Annons:
Etikettövrigt
Läst 5071 ggr
Fridaaaa
2015-06-05 18:48

Svalkningstips

Lillan har redan börjat tycka att det är jobbigt med värme. Haft minst 20 grader idag och Lillan har gått in ofta men märks att hon vill vara med ute men är för varm.

Fläkt har vi på inne ibland men den ligger hon extremt sällan vid.
Blöta mge & tassar hjälper i princip inte alls på henne
Blöta handduktar tar hon bort.
Kyldyna har jag kollat efter men problem med plats samt kostar en hel del i hennes storlek.
Hon badar inte i pool, slang eller vattenspridare.Lite i sjön men kan inte gå dit många gånger/dag (är en bit att gå).
Kylväst har jag kollat men inte hittat i bra pris eller ens i hennes storlek (hurttas mått kan jag inte gå efter, aldrig stämt på mina hundar).
Hon får "is"mat ibland, men inte så bra för magen dagligen eller ofta.

Vad mer kan man göra? Vill allra helst inte raka henne eftersom pälsens naturliga skydd försvinner annars.

Alla andra år har hon mest varit inne (hennes egna val) eller blött med slangen (fastän hon hatar det) Men hon har börjat få hotspot lätt om hon är blöt mycket & ofta :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
VildaVittra
2015-06-05 19:00
#1

Det är rakning som gäller, speciellt eftersom det motverkar hotspots. Så fram med trimmern så kommer hon bli som en valp igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
wingren
2015-06-05 19:51
#9

TS. Köp en kyldyna. Jag har sett dig gnälla i många trådar på olika forum om att "har man inte råd ska man inte ha hund". Och ja, det tar lång tid att raka en hund. Första gången jag gjorde det på min tog det 5 h om man räknar bort pauserna. Började kl 9 på morgonen o var klar på kvällen, tycker du det är dör jobbigt får du låta någon annan göra det men antar att du prioriterar bort det som med kyldynan.

Denna kommentar har tagits bort.
Cahira
2015-06-05 19:51
#11

Vad gäller klippa pälsen så är det underullen som tar över så om du har en bra furminator så kommer täckhåren få plats att komma fram igen så pälsen inte blir som läskpapper.

Så rekommenderar jag som vanligt espree fällschampo. Jag lovar, pälsen kommer andas MYCKET bättre med en svalkad hud! Schampot sedan furminator eller mars coat king!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-05 19:52
#12

Testa fällschampot INNAN du rakar. Tro mig! Apache är varm lätt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-05 19:53
#13

Och hårfälla i badkaret/duschen.. *viktigt*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Fridaaaa
2015-06-05 19:57
#14

#11 Furminator kör jag på flera gånger i veckan nu när hon fäller 👍

#9 Kyldyna i hennes storlek kostar över 500 kr och det har jag inte råd med just nu.
Bara för att man inte har råd att lägga 600-700 kr en viss månad betyder det inte att man inte har råd att ha hund.  Kan finnas många anledningar till varför det inte finns pengar till dyra saker viss månad.
Har inte skrivit någonting om tiden. Så vet inte varför du drog upp det. Skrev klart och tydligt högre upp att jag tror inte att maskinen skulle klara det inte med hennes tjocka päls. Och kan inte lämna henne till hundfrisör/låta en total främling göra det, hon är för osäker för det och skulle inte acceptera det så pass lång tid som det tar. Klarar maskinen det är det en sak, men gör den inte det, så ja då blir det inte så lätt 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-06-05 19:58
#15

#13 Vad är en hårfålla?
Se om jag får tag på fällschampoot, för vår djuraffär har inte det märket 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mysisa
2015-06-05 20:25
#16

500 tyckte jag lät billigt, ok om det kostade 5000… Men då antar jag att en ordentlig hundtrim er är för dyr också, även min nästa lösning Sätt upp ett partytält i en lummig del av trädgården, partytältet är enbart till för att ge skugga så inte massa helstängda väggar,men väggar är att föredra då tanken också var att sätta in en fläkt där. Fast då börjar vi närma oss 5000 kronors lösningar då du behöver ett bra partytält,en bra fläkt, en förlängssladd och faktiskt allra Hellsten kyldyna där inne

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
2015-06-05 20:30
#17

#16 Plus frakt. Ja billigt för vissa men inte för andra. Mindre pengar denna månaden så finns inte 500 kr över till det om jag inte tar från mer nödvändigt dvs veterinärkassan och känns inte OK att göra det om något händer.
Ja de ligger betydligt högre i pris. Ska dock testa så gott det går med den vi har. Inget fel på den men hon har så tjock päls, så är om man får nere det med den att den orkar hela henne om man säger så.

Skugga finns det i trädgården redan. 
Fläkt har vi inomhus men den bryr hon sig inte om. Hon ligger nästan aldrig i samma rum som den (annat än nattetid men då har hon inget val).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2015-06-05 20:32
#18

Kolla runt på nätet, främst youtube. Jag har för mig att jag såg flera klipp förra sommaren om hur man billigt kan tillverka egna kyldynor.

Och jag hittar ingenstans om du fick svar, men att raka bröstkorg och mage kan hjälpa en hel del. Om det räcker för just din hund kan jag däremot inte svara på.

Fridaaaa
2015-06-05 20:36
#19

#18 Sökte på youtube men kom inte upp något.  Dock bara på svenska, vet inte vad det heter på engelska.  Hittade inte när jag google heller, kom bara upp butiker som tillverkar kyldynor :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kallaterrier
2015-06-05 20:42
#20

#19 Kylklampar i plastpåse i en dyna eller filt som man syr ihop med knäppning så man kan byta kylklampar?

Annons:
Fridaaaa
2015-06-05 20:43
#21

#20 Blir inte det väldigt hårt att ligga på?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kallaterrier
2015-06-05 20:45
#22

#21 Inte om du har en mjuk dyna eller fluffig filt, kanske dubbla lager? Lite får du testa själv :)

Fridaaaa
2015-06-05 20:47
#23

#22 Frågan är hur jag skulle sy ihop det, ingen symaskin 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2015-06-05 20:48
#24

#19 Jag har för mig ett ett sätt var att ta sån där skyddsplast som byggarbetare använder. Vik på mitten, ta ett strykjärn och smält ihop de öppna sidorna. Lämna ett litet hål stort nog att få in en vattenslang. Fyll med vatten och stäng hålet med silvertejp.

Det var visserligen ett tips för att göra en leksak för barn att hoppa på, men borde väl funka för hund att ligga på också? Sen bara byta med nytt kallt vatten vid behov, bör ju hålla sig kallt ganska länge om den ligger i skugga, kanske med en filt över.

Kallaterrier
2015-06-05 20:51
#25

#23 Nål och tråd? Kör med enkla kaststygn över kanterna och använd en stark tråd, björntråd typ och en rejäl nål.

Du kan ju köra med kylklampar och plastpåse och lägga det under hundens vanliga bädd eller filtar om du tycker att det är för mycket jobb.

Fridaaaa
2015-06-05 21:01
#26

#25 Hon har en stor biabädd men ligger sällan i den dagtid.  Skulle gå åt väldigt många kylklampar till henne och skulle blå hårt 😕
Haha ja det hade inte hållt från 11 till middag med min kassa stygn haha. 
Se om svärmor har tillräckligt tjock nål för tjocka material 🙂 Annars får jag kolla i sybutik efter helgen.

#24 Vart kan man köpa sånt skyddsplast? Håller det för 50 kg sankt bernhard tror du? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2015-06-05 21:07
#27

#26 Jag har inte en aning om ifall det håller. Vikten borde ju hålla om du inte fyller i för mycket vatten. Däremot är kanske klor värre, men lägger du en filt över borde det funka.

Finns billig skyddsplast på biltema, men jag har ingen aning om tjockleken på just den plasten. Finns säkert med varierande kvalité. Annars kan du ju prova att ringa runt till lokala målare och se om de slänger sin plast när de är klara med ett jobb, då kanske du kan få av dem.

Annons:
Fridaaaa
2015-06-05 21:09
#28

#27 Kan ju alltid kolla :)
Ja jag får i så fall testa utomhus ifall det inte håller haha och hoppas att hon vill ligga på det med xD Svimmingpool inne annars haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2015-06-05 21:09
#29

Annars har jag fått för mig att hö ska vara svalkande.. men kan ha fel. Men stämmer det kan du ju göra en hö-madrass genom att fylla ett gammalt påslakan med hö.

Fridaaaa
2015-06-05 21:10
#30

#29 Hö hade de i hundkojan när hon var i hundgård hos svärmor men de rafsade alltid ut det när det var varmt :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2015-06-05 21:26
#31

Ah, då kanske jag hade fel i att det var svalkande. =)

Fridaaaa
2015-06-05 21:29
#32

#31 Ja de tyckte nog inte att det var det hehe.
Hö tror inte jag är så svalkande,är inte det för kaniner i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

yeahsica
2015-06-05 22:00
#33

Du kan inte köpa en mindre kyldyna som är billigare då? Den kanske kan svalka litegrann i alla fall. Den här t.ex. i 50x40 cm kostar 199 kr (här finns recensioner att läsa om den). Annars kanske lägga in en, blöt eller torr, handduk i frysen ett tag så att den blir kall och använda den som "täcke" eller dyna?

Cahira
2015-06-05 22:01
#34

Här köper jag mitt. Amazon är säker sida. http://www.amazon.com/Espree-Classic-Renewal-Shampoo-20-Ounce/dp/B004ZEJO8Q/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1433534221&sr=8-1&keywords=espree+shedding+shampoo

Häll vatten i en 1.5 L flaska och squirta i lite schampo och skaka om så du blandar ut minst 1:32 tror jag det är. Men blanda ut rejält, det räcker långt och blir lättare att skölja då eftersom det är högkoncentrat. 

Hårfälla kan du googla "hårfälla avlopp" så ser du massa butiker. Minns inte vart jag köpte min nämligen. Den fångar håret i avloppet så kanske ikea m.m. har såna. :) så hårfångare helt enkelt! Sparar avloppsrengöring. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Fridaaaa
2015-06-05 22:02
#35

#33 Sån liten skulle inte göra så mycket för henne dessvärre.
Vet inte om jag får plats med så stor handduk i frysen men kan alltid testa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-06-05 22:07
#36

#34 Amazon tar dessvärre lång tid för att komma hit och tar inte faktura. Men ska kolla efter schampoot imorgon på andra sidor 👍

Ska kolla upp det, vet inte om det är sån i duschen eller inte. Kan vara sån förresten, sambon brukar tömma ibland eller det är inte sån? 🙂 (ska googla sen men sitter vid mobilen så lite segt)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-06-05 22:12
#37

#36 pälsvård iFokus har tonvis med länkar på djuraffärer så kika där vet jag! :) 

dom ser lite olika ut ibland men ha dom finns för diskhon, duschen, badkaret och avloppet. Men troligen kan det vara sån :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-06-05 22:18
#38

#37 Tack för tipset, ska kolla in där 👍
Ja det låter som en sån 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-06-05 22:21
#39

#38 Hoppas du hittar för det fällschampot gör rena rama underverk, jag lovar pälsen RAMLAR av när man schamponerar, sköljer, blåser och borstar! 

Denna video ljuger inte! Är underbar på Digger och Apache! 😍 Fast jag använder inte båda, bara ena. Finns både shampoo och solution/balsam och det räcker med schampot. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-06-05 22:25
#40

#39 Tack! Värt ett försök 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Endless21]
2015-06-06 02:55
#42

Jag hade iallafall köpt en bättre klippmaskin och klippt ner hela hunden. Lätt som en plätt :-) varför göra allt så invecklat?

Cahira
2015-06-06 02:57
#43

#40 Lycka till! Det är ett mirakelschampo. Vissa är känsliga mot esprees parfym men blanda ut det rejält så luktar det inte mer än lagom tycker jag. :) Det är lite kostsamt men eftersom man blandar ut så räcker det jättelänge. Gnugga där det samlas värst päls - skuldrorna, låren, halsen och så vidare och jobba in den. Borsta både innan och efter. Händerna kommer bli jääääääättehåriga. Diggers fällning räcker 1 dag med det schampot typ. Nåja 1 vecka iallafall. Apache fäller året om och är svår att bada men det är helt otroligt vad det är ett måste i mitt hem. :D Älskar ingredienserna med! Jojobaolja och vitaminer och aloe vera och så vidare. Tar hand om huden hunden blir verkligen ren. 😍 *frälst*

Jag har flera olika typer och vill ha ännu fler. Fast har tänkt testa pure paws och #1 systems också för sajtvärdskaps skull. :P *OT*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-06-06 08:27
#44

#43 nyligen köpt en och ännu bättre (vår är inte dålig) kostar alldeles för mycket. Känns onödigt för användning kanske 3-4 ggr/år. Då kan jag likaväl köpa kyldyna som kan användas dagligen och året om ;) Men ska testa det schampoot i förstahand :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
2015-06-06 15:35
#45

Har rensat tråden nu på trådskaparens begäran. Har alltså tagit bort inlägg som Ts inte känner har med trådens ämne att göra.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

yeahsica
2015-06-06 21:55
#46

Snubblade över den här guiden för hur man gör en egen kyldyna. Inget jag själv skulle våga mig på, men tänkte tipsa i alla fall 😃

Fridaaaa
2015-06-06 22:13
#47

#46 Tack! Men den ska frysas och så pass stor frys har inte jag 😛 Och inte mycket tålamod heller xD Men bra tips 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-06-06 22:41
#48

#44 Den ni har är bättre än ingen alls så det gör nog inget. :) Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Fridaaaa
2015-06-07 08:11
#49

#48 Ja visst är det så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-06-07 15:54
#50

Du borde lägga upp fällbilden jag såg på fb igår, helt underbar! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-06-07 16:04
#51

#50  Kolla tråden "min matte påstår" 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-06-07 17:01
#52

#51 Såg nu! 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-06-12 08:42
#53

Testat schampoot och jisses vad med mer hår jag fick bort xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-06-13 06:23
#54

Eller hur!! Helt fantastiskt bra!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: