Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1519 ggr
LinaK
0

Bravecto - vad tycker ni?

Ni som har använt bravecto till era hundar i år, hur tycker ni att det varit? Plockat många fästingar? 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
1

Har haft det nu i två veckor på Algot och Sigge och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Har plockat EN enda liten på Algot och på Sigge har jag inte hittat någon ännu. Vi går i skogen varje dag och hundarna går i högt gräs ofta men ändå har de inga, innan så plockade jag flera per dag på båda hundarna.

Så jag är mycket nöjd, dessutom helt utan biverkningar på mina 👍

Kallaterrier
0

Vi började med bravecto redan i fjor och är nöjda. Den enda nackdelen är att hunden fortfarande får fästingar som biter, men de är små, döda och skrumpna när man hittar dem.

LinaK
0

#2 Bra att du också är nöjd. Ja den fästingen jag hittade var också helt skrumpen och död.

Fransu
2

Vi började säsongen med Scalibor på storpudeln, men han blev riktigt dålig så vi beslutade oss för att testa Bravecto. Vi går mycket i skog och mark och är precis hemkomna från en semestervecka i ett fästingtätt område och vi har plockat en enda liten skrumpen fästing på pudeln. På shih-tzun som också fått Bravecto har vi inte hittat några fästingar alls. Inga biverkningar på någon av hundarna. Hittills är vi supernöjda!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

nadilda
2

Jag är urnöjd! Vår lagotto har inte fått en ändå fästing sen vi gav Bravecto, och blev inte heller det minsta dålig av medlet.

Zvintos
0

Har inte märkt av några biverkningar alls och de har inte ens haft en enda fästing krypandes på sig vad vi kunnat se, trots att de gärna springer runt bland högt gräs och liknande ställen!

Wellcraft
0

Jag är mer än nöjd.
Plockat ca 5 fästingar denna säsong (de började komma fram redan i mars), utan bravecto har jag fått plocka minst 7-10 om dagen, ibland mer.
Inga biverkningar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Oliviahack
0

Jag har endast plockat krypande fästingar, dom gör sig synliga på hennes huvud. Så vad jag vet så har ingen satt sig ännu.

LinaK
0

Vad skönt att så många är nöjda med det! Verkar vara poppis också för det var Slut på flera apotek.

[SaCas]
1

Är nöjd med bravecto sedan vår hund fick det för en vecka sedan (har inte testat något annat fästingmedel att jämföra med). Vår hund är utan biverkningar och har bara plockat en död fästing. Dagarna innan han fick bravecto så plockade jag 25 krypande fästingar efter en promenad och ändå fanns det fästingar kvar som satte sig, galet!

russin
0

Väldigt nöjd. Satte på i mitten/slutet av april och endast några få enstaka yttepyttefästingar har hittats - döda i sängen och så små att jag enbart sett dom pga att hundarna alltid markerar fästingar.

Wenniz
0

Vi har inte hittat EN ENDA fästing på vår Husky som annars är värsta fästingmagneten, så jag är mer en nöjd… dessutom fick hon inga biverkningar vilket är ett stort plus då hon i normalt fall är känslig mot fästingmedel.

• Nederlandse Kooikerhondje -
Maleficum
0

Väldigt nöjd! Labben har haft en död fästing enbart. Powderpuff/pudeln plockar jag minst fem krypande på efter varje promenad (han är ljus och rakad så de syns tydligt) men har bara plockat ett fåtal döda på honom.
Har sett flera på honom som verkar ha krupit ut ur pälsen (helt enkelt varit nere till huden och vänt utan att bita) så tror de känner att nåt inte är som det ska och undviker att sätta sig (min vet sa också att de kan dö av att bara ha krupit runt på huden ett tag (men tar ett tag innan de dör).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

FridaR
1

Första gången jag använder Bravecto och tycker att det är bra. Jag har fått plocka bort två stycken och båda var döda (sett flera stycken krypa dock). Har ju använt halsband innan och då kröp det inte ens några på honom, så det är ju lite skillnad. Tycker dock fortfarande att Bravecto känns mer skonsamt samt att det är smidigare :)

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

mingman
1

Jag är väldigt nöjd också. Det känns ju som medlet är "för bra för att vara sant" men med tanke på alternativen med tiotals fästingar varje dag och risk för sjukdomar så känner jag att det defintivit är värt eventuella små biverkningar.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

russin
1

Jag har ju som sagt inte märkt av en endaste biverkning än och hoppas heller inte att det ska bli några. Ena tiken är tänkt att paras i juli/augusti om damen i fråga kan tänka sig godkänna hanen, men jag känner mig rätt lugn ändå vad gäller Bravecto. Dock kommer jag inte ge någon av hundarna ny dos efter 12 veckor om jag inte ser att det behövs - jag tänker vänta och se hur länge tabletten egentligen räcker. Här kryllar det av fästing, så det brukar märkas rätt fort.

5ara
2

Min fick sin första tablett i mitten av mars och de två sista veckorna fick han ganska mycket fästingar som satte sig (ca 15 st på två veckor varav 5 st i onsdags ). Viktigt att förtydliga är att samtliga var små och döda när jag hittade dem🙂 

Eftersom han innan det inte haft mer än en eller två som satt sig på ca 10 veckor så undrade jag om medlet trots allt har en avstötande effekt så jag gav honom hans andra tablett i torsdags då det gått tolv veckor sedan den första. 

Det är helt fantastiskt för inte en enda fästing har satt sig på honom sedan i lördags och här är det mycket fästingar. Så visst kan man kanske avvakta med att ge nästa tablett eftersom fästingarna ändå verkar dö men jag tycker det är superskönt att de små fulingarna inte ens vill sätta sig på min lilla plutt. Trots att antalet fall av TBE på hundar är mycket få så är det ju ändå skönt att minska den risken eftersom TBE smittar direkt vid bett. Inte som borrelia och anaplasma som tar minst tolv timmar.

Jag vet att medlet inte har någon avstötande effekt enligt bipacksedeln o.s.v. men här verkar det ändå göra skillnad.

Jag är verkligen supernöjd😃

russin
1

#17 - jag upplever samma sak, för mina är fästingmagneter och det är enbart ett fåtal gången jag hittat krypande fästingar på dom🙂