Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2664 ggr
[Rottweiler2015]
0

Rottweiler bet barn i armen.

Jag behöver hjälp att förstå och om han ska avlivas eller inte. Jag vill att han ska avlivas men hans ägare vill inte. Jag och min man har 3 barn. 7, 6 och 3år gamla och har tagit hand om en 5 årig rottweiler i 6månader då ägaren skulle resa. Hunden har från dag 1 med oss varit världens goaste och snälla hund. Han har hjälpt minsta barnet när hon tex ramlat och varit väldigt kärleksfull. Barnen har inte stört honom på något sätt utan bara klappat honom när han själv gått till dem för att bli klappad och han hade aldrig förut visat beteende på att han va opålitlig. Men så kom den här dagen som va som en vanlig dag och min 6åring ringde på dörren och bad mig hämta hennes halsband, hennes kompis va med och hon har träffat hunden flera gången innan men den här dagen för 4 dagar sedan på en sekund sprang hunden förbi mig och tränade undan mig och min 3åring så han kom förbi och ut genom dörren, förbi min 6åring och sprang fram till henne och bet henne i armen så djupt så hon fick åka in till akuten och bli opererad och sydd, inget brutet men skadade nerver och stoppat blod. Jag drog in hunden i pälsen och stängde dörren och då visade han mig sina vassa tänder och va galet arg. Men när min man kom hem viftade han glatt på svansen och va jätte glad. Min man stängde ut honom i uterummet så vi skulle våga gå in i lägenheten igen men jag vågade inte det förrän hunden va hämtad av ägarens syster då han själv inte kunde hämta han. Jag ringde polisen och berätta vad som hänt och dom skulle komma och förhöra mig men på dessa 4 dagar har jag inte hört någonting och jag förstår inte varför hunden gjorde så. Han blev inte provocerad, inget konstigt beteende hemma under dagen och allt va som vanligt. Han hade inte Heller förut sprungit förbi mig för att komma ut när det ringde på dörren. Jag fattar ingenting. Men en 6åring lugn och otroligt snäll flicka är grymt skadad. Någon som kan hjälpa mig?

[Rottweiler2015]
0

Såg ett fel i texten. Det va min 6åring dotters kompis som han flög på och bet. Så han sprang förbi mig, min 3åring och min 6åring

Fridaaaa
1

Ja när du drog in hunden i pälsen är det inte så konstigt att hunden reagerade.
Men något måste skett som gjorde att han agerade så men frågan är bara vad?  Han blev inte stucken av något eller rädd, därför han for ut och råkade bli just det barnet? Ingen smärta?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nova1234
0

En hund som gör så är inte världens snällaste och godaste hund Jag tycker du ska anmäla händelsen igen Det är allvarligt om ägaren inte tar det inträffade på allvar Hunden kanske behöver omplaceras om ägaren inte inser att något har gått snett.

[Torpedtass]
9

En hund attackerar inte utan anledning. Kan vara så att hunden har ont, att barnet tidigare gjort något mot hunden som hunden kommer ihåg, att den var för stressad mm. Svårt för oss att bedöma situationen när vi inte var där.

Kallaterrier
4

Är hunden frisk? Smärtpåverkade hundar kan bete sig irrationellt och jag vet flera hundar som fick beteendeförändringar av borrelia och fick avlivas tyvärr.

Jag tycker att ägaren ska göra en rejäl veterinärutredning och medan man väntar på vad den utredning har att säga ska hunden aldrig vara runt främmande barn utan munkorg.

Hunden verkar ju ha sett det besökande barnet som ett hot och varför är ju svårt att veta så här på avstånd. Att den visade tänderna när du drog den i pälsen är däremot inte så konstigt, det gjorde säkert ont.

Fy vad jobbigt för er att ni ska ha behövt vara med om det här och stackars flicka!

Emo
2

Har hunden mött det bitna barnet tidigare utan att någon annan vet hur det mötet gick till?  Det finns ju barn, som retar bundna hundar eller hundar innanför nät eller staket.
Kan det tänkas att ett annat barn gjort något och hunden av misstag trott att hon var den skyldiga?.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

LouiseKW
2

Tycker synd om er att ni varit med om det. Men att dra in hunden i pälsen = gör ont och visar tänderna/aggressivitet mot det onda. 

Att han springer fram och biter 6 åring är svårt att förklara, hon kan ha retat hunden när ni inte sett detta och han minns detta = Bättre att gå i försvar än att bli utsatt för något. Det kan även vara Borrelia som någon skrev, men även smärta/sjukdom som gör att han beter sig så. 

Men anmäl igen till polisen om ni inte tycker något händer.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Zadeira
5

Jag tänker lite i banorna som de andra. Men även att de rottisar jag har träffar har varit väldigt familjekära och haft koll på sin flock. När främmande kommer blir de osäkra och reserverade eller ska skydda sin flock. Det kan vara så att hunden uppfattade tjejen som en utomstående som han inte tyckte passade in i flocken och därför reagerade på det viset. Att de träffats innan kan helt enkelt varit på andra premisser då hunden inte sett det som ett hot mot hans flock. Många hundar tycker dessutom att barn är svåra och läsa av och det kan ha blivit en missuppfattning som ni inte förstod eller såg. 

Hur länge hade hunden bott hos er?

Jag förstår hur hemkst det känns men perosnligen är tycker jag  inte hunden ska behöva avlivas, utan att man kan vidta åtgärder som munkorg osv.

Sealle
11

Kan ju också slänga in: har ni hundvana? Och har hunden fått den mentala och fysiska aktivering den behöver?

Oliviahack
3

Han kan ju ha vaktat och försvarat er. Man kan aldrig veta vad som var orsaken när man inte har sätt händelsen med egna ögon. Är det första gången han har bitit någon så tycker jag inte man ska avliva. Händer det någon mer gång är det annorlunda.

[Endless21]
2

Om nu barnet eller någon annan hade gjort hunden något så är det ju en sak, men om det är helt oprovocerat och hunden reagerade som den gjorde så tycker jag att man bör överväga avlivning.

Det kan ju vara så att hunden har ont någonstans men det kan lika gärna ha slagit slint i skallen på den och en sådan hund tycker jag inte att man ska ha kvar.

Nervöst Skall
0

Jag tycker #5 skrev det väldigt bra! Undersök hunden hos veterinär för att se om det kan vara någon fysisk smärta eller sjukdom som ligger bakom. Jag personligen tycker att det vore väldigt hårt att direkt avliva hunden.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Zadeira
0

#11 Det kan ju vara i princip omöjligt att få svar på om någon hade gjort hunden något innan eller vad som var anledningen.

fredricakarlsson
4

En hund som varit världens snällaste och sen biter sen ett barn.. Antagligen är det något "fel" på barnet. Och har hunden aldrig gjort så hos ägaren så är det antagligen inget fel på ägaren heller. Antagligen har det hänt något i just de ögonblicket. Hunden kan ha blivit rädd, skulle kanske skydda er familj. Barnet kan ha varit elakt mot hunden eller av misstag gjort något mot hunden som den inte gillade osv. Jag skulle inte avlivat en hund som i normala fall är snäll och aldrig gjort något innan. Oftast är det inte hunden det är fel på..

Em_
1

Ägaren är förmodligen också chockad. 

Även om hunden skulle ha ont någonstans så behöver ju inte det vara orsaken till att den bet. Förutom typ hjärntumör kan jag inte komma på någon sjukdom som man säkert skulle kunna skylla på. Flickan var ju inte i närheten av hunden, det är inte som att hon klängde på en dålig höft eller kom åt en inflammerad tass.

Hunden trängde sig dessutom ut ur lägenheten. Ska ägaren sätta på munkorg varje gång hen öppnar dörren?

Kallaterrier
0

#16 Ja, det är väl inte orimligt att tänka sig tills de har rett ut det hela.

Dumpuck
6

Först och främst är inte en reserverad hund osäker, den är ointresserad. En osäker hund är en ostabil hund, vilket det inte låter som i TS beskrivning.
Oavsett om hunden skyddade flocken eller ej så är det där INTE ett normalt beteende, hunden har varit hos er i 6 månader - under den tiden har ni bildat er en uppfattning, vilket är att hunden är pålitlig, trygg och stabil. Skulle hunden på något vis vara opålitlig så skulle ägarna inte ens lämna iväg den till en barnfamilj, förutsatt att det är vettiga ägare. Men ni som föräldrar skulle heller aldrig fortsätta hålla hunden om ni märkte att något var osäkert med den, hoppas jag i alla fall.
Därav drar jag slutsatsen att hunden är mentalt stabil.

Var det att den skyddade flocken så ska den vilket fall som helst inte dundra fram på det där viset, jag tycker inte det låter som att den vaktade heller - i sådana fall otroligt okontrollerat och då är det någon annanstans det gått fel och inte hos hunden.
Om barnet gjort något som orsakat detta, det har jag lite svårt att tro på men det är inte omöjligt. Hundar kan utstå mängder av fysisk och psykisk misshandel innan de snedtänder på det där viset att de direkt ger sig på människan ifråga utan att blinka, skulle den ha så kort stubin att den ger sig på flickan för något hon gjort förut så skulle hunden ha markerat betydligt hårdare mot dig TS när du drog den i pälsen/skinnet så där. Det gör för det första ont och sen var det dessutom i en mycket spänd situation.
Och vad ska den där flickan ha lyckats åstadkommit utan er vetskap? Jag antar att ni har hunden och barnen under uppsikt när hunden är hos er!
Som sagt, flickan KAN ha gjort något men jag tror inte riktigt det.

Svar på din fråga, nej, jag tycker inte hunden ska avlivas. Inte utan en riktigt genomgång av veterinär först, detta är onormalt beteende och tydligen något hunden aldrig uppvisat tidigare och för att komma i underfund med det bör hunden undersökas riktigt. Har den ont, är den sjuk m.m?
Om inte, har den någon typ av sjukdom? Epilepsi kan visa sig på sådana här vis, bland annat.

Em_
0

#16 Ja precis :) Personligen skulle jag varken vilja leva med eller omplacera en hund som krävde sånna rutiner…

[Rottweiler2015]
0

Flickan han bet är världens lugnaste tjej. Väldigt respektfull och väluppfostrad & barnen har aldrig varit ensamma med hunden. Han har lekt, busat och myst men när han velat va ifred så har han också blivit lämnad ifred. I 6 månader har vi haft hand om honom och flickan han bet hälsade han alltid glatt på och varken hon eller något annat barn har varit elak mot honom. Jag har alltid varit nära när barnen har varit hemma och barnen e lugna, inget skrik, bråk eller stress!

Kallaterrier
0

#18 Nej, det skulle nog inte jag heller orka med, men jag hade gjort en veterinärgenomgång INNAN jag tog ställning till vad jag skulle göra med hunden. Men jag skulle ALDRIG låta den vara med barn utan munkorg.

Em_
1

#20 Fast innan man lägger tusentalskronor på det skulle jag vilja fråga veterinären vad man skulle kunna tänkas hitta som förklarar beteendet :)
Kan man t.ex. ens diagnostisera epilepsi vid en undersökning eller måste man gå mer på sjukdomshistoria och tidigare anfall? Är det någon idé att röntga alla leder om ledsmärta ändå är en bra förklaring till händelsen? Om man hittar något, går det att åtgärda? Kan man vara säker på att problemet verkligen är åtgärdat? Är det möjligt att någonsin känna tillit för hunden igen även om den friskförklaras?

Jag håller verkligen med om att djur med oväntade beteenden ska tas till veterinär :) Jag tror bara inte att det kommer ge speciellt mycket i det här fallet.

Arashi
1

Att veta vad som orsakade hans beteende är nog omöjligt att veta, förstår att ni måste vara rädda och chockade. Tycker dock inte att hunden ska behövas avlivas , på nått sätt måste han ha sätt den främmande flickan som ett hot, men att gå på och bita är inte ett normalt beteende. Tycker ägaren ska ta tillbaka hunden och sen se till att den inte får umgås med barn, att avliva en hund för att den är opålitlig runt barn tycker jag dock inte känns rätt, däremot kommer de krävas att ägaren är uppmärksam och ansvarsfull så att hunden inte tillåts göra något sådant igen. Förövrigt skulle man kunna sätta upp kompostgaller i hallen eller på något annat sätt sätta för så han inte kan springa fram till besökare som kommer. En ordentlig veterinär undersökning är nog också på sin plats, hunden kan som sagt ha ont eller ha någon sjukdom.

Kallaterrier
1

#21 Jag vet att man i flera fall har hittat borrelia och borrelia kan ge beteendeförändringar. Borrelia kan i många fall botas med antibiotika så det är värt ett försök. Att känna igenom hunden för att hitta eventuell smärta kan också vara bra och då får man väl gå vidare med undersökningen. Epilepsi kan jag inget om så det vill jag inte uttala mig om.

Om man kan lita på hunden efteråt? Ja du, det kan man ju inte ge ett generellt svar på, men visst, det är säkert svårt. Jag hoppas att jag aldrig bli satt i den sitsen.

Majken!
1

Reflekterat över hundens kamp-och/eller jaktlust?

Kallaterrier
0

#24 Jag vet att du kan rottweilern bra, hur menar du att jakt/kamplust skulle ha spelat in här? Jag tänker att på beskrivningen verkar barnet att ha stått stilla och borde inte ha triggat tycker jag, men jag kan ju INGENTING egentligen om rottisar, så kan du hjälpa mig?

Majken!
4

#25 Eftersom det verkar ha varit ett enda bett, och ett ganska löst sådant så skulle det vara intressant att veta hur hunden reagerar på synrerning och hur snabbt den går upp i aktivitet. Som jag läser texten ser jag ingen vakt, jag ser en hund som svarat på någon typ av retning och stuckit iväg på jakt. Det behöver ju inte ens handla om barnet, kan ha varit en katt, en bil eller ett tygstycke, skulle hunden menat allvar så misstänker jag att scenariot hade sett lite annorlunda ut. Jag kan ha missat väsentliga delar i tråden, men det är min första tanke, att det handlar om jaktlust och olycksfall i arbete.

Kallaterrier
0

# 26 Aha! Intressant och inte ett otänkbart scenario. Om så är fallet, hur tycker du då att man ska hantera hunden? Munkorg på, kan man lära hunden att inte göra så eller är det kört för den?

Majken!
0

#27 är den socialt säker skulle det bara behövas en person med lite struktur i andra ändet av snöret, då saknas det bara grundlydnad. Men det här är ju spekulationer förstås, ett annat scenario är ju att hunden är bedrövligt social men att föraren inte haft tillräcklig kunskap för att se det, i sådana fall krävs ju helt andra åtgärder.

Kallaterrier
0

#28 Spekulationer javisst, men ett nytt perspektiv på det hela. Intressant, jag hoppas att de kan reda upp det så ingen annan får en rottis i armen. Tack för svaren! :)

Majken!
1

#29 det hoppas jag med! Och det här är en av anledningarna till att jag som har hund med en idiotisk jaktlust övar på att skickade henne, avbryta och kalla in innan hon nått fram, på föremål och figuranter (när hon ligger högt i aktivitet). Viktig viktig grundlydnad på vissa hundar, medan andra utan jaktlust inte alls behöver tränas på det.

Kallaterrier
0

#31 Låter vettigt!

[Dopy]
0

Om det inte är eran hund är det eran kompisars problem, koppel i alla lägen så hunden inte kan skada fler människor och att ägare är medveten om vad hunden har gjort så ser jag inga problem.

Ser absolut ingen anledning att avliva hunden, något fick hunden att attackera, om det var tillfällighet eller att hunden är "barn aggressiv" vet man ju inte.

tillägg: självklart ska hunden undersökas av veterinär efter en sån händelse. hunden kanske har ont, börjat se dåligt, börjat höra dåligt, eller liknande.

Fridaaaa
2

Hade hunden varit aggresiv hade den gjort betydligt större skada på barnet. Den hade inte heller släppt.

[Dopy]
1

håller inte med, alla aggressiva djur biter inte för att döda men är ändå aggressiva. Tex en hund som vid 7 tillfällen oprovocerat huggit människor, även om det bara är 1 bett/gång så är flera tillfällen enligt mig aggressivitet.

Denna hund har bara bitit en gång, men det kanske var hundens första gång. Därför man ska veterinär kolla hunden, sedan se över miljön, hittar man ingen orsak ska man ha kontroll på hunden så att det aldrig finns en risk att den gör om samma sak, tex genom att ha hunden i koppel utomhus, ha kontroll om den ska träffa barn, osv.

jenmjao
0

Jag måste fråga/tillägga, gäller inte strikt ägaransvar? Gäller inte det även för de som ser efter/tar hand om hunden, är inte dom tillfälliga ägare eller är det t.ex mitt fel om min mamma tar hand om min hund och något sker? Eller är det min mammas fel? Är det jag som hanterat hunden fel, eller är det dåmin mamma? Och vad kan jag göra om jag inte är med i situationen och kan hindra?

[Endless21]
0

Det är väl klart man gör en vet undersökning först men om beteendet inte direkt beror på någon orsak utan att det helt enkelt bara slagit slint så är det inte så mkt man kan styra över och göra och en sådan hund anser jag att man inte ska ha kvar.

Em_
1

#35 Och vad kan jag göra om jag inte är med i situationen och kan hindra?  
Betala skadeståndet… 😕Jag vet inte om domstolen går efter hus pass tillfällig passningen är. Står man på pappret och har hunden större delen av tiden får man nog räkna med att åka dit. Ännu en anledning att vara noga med hundvakter. I det här fallet kanske det blir annorlunda eftersom hunden har bott borta så pass länge, om än inte permanent. Sen tycker jag inte man kan skylla på varken hund, ägare, hundvakt eller barn i det här fallet. Det var en olycka som inte får hända igen.

[Dopy]
2

Endless21: om hunden är frisk hos veterinären tycker jag ändå det är fel att avliva den, man vet ju som sagt inte om det fanns små signaler ingen såg som orsakade händelsen. Nej ser fortfarande verkligen ingen anledning att avliva hunden

Wellcraft
4

En hund som biter så djupt att det behövs sys samt opereras är inte frisk på ett eller annat vis. Avlivning kanske är drastiskt men munkorgstvång och ett hem som kan läsa hund otroligt bra borde krävas.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fridaaaa
3

#34 Jag har inte skrivit någonstanns att de skulle bita för att döda. Finns ingenting om det i min kommentar.
Hugg förmig kan vara helt olika, en hund som hugger behöver itne vara aggresiv heller. 

Men har man däremot en hund som bitit ska man alltid kolla: Vad hände, vad kan vara orsaken, kolla ev sjukdomar mm. Enligt mig i alla fall.
En rottis har starka käkar, krävs inte mycket på ett litet barn för att det ska ta illa. 
Vet en (vuxen) som fick hörntand av rottis i handen fick sy. Inget bett, men tog så pass ändå, och då kan jag tänka mig på ett barn hur det kan bli.

[Endless21]
0

#38 Jag tyckte Ts beskrivning om hela händelsen var rätt tydlig och att det inte direkt kunde tyda på att flickan eller någon/något annat orsakat hundens beteende. Har svårt att tro att några små signaler skulle utlösa händelsen, vad för signaler isåfall? Ts märkte ju ingenting, låter mycket märkligt att en hund beter sig så över små obefintliga signaler, när ska man då nästa gång kunna veta när beteendet ska utlösas? blir svårt i längden med en sådan hund som håller på så.

[Rottweiler2015]
0

Händelsen är polisanmäld av mig och föräldrarna till flickan som drabbades. Ägaren vill inte ha honom då han säger att han inte har tiden men han försöker sälja honom på Facebook och skriver allt bra med honom. Det här skrämmer mig, vi kände inte ägaren innan vi kom överens om att ta hand om hunden de 6 månaderna han skulle resa (lång historia) så vi vet egentligen ingenting om hur hunden va med honom förutom att han hade med han på arbetet där han jobba som vakt och att han tränat honom och det enda vi märkte va allt jag redan nämnt. Men nu vill ägaren alltså 3 dagar efter ett barn blev biten i armen sälja vidare hunden och skriver ingenting om det inträffade. Det känns skumt för mig!

[Wraith]
2

Inte kul när sådant här händer och jag hoppas att flickan klarar sig utan större men och att hon själv får hjälpa att hantera det som skedde. Tyvärr kan ju detta utlösa hundrädsla, just för att man inte förstår varför det skedde.

TS skriver att det skedde ingen provokation, men det gjorde det; men det kan vara väldigt subtila saker som utlöst reaktionen. Något måste ha hänt för att hunden skulle reagera så här. Min misstanke är att flickan stirrat på hunden som i deras värld är en utmaning. Vi människor letar per automatik ögonkontakt när vi försöker läsa av varandra och det gäller även våra djur. Hos hund kan detta dock slå fel då ögonkontakt ofta tas som en utmaning. De flesta hundar har lärt sig att familjen är högre i rang så då brukar de titta bort, de tar inte den utmaningen. Men främlingar som stirrar kan ju tas för en. Tror absolut att flickan har varit jätte fin med hunden, men hon kanske fick ögonkontakt med hunden från sin plats och detta med all aktivitet vid dörren fick hunden att vilja skydda er. Hunden gjorde en feltolkning.

Avlivning känns väldigt drastiskt, men ägaren måste bli medveten om detta och aldrig utsätta hunden för barn. Ska de umgås med barn så är det munkorg och full övervakning som gäller. Men ägaren verkar ju vara en filur för sig, fy stackars hund säger jag bara.

Hade det varit ren aggressivitet så hade flickan nog blivit ännu mer skadad, detta tolkar jag mer som "skydda er". Att det blev så olyckligt kan man inte lägga på hunden, inte heller flickan.

[Kaoskaos]
0

Dessvärre kan det vara du som hundvakt åker på detta ! Såg idag att en hundvakt blev dömd för bett på en tre åring

Lexie82
1

Vilken hemsk situation! Säljs hunden så måste ju nya ägare så klart informeras om detta!