Hund i taxi
Jag bokade en taxi och när taxin kom fram ville chauffören att jag skulle sätta min valp i bagageluckan. Jag ville absolut inte ha en sex månaders valp som inte är ensamhetstränad i en mörk backlucka, i vilken han förmodligen skulle famla runt och göra illa sig. Chauffören sade till mig att det är lag på det och bolaget sade att chauffören gjorde rätt. Vad är det som gäller egentligen, enligt lag? För jag har tidigare haft min valp i mitt knä när jag har åkt taxi, utan att ha informerat taxibolaget i förväg

Hund i bil räknas enligt lagen som last och måste då vara säkrad antingen sitta fast i hundbälte, bur eller bakom galler/nät i bagageutrymmet. Kan i vissa fall vara tillåtet att ha hunden sittande/liggande på golvet på passagerarsidan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Måste man inte informera när man beställer taxi att man avser att resa med hund? Jag tänker på alla allergiker t.ex.
/Maria

#2 Jo det bör man också göra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Där ser man. Jag hade ingen aning om det. Vad konstigt att det aldrig har varit något problem för mig innan. Jag antar att man inte måste informera innan, men att det är bra att göra. Men då är det inte heller lagligt att ha en hund lös i bagageluckan, utan någon bur?
Nej, det ar det inte. Som sagt hunden maste vara sakrad, bade for sin egen och din sakerhet. Vid ev. Kollision kan hunden annars flyga framat som en projektil med en kraft manga ggr overstigande sin vikt.
En hund får inte sitta lös i bil oavsett egen bil eller taxi - men den får heller inte sitta i ett vanligt bagage (om det inte är kombi). Man slår liksom inte igen en lucka över skallen på en hund…. Har dom kombi med lastgaller så får hunden sitta där om du inte har egen liten bur med.
Man ska dock alltid uppge vid beställning om man har hund, då även taxi behöver få välja vilka bilar dom vill använda med tanke på allergier osv.
Hunden får vara lös i bakluckan om det finns lastgaller. Hunden räknas som last och den måste säkras så att den inte kan skada människor i bilen vid en kollision/olycka. Jag vet inte om det gäller hund under 5 kg dock.
Galler givetvis samma sak for en liten hund. Tyvarr hander alltfor manga olyckor, dar hundar fatt vara losa i bilen, legat i nagons kna, framfor passagerarsatet eller liknande. Vid krock I dor de direkt ofta.
När det gäller en så liten hund kan man då inte ha den i en kattbur t.ex.
Jag har åkt taxi med katt i bur och då har jag talat om vid bokningen att jag har en kattbur med.
/Maria
Hur hårt den lagen följs vet jag inte, vi har flertalet gånger passerat polisen, inte bara i farten utan även så man märker att dom kollar in ens bil nära, med hunden sittande i knät, för det mesta (99% av gångerna) sitter han bak i bagaget i en krocktestad bur, men har åkt med han i knät då vi kört en annan bil eller åkt med någon.
Har aldrig varit med om att taxichaufförer velat ha han i bagaget heller, å tror aldrig vi nämnt att vi haft med han för den delen, men vi kan ju oxå haft tur.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Alltså, lagen om att hunden ska säkrad beror inte på att det på ngt sätt är säkrare för hunden utan endast om att det är säkrare för passagerare och andra människor. Hunden räknas som last och kan skada människor genom att komma farande på en passagerare eller ut genom bilen och på någon annan. Dessutom kan den fara fram och orsaka en allvarlig olycka vid en hastig inbromsning eller liknande. Hunden skadar sig i en sele eller i en bur eller bakom ett lastgaller oavsett. En krocksäker bur kan däremot skydda hunden från att klämmas ihjäl tex, så visst skydd ger den såklart. Men lagen bryr sig inte om hundens säkerhet, enbart människornas.
Naturligtvis ar det sakrare for bade hund och manniskor i bilen att hunden transporteras sakrad och inte riskerar att flyga ivag vid ev. olycka. Liksom for manniskor som ska anvanda sakerhetsbalte.
Vi har ju en djurskyddslag, som reglerar hur våra hundar ska skötas:
Har en vän som hade för sig att hon hört att man numera inte bara kan få böter utan även en prick på körkortet om man kör med hund utan bältes-sele, bur eller galler. Vet inte hur det är med det. Oavsett skulle jag inte vilja åka bil med en hund lös i bilen för om det skulle hända en olycka så vill jag varken ha en människa eller hund farande genom framrutan eller i nacken.
Vilken typ av baklucka var det? Det låter som om det är ett vanligt bagage och ej kombibagage och då är det ju absurt!!! Inte ska en hund behöva sitt där instängd, utan fönster eller kontakt med sin ägare! Mer förståeligt om det var en kombi dock.