Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1656 ggr
swapp
0

Börja med kloslip

Min mops gillar verkligen inte att klippa klorna och därför drar jag mig för att göra det vilket har lett till att han fått ganska långa klor. Pulpan har börjat växa ut och jag har råkat klippa i pulpan ganska mycket på sista tiden tyvärr = han har blivit ännu svårare att klippa klorna på…

Tänkte om jag kanske kunde köpa en kloslip? Kan ni rekomendera en bra kloslip till en liten hund? Jag undrar också om kloslipen kan ersätta kloklipparen helt, är det bara att slipa ner klon så mkt man vill eller måste man först klippa toppen på klon innan man början slipa? Hoppas ni förstår vad jag menar!
Och till sist undrar jag hur man ska veta när man ska sluta slipa så man inte kommer åt pulpan.
Tack på förhand!

Italienareallthe way
0

Låter som en kloslip kan passa bra :) Jag använder en kloslip till min italienska vinthund då jag tyckare att det är lättare när klorna är så små och svarta, jag slipar klorna varannan till var tredje dag för att jag ska slipp klippa helt. Jag använder Nordanvinds kloslip och tycker att den funkar mycket bra! ganska stor dock och jag har inte använt någon annan  ;)

Jag tycker i alla fall att detta funkar bra för oss, jag upplever det som att man har bättre kontroll och man råkar inte komma åt pulpa på samma sätt som man gör när man klipper. Eftersom man slipar lite i taget och om det gör ont hinner hunden rycka åt sig tassen :)

swapp
0

#1 Okej tack för tipset, ska kolla upp den!

Förresten, hur lång tid brukar det ta att slipa ner en klo, går det väldigt sakta eller?

Italienareallthe way
0

Det går fort, att gå igenom alla klorna tar ca tio min. Det man ska tänka på är att man inte håller slipen mot en och samma klo mer än någon sekund, pga att friktionen orsakar värme så det kan brännas på hunden, så man "duttar" istället.

Nova1234
0

http://youtu.be/WWZUcLfHXLE Om kloklippning inte fungerar kan du prova att träna din hund med positiv förstärkning Det fungerar med alla hundar, det gäller bara att ha lite tålamod och att man gillar att pyssla med hunden Lycka till :)

Rebornlady
0

Det låter som ett bra alternativ till mej! Jag är kroniskt darrhänt så om jag planerar att klippa bara toppen så skulle jag kunna klippa hela klon av bara farten liksom.