Fästingar
Vad använder ni för medel mot fästingar? Vllka för och nackdelar finns med dom olikabehandlingarna?
Har ett örthalsband på Lillan (vill inte ha halsband egentligen men inget val) fungerar på henne.
De små har jag inte hittat något vettigt. Kollar igenom dem många gånger/dag och håller dem kortklippta så länge.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har Serresto halsband på min tik vilket jag haft i flera år och är jätte nöjd med
Codeavalone.blogg.se
Mina föräldrars hundar har bärnstenshalsband som ger statisk elektricitet i pälsen som fästingarna inte gillar. Funkar inte 100% men de har bra mycket färre fästingar nu än vad de hade när de inte hade nått alls.
Bra är ju att det är 100% ofarligt + halsbanden kan användas länge. Nackdel är ju att om pälsen är blöt funkar inte statisk elektricitet och hundar gillar ofta att bada utomhus.
Jag kokar en burk timjan med en citron i en liter vatten i tio minuter. Silar av timjan och häller upp på sprayflaska.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Bravecto - chansar inte då vi har mycket fästing och mycket smittad sådan. inga biverkningar alls än så länge (dom fick i mitten av april)
Ja, det känns som att välja mellan pest/kolera, fästing/fästingmedel Nu har jag plockat två stycken på min lilla nerklippta höna. Valpen är så långhårig att jag varken ser eller känner några kryp. Han ska ställas ut så klippning är inget alternativ #4 om timjan och citron funkar är det ju toppen, på något vis känns det lite för bra för att vara sant… :) Bravecto hoppas jag på ska vara ett bra medel, nästa år vågar jag prova Det jag är orolig för är att det är väldigt starkt medel om det håller så länge i kroppen och att det kan döda insekter Frontline har jag haft tidigare, vet inte hur pass giftigt det är, om det är värre än annat
#6 - Bravecto är giftigt för fästingar, inte för hundar.
Trots allt så känns ändå Bravecto på något sätt "mildare" än andra fästingmedel, trots att det är så effektivt. Jag känner till hundar som reagerar starkt på Frontline t ex som anses ha varit det mildaste, men som klarar Bravecto utan problem.
Vi har testat det mesta i fästingmedelväg som har en bevisat effekt på fästingarna. Det enda som fungerat bra OCH inte haft någon biverkning som klåda är Bravecto som vi kör på för andra säsongen nu. Fästingsjukdomarnas konsekvenser är bra mycket vanligare än fästingmedlens biverkningar så för oss som bor i ett riktigt fästingtätt område är det inget svårt val.
Bravecto får det bli då, nästa år, då är valpen fullvuxen också och medlet ordentligt utprovat.
Jag gav min valp Bravecto när han var 14 veckor och vägde 2 kilo. Han är blandning mellan Chihuahua och Yorkie. Fick inte tillstymmelse till biverkningar. Varken dålig i magen eller annat. Har sedan dess bara hittat en död fästing på honom. En väninna gav sina Cairnvalpar Bravecto när de var 8 veckor utan biverkningar. Lycka till! :-)
Frontline. Motivation? Tillräckligt effektiv på just min hund, men inte gift av det värsta slaget.
Timjan och citron är väl som de flesta huskurer, funkar för en del, andra inte. Har iallafall tagit betydligt mindre fästingar på mammas hund med det. Från tio krypandes efter varje promenad till en ibland kanske. Men han har tjock päls med underull, kanske inte funkar lika bra på korta pälsar? Det positiva är att det är helt giftfritt och med det före promenad och genomgång av hund efter kan man lyckas stoppa mycket fästingar! Det negativa är ju att det inte är 100% effektivt och sköljs av vid bad. Min valp är för liten för bravecto än, men det verkar annars vara det säkraste och mildaste efter en googling. Vet inte om jag vågar när hon blir större, får se hur det går för folk. Skulle aldrig sätta på scalibor eller frontline och liknande, då många hundar fått stora sår av båda, samt i vissa fall stor synlig påverkan på hälsan som trötthet, balansproblem och andra förgiftningssymptom.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Finns inget som är 100% säkert/effektivt :)
#12 Klokt att skippa scalibor och dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bravecto på båda mina. Haft i drygt tre veckor och endast EN fästing på den ena hunden. Vi går dagligen i skog och hundarna vistas mycket i högt gräs.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se