de nya iaf. Så om han blivit frenetisk helt plötsligt är det antagligen därför.
Vad händer om ni ger bra aktiveringsboll? VI har en "everlasting fireplug" som är jäkligt intressant för Navi. Hon kan jobba jättelänge med den och kommer gärna för påfyllning om hon lyckas få ut allt ;) Man måste ju inte fylla med godis utan kan ta valpmaten istället eller typ morot. http://www.grizzlyzoo.se/aktiveringsleksaker-Starmark/everlasting-fire-plugg/ där är den.
Jättebra att han få aktivering men hur långt har ni kommit i lydnadsträningen? :) Det kan också hjälpa! :)
Annars är det väl bara att försöka hålla ut tills tänderna vuxit ut och hoppas han lugnar ner sig. Att det är där problemet ligger så att säga.
#3 Förkastliga råd och förlegade. Finns ingen anledning att vara fysiskt mot sin hund. Möjligtvis om man vill skapa en osäker en. Men vem vill det?
#11 Oj de visste jag inte, fick tips av en hundcoach att man kunde stänga in i hundburen man har i bilen för att ensamhetsträna valpen i ett annat rum eftersom vi har för breda döröppningar för att kunna ha barngrindar eller kompostgaller. Men ja då är de inget alternativ.
Men ja som sagt jag vet att det inte är något konstigt att han biter det skrev jag tidigare också, de är bara det att den senaste veckan biter han hål i huden och det är liksom konstant när han är vaken. Jag vill bara minska bitandet inte få den upphöra för de kan jag inte kräva av en valp i den åldern, men barnen ska inte vara rädda att valpen springer o hoppar på dem o biter hål på dem.
Tack alla för tipsen jag tror jag vet hur jag ska lugna ner tuggandet och de var de jag ville så får se om några veckor om de ger resultat!
Bitande brukar ju alltid gå över, hur jobbigt det än är medan det varar.
Alla individer är olika och det kan vara så att er valp är överstimulerad. Prova att i en period ta det VÄLDIGT lugnt och utan för mycket lek och stoj.
#14 Här kan du läsa om de regler som finns för hur hundar ska skötas: https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
När vår hund var valp och bet till så skrek vi till, ett gällt skrik, såsom hunden skulle låta om en annan hund bet den. Vi fick det rådet av vår tränare och det fungerade galant. Har ingen aning om det är ett bra råd men tänkte bara dela med mig av vad som funkade för oss :)
Samtidigt som det är viktigt med stimulans så behöver du även träna passivitet, att sitta och hålla honom över bröstet och klappa och tala lugnt tills han lugnat sig. När du börjar valpkurs kommer du få lära dig mycket :) börja gärna så snart som möjligt. Man får bra relation med sin hund samtidigt som både du och hunden lär er grejer
#12 Jo vi har beställt sån leksak som man sätter in godis i, vi har ju haft plastflaskor som vi satt i lite godis i som han fått lista t hur han ska få ut som är väldigt uppskattad så får se hur de går med leksaken. Men då är det nog bara tänderna som spökar som gjort han till "ett monster". Jag är nog bara lite överorolig då vi har barn som hälsar på mycket. Han var så lugn individ innan även med bitandet.
Återigen tack för tips o tankar, de uppskattas alltid med allas olika tänk o erfarenheter!
#1 Även chihuahuor kan bitas VÄLDIGT hårt. Min lilla kille på 16-17v bits otroligt mycket och det är inga små bett där inte, utan ibland så går det genom huden också.
Min shih tzu valp är hemsk när det kommer till bitande också och hon har bitit så det blödit flera gånger
Jag tänker att han snarare är överstimulerad. För en såpass liten valp räcker det med att "bara vara" och upptäcka världen - i lagom doser. Det är jättebra att ni har miljöträning med mera men däremellan måste han få SOVA, inte bara vila. Valpar behöver mycket sömn och ute tenderar de flesta hundar att i alla fall ha lite koll på omgivningen även om de ser avslappnade ut. Så - in och sov! Det behövs ingen direkt hjärnstimulering i den åldern, faktum är att jag upplever det som mycket vanligare när jag har valpkurs att man aktiverat sin valp för mycket än tvärtom. Man vill då ruskigt gärna göra ALLT som man har planerat, man vill att allt ska bli perfekt och framför allt så läser man om supervalpar på nätet som verkar kunna allt vid tre månaders ålder. Tro mig, det brukar ge bakslag och det är ingen tävling att ha valp! Låt det ta den tid det tar helt enkelt. Jag håller med de flesta övriga, var inte fysisk! Visserligen bör man i princip inte vara det med någon hund alls men med en såpass stor ras och med den kamplusten som en rottis har så kan det gå riktigt illa - dessutom går den typen av hund ofta igång på dylika bestraffningar och då hamnar man i en konflikt som kan vara svår att ta sig ur. Koppel på är bra, om det kommer barn på besök så ha även då koppel på valpen och träna den på att sitta hos er och ta det lugnt.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Vill bara påpeka det du skrev om ensamhetsträning att era dörröppningar var för stora. Vi har också vissa såna öppningar men då har vi satt ihop kompostgaller (tvp bredvid varandra) med buntband så att det blir en lagom stor "grind" till öppningen, funkar utmärkt! :) Sen kan jag tipsa om att träna på passiviteten, t.ex. ryggsäcken är en metod, finns en del olika om du googlar. Det är utmärkt träning för en valp i den åldern. Lycka till! :)
Jag tror som ovan att valpen är överstimulerad. En valp behöver sova väldigt mycket och det låter som er valp aldrig får slappna av ordentligt om dagarna. Jag skulle börja med att göra ingenting och se vad som händer. Släppa allt vad miljöträning och "valpmåsten" heter och bara vara ett tag. Prata med små bokstäver och tjata inte om en massa onödiga saker. Absolut inte låta valpen vara ute i många timmar varje dag och få en massa stimulans av allt som händer där, utan låta honom vara inne i ett tyst, tråkigt rum så att han verkligen får chansen att slappna av och sova djupt. Ett ordentligt sovpass på förmiddagen och ett ordentlig sovpass på eftermiddagen.
Vi har en 11 veckor gammal valp nu och vi gör i princip ingenting om dagarna. Vi bara är. Vi har haft två valpar innan och det är en enorm skillnad på den här mot de två tidigare. Speciellt den första var väldigt hård och bitig, ibland helt manisk och väldigt dryg att vara omkring. Vi slet vårt hår över den valpen som bet oss i fötterna, nafsade mot ansiktet och betedde sig som ett monster. Så här i efterhand tror jag definitivt att det berodde på att han fick alldeles för lite sömn. Han fick aldrig en riktig chans att slappna av om dagarna utan höll koll på oss hela tiden och var ute på äventyr varenda dag. Vår nuvarande valp sover säkert dubbelt så mycket som de tidigare.
Vår valp blir bara hårdhänt och jobbig när han är övertrött, annars är han väldigt mjuk och behaglig att vara omkring. Man märker direkt när det slår över och han blir som en övertrött liten unge. Då börjar han hoppa mot ansiktet, bitas och skälla. Jag tror det är bra mycket vanligare med överstimulering än understimulering hos valpar idag.
Håller med #24 här ovan och en del andra råd skrämmer mig,
Har själv haft tre rottisar och jobbat många fler än så. Först och främst, det är en bebis du har att göra med. En valp ska vila och "bara vara". Att ta i med hårdhandskarna mot en rottisvalp är att be om problem i framtiden. Trygghet och stabilitet är vad de behöver i mina ögon. En valp på elva veckor borde du inte behöva "ryta i" åt heller. Att du muttrar och visar med händerna att något är förbjudet ska räcka. Du behöver inte heller vara dominant och absolut inte arg, bara tydlig och lugn i alla lägen. Slappna av när det gäller bitandet, det går över, gör ingen grej av det. Prova pipa till när han biter för hårt för att visa att det gör ont. Hjälper inte det kan det hjälpa att helt enkelt lyfta upp valpen och ha den hängande en stund. Upplever att överdrivet bitiga valpar helt enkelt hanteras och grejjas med för mycket. Låt honom vila, öva passivitet om han är för uppvarvad för att koppla av själv.

Jag har inte påstått att hunden ska misshandlas, och alldeles självklart är det bättre att en Chihuahua inte biter än att den gör det, men det är en väldigt stor skillnad på Chihuahua och rottweiler i bettstyrka.
Det jag har gjort i liknande läge är att lyfta hunden till mitt ansikte och titta den i ögonen. Det är en väldigt kraftig signal om man gör det mot en vuxen hund, men det borde inte vålla något problem för en valp. Och jag hindrar den så klart från att bita - och det finns inget annat sätt än fysiskt som funkar.
Att man inte skulle få hantera sin hund fysiskt är ren idioti.
När jag skaffade valp så fick jag som råd att miljöträna som allra mest varannan dag, annars är risken att hunden blir stressad. Bitande är ett tecken på överslagshandling av en stressad valp, men såklart också bara ett helt vanligt valpbeteende :) Vi brukade lägga oss i sängen och låta henne vara på golvet. Om hon bet på sängen tog vi bort henne. Till slut tröttnade hon och somnade och den processen blev kortare för varje gång. Det är ju inte det livet man tänker sig när man skaffar hund, men aktivering finns det gott om tid för sedan :) Jag skulle alltså miljöträna något mer sällan, men med tydligt syfte. Skriv upp vilka miljöer ni vill att hunden ska klara av sedan (buss, tåg, tågstation, strand, båthamn, bondgård, stad, uteservering) och ta ett par av dem i veckan, men var noga med riktiga vilodagar också när ni nästan bara är hemma och tråkar och sover :)
Håller med om de som talar om överstimulans och överslagshandling. Valpar måste få sova, många timmar per dag. När min valp var 11 veckor gjorde vi verkligen inte mycket. Åkte vi på en liten utflykt för att miljöträna en dag tog vi det extra lugnt dagen efter.
Nu har jag inte läst tidigare inlägg, men något som jag reagerade på var att hunden var igång i 12-14 timmar per dag? Det är väldigt mycket för en liten valp… och jag kan tänka mig att han blir övertrött och överstimulerad. Ibland behöver man hjälpa en valp att ta det lugnt. Se till så att de faktiskt får sova ordentligt.. och är det vakna 6-8 timmar om dagen så räcker set gott och väl! Min egen Rottis var också väldigt bitig. Det jag fick göra då var att hjälpa henne att ta det lugnt. Detta gjorde jag på 2 olika sätt. Om hon var övertrött så la jag henne ned på sidan, inte alls hårdhänt utan så som man lägger ner en hund när man ska klippa klor eller mysa ihop. Ena handen höll jag vid hennes huvud så att hon låg still i början, den andra strök jag henne med lugnt längs sidan. I början ville hon ju självklart streta emot, för hon visste inte vad det handlade om, men sedan när hon lärde sig vad jag ville så somnade hon nästan på en gång. Det blev en trygghet för henne. För hon visste att jag kunde reda upp situationen när hennes hjärna inte orkade längre. Om hon bara var på bit/bus humör så sa jag antingen till på skarpen.. hon kunde t.ex. komma flygandes när vi var ute och ta ett fint tag i mina vader… därefter fick hon något annat att bita på. Jag gav henne även ett utlopp för de små attackerna.. nämligen brottning med mig. Det viktigaste då var att jag såg till att ha tjocka bit vänliga kläder.. och att hon slutade när jag sa till. Vi brottas fortfarande med varandra.. fast då får hon ha en boll i munnen. Oerhört uppskattat. Jag hade även en stor valphage inomhus där jag ibland satte henne med en leksak när hon blev för mycket utan att vara trött. Även denna hagen blev en plats där hon lugnade ned. Bra tillgång till ben är också viktigt. Numera… nästan 1 år senare… är hon en oerhört balanserad.. men pigg.. liten Rottis.. så det funkade för oss :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Har ni testat att pipa riktigt högt ? Precis som hundar hör när någon leker för hårt ? Jag själv har alltid använt det på valpar och det har funkat bäst av allt jag testat

Och så leker man inte dragkamp med sina kroppsdelar med en kampvillig hund som kommer att bli väldigt stor. Det är någonting TS borde sluta med. Att hunden skulle bli särskilt stressad av att bli tillrättavisad när den biter i armar och händer tror jag inte mycket på, när stressen främst ligger i kampleken. Men det är så klart inte riktigt sjysst mot hunden att först ha dragkamp och sedan "straffa" det man själv uppmuntrar till. Det är otroligt stressande.
#31 Var läser du att ts leker dragkamp med kroppsdelar och uppmuntrar det?
Straff leder aldrig till något bra. Tur att många hänger med i 2000 talet.

#32 Det framgår redan av första inlägget i den här tråden. Och om du inte kan läsa "straff" som något annat än STRAFF, så är det läsförståelsen som brister, inte min förmåga att hantera hundar. Det handlar om att läsa hunden och att använda ett språk som hunden förstår, anpassat efter dess ålder och utveckling.
#33 Nej det framgår inte. Så citera gärna.
Jag har en ful vana att läsa det folk skriver. Jag sitter inte och antar att de menar något annat. Kallar du det brist på läsförståelse? Vad betyder straff för dig?
Sedan kallar jag inte detta någon förmåga. Tvärt om en brist!
"du kan faktiskt ge den en kraftig fysisk tillrättavisning. "
När man behöver bli kraftigt fysisk mot sin hund har man misslyckats ordentligt.

Du fattar uppenbarligen inte vad du läser. Du vet inte heller vad jag menar med en kraftig tillrättavisning, inte ens efter att jag har givit ett exempel på det. Ganska dåligt måste jag säga, och visst är det brist på läsförståelse, om du alls har läst.
Signaler man kan ge kan ha negativ innebörd eller positiv, och de kan också vara neutrala i känslomässigt hänseende. En svag negativ signal är att ignorera, en starkare negativ signal innebär att man gör någonting som hunden uppfattar som negativt. När jag tränade ledarhundar var en sådan signal att jag föll omkull och låtsades att jag hade gjort illa mig. Det är faktiskt någonting som en hund kan förstå, och den reagerar på det, så att den undviker att göra någonting som skadar mig.
Om du har någon annan definition på det du kallar straff, så står det för dig, inte för mig, och det är därför jag hänvisar den som frågar till att ta reda på mer än vad en skock okunniga "hundvänner" presenterar. Inlärning kan göras med såväl positiva som negativa signaler, men "straff" betyder inte nödvändigtvis att man gör det som du menar med straff.
Men det första man bör göra när en valp biter och försöker leka dragkamp med kroppsdelar är faktiskt att hindra den från att göra det. Och man får göra det genom att ta i precis så hårt som är nödvändigt.
#35 då fattar inte jag heller Vad menar du med en kraftig fysisk tillrättavisning? Det är lite farligt att skriva om kraftiga fysiska tillrättavisningar Det är lätt hänt att det missuppfattas

Jo, det kanske lätt missuppfattas, och det är väl därför en del människor inte är mogna att hantera en hund. Värre, mycket värre, är det när hunden kommer att bli så stor att den kan bli direkt farlig.
Och jag tror inte riktigt på att använda ett forum som det här för att fixa till att en rottweiler tycker att det är en bra idé att bita i armar och ben, ivrigt påhejad av människor som är livrädda för att ta i hunden. Kanske det bästa vore att inte alls skaffa sig en rottweiler, om man inte klarar av att bryta kamplek?
#37 Alla kan råka ut för en vilding till valp Jag är en av dom som har en liten haj Det är positivt att söka information och hjälp, även på forum Att vara hård mot en hund betyder att man får en hård hund En rottveiler (ingen annan hund heller) vill man inte ha hård Därför är det vansinnigt att ge tips om hårda metoder på en liten bäbis En 11 veckors valp är en bäbis, vi vill inte lära den att världen är en tuff hård plats
Jag tycker att det är vettigt att undersöka orsaken till beteendet först och främst. Att straffa bort ett beteende (vad än straffa nu må betyda…) som man själv skapat genom exempelvis över eller understimulerad låter rätt slötänkt i mina öron. Det är som sagt en valp - därmed går alla hårda tag bort för mig. Kanske hade vart skillnad om det gällt en fullvuxen hund som klängde sig fast i armar och ben. Men för båda gäller ju att i första hand hitta orsaken till beteendet och agera därefter.
"På natten är alla katter svarta"
#37 Det är en liten valp. Tur att ts inser det. Den behöver inte fixas till, den behöver guidning som alla valpar. Tycker faktiskt det är skrämmande hur du verkar sakna kunskap om valpar samtidigt som du sitter och påstår att andra inte kan läsa, när det är precis det man gjort.
Och istället för att förklara så skriver du att folk inte är mogna för att ha hund. Haha snacka om lathet.
Nu har jag bara läst en del kommentarer o känner att de kanske blivit en del missförstånd, asså han ligger ju ute och sover och vilar, detta är en väldigt lat valp. Dörren är öppen så han får fritt gå in och ut när han sover, som jag sa tidigare är han trött så är han o då får han vila vilket för mig innebar sova, han somnar väldigt fort när han lägger sig ner, vi märker ju om han blir övertrött och då få man lugna ner honom så somnar han ganska fort. Men ja jag insåg att de låter som vi är o äventyrar hela tiden o nej så är det inte, riktigt så ambitiös är jag inte, men han springer fritt ute på våran gård hela dagarna eftersom vi som bor här slutar vara inomhus under sommaren så är ju han hellre ute med oss än inne i huset. Men han ligger gärna o sover i sin säng under taket på altanen efter han lekt. Sen de här med hjärngympan, de är mest att han leker med sin flaska med godisar i och vi försöker lära han inkallning, sitt ligg, passivitets övningar och sånt. Kanske jag som använder orden fel helt enkelt. Dock om man inte gör de här blir han rastlös efter halva dagen o hitar på massa bus som han inte hade gjort om jag aktiverat han med lite övningar då och då. Dessa stunder är ju bara minuter långa åt gången och kanske 4-5 gånger per dag. Jag hoppas verkligen inte jag övertränar honom, men förstår de låter så på sättet jag skriver. Om jag skulle lyfta honom hugger han i ansiktet, har redan provat några gånger o undviker gärna för han bryr sig inte vad han tuggar i bara han får tag i nått o de gör hämskt ont att få vassa valptänder huggna i ansiktet. #31 Jag tror du missförstod det jag skrev, de är såklart inte en uppmuntran att han kommer o biter mig i armen o sen får för sig att ha dragkamp. En mänsklig reaktion när man får ont är ju att dra tillbaka, han fick för sig att de var lek då o förstod inte att de gjorde ont för mig. Det är der som jag har problem med, just att han biter tag i kroppsdelar så hårt att de går hål sedan ska han köra dragkamp. De är inget vi uppmanar utan de va något han plötsligt fick för sig när han bet tag, som om man var en av hans leksaker. Sen så inget illa menat men jag tänker inte vara fysisk med min valp för jag anser de fel, vad du gör med dina hundar är upp till dig om de fungerar. Men redan nu visar han att han inte godtar fysiska tillrättavisningar, detta vet vi för min syster blev rädd när han naffsa mot hennes barn och tog tag o tryckte ner sa nej. Han morra och högg henne sen. Jag blev arg på henne o sa att hon skulle ha godis istället o avleda. De är stort problem då vi har nästan varje dag min systers barn här, som desutom den yngsta är livrädd för alla djur. Barnen är 3, 5, 6, 10, 12 år gamla. Valpen ser inte skillnad o gör samma sak med dem. Så får de ju inte vara för de kommer vara livrädda för honom när han blivit stor o tung. De var ju de jag behövde hjälp med ett sätt att få han minska tuggandet på oss så våldsamt. Han får ju massa annat att tugga på. Att pipa till hjälper inte då studsar han o ska hugga i ansiktet istället o blir eggad av det. Idag har det regnat så han har bara legat inne och sovit sen när han kommer in i dessa tokstunder då han ska hugga o bitas i allt så satte jag koppel på honom så han skulle sluta studsa. Jag gick in i ett rum där han fick vara ifred med mig så han inte skulle hetsa o jaga allt o alla sen gav jag han en tuggleksak. Efter en stund lugnade han ner sig o tuggade frenetiskt på den istället för på mina vadet o fötter så jag tror jag ska fortsätta på detta vis. Hur låter det?
Får man fråga varför ni valde att skaffa just rottweiler med så många små barn i hemmet? Rätt tränad är det världens bästa vakthund och vän men det krävs väldigt mycket kunskap, tålamod och aktivering. Det känns otroligt farligt att han hugger mot ansiktet. Det måste ni få bort så snart som möjligt med så små barn i hemmet :( Hans bett blir kraftigare för varje dag. Att tugga frenetisk på en leksak är inte heller för bra, att vara frenetisk är att vara uppjagad. Kan bli en farlig situation om barnen vill ta leksaken. Nä fy, hoppas ni får bult med det innan det händer barnen något…
#42 Jo de va de jag inte ville hända. De går bra med barnen så länge han inte blir sådär tokig som han blir några gånger om dagen o när vi märker att han blir de så tar vi undan honom. Men som tidigare sagt tror jag hans frenetiska bitande som kom ganska plötsligt har o göra med att han håller på tappa tänderna nu. Anledningen att vi skaffade rottweiler var för att vi ville ha en vakthund o kär vän. Vi har ägt två stycken innan så vi vet ju hur man uppfostrar han, dock är denna en liten piraya som de andra två inte var. Valpen kommer inte bo i de här huset senare hellre, utan jag flyttade hit till min familj för att han skulle få träffa barn o lära sig vara försiktig mot dem under hans första år. Vi jobbar frammåt för vi vet att de går att få fram en fin hund, de tar bara tid ovi vill ha lite hjälp. Vi får se om de blivit några framsteg om några veckor då han förmodligen tappat sina mjölktänder.
#43 Mamma var redo att lämna tillbaka hund när han var valp. Han fick sådana bitanfall så hon trodde det var något fel på honom. Men det gick över. Hon skrek till högt när han bet och ignorerade sedan honom. Till Slut kopplade han bitande med att han inte fick vara med längre.
#42 - nu har jag inte läst alla kommentarer, men det är knappast otroligt farligt när en 11 veckors valp "hugger mot ansiktet". Så leker valpar med varandra, så det är inget konstigt eller märkligt med det.
Till TS: Lugn, konsekvens, avleda osv är bästa medicinen för en "galen valp". Jag har visserligen en mycket mindre ras, men dom är verkligen som hysteriskt bitande monster som småvalpar - men det går över med lite tålamod, byteshandel och visa vad som är okej och inte okej. En valp vet inte att ett barn är känsligare än en vuxen, så där behöver många läras. Min ena heeler satte tänderna rätt många gånger i mina barnbarns hälsenor som liten (vallhund som föser med bett) - tur jag har väldigt tåliga barnbarn😉
Överspeedade valpar tar man bättre i famnen och lugnar ner när dom är för på sig - och när den sen har lugnat ner sig kan man ge ett ben eller annat som den verkligen vill gnaga på för att få utlopp för bitande och tuggande. Men mycket triggar ändå en valp, snabba rörelser osv - så tålamod, tålamod och åter tålamod 🙂
#45 Nej jag menade inte riktigt så… Min 14 veckors valp hugger inte ansiktet, men självklart vet jag att valpar kan göra så. Det är dock viktigt att få dem att sluta snarast möjligt och om han fortsätter konstant ska barnen helst inte vara i närheten. Det hade inte jag haft iaf :) Ett bett mot ansiktet kan en vuxen människa ta men en treåring? Det var lite så jag menade.
#46 - just därför är man väldigt försiktig med sm barn och valpar. Det kan gå illa utan att valpen menar det🙂
#26 Är det fel typ av hund så är att bli fysisk med en rottweiler att göra sig själv en björntjänst. Är inne på min andra rottweiler och den första och den nuvarande är varandras raka motsatser och därmed rätt bra jämförelse exempel, den förra fick man absolut INTE vara fysisk med. Jag anser det att man tar i nackskinnet är likställt med att ta ett barn i armen, man rycker/river inte, det är inte hårt så det gör ont men det är ett förtydligande att sådär gör man inte. Lugnt men bestämt, med andra ord.
Detta gick alltså inte på min förra, den nuvarande är det inga problem med.
Att stirra en valp i ögonen, som du säger själv så är det en kraftig signal för en vuxen. Men jag kan lova dig, hade du stirrat min förra rottis i ögonen när han var 12 veckor - då hade du verkligen fått höra från honom, bara för att det är valp innebär det inte att man kan göra hursom med de. Man kan inte tränga sig på dom och tro att det inte påverkar på ett eller annat vis.
Att anse att vara fysisk är en självklarhet - det är idioti.
Jag är inte emot att vara fysisk med sin hund, så missuppfatta mig inte där. Men att se det som en självklar lösning, dessutom mot denna typ av hund. Nej.
TS, kliv upp och gå därifrån - då tar du bort det roliga, med andra ord. Lär in "Nej" så han förstår vad det betyder. Din hund är nog väldigt överstimulerad, lär den att ta det lugnt.
#42 Världens bästa vakthund är ingen rottis, speciellt inte i nuläget - det finns väldigt många raser som klår rottisen med hästlängder vad gäller vakt.
En riktig kompis är det däremot.
En valp bits, att den bits mot ansiktet är knappast konstigt eller farligt. Du verkar ha bristande kunskap om rasen & beteende hos hund, men jag kan ha missuppfattat dig.
Många mer "fysiska" raser, som är människokära vill gärna hoppa upp i ansiktet på folk (precis så hälsar hundar på varandra, men slick i mungipan).
Jag har träffat många rottisar som gärna ska upp i ansiktet och hångla upp en när man ska hälsa, att gnabba på haka & öronsnibbar brukar också vara populärt.
Det är dock inget önskvärt beteende, då många faktiskt blir rädda. Men det är enkelt att träna bort.
Vad erbjuder ni för tugg? Min valp var hemsk ett tag, tills han erbjöds riktiga, råa, köttiga ben.
Jag rekommenderar också passivitetsträning, en liten valp har svårt att hålla all sin energi i schack, när det gäller en hund med stark kamplust kan det tas ut genom nafs.
Ryggsäcken är en bra övning.
Lägg även till lite mer mental aktivering, anpassat för en valp.
Gå en lång promenad! Ta med er en barnvagn el. dyl att sätta valpen i när denne blir trött.
Gå och titta på ett evenemang med valpen sittandes i barnvagnen el dyl, upptäck nya miljöer. Och passivitetsträna hela tiden.
Ut i skogen och upptäck. Låt valpen leva ut sina dagar lite.
Det kan även vara bra för valpen att få träffa en stabil, äldre, väluppfostrad hund, den äldre hunden brukar fungera lite som en "idol" för valpen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 med flera inlägg av samma person; Då är vi nog ganska många på det här forumet som har "dålig läsförståelse" (och därmed inte ska ha hund??) med tanke på att det är rätt många som reagerat på dina inlägg om att bland annat ta tag i hunden rejält fysiskt.
Kan det tolkas annorlunda än att man just TAR TAG i hunden FYSISKT, det vill säga hanterar den genom att ta tag i den med händerna?
Ja, jag har haft hundar med både rejäl kamplust och stor integritet och just om man tar tag i dem fysiskt så är det väldigt stor risk att det verkligen går käpprätt åy h-vete. Du får en hund som antingen "stänger ner" och visserligen lägger av med sitt beteende - men den mår inte särskilt bra och tenderar dessutom att kunna "explodera" en vacker dag, eller så får du en hund som i bästa fall går igång och tycker att det är en skitkul lek, i sämsta fall svarar upp och är det då en stor och rejäl rottis det handlar om så kan det mycket väl sluta på akuten för din del eller hos veterinären för en sista spruta för hundens del.
Däremot har du alldeles rätt i att det kan vara vanskligt att tipsa och råda folk via forum - men jag anser det snarare att det beror på att de kan få svar som dina.
Visst, jag får erkänna att det kan fungera - det gör det trots allt för vissa mer kända "hundpersonligheter" i media - men du får inte en särskilt trevlig relation till hunden och varför använda onödigt brutala metoder när det finns de som funkar betydligt bättre och dessutom är mycket trevligare att använda?
TS: Om du känner att råden här inte riktigt hjälper eller om det håller på att gå dig ur händerna så sök hjälp IRL. Det är mycket lättare att hantera en sådan här sak när den förhoppningsvis fortfarande mest är "valpbus" än om den eventuellt eskalerar.
Kanske du dessutom kan få bra hjälp från uppfödaren? De flesta (seriösa) uppfödare hjälper gärna valpköpare som fått lite problem - och sannolikt mycket hellre när valpen är 11 veckor än när den är 1,5 år…
Lycka till ❤️
#50 Tack! Jo jag har ju träffat hundcoach som skuöle hjälpa, men eftersom han rekomendera en stund i hundbur o de visade sig vara olagligt blev jag osäker på honom. Men min mamma och bror är bra hjälp eftersom de var dem som uppfostrade våra tidigare rottweilers. Jag ska träffa annan valp imorgon så tänkte höra vad den tycker om bitandet. #49 oj du har verkligen sagt annorundla än de flesta här, jag ser de inte som en dålig sak utan väldigt intressant för de är väll ungefär de du nämnt som vi håller på med. Jag har inte sagt att jag vill ha världens bästa vakthund, utan en vakthund och Nero har visat sin goda sida av detta. Vi har ägt rottweiler tidigare och jag har växt upp med denna ras och jag läst på innan valpköpet så jag tror inte att jag har dålig koll.. däremot osäker på vissa delar då de var ca 10 år sen vi ägde valp. Vi har en vuxen gammal golden retriver här som han bor med som han är kaxig mot samtidigt som han följer henne var som helst. Så de har ju vart hjälpsamt ibland.
Dock känner mig lite förvirrad, flera har nämnt "ryggsäcken" har sett de i andra trådar också men när jag googlade fick jag inte fram nått vettigt, vad är ryggsäcken för något? Känner mig dum som inte vet vad det är då de flesta verkar tycka de är en självklarhet men har inte kunnat hitta info…
42. Jag ser inget fel med skaffa rasen även när man har småbarn i familjen. Många valpar oavsett ras hoppar mot ansiktet. Lägger jag mig ner bland valpar så är det stor risk att jag har nyfikna valpar i ansiktet vissa blir lite väl glada och då är risken att dom får tag i näsan,läpp,öron mm
TS Är valpen 11 veckor så ser jag ingen fara med att köra med avleda, men blir den för uppspelt och uppe i varv så är ryggsäcken bra att ta till. Det är ett sätt som du håller valpen, här förklaras det :) http://hundar.ifokus.se/discussions/54ecf251ce12c448c000a485-ryggsacken
Jag varvar själv ner en valp på 6 mån med hålla den som en bäbis i famnen, det är olika hur man håller. Men jag håller så har små raser och tycker man kan sen ta till sen lite mys när den lugnat ner sig. (valpen är bara här i en vecka hundvakt)
#53 jag hittar inte beskrivningen på ryggsäcken, läser bara att de är ett sätt att hålla hunden, men inte hur man håller.
#54, (nu beskriver jag hur jag gör, men anpassa efter person)
Du sätter dig ner på backen, på rumpan, med benen utsträckta framför dig eller med benen korsade. Du tar hunden, och håller hundens rygg mot ditt bröst. Jag brukar hålla armarna mellan hundens fram- och bakben på var sida, och knyter händerna fram på hundens bringa, över bröstbensknappen. Är hunden alldeles för upptaggad, kan man även använda benen för att hålla, men det känner du nog då hur du vill göra. Hunden kan sitta ner mellan dina ben.
Där håller du tills hunden är lugn, och eventuellt lite längre.
Förvirrande text, förlåt, men jag har ingen hund att visa på och ta en bild av :S Fråga så förklarar jag bättre!
Vänd ryggen till, visa tydligt att du inte vill vara med mer när han gör så. Säg inget och var absolut inte fysisk, utan gå bara där ifrån.
http://www.evabodfaldt.com/blog/images_imported/ryggsacken.jpg Bildlänk till ryggsäcken! Min valp blir lätt överexalterad och känner därmed inte när hon börjar bli trött= blir övertrött och då pipig och bitig. Inatt väcktes jag av att hon bet hål i skiljeväggen i näsan, skrek rakt ut då det gjorde förjäkla on och efter det har hon inte annat än slickat i ansiktet. De flesta valpar biter, det som funkar för oss här hemma är att köra byteshandel eller att pipa till. Min valp är strax under 10 veckor, brukshund men vi gör nästan ingenting om dagarna. Dock bor jag mitt i stan så det blir miljöträning varje gång vi går ut med bussar, motorcyklar, folk, hundar mm. Detta gör att hon snabbt blir övertrött och då kör vi på ryggsäcken för att lugna ner henne och då somnar hon efter ett tag. Hoppas på att kunna flytta bort från centrum snart! :)
#57 Herregud börjar typ gråta bara av att läsa att hon bet hål i skiljeväggen i näsan!! Fy fan vad ont :( Dessa små valpisar alltså 😍
#51 Du verkar ha missförstått, en del av mitt inlägg riktades mot #42.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#51 #59 Yes my bad, ska nog sluta kommentera för allt blir missuppfattat ändå :) Så jag ber om ursäkt!
#55 #57Tack för hjälpen fick nyss prova på ryggsäcken då vi börja se att han är lite övertrött o de blev kämpigt för han är så kraftig redan men de gick bra o han lugna ner sig o somnade. #59 jaha okej men dåså då var de inga konstigheter då. #60 fast jag tycker jag fått bra hjälp ändå av dig vilket är tacksamt :)
Ojoj de härmed ryggsäcken har fått bakslag. När jag till slut blev less av att han hoppade mig i ansiktet o naffsa så gick vi ut så han fick kissa o så och när vi kom in blev han värre o totalt överspeedad = övertrött. Skulle försöka mig på ryggsäcken igen men han fatta direkt o blev riktigt arg o morra o högg överallt o han är tillräckligt stor o stark att han kan benda sig o biter rejält tag i armarna som jag försöker hålla honom i. jag visste inte riktigt vad jag skulle göra så släppte och hoppa upp på bordet. Och han blev helt hysterisk. Jag tänker lägga upp film imorrn så ni får se vad jag menar. Antingen gör jag fel eller så funkar inte detta på våran valp.
valpar bits ! det går över med tiden, spelar ingen roll om det är en liten mellanstor eller stor ras osv
dem alla valpbits, av olika anledningar en är att det kliar! det är inget konstigt med det, och det går över. Jag tycker inte man ska ta i med hårda metoder mot en valp, men man ska ju visa att det inte är ok att bitas det är klart men man ska ändå ta det som en självklarhet att dem flesta valpar kommer bitas mer eller mindre.
#62 men människa, vart är din integritet? Hur kan du låta det gå från att hunden försöker bita dig i ansiktet till att fly upp på ett bord? Hade en hund betett sig på ett sådant vis att min känsla hade varit att fly, då hade jag gjort klart för den hunden att beteendet är oacceptabelt. Det där låter ju galet.
#62 Men jösses! Det funkar ju inte att bli rädd för en en elva veckors valp! Blir skitarg istället, topp tunnor rasande och låt jycken veta att det inte är okej att bete sig så. Dessutom, om du vet att valpen ogillar att bli fasthållen som du skriver i dina första inlägg, då ÄR kanske inte ryggsäcken den bästa metoden, oavsett vad folk skriver. Den KAN fungera, men det beror ju på hur hunden är.
Jag hade blivit förbannad och visat det, det handlar ju inte om vanligt valpbitande utan det är ju farligt och det är okej att visa det. Vissa saker gör man inte, punkt.
Jag hade inte satt mig i sådana konfliktsituationer med honom, jag hade tränat passivitet på annat sätt, använt mig av koppel om det skulle behövas och tränat jättemycket på att lära mig läsa hunden så att man undviker att sådana här situationer uppkommer, jobbat mycket med kontakt och relation under harmoniska förhållanden, inte när valpen är uppskruvad.
Precis, OM ni ändå tänker "ryggsäcken" och liknande så träna in det när valpen är lugn och sansad. Passivitet och liknande tränas när hunden är lite lagom trött, när det sitter kan man långsamt höja kraven.
Nu är det ju som så att i flera inlägg här så skriver folk att när valpen är uppspelt - gör ryggsäcken. Då är det inte alls lätt för TS att göra tvärtemot - ryggsäcken när valpen är lugn.
#64 Sen hjälper det väl ändå inte att ifrågasätta TS intergritet när TS faktiskt ber om hjälp. Då kan man hålla sina kommentarer för sig själv, eller omformulera sig på ett sätt där det inte blir påhopp.
Jag tycker det känns som om det blir för mycket för dig TS. Att bara vänta tills tänderna tappats verkar sådär. Under den tiden lär sig valpen att det är han som dominerar. Och då kan det vara som så att det kan (folk kommer kanske hugga huvudet av mig nu) fortsätta. Förhoppningsvis inte det frenetiska bitandet men att han fortsätter vara den dominanta.
Ju mer du ger efter och hoppar upp på bord, desto mer dominant blir valpen. Som andra skrivit, sätt ihop han med en annan hund - förslagsvis en rottweiler. Förhoppningsvis lär den valpen att det inte är okej att hålla på såhär.
Annars kan jag inte så mycket mer än de tips jag redan gett. Everlasting Fireplug - superbra för kliande tänder och underhållande. Börja med valphage där han helt enkelt får lugna ner sig när han blir för uppjagad - det blir en typ av negativ konsekvens som han kopplar ihop med bitandet. Men visst, dem bits som valpar och det går itne att komma ifrån. Men i detta läget tycker jag det är lite för extremt för att bara undanskylla med "valpar bits, tough shit". Jag lät inte min valp tugga på mina händer från det att hon kom hem vid 8 veckor så hon gör inte det nu (14 veckor idag). Kanske därför jag tycker att det verkar så konstigt med bett mot ansiktet och att det är vanligt och acceptabelt. Håller tummarna för dig TS och hoppas att du hittar den metod som passar dig och din valp :)
#62 Ajdå! Det där får du sluta med. Om du flyr från din valp visar du ju att det är ett ok beteende och att du är rädd. Du ska aldrig backa.
Tycker du genast ska ta hjälp av en instruktör.
#67 Det handlar om integritet när man låter en valp sätta reglerna och gränser för ett vettigt umgånge. Det är inte ett påhopp, TS håller på att sätta sig i en ohållbar situation och det behöver sägas att det inte är fel att bli rejält förbannad på en hund som beter sig på det viset som beskrivs.
# 67 Det är ju det som är det luriga med sådana här forum, att man måste ta alla råd med en nypa salt och se om de kan passa just för en själv och ens egna hund. Ingen av oss här känner ju hunden och kan egentligen veta, vi kan bara gissa så det gäller för den som ber om råd att vara medveten om det och fundera på vilka råd som är lämpliga för just den specifika hunden. Det gäller ju alla frågeställningar här inne i princip, man måste vara kritisk.
I grund och botten handlar det om vilken relation du har och vill ha till din hund. Innan du börjar med fysiska bestraffningar måste du ha skapat en relation där hunden ser dig som den naturliga ledaren. Tror själv inte på fysiska bestraffningar och har aldrig använt det. Haft schäfer, springer spaniel och nu en blandras shih tzu/havanaise. Har aldrig bestraffat någon av mina hundar, varken fysiskt eller med rösten . Jobbar med belöningar och att avleda till något som är mer intressant. Kärlek, motion och aktivering kommer man långt med, och så en muta någon gång ibland.
#71 Inte har TS sagt att hon tänker använda sig av fysiska bestraffningar?
Kallaterrier, det finns de i tråden som rekommenderar det och många väljer det också. Funkar kanske för en del, men jag tror att relationen då måste vara trygg.
Nu vet inte jag hur ni gör ryggsäcken eller om det är ens samma övning. Jag har nu en schäfervalp på 9 1/2 v som också är bitig, dock kanske inte på samma nivå som din. När hon blev övertrött i början så kunde hon inte själv lägga sig och koppla av utan blev bara värre och värre och varvade runt inomhus. Därför tog jag henne i famnen "ryggsäcken" och höll samtidigt som jag klappade/kliade på henne tills hon kopplade av. I början så bet, skrev och sprattlade hon runt därför hade jag på mig tjocka kläder så att jag skulle kunna fortsätta hålla i henne, sen så när hon börjat slappna av så släppte jag greppet och så blev det som gos istället. Kan även göra så på kvällarna att jag tar upp henne i sängen och håller fast henne tills hon lugnar ner sig, oftast så brukar hon därefter somna bums.
I början tyckte hon det blev lite äckligt för hon förstod inte alls vad jag ville, nu så kan hon bita lite på armen mest för att få ut lite frustration (Kliar i tänderna) och sedan somnar hon väldigt fort. Har funkat för oss och snart behöver jag inte göra det längre då det har blivit mycket lättare för henne att gå och lägga sig själv när jag gör det eller vilar. Det har tom börjat blivit en mysig grej som vi gör!
#62 Med tanke på att din valp kommer bli väldigt stor och stark så måste du komma underfund med vad du ska göra snarast. Det gör inget att bli asförbannad i den situationen, valpen kan inte komma på att den kan komma ur obehagliga situationer genom att bita på dig eller få som den vill på det viset. När den är vuxen och måste till veterinären så kan det hamna på en helt annan nivå. Min valp bet mig i benet häromdagen REJÄLT. Jag skrek till och hon släppte fortfarande inte så jag röt till och hon blev väldigt förvånad. Det är inte en lösning för allt och det kanske inte funkar för din hund men du måste komma på hur du ska kunna känna dig trygg i att lösa situationen.
#62 Filma en händelse och lägg upp, kan vara så att situationen är missuppfattad av oss/dig också. En film visar väldigt bra vad som händer och inte, se dock till att hela tiden filma hunden så hela hunden syns hela tiden - även den som hanterar hunden vid tillfället så man kan se hur de/ni båda agerar och inte. Zooma alltså inte in på huvudet eller så utan se till att hunden och den som hanterar är i bild bara.
Det vill säga, hela scenariot.
Hoppa inte upp på bordet, min förra gjorde sådär - han blev rasande. Och det vi gjorde då var att helt enkelt hålla fast honom, de kan bli riktigt arg/stressad/oroade när man gör det i början men fattar rätt fort att ju fortare de taggar ner desto fortare får de gå. Kom ihåg att släppa lugnt bara.
Vår blev riktigt förbannad så jag har en rätt bra uppfattning om situationen.
Det som kan bli av att du hoppar upp på bordet är att han lär sig detta: Han blir rasande/gör ljud ifrån sig/visar tänder = du ger vika och han kan göra vad han vill.
Handlar inte om dominans men hundar gör det dom tjänar på, de lär sig vad som går att använda för att komma dit de vill. I hans fall vill han att du låter honom vara när han blir så där, han accepterar helt enkelt inte läget.
Vår kunde gå från att vara stressad och få överslagshandling till att bli förbannad när man försökte lugna honom, att göra ljud och utfall är ett sätt att skapa distans och/eller visa att de inte godtar handlingen.
Ta tillvara på de lugna stunderna och sätt dig bakom så hunden kopplar det med lugn och ro, passa på nu medan han är så pass liten ännu. Ju äldre och större han blir desto svårare blir det så det är viktigt att komma tillrätta tidigt.
Jag började läsa några komentarer sen kände jag att jag orka inte mer. Nog förväntade jag mig olika åsikter men när folk sen säger tvärt om ja då är de klart jag blir förvirrad. Jag tänker släppa denna tråd nu o tänker inte fortsätta med ryggsäcken, valpen får panik o hugger. Jag hoppa upp på borde den enda gången för jag klade inte av betten, jag fick sy för han bet tag o försökte fly undan. Jag ser väll de som självklart att ge upp och ville att han skulle lugna ner sig så jag kunde tvätta såret o kolla de ifred. Nu har han lugnat ner sig o slutar faktis bita oss i händerna när vi säger nej efter ha fått hjälp med den andra valpägaren som förstod problemet. Så de är bara kli i tänder, jag tänker inte fortsätta med ryggsäcken för de blir bara motsatt effekt, vi övar passivitet på annat vis. Jag blir därmed tacksam om folk inte svarar mer och låter mig sköta de här så de inte blir mer tokigheter. Varje hund är en egen individ och jag vet förhoppningsvis vad som funkar bäst för honom. Tack för alla bra tipsjag fått användning för men nu räcker det. Jag vet varken ut o in numera av denna tråd och känner mig väldigt påhoppad efter att jag försökt lyssna o ta in tips o sen visar de sig att jag gör fel när jag känner att jag behöver bryta för min egen skull. Visst tål jag valpbetten och jag har full koll på att dem bitts. Så var det med det och de funkar bra nu med mig och valp så nu tycker jag de är bra och vi kan ge upp på tråden för jag får ingen hjälp längre. Tack för mig och valpen Nero.
Vad tråkigt att du känner dig påhoppad, jag gissar att du kanske syftar på mitt näst sista inlägg, men det ÄR ju så att man måste sålla och visst kan det vara knepigt när man får olika råd, inget snack om den saken. Jag hoppas att du kan släppa känslan av att känna dig attackerad och att du kan få till ett fint samarbete med din hund.