Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 740 ggr
Nova1234
0

Medborgarskolan

Jag hittade kurser anordnade av Medborgarskolan Har ni erfarenhet av deras hundkurser? Brukar dom vara bra?

poodlelicious
1

Det beror helt på vilken instruktör det är. De är ju bara en arrangör så att säga.

[vattenhunden]
0

Har varit på en sådan kurs, hunduppfödaren hette den. Förutom att instruktören bara var insatt i jakthundar & inte hade speciell bra koll på "icke" jakthundraser så var det väl helt ok. Men beror nog lite på i vilket län man bor i :-) Håller med #1.

Fialialej
0

Det studieförbund som är mest hundinriktat annars är Studiefrämjandet, eftersom både SBK, SKK och Hundungdom är medlemsorganisationer där.

"På natten är alla katter svarta"

Nova1234
0

#1 #2 sant, dom är bara anordnare. Instruktören till denna kursen hade många meriter innom lydnad, han hade också flera olika sortes hundar själv, därför lät det bra tycker jag Sen vet man ju inte vilken syn han har på träning i sig Det skiljer mycket i pris på olika kurser Jag har anmält mig till en kurs på 6 timmar som kostar 1200 På Medborgarskolan kostar det 1300 för ca 15 timmar

Nova1234
1

#3 tack för tips om Studiefrämjandet jag ska definitivt kolla upp det. Det blir ganska dyrt i längden om man ska gå flera kurser för 12-1300 jag har två hundar som vill aktiveras

Fialialej
0

Man får tänka såhär att om man betalar 1200 kr för en kurs beror det på att instruktören får lön. Är avgiften väldigt låg så är det troligtvis så att instruktören jobbar ideellt (gratis) och det man betalar för är material/fika.

Om det är helt gratis så är det kanske så att det är en studiecirkel och inte en kurs, vilket i praktiken kan vara samma sak. Men i teorin är en kurs baserad på en instruktör som lär ut något, medan en studiecirkel går ut på att en grupp människor träffas x-antal tillfällen och lär sig av varandra. :)

Nova1234
1

# 6 Studiefrämjandet har lägre avgift ca 800 för en kurs, kanske är det fler på kursen, därför lägre kostnad Den lokala bhk tar också 800, för 6 timmar det är rimligt tycker jag 1200 för 6 timmar är lite dyrt…men kanske tjejen är duktig och värd det priset, spännande att jämföra, det är två valpkurser jag ska gå. Mitt lilla gryn har massor av energi :)

poodlelicious
0

Oj! Jag betalar 1500 för 24 timmar på bhk.

[vattenhunden]
0

Kostnaden är ju också helt olika i olika län såg jag, på vissa ställen tar de bara 600kr för en lydnadskurs med 12 tillfällen, medans i ett annat län tar de dubbelt så mycket. Vad beror det på? Bara nyfiken ;-)

Nova1234
0

Ja, varför skiljer sig priser så mycket Kanske är det tillgång och efterfrågan, alla valp, agility lydnadskurser är fulla på den lokala klubben. Tjejen som tar 1200 för sex timmar i grupp på 6 hundar måste vara duktig eftersom hon kan ta ut det, annars så går man ju bara en gång…

Fialialej
0

Det beror nog främst på vad det kostar för arrangören att hålla kursen.

Saker som kan kosta pengar:
Kursledare, lokaler, fika, material, marknadsföring, lokalvård, kommunikationsmedel (telefonsamtal exempelvis), kanske resor, mm..

Brukshundklubbar har ju ofta ideellt arbetande instruktörer, med man behöver ändå få in pengar för exempelvis skötsel av klubben. Olika klubbar kan kosta olika mycket att sköta såklart.
Företgande instruktörer behöver ta betalt så det täcker deras kostnader, plus kan ge dem lön. Skatter och avgifter måste betalas in till staten och därför måste man ta in dubbelt så mkt pengar än det man räknar med att få ut i lön.