Vad ska man göra?!
Hej alla ☺ Nu har Sixten flyttat hem till oss men nu har det uppstått ett problem.Zigge är inte så förtjust i honom,de kan vara tillsammans men så fort Sixten gör något som Zigge inte tycker känns helt okej så "ryter" Zigge emot Sixten,någon som har tips på vad vi ska göra?
Hur länge har de "bott" tillsammans?
Bara i två dagar
Jag onskar att du hade mer information: hur gamla ar de? Omstandigheter bakom flytten? Vilka raser?
2 dagar ar valdans lite

Vänta ut det, men under tiden ta ut den gamla hunden ensam och ge den mycket egentid. Precis som när ett barn får ett syskon blir det en omställning som kanske inte är så uppskattad, men med barn kan man förvarna innan nästa syskon kommer, vilket man ju inte kan på djur. Så vänta och se om det blir bättre.
Båda två är toypudel ar Zigge är 3 år och Sixten 11 veckor gammal. Vi har alltid tyckt att hundar ska vara 2 stycken så vi bestämde oss för att skaffa en till av samma ras och av samma uppfödare,de är inte släkt utan kommer bara ifrån samma uppfödare.
Det kommer nog ta lite tid för dem att lära känna varandra, ge det lite tid så kommer det nog lösas. Lycka till! 🌺
Tack så mycket🐾 Vi får väl helt enkelt vänta och se då☺
#5 hade jattebra rad, TS! Sa ofta man agnar mer tid att valpen, men, som jag anser, behover den hund, som varit ensamhund egentid och support, eftersom det ocksa ar en stor omstallning for den att inte langre vara "herre pa tappan". De maste ha betydligt langre tid, dels for valpen att acklimatisera sig med er och som sagt for 3 aringen att fa en "brorsa".

Räkna med att det kommer ta några veckor, kanske till och med en månad eller mer. Försök underhålla valpen så att den äldre hunden slipper bli en ofrivillig lekfarbror.
När vi skaffa vår andra hund i familjen (samma ras), så hatade tiken verkligen valpen. Efter ett tag så blev det bättre och bättre. Det ordnar sig nog tillslut, den äldre behöver bara få vänja sig :)
Det är inte så att han helt enkelt uppfostrar valpen? Skäll inte på den äldre hunden när han säger ifrån. Om du tycker att det är obehagligt försök istället avleda Sixten innan zigge hinner säga ifrån. Då märker zigge att du står på hans sida och valpen lär sig att det inte är ok att bete sig hur som helst också. Många hanhundar är mindre förtjusta i valpar, min hane har en gräns på 16 veckor innan det är inte valpen vatten värd, efter 16 veckor blir han världens busfarbror
minavitas.wix.com/kennel
Att en äldre hund säger till vad som är rätt o fel betyder inte att det är fel. Sen gäller det väl att säga till som ägare att det där är okej och att den äldre hunden inte behöver styra upp allt. Det låter för mig helt naturligt att en vuxen hund fostrar valp. Har själv en valp på 6 mån här hemma för tillfället våra vuxna hundar säger till henne när hon får lite väl mycket spring i benen inne, dom säger till henne lugna ner dig. Sen så får inte våra vuxna säga till om vilka leksaker hon inte får röra, det är få leksaker våra äger och dessa har stoppas undan helt för slippa "strul". Ge det tid är mitt svar så länge den vuxna inte blir för hårdhänt eller för mycket polis så skulle jag låta det hela vara :) Grattis till bli med valp :D
Tack för alla svar.När Zigge reagerat som han gjort så har vi inte blivit arga på honom eftersom att han självklart ska säga ifrån när det blir för mycket men det är lite obehagligt när det händer. Sen jag skrev senast så har det blivit lite bättre men det löser nog sig till slut 🌺
14 tror jag säkert att det gör👍