Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4690 ggr
[emmaomajken]
0

Darrar med läppen

Varför darrar min shih tzu med läppen när hon smakar blod? När hon slickar sig nu när hon löper så händer det att hon darrar med läppen samt när hon tappade en mjölktand så hände det igen och skallen vibrerade på henne. Varför gör hon så?

russin
0

Hundar har (precis som många andra djur, inklusive människor - men vi är lite sämre på det) något som kallas vomeronasala organet (eller Jakobssons organ), där dom "smakar" av dofter - främst då feromoner, vilket har betydelse för val av partner osv.

Citerat från en artikel om supersinnen: "Djur kan ”smaka av” luften och känna av subtila dofter som associeras med föda genom att använda doftreceptorerna i sitt så kallade vomero­nasala organ. Det här organet, som finns inne i munnen hos de flesta ryggradsdjur, måste, så att säga, exponeras för luft för att djuren ska känna dofterna. Så när en katt ser ut att ”hånle” lite hotfullt och visar tänderna eller en orm drar tungan ut och in är det för att ”smaka av” luften.

Människan har också ett vomero­nasalt organ, men forskare tror att det för länge sedan förlorat sin funktion."

russin
0

På sidan 7 kan du läsa lite mer om det 🙂 http://stud.epsilon.slu.se/183/1/johansson_p_090516.pdf

[emmaomajken]
0

#1 Tack för informationen, väldigt intressant! :D det förklarar ju saken. Vi hade en hund för några år sedan som gjorde likadant med munnen efter att han luktat där bak på löptikar (som han sedan parade sig med). Då trodde jag att det var för att det var klibbigt (hur äckligt det nu låter :/) Tack för infon!

russin
0

Min ena tik gör ofta så - väldigt ofta nu vid löp när hon "smakar" på både kissfläckar ute och när hon tvättat sig själv.🙂

[emmaomajken]
0

Skönt att höra att det är normalt :)