Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3187 ggr
-Aida-
0

Vårda sjuka djur

http://www.expressen.se/nyheter/sjukskriver-sig--for-att-varda-djur/

Hittade denna artikel, att folk sjukskriver sig för att vårda sina sjuka djur även om de inte är tillåtet.
Har ni gjort det nångång? Eller kan du tänka dig att göra det om du inte har gjort de förut?
Tycker ni det ska vara tillåtet?

Jag har sjukskrivit mig för att vårda min hund när han blev magsjuk, de va ju inte tillåtet men jag gjorde det ändå och sa till dom att det är för att min hund är magsjuk, hade ingen som kunde ta honom heller.
Jag tycker de ska vara tillåtet om djuret behöver vård och tillsyn och inte klarar sig ensam.
Jag kan också se hur detta kan missbrukas, vilket är en nackdel om man ska tillåta detta, men det är just folk som missbrukar systemen som gör de värre för de som är ärliga, men ju längre fram i tiden vi kommer desto mer ser vi våra husdjur som familjemedlemmar, att fler och fler delar denna syn på husdjur.

Nova1234
5

Det som är svårt är ju att veta var man ska dra gränsen Ska man sjukskriva sig för att marsvinet är sjukt också då, eller hamstern? Om människor ska vara hemma och vårda sjuka djur, så blir det stora kostnader för samhället Nej jag tycker inte samhället ska betala för att du har skaffat en hund eller fem hundar eller fyra hästar…. Det är orimligt Om ditt djur är sjukt och du inte kan ta hand om det hemma, då får du själv betala och ha djuret på klinik

[tk1971]
0

Det är fusk. Man sjukskriver sig om man är sjuk. Inte annars.

VildaVittra
4

Nej, jag tycker inte det är rätt att skattebetalarna ska betala för någons hobby. Som djurägare får man se till att spara semesterdagar och kompledigt för sådana situationer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hildgrim
6

#3 Jag tycker inte det är kostnaden problemet ligger. Även om man har sparade semesterdagar eller ekonomi att ta ut obetalda dagar så kanske man inte FÅR ta ledigt med kort varsel pga sjukt djur. 

Jag tycker man borde ha rätt att ta ledigt med kort varsel för att t ex åka in till veterinären. Men man ska såklart inte få någon lön eller ersättning för det.

tlover
1

#4 Fast du har ju ett arbete för att du behövs eller hur?

Jag skulle inte anställa någon förrän det behövs, jag tänker inte betala någon för att rulla tummarna tex. Det kanske inte är möjligt att du tar ledigt på kort varsel pga det som görs på ditt jobb just då, det är ju inte alltid möjligt att hitta folk som kan timvicka på så kort varsel tex.

Se till att ha en plan B, C, D och E för om du själv inte kan ta djuret till veterinären (tex grannen, mamma, pappa, syskon, partner, vän etc)

l'm back

Vickiw
0

Jag sjukskrev mig när min hund hade en hjärnskakning, dock så pluggade jag då så kunde plugga hemifrån och ändå ha koll :) Hade jag haft ett jobb, hade jag förmodligen låtit min farfar passa henne.

Hildgrim
7

#4 Jag kanske har dålig arbetsmoral men om det händer något akut t ex att min hund skulle bli attackerad och illa skadad under morgonpromenaden precis innan jobbet så skulle jag inte gå hem och börja ringa till släkt/vänner eller höra med grannarna om dom kan åka in akut med min hund bara för att jag ska kunna ta mig till jobbet. Jag hade bara tagit mig raka vägen till bilen och kört till veterinären så fort jag kunde. Antagligen hade jag även haft så dålig arbetsmoral att jag inte ens tänkt på att ringa jobbet fören läget var stabilt med min hund.

Det är kanske en sak om hunden drabbats av något som gör att den behöver ständig under en period, då måste man lösa det så att man får hjälp med passning. Men att få åka akut till veterinären tycker iaf jag man ska få göra utan dåligt samvete.

tlover
0

#7 Fast skulle du då sjukanmäla dig? Jag tycker det är skillnad från att tex  komma försent, ta ut semester, byta skift, eller ta ledigt utan lön.

Okej det är inte det optimala men när du väl sitter där hos veterinären kanske du ringer till någon för att fixa resten av dagen och ringer chefen och förklarar varför du är sen.

l'm back

Hildgrim
1

#8  Den enda gången jag behövt stanna hemma pga min hund så har jag kunnat ta ut en semesterdag så jag har hittills gjort rätt för mig . Men nu har jag ett jobb där det inte kör ihop sig om jag skulle behöva vara hemma någon dag eller ett par timmar, har dessutom flex och kan jobba ikapp det vid senare tillfälle. MEN nu är et ju inte alla som har schyssta och förstående arbetsplatser som kan låta personalen komma in ett par timmar senare pga akuta veterinärbesök.

Det ena jag ville ha sagt var att det är fel att sjukanmäla sig för att ta hand om ett sjukt djur. Men att man borde få ha rätten att ta ledigt med kort varsel för saker som veterinärbesök. Det ska såklart inte kosta arbetsgivaren eller samhället något utan bara djurägaren.

Em_
3

Jag håller med Hildgrim. Det är helt fel att fuska men aldrig att jag hade skickat någon av grannarna som knappt hälsar med mina djur till veterinären. Känns inte rimligt att alla djurägare ska någon som ständigt är redo att rycka in. Dessutom är man skyldig att se till att djuret får vård om det blir sjukt. Undrar vilken lag som skulle fått företräde om det blev en tvist?

[Thiah]
0

Jag som knappt kan vara hemma med sjukt barn med kort varsel skulle inte kunna vara det med djur utan att få en varning eller liknande. Blir katterna sjuka så måste vi skaffa någon annan. Tur att makens bror är arbetslös och i så fall kan komma. Att vara sjukskriven pga djuren är enligt mig en lyx samhället inte har råd med.

[Wraith]
3

Alla har inte ett kontaktnät som kan ställa upp för en i ur och skur om dennes djur blir sjuk. Så jag kan faktiskt förstå när folk väljer att sjukskriva sig för att ta hand om sitt djur, tycker jag att det är rätt nej, men jag kan förstå dilemmat. Alla kan inte heller bara ta semester när de känner för det och alla har inte en snäll chef som tillåter annan obetald ledighet. Är alternativet att låta djuret lida? Nej det är emot lagen. Och jag kan anse att det är viktigare att följa denna bit av lagen när det handlar om lidande, än att vara korrekt i tidsrapporteringen. Men det handlar inte bara om att följa lagen, det handlar om att ta hand om någon man älskar.

Enkelt att mena att man ska ha backup planer, men som sagt alla har inte den möjligheten, betyder det då att man inte ska ha djur? Ja säkert så enl. vissa men även om du har en massa backuplaner så kanske dessa slår fel när dagen väl kommer. Grannen kanske jobbar, föräldrarna är bortresta, brorsan är för full från gårdagens fest osv osv.

Så om det verkligen krisar så fine sjukanmäl dig, om det sker ytterst sällan så skadar det knappast en arbetsgivare. Men om man gör det till en vana, eller då man väljer att vara hemma trots fungerande hundvakter eller för att man använder hunden som ursäkt för att själv slippa jobba, ja då prioriterar man fel.

Nu har jag ett sådant bra jobb att jag kan med relativt kort varsel ta ledigt, så det är en STOR trygghet. Men jag hade aldrig missbrukat denna möjlighet.

Hittills har jag inte behövs sjukskriva mig pga sjuka djur, men jag reserverar mig för den dagen OM jag har ett sådant jobb där annan plötslig ledighet inte är möjlig. Jag hoppas dock att den aldrig kommer.

Men jag kan faktiskt erkänna att jag skulle jobbvägra om mitt djur blev akut sjuk och jag måste åka in akut och om chefen har noll empati och vill att jag ska komma in oavsett, djur kan ligga och lida anser denna. Sen tar jag konsekvensen av mitt beslut, men hade det blivit en konflikt med chefen så hade jag rört till det och sen bytt jobb. Jag kan lova att chefen hade förlorat på det.

Men jag är faktiskt öppen för förslaget att "vabba/"vah"" för sin hund/djur, att det är några dagar per år som är tillåtet. Om det dock hade funkat IRL vet jag inte. Men samtidigt så känns det fel men iof så är djuren många gånger familjemedlemmar, de borde ha samma rätt till trygghet om de blir sjuka. Utan att ägaren ska förlora för mycket på det.

Har folk på min arbetsplats som vabbar titt som tätt, kan tänka mig att VAH dagar skulle bli betydligt färre än VAB dagar. De flesta väljer nog att jobba och fixar barnvakt/hundvakt ändå. Men som sagt om det krisar…

imsuchadiva
1

Är man hemma en dag, när det verkligen behövs, och sjukanmäler sig är det väl ingen stor grej. På mitt jobb får man iaf karens för första sjukdagen.

[Annamaja27]
1

Jag har ganska stor förståelse om man känner att man måste sjukskriva sig om hunden blir sjuk. Själv har jag en generös arbetsgivare och kan dessutom utan problem jobba hemifrån vilket jag utnyttjat en hel del det senaste eftersom min hund varit tvungen att opereras ett flertal gånger. 

Det måste kännas jättejobbigt om man vet med sig att inte bli beviljad ledighet på kort varsel. Vad gör man om man står där utan hjälp?