Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2576 ggr
[.Victoria.]
0

övermotionerad hund?

Hej! Min hund motioneras väldigt mycket, både promenader då jag går långt och fort samt så springer hon mycket i skogen (terräng inte på skogsvägar). Tungan hänger på henne när vi vart ute nu pga värmen men hon har alltid varit pigg. Igår betedde hon sig jättekonstigt på kvällen och orkade inte ens hoppa upp i sängen utan stod med framtassarna på kanten och gnydde, det såg ut som att hon försökte hoppa upp men inte hade tillräckligt med kraft. Sen så sa min pojkvän att han var tvungen att släpa henne ute på kvällspromenaden och att hon inte alls ville gå. Jag har klämt och böjt benen och hon har inte ont. Kan hunden vara extra trött pga värmen? Dålig på att dricka? Hon drack inte mycket igår så vi tog upp vatten i sängen sen och då drack hon ganska mycket från handen, hon ville inte dricka så mycket själv ur skålen. Det är en liten hund på 3 kg om det spelar någon roll. Tror ni hon är sjuk eller har jag motionerat henne för mycket? Hon har alltid gått mycket men nu har det blivit mycket varmare. Om hon inte motioners blir hon odräglig inne men igår sov hom typ 4 timmar i sträck…borde jag vara orolig?

Ellen89
1

Om det fortsatter skulle jag nog kolla med vetrinar, just in case.

[.Victoria.]
0

Ok men kan de bette sig så när man motionert dem för mycket + att det är varmt

Navifax
0

Försök att ite prpmenera för mycket. Blir hon odräglig inne så kör med aktivering istället? :)

[emmaomajken]
0

Vad är det för ras?

[Kaoskaos]
0

Jag skulle vilja säga nej men allt beror på ! Om hunden är van med 3 mil och ni inte ökat markant den dagen så borde hon inte bli så pass trött! Har ni känt på ryggen ? Min Tax fick nämligen diskbråck och ville knappt gå och hoppa upp i saker så vi for in till veterinären och då visade de sig vara diskbråck !

russin
3

Hundar har mycket svårare än oss när första värmen kommer och risken för värmeslag är mycket större för en hund än för en människa. Ta det lugnt några dagar nu när det är varmt, för hunden behöver vänja sig gradvis.

[emmaomajken]
0

Lite beroende på vad du har för ras TS så får man tänka på att många små raser är inte ämnade för mycket motion. Är det en terrier så behöver den mycket motion. Men t.ex shih tzu, många små trubbnosade och Chihuahua är skapta för en kort promenad runt kvarteret. Jag märker det på min shih tzu att hon inte orkar gå för långt eller för fort, speciellt inte i värmen eftersom hon har platt ansikte.

[erika.tornlycke]
1

Båda våra hundar (cavalier blandning och keeshond) får när det är varmt längre promenader tidigt på morgonen eller sent på kvällen (vintertid får dem kortare morgon och kväll och längre på dagen) och på dagen bara kortare vändor, så dem får lika mycket motion bara vid olika tidpunkter beroende på temperaturen :) sen som ovan förslog så mental aktivering, det kör vi extra mycket när det är som absolut varmast och kortare promenader och hundarna är lika trötta :). Tex aktiveringsspel/lekar, spår osv. Promenader i skog brukar vara att föredra tycker jag när det är varmt då där är mycket skugga plus att det är kul att nosa runt och lätt att lägga nåt spår :) Men håll uppsikt, blir det inte bättre snart så hade jag uppsökt veterinär.

Lon@
1

Förutom ovanstående kommentarer så vill jag inflika att hunden mycket väl kan ha ont i ben och/eller rygg utan att den reagerar när man själv klämmer, böjer och känner. När sedan veterinär eller liknande går igenom hunden på "rätt sätt" så kan de upptäcka rätt rejäla skador. De är även mästare på att dölja smärta, min cairn hade till exempel rejält ont i ett framben men det enda hon visade när veterinären gick igenom henne var att hon flackade till med blicken någon sekund.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Mysisa
7

#7 Stopp nu. Ingen hund är skapad för korta promenader runt kvarteret! Alla hundar mår bra av motion. Men vissa kortnosade raser som tex mops klarar inte av att promenera i värmen för att dom inte kan andas. Men alla hundar vill ha och ska ha motion!

minavitas.wix.com/kennel

[.Victoria.]
0

Det är en liten puff, hon är van vid långa promenader men det har inte varit så här varmt tidigare. Vi tränar lite rallylydnad också men hon måste gå mycket ändå, är en väldigt högenenergisk hund. Men idag mådde hon bra, har hoppat upp i soffan och sådär men ligger mycket och vilar, tror hon är slö pga värmen. Har tagit upp ACn i alla fall så det borde hjälpa lite Dock är hon väldigt dålig på att dricka, tips?

Nervöst Skall
3

#7 måste hålla med #10, alla hundar ska ha och mår bra av motion. En hund ÄR byggd för ett aktivt liv oavsett ras och storlek. Jag har själv två papilloner (som är en dvärgras) och dom hänger lätt med en stor hund på promenader osv. Dom skulle må otroligt dåligt om dom bara fick promenader runt kvarteret, och dom skulle bli helt odrägliga att bo med. Många gör det misstaget och tror att små hundar behöver inte röra sig lika mycket som stora, men det är helt fel, de är också hundar med en kropp byggd för motion/aktivitet. Sen är det förstås jobbigare för min lilla hund i terräng än vad det skulle vara för en stor hund som bara kliver över allt, men i grunden så har de samma behov av motion. Sen att en mops eller liknande inte orkar gå på långa promenader pga av andning är ett fel i "konstruktionen".

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

[emmaomajken]
0

#10, #12 Självklart behöver alla raser röra på sig,mer eller mindre. Vissa små raser är mycket energiska och orkar och vill gå långt, medan jätteraser, så som grand danois , inte behöver mycket motion. En shih tzu (som jag har) behöver "lite" motion enligt fakta. Den får den mesta dagliga motionen genom lek inomhus, men det är viktigt att de får komma ut och upptäcka världen samt röra på sig, det är bra för hjärtat. Det är jag noga med, att hon rör sig utomhus. Men när vi gått på snabba långpromenader märker jag att hon har svårt att hänga på,hennes små ben orkar inte för långt

Mysisa
5

#13 Hennes små ben har ingenting med saken att göra. Antingen har hon en dålig grundkondition eller så har hon problem pga sin korta nos. Jag kan gå i rask takt i två timmar med mina hundar prazsky krysarik, skit små ben om man jämför med din. Ändå orkar dom busa och leka om jag släpper dom lösa i skogen efter en sån promenad. I hetaste sommarvärmen blir det inga snabba långpromenader, men långpromenader blir det. Jag ser till att hålla oss i skuggan så mycket det går och alltid ha tillgång till vatten. En två timmar lång promenad i hetaste sommarvärmen påverkar inte mina hundar mer än att dom frivilligt badar om vi kommer till en sjö

minavitas.wix.com/kennel

Nervöst Skall
1

#13 Bara för att hunden accepterar endast korta promenader betyder det inte att det är det den mår bra av. En understimulerad liten hund är många gånger enklare att hantera än en stor hund, de gör inte lika stor "skada " så att säga. Därav är det lätt att tro att hunden är nöjd med lite motion/aktivitet, "den ligger ju och sover hela dagen", medans eb schäfer kanske förstör hela lägenheten. Men jag lovar dig att om du börjar aktivera din shih tzu mer så kommer du se hur hin riktigt blommar ut och älskar det! Jag trodde min tik va "nöjd" med korta promenader och lite bus men nu när hon har fått vara en aktiv hund så har hon verkligen blommat ut och jag ser hur mycket hon älskar att hållahålla igång.

Underbarn
0

Avvakta ett par dagar och kontakta veterinär sen, hade iaf jag gjort. Låt henne vila bara :) Min hund fick akut diskbråck men det märkets på hans balans, först inga anmärkningar alls sen på en timme kunde han knappt gå. Men det finns ju helt olika symptom, min fick ju det "värsta" som slutade med förlamning i hela kroppen…

russin
0

#13 - det beror knappast på benen om hunden inte orkar följa med på längre turen utan på antingen dålig kondition, övervikt eller något fysiskt fel. Jag har själv kortbenta hundar och dom har inga problem att springa (alltså inte ens gå) en mil per dag och skulle orka minst det tredubbla om dom fick möjlighet till det.

Shit tzu har dock kort nos, vilket påverkar andningen och syresättningen samt en tjock päls som kan vara hindrande - men jag känner  flertalet shit tzu som utan problem kan kuta många kilometer i skogen.

[emmaomajken]
0

#14 Din ras är en väldig energisk och aktiv hund som kräver mer motion och den har en mer fysisk bakgrumd än min ras. Jag menar inte att min vovve inte behöver motion och röra på sig dagligen, allt jag ville påpeka var att man får tänka på vad för sorts hund det är och vad den är skapt för :) Vi behöver väl inte bråka? Vi måste acceptera varamdras åsikter. Inte min mening att göra andra upprörda.. och min vovve mår jättebra och får springa av sig ordentligt och följa med på promenader dagligen, även långa när jag powerwalkar. Men den tar imte skada av att gå fort mer sällan och kortare oftare :)

Nervöst Skall
0

#18 Anledningen till att jag reagerar så mycket på det du skriver är för att jag todde precis likadant när jag skaffa hund. Jag ville ha en ren sällskapshund att ta med på lugna promenader, lite bus och ett och annat trick. Jag kollade noga upp olika raser och bestämde mig tillslut för en ren sällskapshund som avlats på sällskap och inget annat. Men jag fick bra mycket mer "hund" än vad jag förväntat mig! Jag anser att många av våra sällskapshundar/småhundar beskrivs som bra mycket lättare och mindre krävande än vad de egentligen är. Jag tror därför att det är farligt att anta att de inte kräver speciellt mycket. Sen tror jag säkert att din hund har ett jättebra liv hos dig, jag tycker bara att man borde försiktigare när man pratar om att småhundar nöjer sig med lite då det antagligen kommer leda till att folk skaffar dem och får "mer" än de förväntat sig så som det blev för mig :)

Mysisa
0

#18 Jag är absolut inte ute efter att bråka. Men om nån googlar på shih tzu och hamnar i den här tråden så kan det gå illa om någon köper hunden som soffprydnad. Spelar ingen roll om rasen är avlad enbart för sällskap, alla hundar behöver motion, svårare än så är det inte. En nära vän till mig köpte en Chihuahua för tio år sedan i tron om att han skulle nöja sig med promenader runt kvarteret. Men hon bet sig själv i svansen, en Chihuahua kräver motion och stimulans trots att den är liten, har korta ben och är sällskaps avlad

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
0

7 Va? små hundar som är vana med röra på sig ser jag verkligen ingen fara med att låta dom röra på sig. Har små hundar som är vana med att traska långa sträckor även små raser trivs fint med röra på sig.  

TS jag skulle inte gå samma promenader när det är varmt, håll dig till tidig morgon och sen kväll att ta dessa långpromenader då det är svalare ute. Att ta det lugnt på dagen när det är som varmast ute. Sen har jag alltid med mig vatten så hundarna kan ta en paus under långpromenaden när det är varmt ute. Det låter som att hon kanske fått träningsvärk eller helt enkelt slutkörd pga värmen.