Ensamhetsträning
Har en valp på 10 veckor och har precis börjat ensamhetsträna henne. När hon gått och lagt sig i hallen för att vila har jag gått ut. Hon ser mig gå men gör inget. Jag har en babyvakt igång så jag kan höra om hon gnäller men hon somnat och när jag kommer tillbaka efter några minuter sover hon. Dock går det inte lika bra alla gånger. Även om jag tycker att hon verkar trött och hon inte bryr sig nämnvärt när jag går så kan hon bli väldigt gnällig och skällig. Då går jag tillbaka så fort det är en tyst sekund. Det jag funderar på är varför det går bra vissa gånger och andra inte? Har det liksom bara varit enorm tur de gånger hon inte brytt sig och somnat? Kan jag ens räkna de gångerna som framsteg? Har hon ens förstått att hon blivit lämnad?
Du tränar inte… Du testar. Börja med att träna på att vara i andra rum och stänga henne ut med kompostgaller.
Hur menar du att jag inte tränar? Jag provade med kompostgaller men då blev hon helt galen. Känns som att hon tyckte att det var värre att se mig och inte få komma till mig än att inte se mig alls.
Om hon inte klarar av att inte få vara med dig när du är hemma så är hon knappast mogen att vara hemma själv. Klart att hon inte reagerar när hon sover.
Att bara gå ut är inte ensamhetsträning. Det är ett test på om hunden klarar att vara ensam. Så ser jag på det.
Fast hon sover ju inte när jag går som jag skrev ovan. Och hon kan visst vara utan mig i hemmet. Hon går gärna ut själv i trädgården om jag är inne och vice versa. Vad anser du vara ensamhetsträning då om det inte är att lämna hunden ensam?
Min hund kunde inte vara själv tills jag fick tipset att träna henne att vara i ett annat rum med kompost galler , första två veckorna låg hon vid gallret men sen gick det fort ! Att hon gnäller vissa gånger beror nog på hur pass trött valpen är !
Flera gånger om dagen går jag ner i källaren och stänger dörren bakom mig. Det accepterar hon och gnäller inte något. Dock är jag inte borta mer än 30 sekunder. Varför är det så viktigt att hon ska se mig bakom ett galler? Hon verkar ju tycka att det är värre än att inte se mig? Tänker att det ju ändå blir så sen, när man ska lämna på riktigt. Då ser hon mig ju inte bakom nåt galler.
Att kunna se dig men inte röra dig är en ganska stor del i ensamträningen :) Har en 12v valp här hemma och ska vi se tillexempel laga mat så stänger vi av med ett kompostgaller till köket, springer mycket in och ut genom dörren, tar på oss jacka utan att gå ut osv :) Nu har jag en väldigt lugn valp som oavsett vad jag gör går och lägger sig med några ynka pip som protest men som sagt, att kunna se men inte röra gör en stor del i träningen :)
Vi gjorde så att vi passade på när valpen ändå var trött, visade den till platsen under hallbänken, gav en godis och gick ut, första gången bara 30 sekunder kanske och in igen INNAN valpen hann gå upp i varv och klappade om, lugnt och fint för att långsamt utöka tiden och såg till att gå så långt ifrån dörren att vår doft försvann. Tillbringade rätt mycket tid med en bok i förrådet där ett tag för att kunna vara så nära att jag hörde henne även om jag inte var hemma.
Man KAN säkert använda kompostgaller, men man måste inte, olika hundar kräver olika metoder, det finns inte EN sanning som gäller för alla.
Skapa dig en rutin för att lämna hunden ensam. Jag börjar redan från dag ett, rastar, ger valpen frukost, lämnar den (med vuxen hund). Varje dag ser rutinen likadan ut, det är bara tiden i ensamhet som förlängs succesivt. För mig och mina hundar fungerar det bra, de lär sig väldigt snabbt våra rutiner och det gör att det i förlängningen aldrig blir problematiskt att lämna hunden för att t.ex gå till jobbet. Vår rutin ser idag ut på samma sätt trots att hunden är tre år. Uppstigning, rastning, frukost, jag åker till jobbet och hon lägger sig på soffan och sover vidare.
#9 Inga kompostgaller? ;)
#10 Aldrig i livet, haha.
Tack för trevliga svar! :-) Jag tror att jag fortsätter på ungefär samma sätt. Brukar öppna och stänga ytterdörren, ibland gå ut ett steg, stänga och öppna efter någon sekund. Blanda lite sådär och sen ibland går jag som sagt iväg några minuter, med varierande resultat. Jag har också läst att man ska gå bort en bit för att hunden inte ska känna av att man är precis utanför. Och då känns det ju helt galet med kompostgaller, då både ser och luktar hunden en ju. Men jag är öppen för alla förslag, men vill gärna förstå anledningen till att det är viktigt att hunden kan se men inte röra. För mig känns det elakare på nåt sätt. Syns jag inte så är jag borta och kan inte komma till hunden. Men om jag syns känns det lite som ett hån…"haha, här är jag men jag tänker minsann inte komma till dig". Jag tänker säkert helt galet…
#12 Jag ser det som en sorts passivitet träning typ, jag vill kanske kunna binda honom under ett träd med skugga fastän jag befinner mig i solen eller liknande senare så därför tycker jag "se men inte röra" är bra :) Finns ju säkert 100 olika sätt att träna på och mitt sätt kan ju vara helt fel för din hund ^^,
Det finns ju hur många sätt som helst att ensamträna, de finns ju inget rätt eller fel, bara olika metoder som funkar för olika hundar, det med kompostgaller funkade verkligen inte för min hund, han blev panik slagen så fort han såg mig men inte fick röra.
Jag stängde mycket dörrar efter mig så han inte kunde följa med, att göra ensamheten sen till rutin gör det hela mycket lättare, att lämna den ensam i ett rum en stund samma tid, varje dag kan göra allt mycket enklare om man inte vill använda kompostgaller metoden, min hund är tvungen att vara ensam i sovrummet annars åkallar han tornadons stora krafter och drar igenom lägenheten.
Så han fick vara ensam en timme varje morgon medans jag åt frukost, gnällde han så sa jag till han att gå och lägga sig, för oss gick de inte att ignorera för han gnällde hela timmen ut, han slutade efter jag sagt till han att lägga sig, sen kunde vi utöka tiden.
Som sakt det finns 100 sätt men det ända som funkade för min hund var kompost galler ! Hon är en omplacering som vägrade lämna mig en meter och har testat massvis med saker innan :)