Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 7247 ggr
[emmaomajken]
0

Mjölktänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När tappar vanligtvis valpar sina mjölktänder? Min tzu som snart är 7 mån har inte tappat sina än. Hon har dubbel uppsättning i underkäken. Jag har hört att om en shih tzu inte tappat mjölktänderna vid 7 månader ska man dra dom hos veterinär. Stämmer det? Kan lägga till att hon inte fått in alla mjölktänder förrän hon var ca 3 mån gammal.

[tk1971]
0

Du får nog besöka veterinären. De där måste bort.

[[Boris Sager]]
1

Ger du henne tuggben, sa brukar framtanderna tappas av sig sjalva. Det, som brukar vara problem med ar huggtanderna, en pa vardera sida uppe och nere. Fram tanderna, incisiverna forlorar valparna vanligen vid 4-5 man aldern, caninerna vid 7 man och molarerna, kind tanderna v. 8 man. aldern.

LisaF
1

Min dvärgschnauzer har tappat alla sina och han är snart 7 månader. Tror alla var borta i samband med att han blev 6 månader. 2 av de nedre "huggtänderna" fick vi hjälpa honom med då de nya tänderna hade kommit upp så det var på väg att bli för trångt och i och med det ett dyrt veterinärbesök. Vi kände att en av dem var lite lös så vi hjälpte till genom att rucka lite på dem båda emellanåt och det gick kanonbra.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

isblixt
1

Det kan störa det permanenta bettet om mjölktänderna är kvar samtidigt som vuxentänderna kommer ut så det är nog en bra idé att kolla upp det. :)

[emmaomajken]
1

Tack för svaren,jag kontaktade veterinär och han sa att dom ska tas bort. Kommer min lilla vovve bli sig själv igen när hon vaknar? ♡

[emmaomajken]
0

Efter en operation menar jag

[[Boris Sager]]
1

Jag har en kansla av att veterinarer sager att mjolktander ska tas bort. Det stammer ju, men det ar inte alltid nodvandigt att det behovs via veterinarklinik. Atminstone inte alla mjolktanderna. Ocksa tycker jag att du kan vanta ngn manad och ge valpen tuggben under tiden.

[emmaomajken]
1

Det är jättevanligt att shih tzuer aldrig tappar sina mjölktänder och måste dras hos vet. Veterinären jag pratade med kunde direkt konstatera att hennes 4 hörntänder och några framtänder i underkäken behöver dras

[emmaomajken]
0

#7 jag ska vänta ett litet tag till :) hon äter hårda tuggben varje dag. Jag har sett att hon tappat 2 tänder i alla fall men det var över en månad sen nu och då var dom lösa innan. Dom mjölkisarna hon har nu är inte lösa

[[Boris Sager]]
1

Nej, jag har inte Shih-tzu utan York och Lhasa, men vet att en tand, som satt jattehart en dag plotsligt var helt los nasta. Sager inte detta av annan anledning an att du inte ska behova betala I onodan. Daremot maste troligen canin tanderna, huggtanderna dras. Och ja, om man vantar for lange, nar valpen blivit over aret, kan det orsaka bettfel.

[Wraith]
0

Risken med att låta valptänder sitta kvar när de permanenta tänderna kommer är att de kan bli snea/skadade.

Men även om tänderna sitter som sten, så kan det gå fort; dvs en dag är de borta.

En bedömningsgrej helt enkelt. Det bästa är ju om de kan lossna på egen hand.

isblixt
0

När vår hund inte tappade sina huggtänder så bokade vi tid för operation några veckor framöver och valde fram tills dess att kampa mycket med henne. Hon drog och drog och alla de tänder som skulle dras ut var en dag borta. :) Så vi bokade såklart av operationen och sparade några tusenlappar. Nu blev hennes bett trångt ändå men jag misstänker att det inte har med dessa tänder att göra.

[emmaomajken]
0

#12 kampar med henne mycket, till och men håller henne i luften med leksaken i munnen, men dom tänderna sitter som berget. Men jag hoppas att de kommer ut naturligt så vi slipper kostnaden! Han sa att det förmodligen går på 4 000 kr. Inte hela världen men kan man spara dom så gör man ju det

Dexterr
0

Vilken försäkring har du? Om du har agria och valpen är försäkrad där innan 4 månader så täcker agria det :)

[emmaomajken]
0

Jag har If… men jag har pratat med vet nu och frågat om man kan ta det på avbetalning och det verkar som man kan det :)