Problemhund + valp?
Jag är sådär extremt valpsjuk nu och har suktat efter en till hund sen jag var tvungen att ta bort min fina terrier. Jag längtar mest efter en träningskompis som orkar lite mer än vad min Ida gör. Jag vet att det är sjukt mysigt med två hundar men jag vet inte om jag bara kommer ihåg dom mysiga stunderna. haha.
Det skulle passa perfekt för mig att skaffa valp till hösten då jag kommer plugga på distans och har en del pengar undanstoppade. Problemet är väl mest att jag har en Papillon på 3 år (fyller 4 i höst) som skäller som en galning vid hundmöten.. Jag hade tänkt ta separata promenader iaf det första året för att kunna fortsätta Idas hundmötesträning och för att kunna bygga en stadig grund med valpen, tror ni att det skulle gå eller är det för stor risk att valpen också kommer få problem vid möten?
Vilka är alla nackdelar med att ha två hundar?
Fördelarna kommer jag ihåg så väl men jag kanske har glömt nått här med ^^
Myrtorpets Möss och Kaniner
Fixa problem först, tro mig! Du har igen det i långa loppet. Jobba stenhårt på hundmöten i sommar så du kan ha till hösten. Valpar tar efter allt efter sin idol. Så fixa först! :)
Nackdelar är större kostnader, det är det enda i min åsikt som jag kommer på. :) Men du har inte mycket tid för träning för vuxna när man har valp så fixa det först. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hade också jobbat på problemet innan valp. Som Cahira säger så kan en del hundar ta efter äldre hundar.
Jag längtar efter hund nummer tre, MEN min ena hund har problem med möten med okända människor (främst sådana som hälsar och pratar med oss). Vi jobbar stenhårt på detta och vi har kommit riktigt långt. Men ännu vågar jag inte köpa hund nummer tre för ens jag vet att problemen är borttränade.
Nackdelar är väl större kostnader, svårare att få tag på hundvakt kanske om man inte har någon som kan ta två. Annars ser jag mest fördelar att ha två 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
hmm ni kanske har rätt.. Känns så jobbigt dock att tygla valpbegäret ^^ det känns lite som att vi aldrig kommer ha ett lika bra tillfälle igen för valp då jag efter pluggandet vill ut och jobba.. jaja
Jag tror med att det är bättre jobba på det du/ni har nu och slippa få jobba med två senare. Det är många som skaffar valp när man har ett oönskat beteende med sin tidigare hund och tyvärr är det lätt att det smittar av sig. Sen har man hört t vätrom men den är säker mer ovanlig än den som redan nämns
Hårdjobba på det i sommar! Du kan fixa det! Du klarar det! *peppa*
tack, tack jag tror att det blir så, alltid bra att bli nertagen på jorden när allt man ser framför sig är gulliga små valpar. haha. Jag ska kolla runt efter hjälp med att träna det här, tror ni vi hinner få bukt med det så fort?
Känns bra att ha ett mål att jobba mot också, eller ja ett till mål :)
#6 Det är ju svårt att svara på om du hinner så snabbt det beror ju mycket på hunden och på dig. Det är inte omöjligt att få bort ett felbeteende så fort som över sommaren. Det gäller att hitta rätt sätt för dig och din hund i just den situationen. Om jag var du skulle jag göra ett försök om inte annat så kommer ju beteendet bli bättre vilket kommer underlätta för dig. Jag tycker du ska kolla runt efter en bra instruktör som kan hjälpa dig hitta rätt metod för er.
Det är bra att jobba mot ett mål då orkar man mer och tar träningen på mer allvar. :) Lycka till med träningen!
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Var hund har problem med hund moten (ACD/JRT) pa 4 ar. Han vart mycket varre for 2 ar sen men vi har jobbat hart och nu kan vi ga forbi hund pa ungefar 10meter och han har focus pa mig hela tiden,.. men aven om han skaller sa gor min tik inte det, for hon ar bra med hundmoten/hundar. Jag kan nog saga att Ace kommer aldrig bli 100% bra men att vi maste jobba pa det hela tiden. Vi kommer skaffa 3dje hunden om 2ar och kommer gora seperate promenader med valpen och se hur det gar.
Jag skulle nog se hur det gar med din tik, och jobba pa med henne, kanske en lydnads kurs (det hjalper Ace for han maste jobba bredvid andra hundar) och se hur det gar. Jag skulle nog skaffa valp om du kan ta valpen ut seperat och du ser att din tik blir battre :) 2 hundar ar battre 🙂
Beror helt på hunden. Jag tog min hundmötenproblemhund och gick av vägen in i diket och satte hunden (hunden Skulle sitta) tills mötet passerat sen fick dom sniffa vägen och sen var det klart. undvek konfrontationskänslan. Funkade toppen för oss på kort tid. :)