Var hittar man omplacering?
Finns det någon mer sida än blocket där man kan hitta en trevlig omplacerings hund? :) Kan man ringa någon uppfödare av rasen man är intresserad av och fråga om dem vet någon vuxen eller unghund som behöver hem? Eller blir det konstigt eller fel? Vi har ingen aning om vart vi ska vända oss egentligen ^^ Någon rasklubbs webbsida kanske? Det är min syster med familj som vill ha så jag frågar för hennes räkning.
Är det renras eller blandras ni söker?
Låter som renras så jag kör på det.
Finns mängder med grupper på Facebook gällande just omplacering av "kennelhundar".
Sen är det ju bra, som du själv skriver i inlägget att man kan kika på rasklubbars hemsidor om man nu vet vilken ras man är intresserad av :)
HÄR hittar du en stor Fb grupp gällande omplaceringar, dock inte enbart renrasiga hundar.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Många rassidor har sida där dom även har omplaceringshundar så det är det enklaste sättet tror jag att hitta den rasen man är intresserad av. Sen finns även hundstallet som även får in privata omplaceringshundar många är renrasiga så varför inte visa sitt intresse och se om man passar kanske har dom en på "ingång" 😉 Vad är det för ras ni letar efter ?
Jag är på jakt efter omplaceringshund och har först valt ut vilka raser jag är intresserad av. Sedan har jag valt de uppfödare som jag tycker verkar seriösa och avlar på stabila, friska hundar och mejlat de, berättat kort om mig själv och frågat ifall de har någon hund för omplacering, ev om de känner till någon som behöver omplacera sin hund. Hittils har det funnits 7 tillgängliga hundar, sen har inte alla varit aktuella (pga "fel" kön, aktivitetsnivå eller ålder etc på hunden) för mig men man kan få napp ändå. Av dessa 7 var 1 öppet annonserad för på uppfödarens hemsida, och ingen av de fanns på Blocket eller på rasklubbens omplaceringssida.
Samtidigt finns det en del omplaceringsgrupper på FB som är värt att kolla på, både allmänna men framförallt rasspecifika (t.ex. "vinthundar omplacering" eller "golden retriever omplacering"). Och så förstås Blocket kan vara värt att hålla ett öga på :) Lycka till!
Främst är det en renrasig, men är hundens föräldrar testade (ögonlysta, röntgade etc) för dem rasbundna sjukdomarna så är det också ett alternativ, dock är det sällan det i närheten. Det dem är intresserade av är främst Pudel eller chinese crested (pp), kollade på deras rasklubbar men fanns bara en annons o den var inte relevant. Vet ni någon liknande ras ("allergivänlig") i den storleken som vi kan kolla efter? Max höjd runt 35 cm. Hundstallet, är det bara o googla eller vad ska jag söka på? ^^ Och tack för svaren
Är dålig på allergiraser, tror Bichon frisé och Bichon havanais är rätt allergivänliga också.
Jag tycker ni ska gå in på SKKs register över uppfödare av resp raser, sedan gå in på varje hemsida och mejla till uppfödarna (blir mååånga mejl, haha).
Hundstallet är en organisation (hundstallet.se), dock tror jag det kan ta rätt lång tid och vara ganska omständigt att få hund därifrån (de är ju väldigt seriösa så det blir hembesök och man måste ge referenser osv) men har man tålamod så är det ju helt klart värt det, en god gärning känns ju bra :)
Det finns massa sidor på Facebook med omplaceringshundar också, men sen får man ju avgöra själv om säljaren är pålitlig eller ej.
Sök på pudlar till salu på facebook.
4 pudelklubben har en lista över hundar som säljes, du hittar även listan inne på Pudel.ifokus då våran värd uppdaterar listan titt som tätt. Inne på hundstallet får dom in alla möjliga raser även blandraser, jag har själv sett flera pudlar som letar nya hem om den rasen är intressant ?
alla är inte med fb, att skaffa omplaceringshund genom privatpersoner så kanske man inte kan kräva prövotid detta är lite upp till var o en att bestämma hur man vill göra. Jag rek att man har 2 v prövotid bara för att se att hunden passar, sen är det lite annat man får räkna med. Bla att det tar för vissa hundar flera månader att landa att den är otrygg där med visa vissa beteenden som man önskar eller att ägaren tala om att den hade. Har själv tagit omplaceringshund som var snäll men osäker trevlig hund som inte gjorde någon illa.
#5 En liten "allergivänlig" ras man kan kolla upp är Podengo Portugues (Pequeno). 20-30 cm i manken, brukar ligga på ca 27 cm. Vikt på ca 5 kilo. En liten, robust hund som tål de mesta. Aktiva om man vill de, men framförallt trevliga och sociala. Våra lever som familjehundar bland barn i åldrarna 3-17 och har vuxit upp tillsammans med barn. Sålt till pensionärer som älskar sin busiga livskamrat och även till en ung kille som var super allergisk. Tiken han köpte fyller 4 nästa månad och allt går fint. Även om de inte är en intressant ras, vill jag bara få fler människor att uppmärksamma denna "allergivänliga" ras som har lika stor chans att komma till någon som är allergisk som pudlar mm har. Tack
Tack för alla svar :) har kollat alla sidor ni tipsat om men inte mejlat uppfödare, försökt få tag i uppfödaren till min mammas pudlar men inte fått tag i henne än. Men! Nu har dem lånat hem en cc puff men han är ganska osäker och igår fick vi veta att han inte är vaccinerad, inte ens som valp, är det många uppfödare som inte gör det? Hon hade ett rum fullt av priser och foton på hennes uppfödningar o hundar. Hunden dem lånat har även rött o svullet tandkött, vet inte hur allvarligt det kan vara. Före köpet ska dem besikta honom men känns lite konstigt att han inte blivit vaccinerad. Vad tror ni om detta?