Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1259 ggr
Lexie82
0

Golden - vikt och mat

Nu är jag lite lat, eftersom jag säker kan googla och hitta nån tabell. Men hur mycket bör en vuxen golden äta och väga? Min får torrfoder, så det är det som är intressant.

Ravynsfair
0

Standardvikt: Tik: 25–32 kg Hane: 29,5–34 kg

Hur mycket de bör äta beror ju helt på hur mycket hunden rör sig, vilket foder den äter och hur stor den är. 
Omöjligt att säga sådär på rak ärm helt enkelt :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Fridaaaa
0

Hur mycket hunden ska väga beror på hunden, kolla din hunds hull istället för att gå efter vikter :)

Ang maten beror det på vilken sorts mat, hur aktiv hunden är mm. Så går inte att svara på. Och tabellterna är riktlinjer, sedan får man anpassa efter sin hund

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
0

Ja, att det är riktlinjer vet jag, men jag tänkte på ett ungefär.

Jag gick direkt från att ha en schäfer på 1,5 år, vägde 37kg och åt ca 8-9dl torrfoder för valp till att ha en golden på 2,5 år som bara väger 26kg och knappt äter 4dl torrfoder för vuxen hund. Båda hanar. Så det känns som att golden äter alldeles för lite även om det skiljer i storlek på hundarna.

Jag fick lära mig på schäfer att en hund som ligger bra i vikt ska man känna revbenen på, men de ska inte synas. Men hur håller man koll på vikten på en golden? Han skulle ju kunna gå ner tio kilo utan att jag skulle se revbenen genom den pälsen =P

Ravynsfair
0

Det du fick lära dig om revbenen gäller för de flesta hundar :)
Det är en bra riktlinje.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol