Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 986 ggr
HelstAnonym
2

"Övertala" sina föräldrar?

Hej, jag är en tjej på 16 år. Jag har velat ha en hund i ungefär 5-6 år men tyvärr aldrig fått en. Läget är såhär: I min familj har vi haft många hundar, dock bara små och mitt enda önskemål om min egen hund är att den är mellan-stor med tanke på hur mycket aktivering och agility jag vill ägna med min hund. Vi har haft mopsar, Russiky toy, Chihuahua och dvärgschnauzer. Många gånger har jag passat andra hundar också, såsom rottweilers och pitbulls, så jag vet vilket ansvar det är med en större hund, eller med en hund i övefhuvudtaget. Många djur har jag haft, och jag har ALDRIG någonsin tröttnat på några av mina djur, de betyder så fruktansvärt mycket. Ifall jag skulle få en hund kommer jag att både betala själva hunden, mat och allt annat, dock dyra veterinärs besök kommer mina föräldrar att lägga ut för som jag sen kommer att betala tillbaks. (vi har redan pratat om det här) Jag är hemma nästan jämnt pga diverse anledningar, och min mamma är sjukskriven för resten av sitt liv vilket innebär att det ALLTID åtminstone är en som är hemma. Vi har redan två hundar, och ska skaffa en tredje närsomhelst (chihuahua). Tid är inga problem, jag har sökt in till flera olika gymnasium som ligger ett stenkast ifrån min lägenhet så jag kan enkelt gå hem på rastera och ta ut hunden. MEN i värsta fall om jag ej hinner hem är den aldrig ensam och kan bara följa med de andra hundarna på en liten promenix. Jag blir ganska ledsen med tanke på att mina föräldrar vet hur mycket jag har velat det här i flera år, och ändå är jag så dum nog att gå ut med min mammas hundar, hjälpa henne med de varenda dag, passa de och stötta min mamma när hon köpt varje av sina egna hundar. Ändå kan de inte tänka sig att ge mig en hund och låta mig bli lycklig någon gång, utan jag är bara där för att hjälpa till med hennes hundar så känns det som iallafall. Varenda gång jag frågat är det olika anledningar till "varför inte". förlåt för ett sånt långt inlägg. Behövde bara skriva allt. Jag är SÅ tacksam ifall någon har tagit sig tid att läsa och kanske ge mog något råd om hur jag skall göra. Tack ❤️

[AmandaBorg]
1

Först och främst, så länge du är omyndig/bor hemma är det dina föräldrar som bestämmer.
Däremot tycker jag att du ska ta reda på vad för ras du vill ha,  läsa på ordentligt om rasen, skötsel, vanliga sjukdomar osv osv. Tänk ut olika scenarion som t.ex. om du skulle bli akut sjuk, vart kommer hunden att vara då? Vem kommer att ta hand om den ifall du inte skulle kunna?
Sätt dig ner med dina föräldrar när du har allt klart för dig och berätta om rasen, hur du ska göra vid ex. sjukdom, hur du ska betala för den och det den behöver osv. Visa att det är vad du verkligen vill, att du är engagerad och att du är ordentligt påläst. Visa att du är mogen på andra sätt också, hjälp till hemma, sköt skolan etc. 
I slutändan är det ju tyvärr dina föräldrar som bestämmer, men om du visar hur engagerad du är så ger de förhoppningsvis med sig.

HelstAnonym
0

Hej, tack så jätte mycket för ditt svar! Jag har tänkt mig en tollare, dock har se ju en stor jaktinstinkt vilket förmodligen är ett problem(kan man träna bort det?). Jag kan även tänka mig en annan sorts retiever. Tänkte mig först en rottweiler tills jag insåg vilken skada den kan göra på chihuahuaorna med tanka på dens rejäla vikt. Min mamma är en riktig hundmänniska så att ifall jag skulle bli sjuk skulle hon absolut inte lämna bort hunden eller så. Den skulle vara i trygga händer. Jag hjälper till så gott det går här hemma och kämpar som fan i skoln för att de ska tycka jag förtjänar en hund. Men ändå kommer de med sina kommentarer om hur för "korkad" eller för "lat" jag är.. Tack igen för tipsen :)!!

jultor
0

Jag är 15 och fick min första egna hund för några månader sen och det jag gjorde var att ta min mammas hund och gå på hundträffar, kurser och ville hellre sköta han som min egen och det fick jag göra ett tag. Så efter ett tag gått och min mamma ville börja träna och eventuellt tävla i nosework och rally så kände jag att jag ville ha något eget att jobba med så sa det till henne. Det vart mycket prat om det för morsan var osäker om jag skulle klara det men fick bara se till att visa att jag verkligen är intresserad och jag ska gå på ett gymnasium där det finns en hundlinje så hon hänger med mig senare i livet också! Så mitt tips till dig är att träna någon av dina nuvarande hundar och visa att det verkligen är ditt intresse och att du vill ha något eget att jobba och utvecklas med. Även visa att du är ansvarstagande 🙂

jenmjao
0

Mycket sker på 10år, och en hund ska man räkna lever i minst 10år.. Det kanske finns en anledning till att du inte fått egen hund som du själv inte vet om? Skulle inte din familj kunna skaffa en hund som ni kommer överens om eftersom jag förstått det så har ni hund?

Hildgrim
0

Du är ju i en väldigt osäker period i livet just nu. Kanske det är därför dina föräldrar inte vill att du ska skaffa en egen hund? Du kanske har tid idag men om två år har du kanske flyttat hemifrån (kanske även långt hemifrån så du inte kan ta hjälp av din familj för hundpassning) och ska jobba eller plugga heltid och då är det inte speciellt lätt med hund längre.

Hur som helst om två år är du myndig och göra precis som du vill. :)

[Kaoskaos]
1

Jag förstår det frustration men en liten hund kan faktiskt lika mkt som en stor ;) vi hade en Chihuahua på agilitykurs som jag höll och han var grym! Så visa dina föräldrar ditt intresse träna med familjens hundar gå kurser osv för att verkligen visa

Cahira
1

Det ENDA du kan göra är att be dom skriva en lista för alla varför det är ett nej och hitta svar och lösningar på alla deras nej. Annars är det bara att vänta tills du kan köpa egen. 

Och de raser ni har kan man göra saker med också. :) Och att ha egen hund hemma är inte alltid bäst, man får inte sina egna regler som man vill för det blir samma vanor som föräldrarnas hundar så det är faktiskt bättre för dig att vänta även om vänta är så tråkigt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

HelstAnonym
1

Trodde inte så här många skulle svara! Tack så hemskt mycket :D!

Har pratat med mina föräldrar rejält nu. Jag kan få en hund, men bara ifall det är en Chihuahua. Jag håller med er om att små hundar kan ge precis lika mycket som en stor, men min dröm har alltid varit att ha en egen stor hund, jag gillar "rejäla" tag osv om ni förstår vad jag menar. Jag förklara för min mamma att jag skulle kunna tänka mig en liten hund fast då liiite större än en Chihuahua, som en Jack Russel eller mops osv. Men min mamma anser att man inte ska blanda raser? Jag förstår faktiskt inte vad hon menar, det är ju klart att man kan ha olika hundraser. Vi har ju haft både Russiky Toy, Chihuahua, Boxer och Pitbull tillsammans utan problem.

Jag vet att allt är osäkert just nu. Mitt drömjobb är att bli veterinär(Jag ska jobba som djurskötare medan jag pluggar) och skulle gärna vilja ta med min hund till jobbet och gå ut med på rasterna osv. Men man ska aldrig ta något förgivet och det är ju inte ens säkert att jag får ett jobb.

Jag måste fundera på hur jag ska göra 🤔

Tanjis
3

Förlåt men jag blir bara förbannad, då låter så bortskämd. När jag bodde hemma så var jag så glad för den endaste hunden vi hade och höll inte. Det är väl självklart att man ska hjälpas åt som en familj med de hundarna som finns. Varför går det inte att aktivera din mammas hundar, man behöver inte en rottis för att köra agility, går alldeles utmärkt med små hundar med. Om man inte har råd med vet kostnad så har man inte heller råd med hund.  Jag såg det aldrig som att jag hjälpte min mamma med mammas hund utan att jag hjälpte till med vår familjehund.

Cahira
0

Jag hade inte ens en familjehund, min hund var första hunden i huset alls och jag fick vänta tills jag skulle fylla 18. Om du får Chihuahua eller inget alls måste du känna om det är rätt ras för dig annars får du vänta. Det är inte rätt mot hunden att skaffa fel ras och vara missnöjd i 15 år. 

Vad vill du göra med hunden? Det har jag missat?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

poodlelicious
3

Om dina föräldrar kallar dig för lat och korkad så är inte hundfrågan det stora problemet. Usch så elakt. Beklagar verkligen att de beter sig så. Förstår att du vill ha egen hund.

poodlelicious
0

Om dina föräldrar kallar dig för lat och korkad så är inte hundfrågan det stora problemet. Usch så elakt. Beklagar verkligen att de beter sig så. Förstår att du vill ha egen hund.

[Kaoskaos]
1

Fast med tanke på hur mycket aktivering och agility du vill köra hade jag absolut avråder dig från mops med tanke på deras problematik med andningen !