Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1976 ggr
Nova1234
0

Gps

Hur många har en gps sändare på er hund? Jag va och köpte en Trax till valpen, för att vara lite mer på säkra sidan i höst Det jag mest är rädd för är att hunden ska sticka och kanske fastna någonstans. Med gps känns det lite tryggare då vi vet ungefär var han är. Borde inte gps vara vanligt på hundar man inte kan lita på till 100% som får springa lösa i skogen?

Karmatarerskanise
0

Man ska ALDRIG släppa lös en hund i skogen om man inte vet att den håller sig till ägaren och inte sticker!

Kallaterrier
0

Förhoppningsvis är det inte så många som släpper hundar som inte är viltrena eller sticker på andra retningar. Det är nog därför det inte är så vanligt. Jägare kör ju ofta med gps på sina hundar under jakt.

Nova1234
0

Hur många kan lita på sin hund till 100% i skogen? Självklart ska inkallningen sitta. Det gör det med min tik. Hon håller sig i närheten alltid, kommer alltid när jag ropar Ändå…100% säker det är jag inte. Är du helt säker på att din hund inte sticker, eller får den gå kopplad jämt?

Kallaterrier
0

# Min hund jagar så hon får inte gå lös om det inte är inhägnat. Vi har skogen full av vilt och inte minst vildsvin plus en väg som är trafikerad med mycket tung trafik så för hennes bästa får hon inte vara lös utan i skogen kör vi flexi eller långlina. 

Jag förstår att du inte menade att släppa jycken hejsan svejsan, men jag tror att det är därför som gps:er inte är så vanliga på jyckar tack och lov, för jag är lite rädd för att folk som inte är så noga släpper jyckarna friare än vad det hade gjort annars för de kan ju se var hunden är hela tiden.

Nova1234
0

Att alltid ha min hund kopplad är inget alternativ för mig Mina hundar måste få ha friheten att gå lösa ibland Jag vet att det finns en risk att släppa, (därför gps) men det finns risker i livet överallt.

Kallaterrier
0

#5 Nej, men har man en hund som jagar så kan man inte släppa den hur som, jagar den så hjälper inte gps:en. Skulle den reta upp ett ilsket vildsvin så är det i princip kört. Jag skrev inte att min hund aldrig får vara lös, vi har ställen där hon kan vara lös utan att vara en fara för sig själv och andra. Och tro mig, vi har tränat på detta tills vi var blå och vi fortsätter träna på det, men som det är nu är det inte okej att släppa hunden.

Nova1234
0

#6ja, om ni har vildsvin så förstår jag din oro över att släppa, det hade inte jag gjort heller. Kanske är det så att vissa hundar går inte att ha en fungerande inkallning trots träning, jag vet inte, jag har ingen erfarenhet av det…än.

Kallaterrier
0

#7 Nej, det är ju så, man tänker inte så ofta på det som man själv inte upplevt.