Kontakta kennel
Efter mycket tankar och olika vändor så har jag äntligen bestämt mig efter vilken ras och även hittat den kennel som jag är mest intresserad utav att köpa hund ifrån. Jag är inte direkt på jakt att jag MÅSTE/SKA ha valp nu utan det kommer när det kommer, men vill gärna kontakta kennlar nu.
Hur hade ni gjort? Det var "längesen" jag kontakta kennlar och har helt glömt bort vad det är som är det viktigaste att lägga fram till en kennel. Vad hade ni velat veta om en intressant hört av sig?
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Berätta lite om dig själv, varför du valt just den rasen och lite om vad du har att erbjuda och förväntar dig av din framtida hund :)
Det är vad jag kan komma på för tillfället
Skrev en kort presentation och vad det var jag sökte och varför jag hade valt den rasen :) har flera uppfödare som jag är intresserade utav men började med den som ligger närmast och som jag faktiskt är mest intresserad utav. Har hört att det kan ta något år då det är många som står i kö till valp ifrån dom flesta uppfödarna.
Jag skrev den 3 juni att jag hade skrivit en novell kändes det som. Idag fick jag svar ifrån kenneln att vi ska hålla kontakten och att jag är uppskriven på deras valplista. :)
Kul! Jag skrev också en mindre novell till de uppfödarna jag kontaktade. Om min tidigare hundvana, vad jag gör nu, vad jag vill med en hund/vad jag tänker göra med den, hur jag planerat för att ha den (tex: jag är sjukskriven så jag kommer vara hemma med hunden. Pga att sjukdomen har jag mindre ork för motion men desto mer tid för mental aktivering i hemmet/trädgården. Hade jag jobbat/pluggat hade jag väl skrivit hur jag planerat för att vara hemma med valpen, hur jag planerat sen tex hunddagis/dagmatte/kommer hem på lunchen, eller vad det nu kan vara) Min lilla tioveckors valpis ligger och sover jämte mig i soffan nu :D Tror jag skrev första mailet för kanske ett halvår sedan… ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Vad för ras har du? :)
Dom kennlar utav den rasen jag söker har cirka 1 års kö. Så jag får snällt vänta om jag inte har turen att få en valp utav nästa kull. Men tiken hade inte löpt än.
Jag har en Bolognese och hade tur när jag fick min lilla tikvalp, eftersom uppfödaren ville behålla henne för kullar och bara ge ut henne på foder först och jag var den enda som passade som fodervärd i väntelistan :) Annars hade jag nog inte fått i år för det finns bara fem uppfödare varav 3 i min del av landet, en av dem skulle inte ta någon kull i år… Så om ett par år ska min valp bli mamma och efter 2 kullar eller 5 år skrivs hon över på mig, SKKs avtal.
Haha jag satt i timmar å skrev, raderade, skrev, men skrev lite kort om mig, ålder, bostadsort, tidigare hundvana, att jag hade hund sen tidigare, å lite kort om han, varför jag ville ha just det könet och vad jag ville göra med en blivande valp.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#7 Bolognese är fina hundar men inte min typ av hund. Har JRT, vilken är en härlig ras men känns för liten för mig. Har stått och valt mellan Lagotto och Kelpie, Lagotto var min första hund och mamma har en så är väl insatt i den rasen. Men valde den andra rasen då den hade andra egenskaper som föll bättre i smak hos mig samt att dom Kelpies jag har träffat har varit suveräna :)
#8 Glömde skriva vilket kön jag ville ha! Men mig kvittar det om det blir en tik eller hane. Jag vill helst ha en hane då Acke inte är kastrerad så blir det lite lättare.
Vet att kenneln som jag vill ha valp ifrån ska ta i år. Men frågan är hur många som inte står i kö hos dom. Deras hundar är rätt välmeriterade och tävlar i elit i lydnad och agility bland annat. Jag har kollat mycket linjer och sen gillar jag uppfödare som faktiskt ställer krav på sina valpköpare. Vilket denna kennel gör, kollar man valparna ifrån tidigare kullar så tävlar 99% av dom och samtliga är kollade höfter etc. Vilket för mig är ett kvitto på uppfödaren =) Men det är ju inte alltid det stämmer heller, men känns mer seriösare då :)
Haha, jag förstår dig! Hade någon sagt för fem-tio år sedan att jag skulle skaffa en fluffig vit liten hund hade jag nog skrattat dem rakt upp i ansiktet! ;) Men så hände livet , du vet, och helt plötsligt gick jag från sportig vagabond till multisjuk hemmasittare. Så jag kunde äntligen skaffa hund men inte någon med högt motionsbehov, vilket jag tidigare alltid tänkt mig, och stor! Har växt upp med labrador/goldenmix och newfoundland så hade väl tänkt mig däremellan i storlek. Så fick anpassa mig. Tänkte först att herregud, JAG kan ju inte ha en liten fjanthund. Sen tänkte jag, fjanthundar är bara fjantiga för att deras ägare uppfostrar dem till små fjanthundar, vilken hund som helst kan bli bra om den uppfostras som en hund! Har mest träffat småhundar som är ouppfostrade, hoppar och bjäbbar, drar i kopplet och ägarna tycker att "det är ju inte så farligt, hen är ju så liten och söt". Min "fördomar" om små hundar kommer nog från dåliga erfarenheter från barndomen. Därför gillar jag tex inte JRT, men din är ju säkert jättego. De jag träffade sprang lösa på ridskolan medans deras matte skötte om sin häst (som stod i privatstallet), hundarnas favoritsport var att försöka bita folk i benen, speciellt barnen, typ mig… Ett annat exempel är taxar, en lös Tax attackerade min labmix när hon var valp så hon för resten av livet var rädd för taxar, en annan Tax vi bodde granne med skällde på oss varje gång vi var i vår trädgård och bet min styvpappa i benet när han pratade med hennes ägare. Andra småhundar har bara varit mer generellt ouppfostrade men har genomgående hoppat upp mot en och dragit i kopplet medan ägaren antingen inte gör någonting eller förgäves säger till den med vädjande röst. Hundar som pga storlek blivit behandlade som små leksaker och är odrägliga. Det ska INTE hända min hund. Hon må vara liten och söt, men hon är en hund och jag kommer uppfostra henne lika mycket som jag skulle uppfostrat en labrador eller rottweiler (men såklart individ och rasanpassat ;)) Jag började titta runt på raser som skulle passa i aktivitetsnivå och personlighet, först lutade jag åt havanaise men fick upp ögonen för bolognese som är lite mer chill för mig ;) mer reserverad, familjekär, beter sig som en "riktig" hund… Eftersom det är en sån liten ras så är de uppfödare som finns väldigt seriösa, ställer ut osv. Min valps mormor är tex Crufts BIS-2!
#10 Det var mitt ex som valde hundras, han valde JRT. Jag såg framför mig en hund som kasta sig i kopplet, gjorde utfall och skällde på allt.
Träning ifrån dag ett, nu har jag fått en soffpotatis istället. Skäller enbart om en annan hund skäller på honom, inga utfall alls. Men tyvärr håller han inte för tävling, vi ska testa rallylydnad. Men tanken var agility, men en dålig höft och matte var med i en ridolycka som gör att högra benet inte tål det som krävs i agility så fick vi lägga det åt sidan.