Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1044 ggr
Fialialej
0

Låta hunden vakta eller inte?

Igår var jag, sambon och vovvan ute och grillade. En berusad (apfull) tonåring vinglade förbi och när han kom mot oss och frågade om vi sett hans kompisar började Alva vakta. Skälla med djup röst och se lite stor ut sådär. 

Hon var kopplad med tror ändå inte hon skulle gått på om hon vart lös. Hon satt med oss på en bänk.

Han stannade iallafall en bit bort, men hon fortsatte morra och voffa litegrann tills han var utom synhåll.

Hur reagerar man bäst i den här situationen? Jag uppskattar att hon vaktar, men vill ju inte att hon ska ta i för mycket, eller att hon ska vara rädd för folk som ser lite udda ut.
Ska jag berömma eller försöka dämpa? Eller ignorera?

Just den här gången så svarade jag på hans fråga, och när han gått och hon blivit tyst fick hon ett "tack för hjälpen" och en klapp. Så var det bra sen.

Hon är aussie/bc så nån del vakt ska det väl vara (tänker på aussien vaktande, vallande gårdshund)…

**Så frågan är:
Ska jag försöka dämpa eller uppmuntra?
Vad tycker ni om den vaktande egenskapen generellt, bra eller dålig? Varför/varför inte?
**

"På natten är alla katter svarta"

Majken!
0

Vad vill du ha för beteende hos din hund? För mig är det helt oacceptabelt, därför väljer jag att träna därefter. Så det beror ju helt och hållet på hur du vill att situationen ska se ut.

Sugar Mist
1

Jag uppskattar att hunden gör sig hörd i sådana situationer, liksom "Här är jag, bara så du vet" då jag själv tycker det är obehagligt, men då pratar jag om 2-3 "boff" sedan är det bra. 

Det är väl mycket vad man själv vill ha för beteende också, ingen är ju likadan och vill ha likadana beteenden.

-

fridarebecka
1

Själv tycker jag att det är obehagligt med fulla människor som jag inte känner och jag tror min hund märker det. Det har hänt att alkisar kommit fram och velat prata med mig och klappa min hund och då morrar/boffar han, vilket jag tycker är okej. Säger bara då att "nej min hund är rädd, jag vill inte att du klappar". Möter jag dock någon jag känner så hälsar han glatt, jag tror han känner att jag har läget under kontroll.
Han morrar/boffar även ibland om vi gått själva i skogen länge och det plötsligt dyker upp någon, vilket jag också tycker är okej. Det är skönt att han uppmärksammar mig på att vi inte är ensamma längre. 

Det är helt upp till dig om du vill att din hund ska bete sig så.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Nova1234
4

som regel vill jag inte att mina hundar ska känna ansvar och försvara mig. Jag vill att dom ska känna att dom är trygga hos mig och att jag kan hantera situationen Därför vill jag inte att dom vaktar, då säger jag till att jag hanterar detta Det har hänt en gång att min hund vaktade mig med morr som inte gick att dämpa Det va en aggressiv man som gick hotfullt mot mig, Han stannade och vände på klacken när han såg hundens reaktion Det finns tillfällen när det inte går att dämpa hunden. Om dom tillfällena är få och i extrema situationer, då får man acceptera att hunden säger ifrån.

Ambrose
2

Jag tycker att lite vakt är helt ok och Nita vaktar ibland även om det är sällan. När hon börjar och jag vet vad det beror på så får hon ett "Tack tjejen. Nu räcker det". Hon är ju löjligt social och älskar alla, så vaktandet gör ingen skada såvida inte någon skulle tränga sig fram/in till henne i det läget. Hon har dessutom sagt ifrån när någon var och tog i min ytterdörr kl 3 på natten. Varför skulle jag inte vilja att hon gjorde det?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
2

Jag hade reagerat som du gjorde, då jag bokstavligt talat är rädd för fulla människor ute på kvällen. Som tur är reagerar min hundprecis lika dant som din, men endast på kvällen eller när det är någoning han inte ser så bra. Men om dom kommer fram och jag visar att det är okej blir han glad, kommer dom fram och jag visar att jag vill ha avstånd så fortsätter han buffa och morra. Klok hund det där.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fialialej
0

#6 Ja, men det låter som våra är ganska lika varandra då. Jag visade ingen oro, vad jag vet, för jag tycker inte fulla ungdomar är speciellt skrämmande. Men jag tycker att hon måste få lov att uttrycka sig - hon tyckte uppenbarligen att han var lite otäck och då sa hon det till honom på ett sansat sätt. Han lyssnade ju också och kom inte närmare så det var ju bra. Hellre att hon voffar/morrar lite och folk håller sig undan, än att hon är "orolig" men tyst så att de tränger sig för nära. Det kan ju sluta i katastrof.

"På natten är alla katter svarta"

peafie
1

Jag vill att mina hundar ska lämna över sådana situationer till mig och därav skulle jag inte anse nämnda beteende vara önskvärt. Så tänker jag i teorin. Meeeeen så har jag ju varit med om situationer när jag varit VÄLDIGT tacksam över att hunden reagerat… rent generellt dock: inte ok beteende.

Bloggen     ○    Instagram

[Hönan]
1

Det beror ju på vad du vill ha för beteende på din hund. Jag uppskattar att mina hundar signalerar när någon kommer utanför vårt hus. Att de voffar lågt och spanar, och signalerar med kroppen att nu är det någon här. Och att jag kan läsa på dem om det är en person vi känner eller en okänd person. Däremot ska de sluta när jag säger att det är nog. Och de får absolut inte agera aggressivt mot människor eller djur, varken hemma eller ute.

I den situationen du var i skulle jag personligen inte bli arg på hunden, men jag skulle be den att sluta och signalera att jag har kontroll på situationen så hunden behöver inte ta det ansvaret. Om hunden inte slutade hade jag blivit skarpare mot den. Den ska sluta när jag säger det.

Em_
1

Jag "sagt" ungefär okej jag ser, bra att du sa till, jag tar över nu, lägg dig ner. Jag tycker det är skillnad på att hunden varnar flocken och att den hotar någon.

Amoz
1

Min hund reagerar så när han märker att jag blir osäker på personen och personen beter sig underligt, jag har inga problem att avbryta beteendet (han kan hälsa på fulla människor likaväl som han kan hålla sig nära mig och morra). Så länge han lyssnar på mig och jag kan få honom att avbryta så ser jag inga fel i att han markerar då det även i två tillfällen eventuellt hade kunnat bli värre om han inte gjort det. Första gången han vaktade så, så var han rätt liten men det var mörkt och två killar som började tjata om cigaretter, när killarna inte gav sig utan började gå emot mig så började han morra vilket ledde till att de gick iväg i stället. Vid ett annat tillfälle vägrade en kille låta mig gå förbi vilket gjorde att min hund började morra och killen då gick. Men det är bara vid de tillfällen jag inte avbrutit beteendet, har det varit fulla personer har jag oftast bara fortsatt gå och min hund har då slutat bry sig om personen eller så har det varit någon jag känner som hunden fått hälsa på och som sagt slutar han då direkt när jag visar att allt är okej.
I fall med hundar som blir aggressiva ställer han sig i stället bakom mig så jag brukar säga att vi försvarar varandra, blir jag hotad vill han vakta, blir han hotad litar han helt på att jag löser det.

hund_katt
2

våran hund vaktar när det behövs. vi sov i tält på läger med scouterna en gång, när en ledare gick förbi mitt tält(på natten, jag sov) så morrade han som en motorsåg xD och han har även morrat åt människor jag är orolig över på kvällarna, om det är någon jag tycker ser lite läskig ut eller så. är dock rädd för dom flesta som går för nära nu för tiden efter att nästan blivit nerslagen av två fullegubbar när jag satt på en bänk vid en restaurang på kvällen(åt inte eller nåt, satt bara där för det fanns internet xD ), själv och staket runt serveringen med endast en ingång. fullegubbarna går förbi och tittar på mig och den ena säger 'titta där sitter en flicka, henne dödar vi!' jag i panik måste klättra upp på bordet för att komma över staketet, gubbarna blockerade ju ingången. efter det har jag varje gång någon går förbi som jag tycker ser lite misstänksam ut liksom varit beredd på att 'nu får jag en smäll' och liksom spänner mig för att vara beredd på ett slag. har aldrig varit i närheten av så orolig för människor innan, inte ens om det är kolsvart ute.

men på nätterna när inte han heller ser riktigt vem som närmar sig så känner han min oro och sen plus att han inte ser vem det är så morrar han om personen kommer för nära. är det dag och han ser personen tydligare men jag ändå är orolig så håller han bara koll på personen och tittar tills personen gått förbi.

så jag vill ju ha vaktandet, han älskar människor i övrigt och har bra koll när det är läge att vakta. så jag berömmer, min hund är en säkerhet för mig eftersom han gör att jag känner mig trygg när han är med. skulle aldrig lämna huset på kvällen utan honom.

sen hjälper också han mig att bli lugn, är det någon enligt mig läskig person som han inte reagerar på så blir jag lugn och kan slappna av, för då har han visat att det inte är farligt.

sen är jag samtidigt en trygghet för honom. han går till mig om det är något han blir osäker på(vilket är väldigt sällan han blir) och då känner både jag och han att vi är starka när vi är tillsammans, eftersom vi är en trygghet för varandra.

så allt beror ju på hur du vill att hunden ska göra.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

JoannaLi
1

Jag uppskattar också en varningssignal i att "nu kommer det någon!". Ett-två skall är okej, så sen så hojtar jag på dem och säger ganska bokstavligen "tack för hjälpen, duktigt, nu kan du gå och lägga dig" med en liten klapp. Ibland kan de även få en godisbit om det finns i närheten, för att de har lätt för att fastna i vaktandet och aldrig slutar skälla, så det är viktigt att tydligt signalera att deras jobb är klart.

Lathundarna
1

Jag hade i ärlighetens namn inte brytt mig hunden utan pratat med killen. Ihållande skall kan få ett "Tyst", men inte mer. Men min jycke funkar som så att ju mindre jag engagerar mig i honom i såna lägen, desto lättare kopplar han av och loggar ut från skitbeteende.se.

[vattenhunden]
1

Jag tycker det är bra om hunden har vakt om den t.ex. är ute på gården i hundgård eller inomhus & den hör någon främmande person. Det tycker jag är acceptabelt. 

Dock vill jag inte att min hund ska vara vaktig & skällig när vi möter en person som kommer gåendes. Skulle min hund börja morra/skälla i en sådan situation så skulle jag bara ignorera hunden, vilket fungerar när vi går förbi jobbiga hundmöten & människor som min hund tycker är "skrämmande".

fredricakarlsson
0

Jag har en Mittelspitz som vaktar väldigt mycket. Men jag vill att mina hundar ska vakta. Gillar inte när hundar är så att vem som helst kan gå fram till dem och hunden är cool med det typ. Jag tycker det är bra just för han är liten, men när han skäller så låter han inte så liten längre och folk brukar respektera honom bättre. Men när jag tycker att det är bra så säger jag till. Mittelspitz är ju från början en vakthund så att ta bort de från honom är ju omöjligt och hade varit dumt. Det är som att skaffa en vallhund och försöka få bort deras instinkt..

Dumpuck
0

Jag anser att sådan vakt är helt okej, så länge det är under kontroll.

Jag vet en vars hund tar över direkt, han tar besluten på egen hand och husse/matte visar inte tydligt nog att det räcker och att de har kontroll över situationen. Här har det gått så långt att hunden vaktar husse från matte. Hunden vaktar även husse från husses kompisar, en av kompisarna har han dessutom gett sig på. Hunden tar även till sig andras barn och kan vakta barnen från föräldrarna om den anser att föräldrarna är minsta hotfull. Inte det minsta acceptabelt, enligt mig.

Vår kille vaktar väldigt sällan men ljudligt, han vet att "det räcker" betyder att han ska sluta med det beteende han håller på med. Såvida det inte är att hälsa på en annan människa, då har han knäck i lurarna, översocial som han är😉

Det jag vill ha sagt är att ska hunden vakta så ska den också kunna sluta när man ber om det, en okontrollerad vakt är inte att leka med och speciellt inte om det är fel individ. Det är lätt hänt att hunden "tar över" på den fronten, speciellt om rasen har vakt som så i sig. Ex. Schäfer. Att vakta kan vara självbelönande och därmed stärkande om man inte kan bryta hunden, vilket kan leda till exemplet ovan. Hunden tar saken i egna händer, mer eller mindre.

Notera nu att med "ta över" menar jag alltså INTE som i dominans.